Miksi sinun arvosi ovat tärkeämmät ja oikeammat kuin minun?
Jos minun arvomaailmani ja elämäntapani ovat erilaiset kuin sinun, niin kumman arvomaailma on oikea?
Kommentit (83)
Raamattu kertoo meille mitkä ovat oikeat arvot, lukekaa Uusi Testamentti
Sitä kutsutaan oikeamielisyydeksi.
Wikipedian mukaan kyseessä on samalla oikeudenmukaisuus. Suora lainaus:
Oikeudenmukaisuus tarkoittaa oikeamielisyyttä, sitä mikä vastaa yleistä oikeuskäsitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella saa olla juuri sellainen arvomaailma minkä hän haluaa, kunhan se ei loukkaa kenenkään muun ihmisoikeuksia.
Ihmisoikeudet ovat yhdensortin arvomaailman luomuksia, eivät mikään arvomaailmojen yläpuolella oleva objektiivinen luonnonvakio.
Niin. Pidä tuo siihen asti kunnes sinun lapsesi kuolee nälkään tai äidistäsi tehdään orja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitänee varmaankin verrata niitä arvoja ensin ihan juridisesti näkökulmasta kansalliseen ja kansainväliseen lainsäädäntöön, ihmisoikeussopimuksiin ja yleiseen legitimiteettiin.
Sen jälkeen kun ollaan arvioitu arvojen lainmukaisuus, voidaan siirtyä mielipidepsastolle.
Kehäpäätelmä.
Juridiikka perustuu aina johonkin arvomaailmaan.
Olin juuri tulossa sanomaan samaa. Objektiivista totuutta ja/tai oikeutta ei ole olemassa.
Omistani tiedän että olen funtsinut, sinusta en tietenkään tiedä.
Ties kuinka pinnallinen saatat olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun arvomaailmasi sanoo, ettei minulla ole täysiä ihmisoikeuksia, niin silloin minulla on oikeus sanoa, että sinun arvomaailmasi on väärässä. Sama toki pätee toiseen suuntaan.
Eli jos olen kristitty ja sanon että mielestäni homous on syntiä niin kiellän sinulta ihmisoikeuset ja olen väärässä ja minut pitää canceloida?
Niinhän Räsäselle haluttiin tehdä, koska joidenkin mielestä väärä mielipide
Ongelma Räsäsen kanssa ei ollut mielipide, vaan se, että hän sanoi sen julkisesti. Voit ajatella muista mitä ikinä haluat, mutta Suomen laki määrittelee, mitä saat sanoa ääneen ja mitkä pitää pitää omana tietonaan.
Sinun arvomaailmasi liittyy sinun elämääsi ja minun vastaavasti omaan elämääni. Kumpikin voi mielestään olla oikeassa. Mutta se mikään tekee ihmisestä älykkään tai viisaan on kyky kuunnella ja ymmärtää toisen arvomaailmaa tuomitsematta ja rauhallisesti. Älykäs ihminen kuuntelee ja muokkaa omaa arvomaailmaansa faktojen perusteella ja ymmärtäen toisen mielipiteitä. Maailma on hieno paikka juuri sen vuoksi että olemme kaikki erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella saa olla juuri sellainen arvomaailma minkä hän haluaa, kunhan se ei loukkaa kenenkään muun ihmisoikeuksia.
Ihmisoikeudet ovat yhdensortin arvomaailman luomuksia, eivät mikään arvomaailmojen yläpuolella oleva objektiivinen luonnonvakio.
Niin. Pidä tuo siihen asti kunnes sinun lapsesi kuolee nälkään tai äidistäsi tehdään orja.
Ei muuta edellistä miksikään. Maailmanhistoria on tuntenut lukemattomai valtioita jossa toisten nälkään tapattaminen ja orjuuttaminen on koettu oikeudenmukaisena. Nyt viimeksi venäjä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun arvomaailmasi liittyy sinun elämääsi ja minun vastaavasti omaan elämääni. Kumpikin voi mielestään olla oikeassa. Mutta se mikään tekee ihmisestä älykkään tai viisaan on kyky kuunnella ja ymmärtää toisen arvomaailmaa tuomitsematta ja rauhallisesti. Älykäs ihminen kuuntelee ja muokkaa omaa arvomaailmaansa faktojen perusteella ja ymmärtäen toisen mielipiteitä. Maailma on hieno paikka juuri sen vuoksi että olemme kaikki erilaisia.
Kaikesta päätellen siis älykkyys ei asu täällä.
Tuosta "vihervasemmistosta" vain sitä , että muut puolueetko sitten vastustavat luontoa, kun kerran vain vasemmisto kelpaa vihreäksi?
Eikö suomalaisten pitänyt olla luonto-ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltä se usein tuntuu mutta tieto siitä ettei tämä ole sellainen paikka mistä sitä odottaisi. Toki täällä on välillä ihan hyviä ja rakentavia kommentteja ja pitää ajatella että huonotkin ovat jonkun mielipiteitä ja totta niiden esittäjälle. Niissäkin voi olla jokin sanoma jota on hyvä kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta "vihervasemmistosta" vain sitä , että muut puolueetko sitten vastustavat luontoa, kun kerran vain vasemmisto kelpaa vihreäksi?
Suomessa on tasan yksi puolue, jossa uskotaan että ilmastonmuutos ei ole ihmisen (ainakaan suomalaisen ihmisen) aikaansaamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltä se usein tuntuu mutta tieto siitä ettei tämä ole sellainen paikka mistä sitä odottaisi. Toki täällä on välillä ihan hyviä ja rakentavia kommentteja ja pitää ajatella että huonotkin ovat jonkun mielipiteitä ja totta niiden esittäjälle. Niissäkin voi olla jokin sanoma jota on hyvä kuunnella.
Olette luontainen valtakunnansovittelija!
Vierailija kirjoitti:
Vihreät ei ole luontopuoluetta nähnytkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tasan yksi puolue, jossa uskotaan että ilmastonmuutos ei ole ihmisen (ainakaan suomalaisen ihmisen) aikaansaamaa.
Iso väite! Faktaa pöytään tueksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreät ei ole luontopuoluetta nähnytkää.
Että tällainen keskustelun taso. Hohhoijakkaata vaan!
Arvomaailmaani ei mahdu yhtään laatikkoa johon laittaa ihminen tai jossa olisin joten miten käsittelet sen?
Ei vaan konservatiivin!