Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi viet lapsesi laitostumaan päiväkotiin?

Vierailija
07.02.2024 |

Miksi korkeasti koulutetut äidit vievät lapsensa päiväkotiin? Korkeasti koulutetut äidit saisivat kyllä kasvatettua hyvin kotonakin ilman laitostavaa päiväkotia ja tutkitusti lapset oppivat paremmin omilta vanhemmiltaan kuin vierailta ihmisiltä. Kotihoito edes kouluikäiseksi on paras lahja mitä lapselleen voi antaa. 

Kukaan ei kuolinvuoteella kaipaa enää töitä tai uraan liittyviä asioita, mutta suuri osa katuu sitä, ettei ole lasten kanssa viettänyt enemmän aikaa heidän ollessa pieniä.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edelleen äidin pitää valita uran tai kotiäitiyden välillä? On niillä lapsilla toinenkin vanhempi, joka on yhtälailla siitä vastuussa.

Oletteko huomanneet, että esim vaalimainoksissa ehdokkaat listaavat saavutuksiaan tyylin insinööri, valokuvauskerhon puheenjohtaja, ym ym, ÄITI. Kertaakaan en ole nähnyt ehdokkaan mainitsevat ansiolistallaan olevansa isä. 

Ja Suomi muka tasa-arvoinen maa. Kissan viikset!

Vierailija
62/95 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laadukasta varhaiskasvatusta juuri seuranneena: pienet nököttää puolen tunnin ulkoilun yksin lumihangessa, osalla hatut ym huonosti (eivät varmaan pysy kunnolla ja kukaan ei ole auttamassa jos ei erityisemmin itkeskele), 2-vuotiaat saa pääsääntöisesti selviytyä vessakäynnistä itse (ei onnistu kunnolla käsienpesu, vaipat laittoivat itse alasti vessan lattialla istuen, osalla meni väärinpäin vaippa), riita ym tilanteita ei ehditä kunnolla selvittämään (tai edes näkemään), ruokailulla juuri 2 vuotta täyttänyt yrittää syödä ison perunan puolikkaita, kun ei ole kukaan ehtinyt pilkkoa ruokaa sopivaksi. Puolet lapsista yskii ja naama täynnä räkää, ei sitäkään oikein kukaan ehdi pyyhkimään. Että kyllä tuo etenkin ihan pienten kanssa on aikamoista selviytymistä. Parin viikon hoidon aikana ryhmässä on ollut myös jo useampi eri sijainen. Surullista että lapsuus nähdään yhteiskunnassa näin merkityksettömänä aikana, että lasten hoito voidaan

Nykyinen resurssien käyttö tarhoissa on aivan vääristynyttä, ja siksi lasten perustarpeista ei ehditä huolehtia. Palkataan maistereita tekemään paperitöitä ja pitämään palavereita. Kun oikeasti tarvittaisiin aivan ruohonjuuritason työntekijöitä. Homman ratkaisu pitäisi aloittaa siitä, että poistetaan varhaiskasvatus käytöstä ja otetaan takaisin perinteinen lastenhoito, missä kaikki työntekijät keskittyvät siihen lastenhoitoon ja jossa pätevyysvaatimukset ovat nykyistä paljon alhaisemmat, jotta saadaan vakanssit täytettyä eikä tarvita niin paljoa sijaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellä on varaa jäädä pois töistä? :D on puoliso, mutta myös asuntolaina ym. Ja halu olla töissä, luoda omaa uraa. Sitä paitsi ihana saada taukoa lapsesta.

Kellä on varaa olla päiväkodissa töissä!??

Koskaan et saa asuntolainaa ja "ura" pyörii pottarivin, nukkarin ja legolaatikon välillä...

Vierailija
64/95 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin kotihoidossa ja oli ihan järkkyä mennä ekaa kertaa isoon ryhmään vasta koulussa. Olisi ollut hyödyllistä opetella vuorovaikutustaitoja jo päiväkodissa. Toki jotain naapurin lapsia näin pienenä mutta se nyt on eri asia. 

Myös omat lapset menee kohta päiväkotiin vuorovaikutustaitoja opettelemaan. 

