Miksi viet lapsesi laitostumaan päiväkotiin?
Miksi korkeasti koulutetut äidit vievät lapsensa päiväkotiin? Korkeasti koulutetut äidit saisivat kyllä kasvatettua hyvin kotonakin ilman laitostavaa päiväkotia ja tutkitusti lapset oppivat paremmin omilta vanhemmiltaan kuin vierailta ihmisiltä. Kotihoito edes kouluikäiseksi on paras lahja mitä lapselleen voi antaa.
Kukaan ei kuolinvuoteella kaipaa enää töitä tai uraan liittyviä asioita, mutta suuri osa katuu sitä, ettei ole lasten kanssa viettänyt enemmän aikaa heidän ollessa pieniä.
Kommentit (95)
Oletko AP tyhmä, jos pitää selittää miksi lapset viedään päiväkotiin?
T-Y-Ö
O-P-I-S-K-E-L-U
Vierailija kirjoitti:
Koska en jaksa hoitaa itse.
Mutta jaksat naputtaa viestiä tänne, TROLLI
Mä olisin paljon mieluummin ollut kotona lasten kanssa mutta valitettavasti se ei ollut taloudellisesti mahdollista. 2 vuotta kuitenkin kuopuksenkin kanssa olin mutta yksinhuoltajana tulot on aika minimissä, jos töitä ei tee.
Kukaan ei kuolinvuoteella kaipaa enää töitä tai uraan liittyviä asioita, mutta suuri osa katuu sitä, ettei ole lasten kanssa viettänyt enemmän aikaa heidän ollessa pieniä.
Minua kyllä harmittaa, että suoritin äitiyttä hammasta purren yrittäen täyttää muiden ihmisten (oikeita ja oletettuja) odotuksia. Olisinpa toiminut omien tarpeideni mukaan, ollut onnellisempi ja takuulla myös lapsilleni monin tavoin parempi äiti. He eivät aikuisina lapsuudestaan paljoa muista. Enkä muista minäkään muuta kuin paksun aivosumun.
Toiselle sopii kotiäitiys, toiselle ei. Toinen imettää, toinen ei. Toinen tekee soseet itse, toinen ostaa kaupasta. Toisen rytmi on erilainen kuin toisen. Kolmannella ei tarkkoja rutiineja edes ole. Toimikaa hyvät ihmiset juuri kuten parhaaksi näette, kuuntelematta mitä jonkun muun mielestä pitäisi tai ei pitäisi.
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tutkimusten mukaan jokainen lapsi tarvitsee kotikasvatuksen lisäksi myös varhaiskasvatuksen. Varhaiskasvatuksen saaminen mm. parantaa lapsen tulevaa koulumenestystä ja ehkäisee syrjäytymistä. Suomessa varhaiskasvatus on jokaisen lapsen oikeus.
On myös syytä huomata, että varhaiskasvatus ei ole sama asia kuin päivähoito. Päivähoidon tarkoitus oli hoitaa lapsia näiden vanhempien työpäivän ajan. Varhaiskasvatus sen sijaan on suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa toimintaa jossa painottuu erityisesti pedagogiikka ja jota toteuttavat koulutetut varhaiskasvattajat.
Pohja ihmisen koko tulevalle elämälle luodaan varhaislapsuudessa, minkå vuoksi laadukas varhaiskasvatus on erityisen tärkeää.
T: vakaope
Linkki?
Minut hoidettiin kotona, ihan hyvä koulumenestys tästä huolimatta. En ole syrjäytynyt.
Toki pitkälle aikuisuuteen ujous haittasi, ehkä tuo varhaiskasvatus/päikky olisi tuottanut paremmat vuorovaikutustaidot.
Sama täällä. Jotenkin jäin lapsena ulkopuoliseksi, kun en ollut päivähoidossa. Piti nähdä kauheasti vaivaa, että pääsi porukkaan mukaan. Olin aina joko ulkona tai keskellä tapahtumia. En koskaan siinä välillä. Vieläkin kartan konflikteja sen sijana että pyrkisin ratkaisemaan ongelmia.
Muistan että kysyin äidiltä miksen pääse päivähoitoon.
Itse yritän järjestää niin, että lapset saisi olla kotihoidolla 3 vuotiaaksi asti. Olen yrittäjä perheyrityksessä ja juuri nyt raskaana, kaksoset tulossa. Äitini on yrityksessä vielä mukana vaikka jo puolikkaalla eläkkeellä. Pystymme onneksi järjestämään niin, että teen aluksi lyhyempää päivää ja äiti vahtii lapsia (yrityksen toimitiloissa) sen aikaa kun minun tarvitsee olla asiakkaiden edessä.
