Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi viet lapsesi laitostumaan päiväkotiin?

Vierailija
07.02.2024 |

Miksi korkeasti koulutetut äidit vievät lapsensa päiväkotiin? Korkeasti koulutetut äidit saisivat kyllä kasvatettua hyvin kotonakin ilman laitostavaa päiväkotia ja tutkitusti lapset oppivat paremmin omilta vanhemmiltaan kuin vierailta ihmisiltä. Kotihoito edes kouluikäiseksi on paras lahja mitä lapselleen voi antaa. 

Kukaan ei kuolinvuoteella kaipaa enää töitä tai uraan liittyviä asioita, mutta suuri osa katuu sitä, ettei ole lasten kanssa viettänyt enemmän aikaa heidän ollessa pieniä.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksessa ja tietenkin myös kotona luodaan pohja lapsen oppimispolulle. 

Vierailija
42/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksessa ja tietenkin myös kotona luodaan pohja lapsen oppimispolulle. 

Varhaiskasvatus on erottamaton osa lapsen oppimispolkua siinä missä esi- ja alkuopetuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset eivät ole päiväkodissa ollut. Eskaria kävivät koulun yhteydessä.

Itsekään en ole päiväkodissa ollut. Asuttiin 70-lukulaisessa lähiössä ja siellä oli hiekkalaatikolla rinki äitejä ja lapsia. Mä olin ainoa lapsi, jonka äiti kävi töissä (isää ei ollut). Olin hoidossa yhdellä naapurilla.

Lähiöön rakennettiin ensimmäinen päiväkoti. Se oli tarkoitettu vähäosasten ja yksinhuoltajien lapsille. Kävin eskarin siellä. Veljeni oli pari vuotta nuorempi, että hän oli hoidossa vähän aikaan. Sen verran rasavili, että sai aika äkkiä potkut. Eikun takas kotiäitipiiriin hiekkalaatikkoon.

Näkisin, että hyvin meillä elämä on kuitenkin mennyt. Itse olen insinööri, veli kokki ja omat lapset ovat nyt yliopistossa.

Mitä hiekkalaatikon kotiäitijengiin tulee, niin yhä ollaan sen porukan kanssa tekemisissä. Pari on kuollut oman käden kautta, mutta sieltä tuli perusduunareita, kaivinkoneen kuljettajaa, leipuria, kokkeja, kampaajia, sairaanhoitajia, opettaja ja parit insinöörit.

Ei tässä nyt ollut oikein pointtia, muttei ollut aloittajallakaan.

Vierailija
44/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä syntyvyyden kannalta on hyvä juttu, että lapsia saavat muutkin kuin ideologiset lifestyle-mammat.

Vierailija
45/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aikuinen ihminen, jolla on aikuisen ihmisen vastuut elättää itsensä ja perheensä.

Päiväkotilapsenhoito maksaa myös yhteiskunnalle paljon enemmän, mitä keskimäärin esimerkiksi äiti voi palkkatyössä tienata. Päiväkotihoito kannattaa vasta noin 100 000€ bruttovuositulotasolla yhden vanhemman perheessä ja 180 000€ bruttovuositulotasolla kahden vanhemman perheessä. Käytännössä suurin osa päiväkotiin lapsensa viejistä ei varsinaisesti elätä itseään tai perhettään. 

Yhteiskunnan kannattaisi maksaa kotihoidosta.

Yhden lapsen sijoitus varhaiskasvatusyksikköön maksaa keskimäärin yli 1000 euroa kuukaudessa. Tämä on luonnollisesti huomattavasti enemmän kuin mitä monet vanhemmat  maksavat veroina samassa ajassa. Ihan vastaavalla tavalla kuin miten lapsen esi- ja

Päivähoidon tuottopuolelle ei pidä huomioida ainoastaan vanhemman palkastaan maksamia veroja, vaan myös työn tuotto - työn tuoma arvonlisä, aineellinen tai aineeton - on huomioitava.  

Vierailija
46/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äiti on kiva äiti, mikä ettei. Jos on äksyilevä, voi päiväkoti olla parempi. Päiväkoti jossa rangaistaan lasta turhaan, aikuinen on ylimielinen ja on äksyt tädit, olisi aika inhottava - kuten 80-luvulla. Joku kunnan tai valtion tarha. Ja liian suuret ryhmät, massana. Uskon että lapsi kaipaa myös rauhaa ja yksilöllisyyttä. Kotona on turvaa joillekin. Kavereita saa kyllä kun on tarpeeksi "iso". Ja on sosiaalinen.

Ei päiväkodeissa enää rangaista lapsia. Tunnetaidot huomioiva positiivinen kasvatus on tätä päivää.

Ja tulokset puhuvat puolestaan. Rauhattomuus, keskittymisvaikeudet, väkivaltaisuus, rikollisuus, empatia kaikki ovat heikentyneet suomalaisilla lapsilla ja nuorilla.

