Miksi kotivarassa jauhetaan aina ruuasta.
Paljon tärkeämpää on lämmin pukeutuminen, retkikeitin ja astiat veden kantoon. Ihminen selviää syömättä monta viikkoa ja kotivaraksi käy hätätilassa vaikka kauraryynit. Ilman vettä ei selviä kuin pari päivää tai kylmässä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a7414c46-6c34-4e1a-820f-d7d619394745
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kans sitä mieltä että tärkeintä ois opettaa kädentaitoja ja puhua esim näistä asioista mitä kannattaa hankkia jos sattuisi joku katastrofi ja ei esim ole mitään "kellaria" missä piileskellä
-Narua
-Kunnon kengät millä liikkua maastossa
-Joku millä puhdistaa vettä (ellei keitä)
-Tulentekovälineet
-Retkikeitin
-Sellanen foliolämminpeite esim
Tossa muutama, siihen lisäks pitäs opettaa miten luonnosta saa kaikki ravinteet jne.
Sillee kokonaisvaltasesti opettaa, eikä vaan sitä että OSTA RUOKAA JA PIILOUDU!
Kunnin kengät😆🤣
Ihan tavallisilla tennareilla liikkuu luonnossa paremmin kuin jollain partioaitan äijäilypopoilla!
Niin. Ja sitten nyrjäyttää nilkan johonkin kiveen tai monttuun tai kantoon, kosk
Nimenomaan jäykät kengät tuhoaa jalan.
Maalaiskylien mummat taas höperössä hysteriassaan. Huoh!
Patteriradio on itselle vähän hankala rasti. Ruoka- ja päivittäistavaran (pesuaineet, vessapapru) pientä kotivaraa aloin pitää tiedostetummin koronan tuloa odotellessa ja retkeilyvälineitä on muutenkin. Mutta patteriradiolle mulla ei ole ollut käyttöä nykyään, kun on bluetooth-kaiuttimet, ja lapsuuden nostalginen pikkuradio ei enää toimi. Yksi isompi stereoradionauhuri ehkä voisi olla käyttökelpoinen, mutta tarvitsisi monta isoa patteria, mitä mulla ei muuten ole.
Oon vähän laiskasti katsellut noita radioita joskus, mutta ei ole tullut hankittua. Minkälaiset teillä varautuneilla on?
Vierailija kirjoitti:
Patteriradio on itselle vähän hankala rasti. Ruoka- ja päivittäistavaran (pesuaineet, vessapapru) pientä kotivaraa aloin pitää tiedostetummin koronan tuloa odotellessa ja retkeilyvälineitä on muutenkin. Mutta patteriradiolle mulla ei ole ollut käyttöä nykyään, kun on bluetooth-kaiuttimet, ja lapsuuden nostalginen pikkuradio ei enää toimi. Yksi isompi stereoradionauhuri ehkä voisi olla käyttökelpoinen, mutta tarvitsisi monta isoa patteria, mitä mulla ei muuten ole.
Oon vähän laiskasti katsellut noita radioita joskus, mutta ei ole tullut hankittua. Minkälaiset teillä varautuneilla on?
Aika monella on autossa mahdollisuus kuunnella radiota. Tosin aika epäkäytännöllistä sekin on jos pitäisi monta tuntia päivystää radion ääressä tiedotuksen varalta. PIeni patteriradio voisi olla kotona sisällä ja siitä kuunnella uutisia.
Niin ja netti ja kännykkäverkot kaatuu parin tunnin varavirran loppuessa jos tulee pidempi sähkökatko. Kukaan ei saa yhteyttä mihinkään ja kukaan ei tiedä mitä tapahtuu. Milloin sähköt tulee takaisin? Missä viranomaiset jakelee juomavettä? Mitä tehdä jos tarvitsee lääkärin apua? Tiedon puute on yksi isoimmista ongelmista. Se ei auta mitään jos viranomaiset jakelee vettä ja ruokaa jos ihmiset ei tiedä mitä sitä pitää mennä hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen aina noissa hätävaroissa kun on 10 pussia kuivamakaronia ja hernekeittoa jne, niin mitä iloa niistä on sähkökatkon aikana?
Trangia toimii ilman sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Maalaiskylien mummat taas höperössä hysteriassaan. Huoh!
