Oskari Onninen (synt. 1991) väitti että häntä vanhemmat ihmiset ovat menneet nettiin myöhemmin kuin hän
Kylläpä tällaista keski-ikäistä tätiä nauratti. Nettiä käytin kun hän oli vasta vaipoissa. Vauva-palstalla aloitin kun hän oli pieni alakoululainen.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
kuka on Oskari Onninen? Linkkiä ei tietenkään voi laittaa.
Ap:n alter ego
Vierailija kirjoitti:
Olen -74 syntynyt ja käytin nettiä ensi kertaa ollessani 24 vuotias. Todennäköisesti ikäluokassanikin olen ollut suunnilleen viimeisten joukossa netinkäyttäjänä. PC tietokoneet ja nettiyhteydet oli helvetin kalliita vielä 90-luvulla, PC maksoi melko hyvän käytetyn auton hinnan verran.
Sain ensimmäisen mikromikko pc:ni 87, maksoi hieman reipas 50000 mummon markkaa. Juuri ostin uuden pöytäkoneen, maksoi kaikkine oheislaitteineen n 4000€, ja jouduin pihistellä ettei lipeä 5000€.
Eipä tuo niin hurja muutos ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen -74 syntynyt ja käytin nettiä ensi kertaa ollessani 24 vuotias. Todennäköisesti ikäluokassanikin olen ollut suunnilleen viimeisten joukossa netinkäyttäjänä. PC tietokoneet ja nettiyhteydet oli helvetin kalliita vielä 90-luvulla, PC maksoi melko hyvän käytetyn auton hinnan verran.
No et tosiaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Voi pientä. Mä olin vasta yläasteella, kun käytin tietokonetta ensimmäistä kertaa ja lukiossa sähköpostia ja uutisryhmiä. Hyvä jos Oskari oli tuolloin päässyt vaipoistaan. Tai, no kun olin yläasteella, Oskari ei ollut vielä syntynytkään, mutta ei me toisaalta siellä nettiin silloin mentykään vaan vain "ohjelmoitiin" ja piirrettiin jollain alkeellisella vektorigrafiikkaohjelmalla ATK-tunnilla.
Et sä silti voinut mennä nettiin, mitä ei Suomessa ollut.
Oskari on siis hyvin tietämätön. Ei kyllä yllätä.
Onko Oskarin syntymävuosi väärin - pitäisikö olla 1971?
90-luvun alkupuolella yliopistoissa ainakin oli ihan yleistä jo, että oli sähköpostit ym. Itse tutustuin tähän silloisen teekkaripoikaystäväni ansiosta jo tuolloin. Tuskin mitkään oskarit silloin vielä kakkavaipoissaan osasivat muuta kuin jyrsiä näppiksen reunaa, jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvilla tietokoneet oli kaikkialla ja nettiä alettiin käyttää yleisemmin 90-luvun puolivälin maissa. Netissä ei ollut mitään lapsille 90-luvulla.
Väitän, että Oskari on sittenkin ollut netissä vasta nykyisten ikäihmisten ja keski-ikäisten jälkeen.Nettiä käytti 90-luvulla etupäässä nörtit. Toki taviksetkin pääsi "kokeilemaan" sitä mutta se ei niin kiinnostanut. Normaali kansa pääsi netin makuun kunnolla vasta tällä vuosituhannella. Kannattaa muistaa että netti oli ihan erilainen silloin. Ei yhteiskunta silloin ollut netin varassa, kuten se tänä päivänä on. Digitalisaation murros tuli vasta tällä vuosituhannella.
En ollut yhtään nörtti mutta kyllä yliopistossa oli pakko käyttää vähintään sähköpostia alusta alkaen. Aloitin opiskelut -94. Jos siis opiskeli ysärillä niin varmasti käytti nettiä ainakin jollain tapaa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain ensimmäisen mikromikko pc:ni 87, maksoi hieman reipas 50000 mummon markkaa. Juuri ostin uuden pöytäkoneen, maksoi kaikkine oheislaitteineen n 4000€, ja jouduin pihistellä ettei lipeä 5000€.
Eipä tuo niin hurja muutos ole.
80-luvulla ei ollut ainakaan www internetiä, toki muunlaista tietoliikennettä, bbs bokseja tms., en kumminkaan niitäkään käyttänyt, vaikkakin 8- ja 16-bittisiä kotitietokoneita mulla oli 80 - 90 -luvuilla, mm. Commodore 64. Käytin työpaikalla nettiä silloin 24 vuotiaana, kotiin sain pc:n ja netin vasta vuonna 2001 maaliskuussa, siitäkin tulostimineen piti pulittaa 6500 markkaa.
Meille tuli netti kotiin 1999. Sitä ennen kävin kirjastossa esim sähköpostia laittamassa. Töissä hoidettiin modemin kautta eri paikkakuntien toimistojen sisäisiä asioita, ja pankkiin meni palkat sähköisesti modeemin kautta.
Voisin olla onnisen isoäiti tai ehkä isoisoäitikin jo, olen 80.
Vierailija kirjoitti:
About 55 ikäiset ovat menneet nettiin joskus yläasteen ja lukion välillä. Ja ne ovat nähneet kaiken mitä netissä on ikinä tapahtunut, purkeista, nyysseihin, foorumeihin ja sitten nykyiseen someen.
Ne ovat ensimmäisinä olleet facebookissa, youtuubissa ja missä vaan. Naurattaa kun nämä nykyajan vellipöksyt ei kestä netin "vihapuhetta".