Itsellä samat kokemukset. Onneksi laitoin lapseni päiväkotiin, ovat myöhemmin selvinneet muiden kanssa 100x paremmin kuin minä.

Vierailija
65/95 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa tarhassa leikkiä muiden lasten kanssa.

Vierailija
66/95 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei ole ajatellut,et ei kaikilla äideillä oikeasti ole niitä vain ja ainoita oikeita tapoja. Tapoja on monia, hyvä oppia muitakin tapoja. Esim. mun anoppi pyyhkii keittiön tiskirätillä lattialta koiran oksennukset ja pitää sitä rättiä edelleen käytössä. Ei ole se ainoa oikea tapa.

Vierailija
67/95 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
68/95 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miksi korkeasti koulutetut isät vievät lapsensa päiväkotiin, ap? Mikset kysy sitä?

Niin kauan kuin lapset ovat mielestäsi vain äitien vastuulla, kysymyksesi ovat merkityksettömiä.

Vierailija
69/95 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölöhölöhölöhölö.....

Vierailija
70/95 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monista lasteni päiväkotiryhmäläisistä on tullut heille elinikäisiä ystäviä, joiden kanssa harrastetaan monenlaista. Minä olisin voinut estää näiden suhteiden syntymisen, olettaen olevani ainoa heidän todellinen läheisensä. Se olisi ollut omahyväistä ja itsekästä. 

Vierailija
71/95 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minäkin olen ihminen ja minun urallani, toiveillani ja elämälläni on todella paljon väliä.

Ap olet kusipää kun aloituksessa puhut vain äideistä. Nyt olisi isien vuoro jäädä pitkäksi aikaa kotiin, äidit on jo sitä ehtineet tehdä.

Vierailija
72/95 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska arvostan suuresti yritteliäisyyttä ja itsensä elättämistä. Mieluummin käyn töissä ja näytän lapsille esimerkkiä, että tavoitteiden ja elintason eteen pitää tehdä töitä. Päiväkodissa lapsi oppii myös toimimaan ryhmässä ja saa ikäistään seuraa. 

Vierailija
73/95 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi korkeasti koulutetut äidit vievät lapsensa päiväkotiin? Korkeasti koulutetut äidit saisivat kyllä kasvatettua hyvin kotonakin ilman laitostavaa päiväkotia ja tutkitusti lapset oppivat paremmin omilta vanhemmiltaan kuin vierailta ihmisiltä. Kotihoito edes kouluikäiseksi on paras lahja mitä lapselleen voi antaa. 

Matalasti koulutetutko eivät polot osaa edes omia lapsiaan kasvattaa, heidän toivot vievän lapset päiväkotiin? :D Kotihoito ei ole paras lahja, jonka lapselle voi antaa. Tasapainoinen kasvuympäristö on, ja se voi koostua sopivista palasista kotia ja päiväkotia.

Kukaan ei kuolinvuoteella kaipaa enää töitä tai uraan liittyviä asioita, mutta suuri osa katuu sitä, ettei ole lasten kanssa viettänyt enemmän aikaa heidän ollessa pieniä.

Kyllä muuten kuolinvuoteella kadutaan rankasti sitä, jos on eletty liikaa sinunkaltaisiasi kuunnellen, eikä mietitty mikä on oma toive elämästä, urasta, tulevaisuudesta. Yleinen neuvo vanhemmilta ihmisiltä on opiskella, kouluttautua ja etsiä hyvä työ. Ja harmittaa jos ei itse ei ole näin tehnyt.

Vierailija
74/95 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 3 vuotta yhtäjaksoisesti lapsen kanssa kotosalla. Nyt on aika uudelle arjelle, lapsikin kaipaa jo virikkeitä ja ennenkaikkea lapsiseuraa. 3 pv viikko ja mahd. lyhyitä päiviä. Töitä on pakko tehdä, kun kiinnostaa laittaa leivän päälle muutakin kuin pelkkä ylähuuli.

Vierailija
75/95 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kotihoidossa eskariin asti. Söin äidin kanssa,leikin äidin kanssa. Kun eskari alkoi pelkäsin sitä hälinää,itkin ja pissailin housuun. Toiset lapset alkoivat kiusata jättämällä ulkopuolelle ja nimitelemällä.

