YLE: Jos asiakas haluaa palvelua naisen sijaan mieheltä, voi asia johtaa käräjille
Mitenkähän on jos vaatija on vaikkapa musliminainen joka ei ota palvelua vastaan mieheltä?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
"Itse en suostuisi olemaan esim. r-maniksi tunnistettavan henkilön hoidettavana terveydenhoidossa tai muuallakaan.
Ja terveydenhoidossa on kuitenkin potilaalla oikeus valita hoitopaikkansa, muttei hoitajaansa vai.... "
Nyt olet kyllä ymmärtänyt väärin.
Asiakkaalla on oikeus valita, joku muu paikkakunta, minkä terv.palveluita käyttää esim. jos asut Helsingissä, voit siirtää terv.palvelun käytön vakituiseksi Tampereelle, mutta et voi päättää, mitä palveluja käytät tai henkilökuntaa.
Kiireellisissä terv.hoidossa saat palvelua kaikissa yksiköissä, jopa ulkomailla, mutta silloinkaan et voi valita henkilökuntaa tai palveluita.
Tietysti toiveita voi kertoa, mutta toteutus tpinen.
JA SINÄ ET OSAA LUKEA:
Nimenomaan se jota kommentoit kirjoitti: ON OIKEUS VALITA HOITOPAIKKANSA; MUTTEI HOITAJAANSA!
JOS OLET HOITOALALLA TÖISSÄ, NIIN TUOLLAINEN KYVYTTÖMYYS YMMÄRTÄÄ LUKEMAANSA JA KUULEMAANSA ON KYLLÄ VARSIN TAVANOMAISTA PORUKASSANNE!
Mutta jos olis niin, että joku r-mani tulis, niin ottaisin ja lähtisin litomaan. Ja jos olisin vuodepotilaana, saattaisin tehdä ko. tyypin työskentelyn niin vaikeaksi, ettei hän enää tule siihen!
SIIS ASIAHAN ON NIIN; ETTÄ JOS ITSE TEKEVÄT MITÄ TEKEVÄT RYHMÄÄNSÄ KUULUVINA; NIIN TURHA SITTEN ODOTTAA; ETTÄ JOSSAKIN NS: KUNNIALLISESSA YHTEYDESSÄ TULISI LUOTTAMUSTA HEIHIN PÄIN!
SITÄ PAITSI. AINAKIN ERINÄISILLÄ SEUDUILLA ON IHAN SIIS PERUSOLETUS ETTÄ ALALLA TYÖSKENTELEVÄ EI KÄYTTÄYDY MUULLOINKAAN NIIN; ETTÄ LUOTTAMUS AMMATILLISEN TOIMINNAN PUOLELLA MENEE. KOSKIS KYLLÄ SITTEN KOKO SITÄ RYHMÄÄ JOHON AMMATINHARJOITTAJA KUULUU NOIN NIIN KUIN MUUTEN.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja tietysti pyöritän silmiäni setämiehille, joiden ainoa motiivi tässä asiassa on se, ettei luota naisten asiantuntemukseen.
Mutta en ole tekopyhä, ja koska haluan pitää itselläni saman oikeuden valita sukupuolen mukaan, en näe mitään syytä kieltää sitä muiltakaan.
Kaupassa voi olla asioita, joita haluan kysyä vain toiselta naiselta.
Joku mies voi haluta mieslääkärin siksi että luottaa vain miehiin, ja minä haluan vaikkapa naisgynekologin ihan omista syistäni. Motiivi on sivuseikka, mutta se oikeus pitää olla olemassa. Tämän kanssa pitää olla varuillaan, sillä monissa maissa tuota oikeutta ei nykyään ole (esimerkiksi Iso-Britanniassa on tapauksia, että haavoittuvassa asemassa oleva naisasiakas ei meinaa saada hoitoa ollenkaan, kun on kieltäytynyt miehestä hoitajaksi).
Itse olen sitä mieltä, että hoitajan sukupuolella ei ole mitään väliä, mutta ammattitaidolla on. Siksi julkisella puolella ei mielestäni saisi valita, kuka hoitaa. Jos haluaa tietyltä sukupuolelta hoitoa, niin mene yksityiselle ja maksa itse siitä huvista. Julkisella puolella on jonoja ym ihan tarpeeksi, joten jonkun herkkähipiäisen mielihalujen mukaan yksinkertaisesti ei ole varaa hyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tekemistä myyjätypykän ulkonäöllä on asian kanssa, kun oikein erikseen mainitsee että pitää itseään hyvännäköisenä?
Asiakaspalvelussa myyjän ulkonäöllä todellakin on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
"Itse en suostuisi olemaan esim. r-maniksi tunnistettavan henkilön hoidettavana terveydenhoidossa tai muuallakaan.
Ja terveydenhoidossa on kuitenkin potilaalla oikeus valita hoitopaikkansa, muttei hoitajaansa vai.... "
Nyt olet kyllä ymmärtänyt väärin.
