Miksi viet lapsesi laitostumaan päiväkotiin?
Miksi korkeasti koulutetut äidit vievät lapsensa päiväkotiin? Korkeasti koulutetut äidit saisivat kyllä kasvatettua hyvin kotonakin ilman laitostavaa päiväkotia ja tutkitusti lapset oppivat paremmin omilta vanhemmiltaan kuin vierailta ihmisiltä. Kotihoito edes kouluikäiseksi on paras lahja mitä lapselleen voi antaa.
Kukaan ei kuolinvuoteella kaipaa enää töitä tai uraan liittyviä asioita, mutta suuri osa katuu sitä, ettei ole lasten kanssa viettänyt enemmän aikaa heidän ollessa pieniä.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloudillisista syistä. Siinä kun saatiin äidit töihin femimismin nimissä niin asumiskulut ei suinkaan puolittuneet kun molemmat vanhemmat käy töissä, vaan kasvoivat 300% ja nyt oletusarvo on että perheen molemmat vanhemmat raataa, lapset laitetaan laitokseen kasvamaan hyviksi veronmaksajiksi ja nuorten mielenterveysongelmat on se hinta mikä maksetaan.
Mitä ihmettä sinä oikein paasaat? Naiset ovat kautta historian tehneet töitä. Vain rikkaiden miesten vaimot ovat voineet olla kotona järjestämässä teekutsuja ja harrastaa hyväntekeväisyysjärjestöjä.
Kun olin itse lapsi niin äidit hoitivat kotia ja lapsia ja miehet kävivät töissä. Enkä yhtään vähättele sitä kodin hoitamista ja lasten kasvatusta, päinvastoin. Enkä sano etteikö naisten paikka olisi töissä, vaan että jommankumman vanhe
Milloin olit lapsi? 50- luvulla?
Itse olin 60-70-luvuilla ja omakotitaloalueen naapuriston äidit olivat sairaanhoitajia, opettajia ja sihteereitä. Suurin osa töissä.
Ei sillä korkealla koulutuksella tee mitään jos on kotona. 3v jälkeen ei tule edes sitä kotihoidontukea, niin pyhällä hengellä ei elä. Tai no aina voi irtisanoutua ja jäädä työttömäksi, mutta siinäkin menee korkea koulutus hukkaan.
Jos äiti on kiva äiti, mikä ettei. Jos on äksyilevä, voi päiväkoti olla parempi. Päiväkoti jossa rangaistaan lasta turhaan, aikuinen on ylimielinen ja on äksyt tädit, olisi aika inhottava - kuten 80-luvulla. Joku kunnan tai valtion tarha. Ja liian suuret ryhmät, massana. Uskon että lapsi kaipaa myös rauhaa ja yksilöllisyyttä. Kotona on turvaa joillekin. Kavereita saa kyllä kun on tarpeeksi "iso". Ja on sosiaalinen.
Olen aikuinen ihminen, jolla on aikuisen ihmisen vastuut elättää itsensä ja perheensä.
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti on kiva äiti, mikä ettei. Jos on äksyilevä, voi päiväkoti olla parempi. Päiväkoti jossa rangaistaan lasta turhaan, aikuinen on ylimielinen ja on äksyt tädit, olisi aika inhottava - kuten 80-luvulla. Joku kunnan tai valtion tarha. Ja liian suuret ryhmät, massana. Uskon että lapsi kaipaa myös rauhaa ja yksilöllisyyttä. Kotona on turvaa joillekin. Kavereita saa kyllä kun on tarpeeksi "iso". Ja on sosiaalinen.
Ei päiväkodeissa enää rangaista lapsia. Tunnetaidot huomioiva positiivinen kasvatus on tätä päivää.
Koska oli isot asuntolainat, oli pakko mennä töihin. Jos olisin hoitanut kolme lastani kotona, niin työllistymiseni keski-iässä ilman työkokemusta olisi ollut vaikeaa. Tunnen näitä yliopistokoulutettuja kotiäitejä, jotka ovat olleet työttömänä koko ikänsä 60-vuotiaina!
