Palvelutalo ei luovuta äitini potilastietoja ym. vaikka minulla on maistraatin päätös, että olen edunvalvoja.
Äidilläni on muistisairaus ja hän ei kykene itse enää hoitamaan asioitaan, Minulla on lääkärin virallinen lausunto, että hoidan hänen asioitaan. Silti en saa nähdä hänen tietojaan tai hoitoonsa liittyviä asioita. Mitä voin tehdä kun epäilen palvelutalon peittelevän asioita?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
He siis voivat hoitaa miten aivan sattuu muistosairasta ja minä näen kuoleman jälkeen että kävikö virhe?
ap
Ei ole edunvalvojan tehtävä valvoa asiakkaansa saaman hoidon laatua. Se kuuluu yksikön johtajalle, AVI:lle ja Valviralle.
Vierailija kirjoitti:
jos palvelutalo ei luovuta äitisi potilastietoja vaikka sinulla on maistraatin päätös edunvalvojana toimimisesta ja lääkärin lausunto asiasta niin
a) ota yhteyttä palvelutalon johdon kanssa selitä tilanne ja osoita heille maistraatin päätös sekä lääkärin lausunto heidän tulisi noudattaa lakia
b) ota yhteyttä alueesi terveysviranomaisiin jos palvelutalo ei reagoi asianmukaisesti he varmistavat että hänen oikeuksiaan kunnioitetaan
c) harkitse oikeudellista apua jos tilanne ei ratkea muilla keinoilla
Onko palvelutalo terveydenhoidon toimintayksikkö, vai sosiaalipuolen yksikkö?
Yksityinen vai kunnallinen?
Mutta siis, terveystietoja pyydetään siitä toimintayksiköstä jossa ne terveystiedot on kirjattu. Palvelutalo on aika epätodennäköinen, osoite tässä mielessä.
Onko sulla tiedossa potilasasiavastaavan yhteystiedot kunnassasi? Voit kysyä häneltä neuvoa, miten sinun pitää toimia ja onko sinulla yleensäkään mahdollisuuksia niitä varsinaisia terveyskertomuksia saada käsiisi.
Mikä on sen lääkärin rooli tässä kuviossa, jolta sen asianhoitaja-lausunnon olet saanut? Onko hän äitisi lääkäri? No, jos on, silloinhan sinä todennäköisesti olet hänen kanssaan äitisi asioista keskustellut vai?
Höh, hesois, Apotis on mahdollisuus sometyyliin jakaa terveystiedot vaikka mihin. Pääasia että tietokoneohjelmiin on laitettu rahaa, sillä miten hoito oikeasti menee, ei ole väliä
Tehkää vanhempienne ja lakimiehen kanssa kaikki edunvalvontapaperit kuntoon ajoissa ennen kuin muistisairaus tms tulee, jotta voitte valvoa tarvittaessa vanhusten etua, jos vanhempanne haluaa teidän hoitavan.
Samalla myös ilmoitukset/paperit kuntoon ja mihin kakkkiin rekistereihin tarvitseekaan laittaa, että saatte sairaala/hoitotiedot vanhuksista (eli olette lähiomainen).
Näiden turvin meille täytyy luovuttaa kaikki vanhempiemme hoitotiedot ja pääsemme vaikuttamaan asioihin. Esim meitä sisaruksis on 4 ja meistä kahdelle on annettu oikeudet tietoihin. Keskustelemme lääkärin kanssa hoidoista yms.
Nyt teimme esim vanhempien elvytyskiellon lääkäri, me sisarukset, jotka hoidamme asioita. Otimme huomioon vanhempien toiveen sekä parin muun sisaruksen mielipiteen.
Vaikka teistä ja vanhemmista tuntuu kuinka pahalle niin nämä asiat olisi hyvä puhua ja saattaa kuntoon ennenkuin sairaudet iskee niin ettei enää pysty vaikuttamaan siihen kuka asioita hoitaa.
Suosittelen sinulle sitä, että otat yhteyttä paikalliseen potilasasiavastaavaan (potilasasiamieheen). Kerro hänelle asiasi, ja selvittäkää hänen kanssaan sisältyykö siihen sinun edunvalvontavaltuutukseen myös tämä terveyspuoli ja tarvittaessa sosiaalipuoli.
Esim. täysi-ikäisenkin puolesta terveys- ja sosiaalipuolen tietoihin Kannassa on mahdollista päästä, jos on saanut siihen valtuutuksen.
Keskustele näistä asioista sen potilasasiavastaavan kanssa! Hoida asia kuntoon hänen kanssaan, jos kerran äitisi edunvalvoja olet...
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen sinulle sitä, että otat yhteyttä paikalliseen potilasasiavastaavaan (potilasasiamieheen). Kerro hänelle asiasi, ja selvittäkää hänen kanssaan sisältyykö siihen sinun edunvalvontavaltuutukseen myös tämä terveyspuoli ja tarvittaessa sosiaalipuoli.
Esim. täysi-ikäisenkin puolesta terveys- ja sosiaalipuolen tietoihin Kannassa on mahdollista päästä, jos on saanut siihen valtuutuksen.
Keskustele näistä asioista sen potilasasiavastaavan kanssa! Hoida asia kuntoon hänen kanssaan, jos kerran äitisi edunvalvoja olet...