Olen kuullut sellaista huhua että vanhimman elossa olevan sukupolven aikoina nämä asiat oli ihan maalaisjärkeä, kaupungissakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus taskuun mahtuva paristoilla toimiva radio. Ei sillä muuta käyttöä ole kun en kuuntele radiota muutoin. Se on vain ja ainoastaan sitä varten että jos jossain kriisissä kaikki muu tiedonkulku estyy niin sieltä saa tietoa minkä pohjalta voi arvioida mitä tapahtuu ja mitä pitää tehdä. Kyseessä on ihan virallinen suositus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä hysteeriseksi haukkuvat varautumattomat tomppelit on niitä, jotka vatsa kurnien ja parkuen tulevat kerran naapurin oven taakse kysymään, saisiko hän naapurilta edes leipäpalasen.
Milloin olet nähnyt viimeksi tuota Suomessa???
Vuosina 1866 - 1868 noin 150 000 suomalaista kuoli nälkään. Onneksi näin ei voi enää ikinä tapahtua - eihän?
siinä konkreettinen esimerkki siitä mitä ilmastonlämpenemisen jarruttamisesta seuraa
Kertoisitko millä tavoin tuohon aikaan jarrutettiin ilmastonlämpenemistä?
Toissa syksynä mediassa oli paljon juttua mahdollisesta tulevasta sähköpulasta ja sen vuoksi järjestettävistä parin tunnin alueellisista sähkökatkoksista. Palstalla oli silloin melkoista ulinaa, että eihän niin voida tehdä ja miten muka voi elää normaalisti, jos sähköt on poikki aamulla klo 6 -8 ja illalla esimerkiksi klo 17 -19. Kyse oli kuitenkin vain kahdesta tunnista kerrallaan ja porukka ihan sekaisin. Jos sähkökatkos kestäisi esimerkiksi 2 vuorokautta, nämä taitaisivat kuolla nälkään, janoon ja stressin aiheuttamaan infarktiin. Varautumisohjeet on sitä varten, että näin ei kävisi.
Vierailija kirjoitti:
Pieni philipsin taskuradio, toimii yhdellä aa paristolla ja kuulokkeilla. Jotkut halpisradiot on niin huonoja ettei tavoita asemia. Joku tollanen.
https://www.prisma.fi/tuotteet/110287497/philips-radio-r1506-110287497
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella on autossa mahdollisuus kuunnella radiota. Tosin aika epäkäytännöllistä sekin on jos pitäisi monta tuntia päivystää radion ääressä tiedotuksen varalta. PIeni patteriradio voisi olla kotona sisällä ja siitä kuunnella uutisia.
Niin ja netti ja känn
Jos on vanha puhelin, niin siinä on yleensä erillinen radiosiru, ja siitä voi kuunnella esimerkiksi kuulokkeilla (täytyy olla langalliset kuulokkeet, toimivat antennina) radiota. Uusissa puhelimissa tuota sirua ei ole, säästösyistä jätetty pois - juuri nyt, kun sitä oikeasti tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No me asumme keskieurooppalaisessa suurkaupungissa ja aloimme pitää kotivaraa koronan aikana ja sen jälkeen. Ihan jo silloin täällä meni hommat sekaisin, kun kaupat ei olleet koko ajan auki, niiden varastot tyhjenivät kun täydennystä ei tullutkaan jne. Kaverini pyörtyi marketin autohallissa, koska joutui jonottamaan kauppaan pääsyä niin kauan siellä kuumissaan. Meillä mies päivysti yöllä, että ehti saada varattua nettimarketin kotiintoimitusajan kun ne laitettiin yöllä linjoille varattavaksi. Ne menivät hetkessä, eikä ruokaa sitten voinut tilata.
Ihan jo se oli todella hankalaa aikaa, vaikkei uhka sitten loppujen lopuksi ollutkaan niin paha. Nykyään meillä on ruokaa useamman viikon tarpeiksi, mutta täytyy myöntää, että tuota veden säilömistä ja ruoanlaittovehkeitä en vieläkään tee. Mietin, että jos joka viikko täyttäisi 10 litran kanisterin ja sitten viikon lopussa kastelisi
Armeijassa käytimme Trangiassa Sinolia tai Lasolia, litran pullo jokaisella rinkassaan. Hyvä laite tuo Trangia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, katunäkymästä näkee kyllä että se kotivara on jemmattu siihen vyötärölle aika monella.