Siinä on yhteiskunnalle kallis koulutus mennyt täysin hukkaan!
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tutkimusten mukaan jokainen lapsi tarvitsee kotikasvatuksen lisäksi myös varhaiskasvatuksen. Varhaiskasvatuksen saaminen mm. parantaa lapsen tulevaa koulumenestystä ja ehkäisee syrjäytymistä. Suomessa varhaiskasvatus on jokaisen lapsen oikeus.
On myös syytä huomata, että varhaiskasvatus ei ole sama asia kuin päivähoito. Päivähoidon tarkoitus oli hoitaa lapsia näiden vanhempien työpäivän ajan. Varhaiskasvatus sen sijaan on suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa toimintaa jossa painottuu erityisesti pedagogiikka ja jota toteuttavat koulutetut varhaiskasvattajat.
Pohja ihmisen koko tulevalle elämälle luodaan varhaislapsuudessa, minkå vuoksi laadukas varhaiskasvatus on erityisen tärkeää.
T: vakaope
Höpön löpön. Postaat tämän saman avautumisen jokaiseen aihetta käsittelevään ketjuun.
Lopeta jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päiväkodeissa enää rangaista lapsia. Tunnetaidot huomioiva positiivinen kasvatus on tätä päivää.
Sinä et taida olla ihan tätä päivää.
Koska olen 100 % yh.
Pari kuukautta sitten olin vielä töissä. Jostain on saatava tulojakin
Nyt kun määräaikainen työ päättyi, tarvitsen edelleen työrauhan, kun väkerrän työhakemuksia.
Että lapsi tottuu asumaan aidatulta perakkialueelta jossa kaikki on kellotettua ja sieltä ei kannata karata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tutkimusten mukaan jokainen lapsi tarvitsee kotikasvatuksen lisäksi myös varhaiskasvatuksen. Varhaiskasvatuksen saaminen mm. parantaa lapsen tulevaa koulumenestystä ja ehkäisee syrjäytymistä. Suomessa varhaiskasvatus on jokaisen lapsen oikeus.
On myös syytä huomata, että varhaiskasvatus ei ole sama asia kuin päivähoito. Päivähoidon tarkoitus oli hoitaa lapsia näiden vanhempien työpäivän ajan. Varhaiskasvatus sen sijaan on suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa toimintaa jossa painottuu erityisesti pedagogiikka ja jota toteuttavat koulutetut varhaiskasvattajat.
Pohja ihmisen koko tulevalle elämälle luodaan varhaislapsuudessa, minkå vuoksi laadukas varhaiskasvatus on erityisen tärkeää.
Ettekö te päiväkodin tädit osaa olla koskaan hiljaa?
Eikö hiekkarasialla fakta kelpaa?
Koska opiskelin itselleni koulutuksen jotta voisin tehdä mielekästä työtä ja ansaita rahaa. Jos jäisin vuosiksi kotiin, ammattitaitoni rapistuisi. Hankin vieläpä lapseni sen verran nuorena, ettei ollut vakituisia töitä odottamassa, joten olihan se palattava työelämään suhteellisen nopeasti. Muutoin olisi ollut iso riski jäädä työttömäksi ja sitten en voisi tarjota lapsilleni sellaista elintasoa kuin haluan. Lisäksi koen olevani parempi äiti kun saan viettää osan päivästä muualla. Parisuhde ja oma jaksaminen on parempaa, kun on se työ perhearjen vastapainona. Lapseni ovat viihtyneet päiväkodissa, saaneet kavereita ja oppineet paljon, nyt ovat jo koulussa ja eskarissa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ainakin vuosien saatossa tullut äksyilevä äiti, jos en olisi päässyt töihin. Jos ei olisi päiväkoteja, olisi varmaan tehty joku muu järjestely, koska vuosien kotonaolo ei vaan olisi sopinut minulle. Lapsia ei olisi tullut ensimmäistäkään, jos ainoa vaihtoehto olisi kotiäitiys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te päiväkodin tädit osaa olla koskaan hiljaa?
