Jyväskylän yliopisto: JUOKSEMINEN on paras laihdutuskeino. Nyt kaikki pullukat ylös ja ulos.
"Jyväskylän yliopiston tuore tutkimus osoittaa, että säännöllinen juokseminen auttaa ehkäisemään painonnousua."
"on tärkeintä harrastaa liikuntaa omalla kehonpainollaan, eli kävely tai juokseminen on tehokkaampaa kuin esimerkiksi pyöräily."
"Tutkimukseen osallistuneilla vanhemmilla pikajuoksijoilla ja kestävyysurheilijoilla oli nimittäin jopa pienempi rasvamassa kuin nuorilla voimaurheilijoilla ja fyysisesti aktiivisilla kontrolliryhmäläisillä."
Kilot eivät katoakaan patjalla voimistellen tai käsipainoilla pumpaten. Pitää LIIKUTTAA itseään ulkona omin voimin. Mites nyt suu pannaan?
Kommentit (139)
Jos olisit itse opiskellut niin osaisit lukea. Estää painonnousua ei ole sama asia kuin laihduttaa, torvi.
lampaat suuttuu kun ei mainittu että pilleri on haha
Tutkimuksen mukaan juokseminen ehkäisee painonnousua. Painonlaskusta ei mainita sanaakaan, mistäköhän aloittaja laihdutuksen tähän repäisi?
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin tutkittiin vain miehillä. Ei tietoa miten vaikuttaa naisiin.
No mutta eihän naisilla mitään voi tutkia. Ne ovat niin erilaisia. Hirmonitoimintakin on ihan erilainen kuin miehillä.
Siksi on parempi että tutkitaan vain miehillä, ja lopuksi vähän kutistetaan vastauksia niin ne sopivat naisille.
Naisethan ovat vain vähän pienempiä kuin miehet, mutta muuten samanlaisia.
T. Kaikki tutkijat ympäri maailman
Juoksu on hyvä laji. Aloitin vasta nelikymppisenä, täysin liikunnattomana ihmisenä vähitellen hölkkäämään. Talvisin käytän nastajuoksukenkiä, pitävät hyvin lukuunottamatta ihan pahimpia peilijäitä. Reipas kävelykin on hyvä laji, jos juoksu ei käy.
Harrastan ultrajuoksua ja olen silti ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on selkäongelmia, välilevypullistumaa ja vastaavia, niin ei todellakaan kannata juosta eikä hyppiä. Tällainen pikkuseikka unohdettiin kertoa tässä mullistavassa löydöksessä, että liikunta auttaa laihtumaan.
Juokseminen ehkäisee selkäongelmia. Aina kun selkä on paremmassa kunnossa kannattaa siis lähteä juoksemaan.
Ollapa juoksimet eli jalat + älykello niin heti menisin niin, että maha minimoutuisi.
Painon nousun ehkäiseminen ja laihduttaminen ovat täysin kaksi eri asiaa.
Liikunta lisää nälän tunnetta, liikunta ei laihduta!
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit itse opiskellut niin osaisit lukea. Estää painonnousua ei ole sama asia kuin laihduttaa, torvi.
Lihominen ja laihtumnen ovat kaksi toisistaan täysin eri asioita!
Hitto mä vihaan näitä provokaatiomielessä tehtyjä mt-ongelmaisten avauksia. Mikä tällaisen vihan ja piikittelyn saa aikaan? Oman kokemukseni mukaan todella hyväkuntoiset ja urheilua harrastavat ihmiset eivät tekisi tällaisia avauksia. Ovat yleensä fiksuja ja kannustavia.
Ylipainoiselle ja huonokuntoiselle ihmiselle juoksu on varmasti ehkä se huonoin tapa aloittaa liikuntaharrastus tai varsinkaan yrittää pudottaa painoa.
Auttaa ehkäisemään. Ei puhuttu ylipainoisten ihmisten laihduttamisesta.
Juoksu voi aiheuttaa vammoja, jos kovin ylipainoinen lähtee juoksemaan ensimmäisenä laihdutuskeinonaan.
Riittääkö jos juoksen keittiöön ja takaisin, sitä pitempiä juoksuja ei tällä selällä viitsi harrastella.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli vesi on märkää -tason tutkimusta.
Jaa, jää on vettä, onko se märkää?
Vierailija kirjoitti:
Hitto mä vihaan näitä provokaatiomielessä tehtyjä mt-ongelmaisten avauksia. Mikä tällaisen vihan ja piikittelyn saa aikaan? Oman kokemukseni mukaan todella hyväkuntoiset ja urheilua harrastavat ihmiset eivät tekisi tällaisia avauksia. Ovat yleensä fiksuja ja kannustavia.
Ylipainoiselle ja huonokuntoiselle ihmiselle juoksu on varmasti ehkä se huonoin tapa aloittaa liikuntaharrastus tai varsinkaan yrittää pudottaa painoa.
Juoksu on oikein hyvä tapa aloittaa liikuntaharrastus. Alkuun esim reipasta kävelyä ja yksi katuvalojen väli rauhallista hölkkää vaikkapa 4min välein. Siitä sitten eteenpäin kun kunto kohenee.
Välillä kannattaisi tehdä tutkimuksia myös naisilla. Esim. painotutkumuksissa on huomattu, että naisille terveellinen paino ei ole sama kuin miehille. Painoindeksi ei siksi kerro totuutta terveydestä.
Normaalit naiselliset muodot eivät ole sairaus, vaikka miehillä ei samanlaisia muotoja olekaan.
Naisille lievä ylipaino ei aiheuta terveyshaittoja, vaan on vähintään yhtä terveellistä kuin ns. normaalipaino. Ao. tutkimuksesta on suljettu pois sairastumisen aiheuttama laihtuminen. Se ei siis ole mukana vaikuttamassa tuloksiin.
https://www.talouselama.fi/uutiset/luotatko-sokeasti-painoindeksiin-tut…
Ennenkin on nähty tutkimuksia, joiden mukaan naisilla reisiin ja lantiolle kertyvä rasva ei aiheuta mitään terveyshaittaa.
Minä aloitin juoksuharrastuksen nelikymppisenä aivan nollakunnosta, puolen vuoden päästä osallistuin jo puolimaratontapahtumaan. Kunto nousi nopeasti ja se 21km rauhassa hölkäten tuntui jopa aika helpolta. Sen jälkeen olen parannellut aikoja, olen elämäni kunnossa näin juuri 50v täyttäneenä. 😊
Juokseminen on huono homma kasvoille, vanhentaa ennen aikaisesti. Etenkin ulkona juokseminen aurimgossa on "double hit".
Minä olen tiennyt tuon aina.