Kannassa se valtuutus tulee Digi- ja väestövirastolta hakea.
POTILASASIAMIEHEEN SUOSITTELEN OTTAMAAN YHTEYTTÄ! Hän on velvollinen neuvomaan!
Vierailija kirjoitti:
He siis voivat hoitaa miten aivan sattuu muistosairasta ja minä näen kuoleman jälkeen että kävikö virhe?
ap
Jos edunvalvontavaltuutuksessa on sovittu että saat tietoja terveystiedoista niin ilman muuta saat.
Tarkista sopimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos edunvalvontavaltuutuksessa on sovittu että saat tietoja terveystiedoista niin ilman muuta saat.
Tarkista sopimuksesta.
Ei ole välttämättä noin, että tulee automattisesti sillä edunvalvontasopimuksella... Sillä potilas voi siltikin kyetä kieltämään tai sallimaan terveystietojen luovutuksen... Omaisuus ja talous sekä hyvinvointi ovat edunvalvojan asioita.. Hyvinvointi on kuitenkin eri sana kuin terveydentila tai sairastaminen - terveystiedot ovat salassapidettävää, ja niitä ei noin vain luovutella.
Miten terveystiedoista selviäisi hoidon laatu? Hoitajahan voi sinne kirjata, että vaipat vaihdettu 5x päivässä, vaikka tekisi sen oikeasti vain kerran päivässä.
Hoidon laatu selviää olemalla läsnä paikan päällä katsomassa ja huolehtimassa.
Jos terveydentilasta olet kiinostunut, niin kysy milloin on seuraava lääkärikäynti ja ole mukana siinä tapaamisessa. Mutta äidilläsi on oikeus vastustaa läsnäoloasi.
Vierailija kirjoitti:
Miten terveystiedoista selviäisi hoidon laatu? Hoitajahan voi sinne kirjata, että vaipat vaihdettu 5x päivässä, vaikka tekisi sen oikeasti vain kerran päivässä.
Hoidon laatu selviää olemalla läsnä paikan päällä katsomassa ja huolehtimassa.
Jos terveydentilasta olet kiinostunut, niin kysy milloin on seuraava lääkärikäynti ja ole mukana siinä tapaamisessa. Mutta äidilläsi on oikeus vastustaa läsnäoloasi.
Just niin. Havainnoi itse äitisi vointia.. .ja kysele hoitajilta heidän havaintojaan tai selityksiään. Seuraa onko makuuhaavoja, valittaako kipuja, onko tyytyväinen, onko jatkuvasti vti:tä, ja niin edespäin...
Vierailija kirjoitti:
Eli minä omaisen aja asioiden hoitajana en saa nähdä äitini sairauksia ym.?
ap
Et saa. Miksi luulet ettei sairaustiedot ole yksityisiä asioita? Edunvalvonta hoitaa raha liikenteen ei muuta
Minulla on myös äitini allekirjoittama ja todistettu paperi, että saan nähfä terveystiedot.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös äitini allekirjoittama ja todistettu paperi, että saan nähfä terveystiedot.
ap
Ai jaa.
No,mut sitte se varmaan on niin, että se palvelutalo ei luovuta toisen yksikön kirjauksia sulle. Sun pitää pyytää ne sieltä terkkarista ne tiedot.
Hae kuule se digivaltuutus, sitte pääset Kantaan, muista ottaa myös sossupuoli siihen mukaan, pääset näkemään kaiken. Jos se digivaltuutus sulle myönnetään.
Vierailija kirjoitti:
ap
Onko siinä päiväykset kunnossa!
Palvelutalo ei näytä mitään omia kirjauksiaan. Kaikki päiväykset ja luvat ovat kunnossa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Palvelutalo ei näytä mitään omia kirjauksiaan. Kaikki päiväykset ja luvat ovat kunnossa.
ap
Jessus sentään.
No, mut jos se sitte on sosiaalipuoli, ja sun pitää hankkia lupa niidenkin tietoihin.
No, mikä tässä nyt on ongelma, sun vainoharhaisuus vai? Onko äidilläsi säännöllisiä terveyskontrolleja palvelutalon ulkopuolisissa toimipaikoissa? Jos siellä ei lääkäri tai hoitaja mitään hälyttävää totea äitisi voinnissa, niin mikä sua mättää?
Ihan vaan joku vainoharhainen luulo jostakin....
Voit näissä ulkopuolisissa ottaa omat epäilysi äitisi terveydentilasta puheeksi, lääkäri tai hoitaja voi sitten mahdollisesti ottaa kantaa, onko huolesi aiheellinen vai ei...
Kohta me tarvitaan neuvolatietoihin lupa, että saadaan nähdä oman lapsen merkinnät.
"Jos edunvalvontavaltuutuksessa on sovittu että saat tietoja terveystiedoista niin ilman muuta saat.
Tarkista sopimuksesta."
En saa.
ap
Just niin, eli voit keskustella ja ilmaista huolesi jostakin äitisi terveydentilaan liittyvästä seikasta. Esim. pyytää vaikkapa ajan varaamista hammaslääkärille tms.
Mutta varsinaiset terveyskertomukset saa luovuttaa vain se taho, joka niitä terveyskertomuksia ylläpitää (esim. tk) ja vain potilaan omalla suostumuksella.