Runsaalla ylipainolla selviää ilman ruokaa kuukauden. N 1,5kg viikko kuluu vararasva. 1kg ihraa on 9000 kaloria.
No ei selviä.
Kyllä kotivaraan kuuluu paljon muutakin ja siitä puhutaan. Lainaus toisesta pitkästä varautumiskeskustelusta täällä:
Sanoisin että tässä on ehdoton minimi joka pitäisi löytyä jokaisesta taloudesta sen asukkaiden määrään mitoitettuna:
- Vettä (niin paljon kuin mahdollista) ja kannellinen ämpäri
- Säilyvää, helposti valmistettavaa ja syöjilleen sopivaa ruokaa vähintään viikoksi tai pariksi (lemmikkejä unohtamatta, siis ei syötäväksi vaan niille omat safkat 😆)
- Välttämättömät lääkkeet ja joditabletteja
- Ensiapuvälineitä
- Hygieniatarvikkeita ja kosteuspyyhkeitä
- Retkikeitin, polttoainetta ja tulitikut
- Muovipusseja ja vessapaperia
- Lämmin makuupussi tai peitto
- Polttopuita jos talossa tulisija
- Paristoilla toimiva radio ja varaparistoja
- Paristoilla toimiva taskulamppu ja varaparistoja (ja mieluiten joku muu isompi valonlähde)
- Varavirtalähde
- Käteistä
- Ilmastointiteippi
- Tulensammutusvälineet
- Mielekästä tekemistä, esim. kirja tai korttipeli
Näillä pitäis pärjätä jo suht hyvin monenlaisessa tilanteessa kotona. Väestönsuojaan ei tietenkään oteta esim. retkikeitintä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen aina noissa hätävaroissa kun on 10 pussia kuivamakaronia ja hernekeittoa jne, niin mitä iloa niistä on sähkökatkon aikana?
Ne valmistetaan käyttämällä retkikeitintä, se ei tarvitse sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus taskuun mahtuva paristoilla toimiva radio. Ei sillä muuta käyttöä ole kun en kuuntele radiota muutoin. Se on vain ja ainoastaan sitä varten että jos jossain kriisissä kaikki muu tiedonkulku estyy niin sieltä saa tietoa minkä pohjalta voi arvioida mitä tapahtuu ja
Jeps, ajattelin itse sellaista, jota voisi kuunnella muutenkin joskus, jos vaikka haluaa säästää kännykän akkua retkellä tms. joten myös äänen laatu jollain tasolla kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni philipsin taskuradio, toimii yhdellä aa paristolla ja kuulokkeilla. Jotkut halpisradiot on niin huonoja ettei tavoita asemia. Joku tollanen.
Kiitos, oliko sulla tää, ja kuulostaa ihan hyvältä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainenhan pitää hankkia, koska tuo vaatii vain kaksi AA-paristoa. Minulla on isompi kasettimankka, mutta se tarvitsee enemmän paristoja.
Jos oikeasti tulisi tilanne, jossa pitäisi turvautua kotivaraan, niin kuinka paljon kotivarastanne uskaltaisitte syödä heti ensimmäisinä päivinä? Eihän se mikään tae ole, että juuri 3 päivän päästä kauppa aukeaa ja muutenkin pärjätään jo ilman kotivaraa? Ja mahtaa olla huikeat jonot ja tyhjät hyllyt siinä yhdessä kaupassa, joka silloin avaisi ovensa, jos avaisi. Kun moni mieltää, että se on vain se 3 päivää, kun tarvitsee pärjätä omillaan ja sen jälkeen saa ruokaa ruokajakelusta tms, mutta eihän sitä oikeasti saa. Aluksi ihmiset olisivat varmaan vähän shokissa hiljaa kotonaan, mutta sen 3 päivän jälkeen alkaisi olla levontonta ja vihaista väkeä, että "missä se mun luvattu neljännen päivän ruoka-annos on?"
Kolme minuuttia hengittämättä, kolme päivää juomatta, kolme viikkoa syömättä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_threes_(survival)