Iittalan uusi ilme
Iittala aloitti sitten "uuden aikakauden". Kovasti pyöri mainoksissa ensin mainos "new era" ja seuraajat ja fanit odottivat kovasti jotain uutta ja mielenkiintoista. Tulos on iso pettymys. Ainakin varmasti suuremmalle osalle yleisöä ja palautetta näkyy satavan.
Entistä Iittalaa ei siis enää ole. Uusi ilme tarkoitti siis uudelleen brändäystä ja näyttää.. no aika kauhealta.
Logo vaihtui - Vanha logo oli takuu laadukkaasta ja kestävästä astiasta ja vähän kalliimmasta, jollekin ylellisyydestä. (Lieköhän nousi nyt vanhojen astioiden arvo heti). Uusi Iittala kielii halvasta bulkkituotannosta.
Ilme on nyt uusi - Design haettu vasemmalta, wokesta ja halvasta muotimaailmasta.
Uusi mallisto tuli - Samaa krääsää myyvät jo esim. Clas Olhson jne., näillä ei pärjätä tuloksessa. Aikuiset ihmiset (ja varakkaat ja rahaa astioihin enemmän käyttävät) ostavat sarjoja ja tyyliltään yhtenäisiä astioita, aikuiset eivät pääsääntöisesti enää halua sateenkaaren värejä keittiönkaappeihin, vaikka kuinka kivaa olisi tekijällä ollut lasitehtaalla ja vaikka olisi miten uteliasta sakkia Iittalassa. Puree varmasti niihin, jotka muuttavat pk-seudulla ekaa kertaa uuteen kotiin.
Astioiden valmistaja käyttää nyt ihmismalleja - Miksi pitää näytellä hipahtavia woke-malleja, jotka viittaavat HM vaatteiden mainoksiin tai italialaiseen muotitaloon? Kaukana lasinvalmistuksesta, joka piti alunperin nostaa jalustalle uudelleen ja vaalia perinteitä jatkossakin. Ja tottakai mallina kiintiö-homo ja tummahipiä. Liittyy Suomeen ja astioihin..miten?
Iittala erottui aiemmin edukseen ja kasvoi mukavasti myös Aasian markkinoilla. Isot erottuvat kuviot ja skandinaavinen suunnittelu ovat Aasiassa hittejä. Nyt taitaa suunta muuttua, liekö Fiskars myymässä Iittalaa, kun lanseerauskin piti pitää Tukholmassa. Ensin näytti, että Fiskars lähtisi kasvamaan ja osake sitä myöten, kun yritysostojakin on tehty. Nyt näyttää, että nämä ostetut brändit brändätään jonkin hipsterin ideasta kaikki samaan italialaiseen muottiin ja vaihdetaan kestävä kehitys halpis lautasliinoihin.
Uudistua toki pitää välillä, mutta perinteisen ja pitkäikäisen kansallisen tavaramerkin uudistaminen ei ole mikään ideologinen fashion-kilpailu. Historia unohdettiin ja nyt pitäisi ratsastaa ihan uudella brändillä.
Ajatuksia? Vieläkö ostat uutta Iittalaa?
Kommentit (2156)
Ei voi olla todellista ;D
Uuteen kuvaan tullut paljon kommentteja, joissa kommentoidaan tyyliin "ihanaa! viimein kauniita kuvia" ja iittala on jättänyt nämä kommentit tykkäämättä, tykännyt vain niistä suoraan hehkuttavista joissa ei ole mainintaa aiemmista....:D Kylläpä siellä ollaan herkillä! Edes positiivisesta kommentista ei voi tykätä...
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla todellista ;D
Uuteen kuvaan tullut paljon kommentteja, joissa kommentoidaan tyyliin "ihanaa! viimein kauniita kuvia" ja iittala on jättänyt nämä kommentit tykkäämättä, tykännyt vain niistä suoraan hehkuttavista joissa ei ole mainintaa aiemmista....:D Kylläpä siellä ollaan herkillä! Edes positiivisesta kommentista ei voi tykätä...
Naurettavaa. Kolmekymppisillä koppavilla disainereilla ei polla kestä myöntää, että nyt meni metsään ja on epäonnistuttu. Käyttäytyvät kuin teinit.
Ammatillisen kasvamisen ja nöyryyden paikka. Ne tyhmät mistään mitään tajuamattomat, kohderyhmään kuulumattomat asiakkaat on maksaneet heidänkin palkan, mutta eivät maksa enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava nähdä miten tässä käy. Talous sakkaa täysin varmasti kun myynälät on tyhjänä, mutta miten nopeasti tulee seuraava brändiuudistus joka yrittää korjata uppoavan laivan kylkeä?
Huonoon aikaan tuli uudistus, kun rahat alkavat olla monella tiukilla. Kai ne tähyää Aasiaan. Ehkä siellä on ihmisillä rahaa millä mällätä ja pistää astioihinkin.