Tuntuu todella karulta lähettää vuotias lapsi päiväkotiin. Ymmärrän täysin, että monen on pakko mennä töihin ja siksi pakko viedä päiväkotiin. Itse yritän välttyä tältä ja lykätä päivähoitoon viemistä niin pitkään kuin mahdollista.
Mitä olen sivusta seurannut, alkaa kolmevuotiaat olemaan jo sen verran sosiaalisia ja kykeneväisiä leikkiin muiden lasten kanssa, että näen enemmän hyötyä ryhmähoidosta. Kuitenkin haluan nimenomaan turvallista ja vakaata hoitoa - EI MITÄÄN VARHAISKASVATUS HÖPINÄÄ! Monessa päiväkodissa on perusasiat retuperällä, vaihtuvat hoitajat, liian vähän hoitajia, ei saada väkivaltaisia lapsia kuriin, piha on pelkkää tekoruohoa ja betonia jne. Keskittyisivät mieluummin siihen turvalliseen sekä lämpimään hoitoon kun sekään ei tunnu onnistuvan.
Vierailija kirjoitti:
Koska haluan tehdä myös töitä.
Mietitkö koskaan, mitä lapsesi haluaisi ja tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin kotihoidossa ja oli ihan järkkyä mennä ekaa kertaa isoon ryhmään vasta koulussa. Olisi ollut hyödyllistä opetella vuorovaikutustaitoja jo päiväkodissa. Toki jotain naapurin lapsia näin pienenä mutta se nyt on eri asia.
Myös omat lapset menee kohta päiväkotiin vuorovaikutustaitoja opettelemaan.
Opettelemaan potkittuna ja puukotettuna olemista?
Ota ne lääkkeet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloudillisista syistä. Siinä kun saatiin äidit töihin femimismin nimissä niin asumiskulut ei suinkaan puolittuneet kun molemmat vanhemmat käy töissä, vaan kasvoivat 300% ja nyt oletusarvo on että perheen molemmat vanhemmat raataa, lapset laitetaan laitokseen kasvamaan hyviksi veronmaksajiksi ja nuorten mielenterveysongelmat on se hinta mikä maksetaan.
Mitä ihmettä sinä oikein paasaat? Naiset ovat kautta historian tehneet töitä. Vain rikkaiden miesten vaimot ovat voineet olla kotona järjestämässä teekutsuja ja harrastaa hyväntekeväisyysjärjestöjä.
Kun olin itse lapsi niin äidit hoitivat kotia ja lapsia ja miehet kävivät töissä. Enkä yhtään vähättele sitä kodin hoitamista ja lasten kasvatusta, päinvastoin. Enkä sano etteikö naisten paikka olisi töissä, vaan että jommankumman vanhe
Taidat olla likemmäs satavuotias. Kun minä oli lapsi, kaikki äidit kävivät töissä ja isät myös, lapset menivät puolivuotiaina päiväkotiin, kun äitiysloma loppui.
Minä tienaan enemmän kuin mieheni, joten luonnollisesti perheen elatuksen takia minun kannatti pikemminkin mennä töihin. Mies taas ei viihdy kotona sen enempää vaan halusi käydä töissä myös. Lapseni kävi aivan erinomaisen päiväkodin parin kilometrin päässä kotoa, siellä urheiltiin joka päivä urheilukentällä tai hallilla, luisteltiin ja hiihdettiin talvella ja tehtiin lähes päivittäin metsäretkiä. Lapsi söi sen kuuden tunnin aikana kolme ateriaa ja nukkui päiväunet. Nyt hän on kuudennella luokalla, kaikki luokkakaverit olivat hänen kanssaan samassa ryhmässä jo päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska haluan tehdä myös töitä.
Mietitkö koskaan, mitä lapsesi haluaisi ja tarvitsee?
Hyvää ruokaa, kunnon vaatteita, kiinnostavia ja kehittäviä harrastuksia, liikuntavälineitä, kirjoja, soittimia ja hauskoja perhematkoja. Niitä saa rahalla. Rahaa saa tekemällä töitä.
Mä olen kotihoidettu kouluikään asti ja silti olen tällainen. :D
Onko aapeella lapsia saati työtä ollenkaan, kun miettii tuollaisia hänelle liian monimutkaisia asioita?