Ei kannata väittää edes nähneensä vihapuhetta ellei ole autenttisesti nähnyt itse livenä Seppo Lehdon postauksia.
Omalla työpaikalla näistä +55 ikäisistä on kyllä ihan kädettömiä tietokoneen käytön kanssa. Osaavat juuri facebookkia ja youtubea käytttää perustoimintojen suhteen, mutta siihenpä se sitten jääkin. Varmaan aika alakohtaista miten hyvät tietokonetaidot on?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa väitteessä on? Jopa hänen isoäitinsä on voinut aloittaa tietokoneen käytön myöhemmin kuin hän. Vaikka 80-vuotias isoäiti. Tiedän 84-vuotiaan mummelin, joka on kyttänyt tietokonetta reilut puoli vuotta.
Se on väärä. Ihmeellistä ei kyllä ole mikään, jos kyseessä on Hesarin toimittaja. Ne kun laukovat vääriä väitteitä melko usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pientä. Mä olin vasta yläasteella, kun käytin tietokonetta ensimmäistä kertaa ja lukiossa sähköpostia ja uutisryhmiä. Hyvä jos Oskari oli tuolloin päässyt vaipoistaan. Tai, no kun olin yläasteella, Oskari ei ollut vielä syntynytkään, mutta ei me toisaalta siellä nettiin silloin mentykään vaan vain "ohjelmoitiin" ja piirrettiin jollain alkeellisella vektorigrafiikkaohjelmalla ATK-tunnilla.
Et sä silti voinut mennä nettiin, mitä ei Suomessa ollut.
Mistä aikakaudesta puhut?
Vierailija kirjoitti:
90-luvun alkupuolella yliopistoissa ainakin oli ihan yleistä jo, että oli sähköpostit ym. Itse tutustuin tähän silloisen teekkaripoikaystäväni ansiosta jo tuolloin. Tuskin mitkään oskarit silloin vielä kakkavaipoissaan osasivat muuta kuin jyrsiä näppiksen reunaa, jos sitäkään.
Osaakohan se vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
About 55 ikäiset ovat menneet nettiin joskus yläasteen ja lukion välillä. Ja ne ovat nähneet kaiken mitä netissä on ikinä tapahtunut, purkeista, nyysseihin, foorumeihin ja sitten nykyiseen someen.
Ne ovat ensimmäisinä olleet facebookissa, youtuubissa ja missä vaan. Naurattaa kun nämä nykyajan vellipöksyt ei kestä netin "vihapuhetta".
Ei kannata väittää edes nähneensä vihapuhetta ellei ole autenttisesti nähnyt itse livenä Seppo Lehdon postauksia.
Omalla työpaikalla näistä +55 ikäisistä on kyllä ihan kädettömiä tietokoneen käytön kanssa. Osaavat juuri facebookkia ja youtubea käytttää perustoimintojen suhteen, mutta siihenpä se sitten jääkin. Varmaan aika alakohtaista miten hyvät tietokonetaidot on?
Eikös työpaikalla käytetä työn tekemiseen tarvittavia ohjelmia? Mikä työpaikka on jossa tarvitsee vain facea tai youtubea?
Onninen taitaa olla vähän pihalla. Ei onni paljon päätä pakota.
Radiossa on paljon näitä "toimittajia", jotain 3-kymppisiä kikattelijoita, jotka keksivät ja arvuuttelevat millaista ennenvanhaan 80-luvulla jne. oli. Ja aina väärin. Mikähän siinä on, että niitä asioita ei voi kysyä keneltäkään vanhemmalta.
Itse opin 80-luvulla käyttämään tietokonetta ja toimistotyöohjelmat olivat pakollisia niin koulussa kuin työttömien kursseilla. Tietokoneajokortit edellytyksenä kaikkeen.
Äitini, joka on jo yli 85-v, osasi taittaa lehteä tietokoneella ja hoitaa liimalappuihin printattavia osoitteistoja jne. Voi jäädä monelta nykyajan diginatiivilta tekemättä. Ei hän enää osaa käyttää edes äkykännykkää. Ikä tekee teillekin nuorisoneroille kyllä tehtävänsä.
Lähinnä ihmetyttää, kun nykyään kaikki pitävät itseään jonain nerona, esimerkiksi luulevat luoneensa jotain, kun kone generoi varastetun kuvan heille.
Nuoret syntyvät aika siihen maailmaan missä elävät. He eivät oikein ymmärrä, että aikaa oli ennen heitä. Luulevatko he että netti oli valmiina kun he alkoivat käyttää sitä. Ja sitten tämä väite ettei yli 50 vee osaa käyttää ohjelmistoja. Niitä ohjelmistoja on ollut kasarilta lähtien mitä on käytetty ja kaikkihan ne pohjautuu ihan kehittämistyön kautta samaan logiikkaan. Ei ole vaikeaa.
2009 vaihdettiin autoa. Minulla oli pankkitunnukset kun olin meidän perheen "sihteeri". Sitten mieskin haki ne, siihen aikaan vielä saattoi mennä pankkiin ja pystyttiin hakemaan netin kautta autolaina pankista käymättä sen takia paikalla. Se tuli muutamaan päivään, tietysti edellytti että vakuus oli kunnossa pankissa asuntolainan jäljiltä.
Muistikuvaa ei ole oltiinko myöhäisiä verkkopankin käytössä vai yleistyikö se jo kaikilla.