Oskari Onninen (synt. 1991) väitti että häntä vanhemmat ihmiset ovat menneet nettiin myöhemmin kuin hän
Kylläpä tällaista keski-ikäistä tätiä nauratti. Nettiä käytin kun hän oli vasta vaipoissa. Vauva-palstalla aloitin kun hän oli pieni alakoululainen.
Kommentit (84)
Kävin netissä ekan kerran syksyllä 1995. Olin tuolloin lukion ekalla. Muistaakseni siellä oli joku chat tms, jossa keskusteltiin. Muutenhan nuo nettihommat meni itsellä tämän vuosituhannen puolelle, ei ne taviksia sillä tavalla kiinnostaneet vielä ysärillä ja nettihän oli muutenkin kallis ja alkeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan ihmisestä. Jos tuo kaveri alkoi nuorena lapsena käyttämään nettiä vaikka vuonna 1998, kyllä aika moni, jopa enemmistö(?), häntä vanhempi on saattanut vasta tuon jälkeen alkaa käyttää nettiä, ainakin aktiivisemmin. Itse olen syntynyt vuonna 1991 ja tiedän, että vanhempani käyttivät työpaikkojensa kautta tietokoneita ja nettiä jo 1980-luvulla, mutta tuo olikin tavallista aiemmin.
No lähes kaikki toimistotyöntekijät käyttivät vähintään sähköpostia 1998. Riippuu tietysti mitä on tehnyt työkseen. Veljeni oli kiinteistöhuollossa ja alkoi käyttää nettiä vasta kun pankki vietiin kotikunnasta, opeteltiin laskujen maksua ehkä n. 10 vuotta sitten. Aktiivinen netinkäyttö alkoi useimmilla virkaihmisillä siinä 2000-luvun alkupuolella. Minä käytin 90-luvun puolella enimmäkseen chattia ja keskustelupalstoja alussa, en paljonkaan vielä tiedonhakuun mutta heti vuosituhannen vaihteen jälkeen enemmän, en muista tarkkaan koska meille tuli kiinteähintainen.
Vierailija kirjoitti:
90-luvilla tietokoneet oli kaikkialla ja nettiä alettiin käyttää yleisemmin 90-luvun puolivälin maissa. Netissä ei ollut mitään lapsille 90-luvulla.
Väitän, että Oskari on sittenkin ollut netissä vasta nykyisten ikäihmisten ja keski-ikäisten jälkeen.
Nettiä käytti 90-luvulla etupäässä nörtit. Toki taviksetkin pääsi "kokeilemaan" sitä mutta se ei niin kiinnostanut. Normaali kansa pääsi netin makuun kunnolla vasta tällä vuosituhannella. Kannattaa muistaa että netti oli ihan erilainen silloin. Ei yhteiskunta silloin ollut netin varassa, kuten se tänä päivänä on. Digitalisaation murros tuli vasta tällä vuosituhannella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan ihmisestä. Jos tuo kaveri alkoi nuorena lapsena käyttämään nettiä vaikka vuonna 1998, kyllä aika moni, jopa enemmistö(?), häntä vanhempi on saattanut vasta tuon jälkeen alkaa käyttää nettiä, ainakin aktiivisemmin. Itse olen syntynyt vuonna 1991 ja tiedän, että vanhempani käyttivät työpaikkojensa kautta tietokoneita ja nettiä jo 1980-luvulla, mutta tuo olikin tavallista aiemmin.
No lähes kaikki toimistotyöntekijät käyttivät vähintään sähköpostia 1998. Riippuu tietysti mitä on tehnyt työkseen. Veljeni oli kiinteistöhuollossa ja alkoi käyttää nettiä vasta kun pankki vietiin kotikunnasta, opeteltiin laskujen maksua ehkä n. 10 vuotta sitten. Aktiivinen netinkäyttö alkoi useimmilla virkaihmisillä siinä 2000-luvun alkupuolella. Minä käytin 90-luvun puolella enimmäkseen chattia ja keskustelupalstoja alussa, en paljonkaan vielä tiedonhakuun mutta heti
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se ollakin niin. Minä käytin nettiä ensimmäisen kerran vuonna 1996.
Sähköposti taisi olla jo ennen sitä olemassa. Minulla oli tietokone töissä jo 1985.
