Jyväskylän yliopisto: JUOKSEMINEN on paras laihdutuskeino. Nyt kaikki pullukat ylös ja ulos.
"Jyväskylän yliopiston tuore tutkimus osoittaa, että säännöllinen juokseminen auttaa ehkäisemään painonnousua."
"on tärkeintä harrastaa liikuntaa omalla kehonpainollaan, eli kävely tai juokseminen on tehokkaampaa kuin esimerkiksi pyöräily."
"Tutkimukseen osallistuneilla vanhemmilla pikajuoksijoilla ja kestävyysurheilijoilla oli nimittäin jopa pienempi rasvamassa kuin nuorilla voimaurheilijoilla ja fyysisesti aktiivisilla kontrolliryhmäläisillä."
Kilot eivät katoakaan patjalla voimistellen tai käsipainoilla pumpaten. Pitää LIIKUTTAA itseään ulkona omin voimin. Mites nyt suu pannaan?
Kommentit (139)
Juoksemista ei kyllä lihavan polvet kestä. Pyöräily on parempi keino. Juoksua sitten, kun ylipainoa ei ole enää kuin 10 kiloa. Pitkiä kävelylenkkejä läskikin voi toki tehdä.
Niin, tekosyitä on monella monia
Vierailija kirjoitti:
Juokseminen on huono homma kasvoille, vanhentaa ennen aikaisesti. Etenkin ulkona juokseminen aurimgossa on "double hit".
Saa vielä palkaksi jonkun ihosyövän. Ne ovat muutenkin kovasti lisääntyneet viime vuosina.
Itse käyn juuri tutkimuksissa parin ihottumaläntin kanssa. Ovat paikassa, joka on elämäni aikana eniten altistunut auringolle. En edes harrasta mitään auringossa makoilua, vaan ulkona liikkumista. Pyöräilyä, kävelyä, puutarhan hoitamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli vesi on märkää -tason tutkimusta.
Jaa, jää on vettä, onko se märkää?
kyllä siinä vaiheessa kun alkaa sulamaan
Laihduin juoksemalla 20 kg. Salilla juoksumatolla aloitin laihduttamaan ja juoksemaan. Juoksin eka 5 minuuttia ja kävelin sitten 5 minuuttia ja taas juoksin 5 minuuttia. Kuukauden päästä jaksoin jo 10 minuuttia juosta pysähtymättä. 6 kk päästä juoksin jo 40 minuuttia putkeen kun olin laihtunnut 20 kg.
Vierailija kirjoitti:
Reipas kävely toimii yhtä hyvin tavalliselle tallaajalle.
Huonokuntoiselle pullukalle kävely on parempi. Juoksemaan voi alkaa sitten, jos/kun kunto sen kestää.
Ja lihaskuntoharjoittelua lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ai tuonne liukastelemaan? Ei kiitos. En halua päätyä ensiapupolin jo muutenkin ruuhkaisaan päivystykseen.
Hommaa nastakengät.
Vierailija kirjoitti:
Kilot eivät katoakaan patjalla voimistellen tai käsipainoilla pumpaten.
No ei tietenkään katoa. Luulitko niin?
Voimistelua harrastetaan lihaskunnon takia, ei siksi että kilos katoaisivat.
Pieni ristiriita otsikon ja ensimmäisen rivin välillä. "paras laihdutuskeino" ja "auttaa ehkäisemään painonnousua" eivät ole ollenkaan sama asia. Vasta muutama päivä sitten opin palstalle linkatun tutkimuksen kautta, että liikunta ei edes lisää energian kokonaiskulutusta. Joten liikunnalla ei voi laihduttaa, mutta toki sitä oman hyvinvoinnin vuoksi kannattaa silti harrastaa.
Haloo ap! Lue uudelleen juttu. Ei susta ainakaan tutkijaa tuu.
Juokseminen ehkäisee painonnousua ei suinkaan ole hyvä laihdutuskeino. Lihavan juokseminen rasittaa niveliä ja uinti on silloin hyvä liikuntamuoto, koska se ei rasita.
Vierailija kirjoitti:
Juokseminen on huono homma kasvoille, vanhentaa ennen aikaisesti. Etenkin ulkona juokseminen aurimgossa on "double hit".
Paljon juoksutapahtumissa käyneenä sanoisin, että porukka on kyllä tavallista nuorekkaamnan oloista. Kasvojen roikkumisisilmiö tulee, jos treenaa paljon yli 90 min. 80% maksimisykkeestä. Ja tuohon pystyy todella harva. Aurinkoisella kelillä tietysti hyvät rasvat ja lippis päähän.
En pysty. Nilkka on romuna eikä lääkäreitä kiinnosta laittaa minua leikkausjonoon.
Maailman tylsin laji, yksin juokseminen. Kaipaan sosiaalisuutta ja alyä liikuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Laihduin juoksemalla 20 kg. Salilla juoksumatolla aloitin laihduttamaan ja juoksemaan. Juoksin eka 5 minuuttia ja kävelin sitten 5 minuuttia ja taas juoksin 5 minuuttia. Kuukauden päästä jaksoin jo 10 minuuttia juosta pysähtymättä. 6 kk päästä juoksin jo 40 minuuttia putkeen kun olin laihtunnut 20 kg.
Älä viitsi valehdella, sulla oli taatusti myös dieetti käytössä.
Oliko se että joka toisella ylipainoisella on alaraajojen nivelet paskana? Niillä ei juosta.
Itse pistäisin kaikki läskit uimaan. Vesi kun keventää nivelien kuormitusta.
Onneksi ei ole tarvetta. Juokseminen on ihan perseestä.
No, kyllähän sen näkee näistä juoksijoista ja muista kestävyysurheilijoista, ettei ylimääräistä rasvaa juuri kerry. Harvassa on ylipainoiset maratoonarit. Iän myötä muuttuu sitten usein sellaiseksi kuivan näköiseksi.
Vierailija kirjoitti:
40:n minuutinkaan juoksu päivittäin ei laihduta. Kaloreita palaa noin 300-400. Syöt pari voileipää, niin se on siinä. Liikuntaa ei jaksa harrastaa niin paljoa esimerkikisi vuoden ajan, että pelkästään se laihduttaisi. Ruokavalio on kaiken a ja o. Kuten tutkimuksessa tuotiin esille, liikunta ehkäisee lihomasta.
Olen aina inhonnut juoksemista, lapsesta asti, enkä näe mitään syytä alkaa kiusaamaan itseäni juoksemisella. Inhoan myös pyöräilyä. Kävelystä pidän ja sitä teenkin. Mielestäni parempi vaihtoehto on liikkua siten, mikä tuntuu hyvältä, koska silloin sitä jaksaa tehdä säännöllisesti.
Ai tuonne liukastelemaan? Ei kiitos. En halua päätyä ensiapupolin jo muutenkin ruuhkaisaan päivystykseen.