Palvelutalo ei luovuta äitini potilastietoja ym. vaikka minulla on maistraatin päätös, että olen edunvalvoja.
Äidilläni on muistisairaus ja hän ei kykene itse enää hoitamaan asioitaan, Minulla on lääkärin virallinen lausunto, että hoidan hänen asioitaan. Silti en saa nähdä hänen tietojaan tai hoitoonsa liittyviä asioita. Mitä voin tehdä kun epäilen palvelutalon peittelevän asioita?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Ohis: olen tällä hetkellä oikeustoimikelpoinen.
Missä voisin antaa suostumukseni, että lähiomaiseni saa nähdä terveystietoni, kun en enää itse ole kykenevä asioistani päättämään?
Kelpaako Kanta.fi:ssä hoitotahto?
Enpä tiedä saako hän luvallasikaan kaikkea nähtäväkseen, mutta luvallasi hänelle voidaan antaa terveydentilastasi tietoa.
Oletko hakenut käräjäoikeudessa itsesi edunvalvojaksi? Pelkkä lääkärinlausunto on vain liite hakemukseen.
Sinulla pitää olla laajennettu edunvalvonta, että terveystiedot voidaan luovuttaa
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran taloutta valvot, etkö pääse äitisi pankkitunnuksilla lukemaan hänen OmaKantaansa ja Maisaa?
Ei edunvalvojalla ole päämiehen pankkitunnuksia, vaan hän hoitaa päämiehensä raha-asioita omilla pankkitunnuksillaan. Päämiehen terveys- tai Kela-asioita niillä ei kuitenkaan pääse hoitamaan.
42 (edunvalvoja)
Ensinnäkin palveluasuninen ole terveydenhuoltoa.
Tietosuoja-asetuksen 15 artiklan mukaan siinä tapauksessa, että edunvalvontamääräys koskee myös henkilökohtaisten asioiden hoitoa, edunvalvoja voi käyttää päämiehensä puolesta artiklan mukaista oikeutta sosiaalihuollon ja terveydenhuollon asiakas-
ja potilastietoihin.
Muistaakseni tiedot tulisi luovuttaa 1 kk pyynnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne kuulu edunvalvojalle ollenkaan, hoitaa vain taloudellisia asioita, sitten kuoleman jälkeen omaiset saa pyytämällä.
Laajennetussa edunvalvonnassa kuuluu. Silloin edunvalvoja voi tehdä myös hoitopäätöksiä.
Tässä ketjussa menevät puurot ja vellit sekaisin.
1) Edunvalvontavaltuutettu. Jos edunvalvontavaltuutuksessa ei ole kirjattu vuositilintekovelvoitetta holhousviranomaiselle, silloin valtuutettu ei tee sitä. Valtuutetun toimivalta ilmenee valtuutuksesta: jos siihen on kirjattu, että valtuutettu hoitaa myös sote-asioita, niin silloin hänellä on toimivalta saada sotea koskevat asiakirjat siinä missä potilas itsekin. Valtuutus astuu voimaan vasta, kun valvottavan terveydentila on heikentynyt sen kaltaiseksi, että hän ei kykene hoitamaan omia asioitaan. Valtuutetun tulee toimittaa tässä vaiheessa edunvalvontavaltuutus holhousviranomaiselle, jotta hän saa toimivallan.
2) Edunvalvoja. Hän tekee vuosittaiset tilit holhousviranomaiselle, joka valvoo edunvalvojan toimintaa. Edunvalvojan toimivalta lukea holhousotteessa: valtaosa koskee vain taloudellisiin ja varallisuuteen liittyviä asioita. Edunvalvojalla on kuitenkin selonottovelvoite päämiehen asuin- ja elinolosuhteista, ja hän voi laittaa vireille erilaisia sote-palveluhakemuksia (pääosin omaiset tekevät näitä kuitenkin). Edunvalvojan tulee hakea käräjäoikeudelta toimivaltansa laajennusta, mikäli katsoo, ettei päämiehen asiat tule hoidetuksi asianmukaisesti esim sote-asioissa. Hakemuksessa on perusteltava, miksi päämies ei kykene valvomaan omaa etuaan näissä asioissa ja miltä osin puutteita sote-palveluissa on, jotta valvontaa ylipäänsä tarvitaan.