Kasarin Commodoren, CBM:n, Mikromikkojen ym. sekä ysärin alun purkkien käytön jälkeen kokeilin internetiä ensimmäisen kerran yliopistolla v. 1994. Sain oman nettiyhteyden kotiin v. 1995 ja modeemi vaihtui nopeammaksi ISDN-yhteydeksi hyvin nopeasti. Ekat kotisivut tein itselle v. 1996, sen jälkeen tein niitä eri firmoille kuin myös itselle vuosituhannen vaihteen molemmin puolin. Ysärin loppu ja kaksitonnarin alku meni it-alan töissä niin yrittäjänä kuin palkollisena ja rakensin silloin myös omalle firmalleni nettikaupan. Vanhemmilleni opetin netin käyttöä heti ysärin puolivälistä asti niin, että he osaavat tänäkin päivänä varsin hyvin vaikka ikää on liki 80v. Asensin myös ysärin lopussa monille vanhempieni ikäisille sukulaisille nettiyhteyksiä, jotka alkoivat yleistyä. Epäilen hyvin vahvasti sitä, että pikku-oskari kakkavaipoissaan olisi tuolloin ollut netin käytössä edellä.
M50
Aloitin vähän aktiivisemman it-opiskelun ja perhtymisen alaan 1996 ja en ollut mikään ikäluokkani edelläkävijä. Koodailin aika pian kotisivuja ym. Opettelin vähän kaikkea ohjelmointiin ym liittyvään. Minua vanhempiakin oli jo ihan spesialisteja alalla tuolloin. Aika outo väite tältä nuorelta mieheltä. N62
Tv1 jälkinäytös. Huonokuntoiselta ja ikäistään (33v) vanhemmalta näyttää ylioppilas Oskari Onninen.
Niin, vai tarkoitettiinko tässä ikää? Minä menin ekan kerran nettiin 1998 kahdeksanvuotiaana. Silloin kun mun vanhemmat olivat kahdeksan, tuskin netissä surffailivat. Iskä oli kolmekymppinen tuolloin, eli meni nettiin myöhemmin kuin minä.
No Oskari voi olla mitä mieltä tahtoo ja kuvitella mitä tahtoo. Ei se minulta pois ole.
Itse aloin käyttää nettiä kun menin yliopistoon 1993 enkä ole mikään it-nörtti edes.
Mä tein ammattikoulussa ekat kotisivut 96.
Vierailija kirjoitti:
Mä tein ammattikoulussa ekat kotisivut 96.
Ja hakukone oli Ask Jeeves
En ymmärrä koko lausuntoa. Mikä pätemisen tarve Oskarilla on? Mitä väliä tuolla asialla on kenenkään kannalta milloin kukakin sinne on mennyt?
Nyt on koodimummot ja nettimasat laittanu vähän ikälisää erityisasijantuntijuusosaamisensa aloittamisajankohdalle kun monia asioita ollut vielä olemassakaan ja sujuvasti on vain surffattu niillä digitalisaation aamunkoitossa. Eipä sillä että tämä nykynuorten meno olisi yhtään rehdimmällä tasolla.
Meillä pitää paikkansa. Tytär on saman ikäinen, ihan diginatiivi tarhasta asti. Tiesi tietokoneista jo silloin enemmän kuin minä.
Voi pientä. Mä olin vasta yläasteella, kun käytin tietokonetta ensimmäistä kertaa ja lukiossa sähköpostia ja uutisryhmiä. Hyvä jos Oskari oli tuolloin päässyt vaipoistaan. Tai, no kun olin yläasteella, Oskari ei ollut vielä syntynytkään, mutta ei me toisaalta siellä nettiin silloin mentykään vaan vain "ohjelmoitiin" ja piirrettiin jollain alkeellisella vektorigrafiikkaohjelmalla ATK-tunnilla.
Olin netissä jo ennen oskarin syntymää (modeemit, bbs + usenet news 80-luvun lopulla) joten vois napero edes vähän yrittää noiden väsyneiden trollaustensa kanssa. Jo ennen oskarin syntymää trollit oli parempia kuin oskari ikinä.
1996 kurssilla käytin nettiä ensimmäisen kerran. 1998 meille tuli modeemin kautta netti kotiin. Lapsi 5-v oli sylissä kun tein ensimmäisen työhakemuksen netissä. Vanhempi on samanikäinen kuin Oskari, oli silloin 7-vuotias.