Vierailija
47/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse mennyt aikanaan päivähoitoon 9kk ikäisenä. En jotenkin nähnyt edes vaihtoehtona jäädä vuosiksi kotiin, vaikka omat lapseni saivatkin olla kotona pidempään kuin minä itse aikanaan. Ei minulla huonosti mene, on koulutus ja oma perhe, samoin kuin tietämilläni saman päivähoitopaikan muillakin lapsilla. 

Vierailija
48/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se unelma kasvattaa omat lapsensa itse sen sijaan, että ne pitää antaa vieraiden kasvatettavaksi. Viettävät isomman osan viikosta päikyntädin kanssa kuin oman äidin kanssa. Tai itseasiassa niiden hoitolasten kanssa, joita on aivan liikaa siellä ylikuormitetussa varhais"kasvatuksessa". Itse sitten katselee kollegoita sen sijaan, että saisi itse huolehtia niistä omista lapsistaan. Tuntuu aivan hullulta.

Mutta pakko on jollakin elääkin. Asuminen ja muutkin elämiskulut on niin hurjat, että yhden ihmisen palkalla ei enää pärjää. Eihän tässä nykysysteemissä olekaan mitään järkeä. Siksi varmaan moni jättääkin lapset tekemättä. Syntyvyysluvut vaan putoavat vuosi vuodelta.

Vierailija
49/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aikuinen ihminen, jolla on aikuisen ihmisen vastuut elättää itsensä ja perheensä.

Päiväkotilapsenhoito maksaa myös yhteiskunnalle paljon enemmän, mitä keskimäärin esimerkiksi äiti voi palkkatyössä tienata. Päiväkotihoito kannattaa vasta noin 100 000€ bruttovuositulotasolla yhden vanhemman perheessä ja 180 000€ bruttovuositulotasolla kahden vanhemman perheessä. Käytännössä suurin osa päiväkotiin lapsensa viejistä ei varsinaisesti elätä itseään tai perhettään. 

Jostain syystä taloustieteilijät ovat laskeneet, että silti kannattaa pidemmällä tähtäimellä saada ne lasten vanhemmat palaamaan työelämään nopeasti, eikä tukea kotihoidosta enempää. 

Kaikkea ei kannattaisi arvottaa pelkkiä euroja laskemalla. Eikö millään muulla ole mitään väliä kuin rahalla? Se on aina se ainoa argumentti. Haluaisin tietää hyötyykö lapsi merkittävästi esim siitä, että on 4 tai 5 vuotiaaksi kotona vanhempien hoivassa.

Vierailija
50/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä taloustieteilijät ovat laskeneet, että silti kannattaa pidemmällä tähtäimellä saada ne lasten vanhemmat palaamaan työelämään nopeasti, eikä tukea kotihoidosta enempää. 

Tutkimusten mukaan lapset ei hyödy pitkästä kotihoidosta vaan varhaiskasvatuksesta viimeistään siitä 4-5v alkaen. Mutta en oikeastaan usko että niissä on huomioitu kaikkia vaikuttavia tekijöitä. 

51/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tutkimusten mukaan jokainen lapsi tarvitsee kotikasvatuksen lisäksi myös varhaiskasvatuksen. Varhaiskasvatuksen saaminen mm. parantaa lapsen tulevaa koulumenestystä ja ehkäisee syrjäytymistä. Suomessa varhaiskasvatus on jokaisen lapsen oikeus.

On myös syytä huomata, että varhaiskasvatus ei ole sama asia kuin päivähoito. Päivähoidon tarkoitus oli hoitaa lapsia näiden vanhempien työpäivän ajan. Varhaiskasvatus sen sijaan on suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa toimintaa jossa painottuu erityisesti pedagogiikka ja jota toteuttavat koulutetut varhaiskasvattajat.

Pohja ihmisen koko tulevalle elämälle luodaan varhaislapsuudessa, minkå vuoksi laadukas varhaiskasvatus on erityisen tärkeää.

T: vakaope

Linkki?

Minut hoidettiin kotona, ihan hyvä koulumenestys tästä huolimatta. En ole syrjäytynyt.

Toki pitkälle aikuisuuteen ujous haittasi, ehkä tuo varhaiskasvatus/päikky olisi tuottanut paremmat vuorovaikutustaidot.

Vierailija
52/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden lapsen sijoitus varhaiskasvatusyksikköön maksaa keskimäärin yli 1000 euroa kuukaudessa. Tämä on luonnollisesti huomattavasti enemmän kuin mitä monet vanhemmat  maksavat veroina samassa ajassa.

Yksi päivähoitopaikka maksaa yhteiskunnalle noin 3000€ kuussa, yli 1000 € on roimasti alakanttiin.