3) Lähiomainen. Jos henkilö itse on antanut sote-puolelle suostumuksen, että joku muu (esim lähiomainen) voi saada häntä koskevia tietoja, niin tällä ei ole mitään tekemistä edunvalvojan tai edunvalvontavaltuutetun kanssa. Toki joskus nämä voivat olla yksi ja sama henkilö, mutta toimivalta määrittyy eri lainsäädännön perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne kuulu edunvalvojalle ollenkaan, hoitaa vain taloudellisia asioita, sitten kuoleman jälkeen omaiset saa pyytämällä.
Olen tilannut äitini kuoltu ptasiakirjat,mutta niitä ei minulle suostuttu luovuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei edunvalvojalle kuulu terveystiedot. Mutta jos saat äidiltäsi allekirjoituksen valtakirjaan niin sillä voit pyytää tiedot. Eikä sillä ole mitään väliä millainen harakanvarvas se nimmari on.
Noin minä tein. Tarvitsin tiedot noin 3 vuodelta. Sain 1980-luvulta saakka.
Hyvää palvelua kerta kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He siis voivat hoitaa miten aivan sattuu muistosairasta ja minä näen kuoleman jälkeen että kävikö virhe?
ap
Jos edunvalvontavaltuutuksessa on sovittu että saat tietoja terveystiedoista niin ilman muuta saat.
Tarkista sopimuksesta.
Ei ole välttämättä noin, että tulee automattisesti sillä edunvalvontasopimuksella... Sillä potilas voi siltikin kyetä kieltämään tai sallimaan terveystietojen luovutuksen... Omaisuus ja talous sekä hyvinvointi ovat edunvalvojan asioita.. Hyvinvointi on kuitenkin eri sana kuin terveydentila tai sairastaminen - terveystiedot ovat salassapidettävää, ja niitä ei noin vain luovutella.
Siksi kirjoitinki sanan JOS.
Itse laitoimme lapsille sopimukseen luvan saada tietoa sairauksista.
Minun äitini tekemä edunvalvontavaltuutus koski myös terveysasioita, ne mainittiin siinä erikseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salassapitovelvollisuus jatkuu myös kuoleman jälkeen, ei omaisille anneta vainajan terveystietoja.
kylläpä annetaan:
"Omaiselle voidaan myöntää oikeus saada tietoja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista, joita hänen kuollut lähiomainen on saanut elinaikanaan. Tällöin tietojen on oltava välttämättömiä hänen etujensa tai oikeuksiensa selvittämiseksi ja toteuttamiseksi. Näin voi olla esimerkiksi tilanteissa, joissa omaiset haluavat selvittää epäilemäänsä hoitovirhettä.
Oikeutta on haettava kirjallisesti siltä sosiaali- tai terveydenhuollon toimintayksiköltä, jossa vainaja on ollut hoidettavana. Luovutetun tiedon saaja ei saa käyttää tai luovuttaa tietoja e
Meille omaisille ei annettu tietoja vaikka epäilimme hoitovirhettä, vedottiin tähän salassapitovelvollisuuteen. Joku Valviran tyyppi sai tarvittavat terveystiedot käsiinsä ja totesi että kyse ei ollut hoitovirheestä ja miten kuitenkin olisi voinut toimia paremmin jotta omaisemme olisi hengissä. Tämäkin oli todella vaikea ja byrokraattinen prosessi. Onneksi omaisemme oli kertonut terveystiedoistaan avoimesti ja hänen kotoaan löytyi jotain asiakirjoja joten oli helpompi ilmoittaa asiasta Valviralle mutta tulos oli yhtä tyhjän kanssa. Suosittelen kirjaamaan omakannan hoitotahtoon henkilön tai henkilöt joillla on pääsy terveystietoihisi kuoleman jälkeen hoitovirhettä epäillessä tai tarvittaessa jolloin prosessi voisi olla helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edunvalvojalle kuulu terveystiedot. Mutta jos saat äidiltäsi allekirjoituksen valtakirjaan niin sillä voit pyytää tiedot. Eikä sillä ole mitään väliä millainen harakanvarvas se nimmari on.