Asiakkaalla on oikeus valita, joku muu paikkakunta, minkä terv.palveluita käyttää esim. jos asut Helsingissä, voit siirtää terv.palvelun käytön vakituiseksi Tampereelle, mutta et voi päättää, mitä palveluja käytät tai henkilökuntaa.
Kiireellisissä terv.hoidossa saat palvelua kaikissa yksiköissä, jopa ulkomailla, mutta silloinkaan et voi valita henkilökuntaa tai palveluita.
Tietysti toiveita voi kertoa, mutta toteutus tpinen.
Eri kunnissa on erilaisia käytäntöjä.
Kotikaupungissani saa valita terveyskeskuksen, jossa asioi pääsääntöisesti. Mutta silti muissakin terveyskeskuksissa voi käydä.
Lääkäriajan voi halutessaan varata tietylle lääkärille. Mutta silloin aika täytyy varata infosta. Netissä voi varata vain ajan huoneeseen 1 tai 2 tai joku muu numero. Lääkärit näissä huoneissa vaihtuvat.
Erikoissairaanhoidossakin toisinaan kysytään, että kenelle lääkärille haluat ajan.
Itse olen sitä mieltä, että lääkäri pitäisi lähtökohtaisesti saada valita. Ihan jo siitä syystä, että toisten kanssa on helpompi kommunikoida siten että tulee ymmärretyksi. Toisten kanssa taas ymmärrystä ei löydy millään määrällä selittämistä. Eikä tässä ole kysymys siitä puhutaanko samaa kieltä lääkärin kanssa.
Se, että potilas ja lääkäri ymmärtävät toisiaan, lisää tehokkuutta ja vähentää turhia lääkärikäyntejä. Sellainen käynti on aina turha, jossa lääkäri ei ymmärrä mitä potilas yrittää kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko ap. missä tilanteessa musliminainen voisi Suomessa vaatia itselleen erikoispalveluja kaupassa sukupuolen mukaan?
Ja miten yleistä se on, jos vertaa näihin setämiehiin?
Tuli mieleen uutinen jo vuosien takaa missä esiteltiin jordanialaisia naisputkimiehiä koska paikalliset muslimikotirouvat eivät voi olla islamin takia yksin kotona jos paikalle tulisi vieras mies tekemään jotain työtä. Heidän ostovoimansa Suomessa määrää vaatimusten määrän, toistaiseksi vaatimukset painottuvat sattuneista syistä vaatimukseen Poliisia (esim. se hijabkeissi joka meni oikeuteen) ja terveydenhuoltohenkilökunnan naissusukupuolta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko ap. missä tilanteessa musliminainen voisi Suomessa vaatia itselleen erikoispalveluja kaupassa sukupuolen mukaan?
Tuli mieleen uutinen jo vuosien takaa missä esiteltiin jordanialaisia naisputkimiehiä koska paikalliset muslimikotirouvat eivät voi olla islamin takia yksin kotona jos paikalle tulisi vieras mies tekemään jotain työtä. Heidän ostovoimansa Suomessa määrää vaatimusten määrän, toistaiseksi vaatimukset painottuvat sattuneista syistä vaatimukseen Poliisia (esim. se hijabkeissi joka meni oikeuteen) ja terveydenhuoltohenkilökunnan naissusukupuolta kohtaan.
Itse olen ollut töissä muslimimaassa palveluammatissa. Kyllä siellä monesti vaadittiin naiselle naisasiakasvalvelijaa
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä asiakas saa valita esim. kenen kassalle menee ?
Valinta pitää tehdä huomaamattomasti.
Miksiköhän linkki uutiseen on poistettu?
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän linkki uutiseen on poistettu?
lisätään linkki uudestaan
Hyvä. Vaihdoin itse alaa juuri tuon "saiskos tähän jonku miehen..." -jutun takia. Ja usein ne miehet kysyivät silti minulta!
Saako ilmoittaa syrjinnästä asiakkaana? Menin maatalousliikkeeseen hakemaan tarvikkeita erääseen koneeseen, jota käytän työssäni. Olen nainen.
Odottelin vuoroa kysyä tuotteista, mutta myyjät olisivat ohittaneet minut, ellen olisi sanonut, että nyt on minun vuoroni, kun myyjä ryntäsi kohti jälkeeni tulleita miesasiakkaita.
Lopulta kävi niin, että piti takahuoneesta hakea osaavampi henkilö vastaamaan kysymykseen.
Toivottavasti pohtivat jälkeenpäin, että kyllä vaan pieni nainen mekossa voi tietää koneista yhtä ja toista ja on ihan asiakas siinä missä mieskin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tää on Suomi, eikä mikään musumaa! Eiku,,,
Mutta, koska terveydenhoidossa on aika ensiarvoisen tärkeää se, että potilaalla on luottamus hoitohenkilöstöön päin, tämän kaltaisiin toiveisiin pyritään kyllä suostumaan jos se vain on mahdollista.