Vain aineellinen arvonlisä lasketaan. Jos aineeton laskettaisiin, oman lapsen kasvatus loisi enemmän hyvinvointia. Aineellinen arvonlisä noudattelee taas hyvin pitkälti palkkatasoa ja harvalla palkkataso on sillä tasolla, että työstä syntyisi merkittävää arvonlisää. 

Vierailija
53/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein tunnu olevan vaihtoehtoja. Tietysti voisi jäädä työttömäksi, mutta ei se oikein pidemmän päälle tunnu kannattavalta. Eikä mieskään luultavasti tukisi minua siinä päätöksessä.

Onneksi lapsi viihtyy hoidossa, on kuulemma kaikkien lellikki ( ehkä ne sanoo kaikille niin). Itse olin aikoinaan jotain 5- tai 6-vuotta kun menin päivähoitoon, enkä sopeutunut koskaan. Ehkä siksi hyväkin, että ei ole niin iso muutos vanhempana.

Kyllä minä tätä silti suren hiljaa mielessäni. Rakastan lasta yli kaiken.

Vierailija
54/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa älytöntä kouluttautua korkeasti ja sitten jäädä kotiin hoitamaan lasta. Älkää naiset jääkö tuohon ansaan pitkäksi aikaa.

Mä tein noin. 6 vuoden jälkeen mulle soitettiin ja tarjottiin työtä. Ei ollu mikään ansa kun on harvinaisella alalla.

Vierailija
55/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että voin maksaa eläkeläisille eläkkeitä ja muita sosiaalietuuksia. Ja asuntolainani olen maksanut jo, joten lapseni eivät joudu asumaan vuokralla kerrostalossa jossain Itä-Helsingissä. Ei näin nelikymppisenä jaksa enää olla velkaa.

Itsekin tein lapset 3-kymppisenä ja talo oli velaton 4-kymppisenä, mutta juurikin tuona aikana piti maksaa velkaa pois, joten kotiäitinä en voinut olla. Kerrostalossa en ole koskaan asunutkaa. Vähän päälke 2-kyppisenä olin jo ostanut rivitaloasunnon.

Vierailija
56/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää valita jompi kumpi? Parasta olla pitkään kotona ja sitten laittaa isompi lapsi osa-aikaisena päiväkotiin ja tehdä samalla osa-aikaista työtä. Se on win-win, lapsi pääsee tapaamaan kavereita ja saa silti olla paljon kotona, ja perheellä on rahaa, eikä tarvitse olla itse vuosia työelämän ulkopuolella. Todella mustavalkoista ajattelua, että voi olla vain kotiäiti tai uraäiti. Mä olen molemmat. 

Vierailija
57/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti on parasta lapselle. 

Vierailija
58/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi hallita manipuloida ja usuttaa mihin vaan kun lapsi oppii uskomaan päällikköä. Omaa ajattelua ei saa olla. 

Vierailija
59/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukasta varhaiskasvatusta juuri seuranneena: pienet nököttää puolen tunnin ulkoilun yksin lumihangessa, osalla hatut ym huonosti (eivät varmaan pysy kunnolla ja kukaan ei ole auttamassa jos ei erityisemmin itkeskele), 2-vuotiaat saa pääsääntöisesti selviytyä vessakäynnistä itse (ei onnistu kunnolla käsienpesu, vaipat laittoivat itse alasti vessan lattialla istuen, osalla meni väärinpäin vaippa), riita ym tilanteita ei ehditä kunnolla selvittämään (tai edes näkemään), ruokailulla juuri 2 vuotta täyttänyt yrittää syödä ison perunan puolikkaita, kun ei ole kukaan ehtinyt pilkkoa ruokaa sopivaksi. Puolet lapsista yskii ja naama täynnä räkää, ei sitäkään oikein kukaan ehdi pyyhkimään. Että kyllä tuo etenkin ihan pienten kanssa on aikamoista selviytymistä. Parin viikon hoidon aikana ryhmässä on ollut myös jo useampi eri sijainen. Surullista että lapsuus nähdään yhteiskunnassa näin merkityksettömänä aikana, että lasten hoito voidaan järjestää näin pienillä resursseilla.

Vierailija
60/95 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen vastaus?

En voi olla työelämästä pois useita vuosia ja odottaa nykymaailmassa työllistyväni. Nyt firmassa YT:t ja olen kauhistunut ajatuksesta että pitäisi lähteä kilpailemaan muiden kanssa työpaikoista. Olemalla kauan kotona saa toki kasvattaa lapsen kotona mutta riskeeraa sen että oma työttömyys pitkittyy. Köyhyys ja eläkekertymän puute ei tee hyvää kenellekään ja on parempi tehdä kompromissi ja laittaa lapsi hoitoon. Asettaisin myös itseni aika riskaabeliin asemaan käytännössä tulottomana. Jos mies lähtee, hänelle käy jotain tai jää työttömäksi, korttitalo kaatuu aika äkkiä.