Varhaiskasvatuksesta ei ole mitään hyötyä normaalisti kehittyneille terveille korkeakoulutettujen lapsille. Varhaiskasvatuksesta on todettu olevan hyötyä vain maahanmuuttajalasten kieliopetuksen ja esimerkiksi päihdeäitien lapsille, joille omat vanhemmat eivät pysty turvaamaan riittävää kielenoppimista tai normaalia kasvua tukevaa turvallista ja vakaata ympäristöä.
Varhaiskasvatus muiden lasten osalta on hyödytöntä. Lapsi oppii parhaiten koulumenestykseen tarvittavia taitoja omilta vanhemmilta, kun lapsella on vanhempaan turvallinen ja luottamuksellinen kasvatussuhde.
Varhaiskasvatuksesta ei ole näytetty olevan myöskään mitään hyötyä myöhemmissä opinnoissa tai koulumenestyksessä. Koulutaitojen päiväkodissa tehty esim. lukemis- ja kirjainopettelutaitoero häviää viimeistään kahden ensimmäisen kouluvuoden aikana.
Kotikasvatetut korkeakoulutettujen vanhempien lapset pärjäävät parhaiten yliopisto-opinnoissa.
Että voin maksaa eläkeläisille eläkkeitä ja muita sosiaalietuuksia. Ja asuntolainani olen maksanut jo, joten lapseni eivät joudu asumaan vuokralla kerrostalossa jossain Itä-Helsingissä. Ei näin nelikymppisenä jaksa enää olla velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuinen ihminen, jolla on aikuisen ihmisen vastuut elättää itsensä ja perheensä.
Päiväkotilapsenhoito maksaa myös yhteiskunnalle paljon enemmän, mitä keskimäärin esimerkiksi äiti voi palkkatyössä tienata. Päiväkotihoito kannattaa vasta noin 100 000€ bruttovuositulotasolla yhden vanhemman perheessä ja 180 000€ bruttovuositulotasolla kahden vanhemman perheessä. Käytännössä suurin osa päiväkotiin lapsensa viejistä ei varsinaisesti elätä itseään tai perhettään.
Yhteiskunnan kannattaisi maksaa kotihoidosta.
Koska en halunnut hoitaa heitä kotona. Halusin mieluummin mennä töihin ja ansaita rahaa elättääkseni itseni ja perheeni. Samoin mieheni. Kotona olin kahden lapsen kanssa yhteensä kolme vuotta ja isänsä muutaman kuukauden siihen päälle, ja sen jälkeen erinäisin järjestelyin lyhennettiin hoitoaikaa alkuun. Hyvin lapsilla menee, pärjäävät koulussa ja on paljon kavereita ja mielekkäitä harrastuksia, meillä on läheiset välit ja tehdään paljon asioita yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotilapsenhoito maksaa myös yhteiskunnalle paljon enemmän, mitä keskimäärin esimerkiksi äiti voi palkkatyössä tienata. Päiväkotihoito kannattaa vasta noin 100 000€ bruttovuositulotasolla yhden vanhemman perheessä ja 180 000€ bruttovuositulotasolla kahden vanhemman perheessä. Käytännössä suurin osa päiväkotiin lapsensa viejistä ei varsinaisesti elätä itseään tai perhettään.
Jostain syystä taloustieteilijät ovat laskeneet, että silti kannattaa pidemmällä tähtäimellä saada ne lasten vanhemmat palaamaan työelämään nopeasti, eikä tukea kotihoidosta enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden lapsen sijoitus varhaiskasvatusyksikköön maksaa keskimäärin yli 1000 euroa kuukaudessa. Tämä on luonnollisesti huomattavasti enemmän kuin mitä monet vanhemmat maksavat veroina samassa ajassa. Ihan vastaavalla tavalla kuin miten lapsen esi- ja perusopetus maksaa enemmän kuin mitä monet maksavat veroina. Kasvatus- ja opetusalan idea ei kuitenkaan ole välittömässä rahansäästössä, vaan ammattikasvattajat rakentavat toiminnallaan lasten tulevaisuutta.
Koska haluan tienata omat rahani ja kerryttää eläkettä.