Palautitteko saamanne lahjat erotessa?
Onko tähän jotain sanatonta sopimusta miten toimia suhteen päättyessä? Onko loukkaavaa palauttaa kumppanilta saadut lahjat?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Ex-tyttöystävä meinasi että palauttaa joululahjaksi saamansa laitteen. Tuntui tosi oudolta. Lahjat on rakkaudesta annettu, ei niitä kuulu palauttaa.
Minäkin tein näin, tai siis kysyin exältä että haluaako takaisin pari juttua, jotka olin seurustelun aikana häneltä saanut. Ei halunnut. Kysyin sen takia kun en oikeasti tiennyt miten toimia, kun kyse oli kuitenkin suht arvokkaista jutuista. En siis sen takia, etten olisi halunnut niitä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Exä vei kaikki ostamani korut kaniin ja laitto vielä perään viestiä että paljonko sai niistä. Mielestäni oli aika epäasiallista käytöstä. Jos olisi pitänyt ne muistoina niin olisi ollut minulle ihan ok.
Kaniin?
Vierailija kirjoitti:
En palauttanut enkä pyydellyt antamiani takaisin. Tuntuisi tosi omituiselta vaatia sellaista. Ei ystävillekään annettuja lahjoja lähdetä vaatimaan palautettaviksi, jos vuosien varrella yhteydenpito vähenee tai vaikka jouduttaisiin riitoihin.
Mitä jos lahjansaaja työntää saamansa lahjat sulle takaisin?
Pidin eksältäni saamani lahjat ja pakkasin mukaan myös hänelle antamani lahjat.
No en todellakaan palauttanut, kun lahja on nyt lahja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En palauttanut enkä pyydellyt antamiani takaisin. Tuntuisi tosi omituiselta vaatia sellaista. Ei ystävillekään annettuja lahjoja lähdetä vaatimaan palautettaviksi, jos vuosien varrella yhteydenpito vähenee tai vaikka jouduttaisiin riitoihin.
Olen eri, mutta pyytäisin viemään kierrätyskeskukseen, koska en ole mikään roskis.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä suvulta saadut joululahjat tai kihlalahjat? Kumpi saa pitää?
Kumpikin pitää oman sukunsa lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Kihlasormukseni palautin. Kihlaushan on lupaus avioliitosta. Rikoin lupaukseni ja siksi palautin sormuksen. Oli myös huomattavan arvokas, joten pitäminen olisi tuntunut varastamisesta.
Mistä lähtien lahjan pitäminen tuntuu varastamiselta? Mulla on yli 3000 euron kihlasormus eikä tullut edes mieleen antaa sitä takaisin eikä toinen sitä vaatinut. Käytän sitä toisinaan oikeassa kädessä, kun on tosi kaunis timanttisormus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta pyytäisin viemään kierrätyskeskukseen, koska en ole mikään roskis.
Ex oli lapsellinen ja kysymättä lähetti postin kautta kaikki lahjani takaisin. Järkytyin kuinka paljon halusi lahjoistani (exän mielestä romuista) eroon ja tuhlasi rahansa postikuluihin.
Minä palautin tai siis jätin yhteiseen asuntoon kaikki miehen antamat lahjat koruja ja tauluja myöten. Kun tarpeeksi loukataan, niin mitään muistoesineitä ei todellakaan oteta mukaan. Ehkä hetkellisesti edes mies joutui kärvistelemään niitä katsellessaan.
Sain ex-mieheltä on paljon ihania koruja, ettei todellakaan aio antaa niitä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exä vei kaikki ostamani korut kaniin ja laitto vielä perään viestiä että paljonko sai niistä. Mielestäni oli aika epäasiallista käytöstä. Jos olisi pitänyt ne muistoina niin olisi ollut minulle ihan ok.
Kaniin?
Kani= panttilainaamo
Säilytin korut ja annoin meidän tytölle kun täytti 16
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaniin?
Kani= panttilainaamo
Morjesta ja kiitosta oli muuten aivan uusi sana jota en oo koskaan kuullut.
Minä vein kultakorut kultaa ostavaan liikkeeseen.
Myin exän antamat lahjat ja käytin rahat kylpyläreissuun. :D
Vierailija kirjoitti:
Entäpä suvulta saadut joululahjat tai kihlalahjat? Kumpi saa pitää?
Mun mielestä molemmat saa pitää itsellään omilta sukulaisiltaan saadut lahjat. Henkilökohtaiset lahjat on aina lahjan saajan omaisuutta, niitä ei tarvitse palauttaa.
Sisaren poika meni lukion jälkeen ammattikouluun. Vaadin häneltä luonnollisesti lahjarahoja takaisin. Tuli petetty olo kun akateeminen ura valui viemäristä alas.
Ex jätti kun oli ihastunut toiseen. Hänen tavaroitaan oli silti luonani kun hän ei jaksanut niitä viedä kerralla pois, vaan aina sen varjolla halusi tulla käymään kun haki jotakin tavaroitaan. Tällä tavoin piti minua vielä elämässään ja jalkaansa oven välissä. Lopulta keräsin kaikki hänen tavaransa sekä myös hänen ostamat lahjat isoon kassiin.. ja sanoin että tässä on kaikki, hyvää jatkoa!! Vielä senkin jälkeen yritti luikerrella takaisin