Noin minä tein. Tarvitsin tiedot noin 3 vuodelta. Sain 1980-luvulta saakka.
Hyvää palvelua kerta kaikkiaan.
Lisään viestiini, että tilasin ne hänen allekirjoituksellaan hänelle itselleen ja osa tuli siten, että ei voi edes puolesta hakea postista, osa tuli postiluukusta. Soitin ja sanoin, ettei pysty itse hakemaan vanhuuttaan ja se auttoi.
Ja lisäksi: lähiomainen voi aina tehdä hyvinvointialueelle, joka on palveluiden järjestämisvastuussa, palvelutarpeen arviointihakemuksen, reklamaation epäkohdasta omaisensa hoidossa jne.
Toki myös edunvalvoja voi tehdä nämä: yksityinen edunvalvoja on useinmiten päämiehensä arjessa mukana, mutta sen sijaan yleisillä edunvalvojille on useita satoja päämiehiä, jolloin heille yleensä signaali epäkohdasta, huolesta tms tulee ulkoapäin, lähiomaiselta.
Mutta tosiaan: lähiomaisen on parempi tässä tilanteessa olla itse suoraan yhteydessä hyvinvointialueeseen, ja pitää edunvalvojaa tietojen tasalla.
pyydä äitiäsi kirjautumaan omakantaan ja antamaan sinulle luettavaksi tiedot. Pidä huolta siitä, että rehellisesit kerrot äidillesi syyn miksi haluat ne lukea. Älä tee mitään itse (voit toki auttaa häntä esim. tietokoneen käytössä).
voit myös pyytää äitiäsi pyytämään lääkäriltään, että sinä saisit lukea äitisi terveystiedot
isäni laittoi minut kerran tulostamaan kaikki omakannassa olevat terveystietonsa. Laittoi ne kansioon kaikki ja sanoi, että tämän saa lukea hänen kuolemansa jälkeen, tai siinä tapauksessa, jos hänestä tulee kyvytön hoitamaan asioitaan. Muutoin isä kertoi itse terveysasiansa meille, mistä koki, että pitää kertoa ja hän kuolikin ihan täysjärkisenä ja teräväpäisenä, joten osasi kyllä sen tehdä. Oli kuitenkin hyvä, että hänen sitten itse päätti tuolla tavalla antaa luvan terveystietojensa lukemiseen - että ei tarvi kysellä lupia sitten keneltääkään vieraalta viranomaiselta tai viranomaisen edustajalta ja yrittää vakuuttaa hänet siitä, että isä kyllä tiesi mitä teki tai lupasi, että kyllä meillä on lupa, tai olisimme sen saaneet. En ole lukenut niitä vielä, vaikka kuolemastaan on jo aikaakin vierähtänyt paljon. EI siellä mitään salaisuuksia ole, on vain tuntunut, että ei ole ollut sille tarvetta.
Tämä onnistuu niin kauan kunnes / jos sisarusten välit ovat hyvin. Siinäpä sitten tappelua riittää ja viranomaisia huudetaan avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tilannut äitini kuoltu ptasiakirjat,mutta niitä ei minulle suostuttu luovuttamaan.
Ja mikäköhän tämänkin tosiasian toteamisessa,ettei minulle luovutettu potilasasiakirjoja,vaikka oli perusteltu epäilys hoitovirheestä sekä muista asiaan liittyneistä seikoista, oli alapeukutuksen arvoista? Eikö asiakirjoja olisi saanut peukuttajan mielestä pyytää,vai?
Vanhemmat voisivat ajoissa antaa Suomi-valtuudet joilla pääsee katsomaan Kantapalvelua ja muita virallisia asioita hoitamaan. Siellä voi valita mitä oikeuksia haluaa antaa. Hoituu myös ilman pankkitunnuksia
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voisivat ajoissa antaa Suomi-valtuudet joilla pääsee katsomaan Kantapalvelua ja muita virallisia asioita hoitamaan. Siellä voi valita mitä oikeuksia haluaa antaa. Hoituu myös ilman pankkitunnuksia
Nämä valtuutukset lakkaavat olemasta voimassa siinä vaiheessa, kun vanhempi joutuu edunvalvontaan.
Kehotat harrastamaan laitonta urkintaa!