Olen vielä viisikymppisenäkin ujo ja epäsosiaalinen. Oman lapseni pistin päiväkotiin 2vuotiaana.

Vierailija
76/95 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudillisista syistä. Siinä kun saatiin äidit töihin femimismin nimissä niin asumiskulut ei suinkaan puolittuneet kun molemmat vanhemmat käy töissä, vaan kasvoivat 300% ja nyt oletusarvo on että perheen molemmat vanhemmat raataa, lapset laitetaan laitokseen kasvamaan hyviksi veronmaksajiksi ja nuorten mielenterveysongelmat on se hinta mikä maksetaan. 

Mitä ihmettä sinä oikein paasaat? Naiset ovat kautta historian tehneet töitä. Vain rikkaiden miesten vaimot ovat voineet olla kotona järjestämässä teekutsuja ja harrastaa hyväntekeväisyysjärjestöjä. 

Kun olin itse lapsi niin äidit hoitivat kotia ja lapsia ja miehet kävivät töissä. Enkä yhtään vähättele sitä kodin hoitamista ja lasten kasvatusta, päinvastoin. Enkä sano etteikö naisten paikka olisi töissä, vaan että jommankumman vanhe

Ikäsi? Yhteiskuntaluokka? Ihan jos hitusen historiaa tarkastelet, ei tuollaista tilannetta Suomessa ole ollut koskaan. Toki maatiloilla sekä äidit ja isät olivat "kotona" eli tekivät tilan töitä. Penskat pyörivät oman onnensa nojassa.

Vierailija
77/95 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
78/95 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudillisista syistä. Siinä kun saatiin äidit töihin femimismin nimissä niin asumiskulut ei suinkaan puolittuneet kun molemmat vanhemmat käy töissä, vaan kasvoivat 300% ja nyt oletusarvo on että perheen molemmat vanhemmat raataa, lapset laitetaan laitokseen kasvamaan hyviksi veronmaksajiksi ja nuorten mielenterveysongelmat on se hinta mikä maksetaan. 

Mitä ihmettä sinä oikein paasaat? Naiset ovat kautta historian tehneet töitä. Vain rikkaiden miesten vaimot ovat voineet olla kotona järjestämässä teekutsuja ja harrastaa hyväntekeväisyysjärjestöjä. 

Kun olin itse lapsi niin äidit hoitivat kotia ja lapsia ja miehet kävivät töissä. Enkä yhtään vähättele sitä kodin hoitamista ja lasten kasvatusta, päinvastoin. Enkä sano etteikö naisten

Tämä on täällä toistuva väite.  Ennen oli naiset kotirouvia.  Nyt se kohdistuu nykyisiin vanhuksiin, mikäs siinä kun saivat olla kotona. Eiköhän poikkeksia lukuunottamatta naiset olleet työelämässä.  Opettajat ovat pitkälti olleet naisia.

Olen jo iäkäs, tätini ja setien vaimot olivat 1900-luvun alkupuolilla syntyneitä.  Kaikki he olivat työelämässä, tehtaissa, keittiöalalla, ravintoloissa, yksi oli kaupungin siivooja.

Esim Tampere.  Tunnettu tehdaskaupunki, kyllä siellä naiset kävi töissä.

Kirjoissa toistuu tarinat että 20, 30-luvuilla olisi naisten pitänyt jättää työnsä jos menivät naimisiin. Esim konttoreissa työskentelevät.  Onko totta vai tarua vai joku kulissijuttu, kAulusherra hallitsi vaimoaan?

Vierailija
79/95 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska miehet tulot eivät yksinään riittäneet pitämään taloutta yllä. Palasin töihin, kun lapsi oli n 1,5-vuotias.

Vierailija
80/95 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarha voi olla laitostumista, mutta ehdottomasti positiivista sellaista. Ohjattua tekemistä, opetusta ja ennen kaikkea paljon samanikäistä leikkiseuraa. Omat lapset ovat olleet hoitolaitoksessa 3- ja 4-vuotiaasta alkaen ja  mitään en tekisi toisin. Hyvä ja positiiviinen paikka!