Mutta aasialaiset haluavat kaunista ja nättiä. Niille ei likaiset pensselit aaltovaasissa kelpaa. Eikä kyllä se mallien tumma ihonvärikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava nähdä miten tässä käy. Talous sakkaa täysin varmasti kun myynälät on tyhjänä, mutta miten nopeasti tulee seuraava brändiuudistus joka yrittää korjata uppoavan laivan kylkeä?
Huonoon aikaan tuli uudistus, kun rahat alkavat olla monella tiukilla. Kai ne tähyää Aasiaan. Ehkä siellä on ihmisillä rahaa millä mällätä ja pistää astioihinkin.
EU:n alueella siirrytään lasipakkauksiin. Siinä se syy on. Bulkkia pukkaa.
Siis mihin lasipakkauksiin?
Itse veikkaan kanssa, että Japani-Korea -akselilla ei New Era uppoa. Oman käsitykseni mukaan siellä suositaan nimenomaan aika konservatiivista ja minimalistista tyyliä. Erikoisemmat jutut taas voivat kyllä olla jotain överivärikästä ja rönsyilevää, mutta sitten ehdottomasti söpöllä ja "pörröisellä" viballa, tai vaikka sellaisella Ghibli-tyylisellä kotoisuudella. Vaikea uskoa, että siellä päin arvostettaisiin tuollaista kolkkoa ja "julkeaa" tyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Itse veikkaan kanssa, että Japani-Korea -akselilla ei New Era uppoa. Oman käsitykseni mukaan siellä suositaan nimenomaan aika konservatiivista ja minimalistista tyyliä. Erikoisemmat jutut taas voivat kyllä olla jotain överivärikästä ja rönsyilevää, mutta sitten ehdottomasti söpöllä ja "pörröisellä" viballa, tai vaikka sellaisella Ghibli-tyylisellä kotoisuudella. Vaikea uskoa, että siellä päin arvostettaisiin tuollaista kolkkoa ja "julkeaa" tyyliä.
Mulle tuli tuosta Playstä mieleen, että oliko se suunniteltu varta vasten Aasian markkinoille, nuudeleille ja muille. Mun mielestä siinä oli vaikutteita hyvin pelkistetystä aasialaisesta tyylistä, johon olen törmännyt japanilaisissa (kokemuksia vain Euroopasta ja Yhdysvalloista) ravintoloissa.
Vepsäläinen: Suomessa yritetään joskus liiaksi asti olla yhtä mieltä kaikesta, vaikka se harvoin on mahdollista. Itselleni taas on helppoa tehdä nopeasti päätöksiä, lähestyä asioita intuitiolla ja sitten siirtyä seuraavaan asiaan.
Vaikka visio onkin lähtenyt minulta, en pystyisi sitä yksin toteuttamaan. Jo ideointivaiheessa kokosin ympärilleni pienen porukan, jonka kanssa pidimme viikoittain sparraussessioita.
Hän kertoo myös ettei tee luovuudessaan kompromisseja ja suomalaisuus on hyvin monimuotoista.
Tämä kertoo kaiken. Runnonut väkisin läpi oman päänsä välähdyksen, ehkä kokoamansa myötäilijäryhmän kanssa. Lopputulos on yksi iso nolo sekainen viritelmä. Tuskin tehty markkinatutkimusta tai koemarkkinointia.
Voi veikata ettei ympärillään ole mitä parhain työilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli tuosta Playstä mieleen, että oliko se suunniteltu varta vasten Aasian markkinoille, nuudeleille ja muille. Mun mielestä siinä oli vaikutteita hyvin pelkistetystä aasialaisesta tyylistä, johon olen törmännyt japanilaisissa (kokemuksia vain Euroopasta ja Yhdysvalloista) ravintoloissa.
Hyvinkin mahdollista. Lopputulos on epäonnistut. Tuli Ikeaa tai Tokmannia.
Vierailija kirjoitti:
Vepsäläinen: Suomessa yritetään joskus liiaksi asti olla yhtä mieltä kaikesta, vaikka se harvoin on mahdollista. Itselleni taas on helppoa tehdä nopeasti päätöksiä, lähestyä asioita intuitiolla ja sitten siirtyä seuraavaan asiaan.
Vaikka visio onkin lähtenyt minulta, en pystyisi sitä yksin toteuttamaan. Jo ideointivaiheessa kokosin ympärilleni pienen porukan, jonka kanssa pidimme viikoittain sparraussessioita.
Hän kertoo myös ettei tee luovuudessaan kompromisseja ja suomalaisuus on hyvin monimuotoista.
Tämä kertoo kaiken. Runnonut väkisin läpi oman päänsä välähdyksen, ehkä kokoamansa myötäilijäryhmän kanssa. Lopputulos on yksi iso nolo sekainen viritelmä. Tuskin tehty markkinatutkimusta tai koemarkkinointia.
Voi veikata ettei ympärillään ole mitä parhain työilmapiiri.
Tiedä sitten. Mua vähän tietysti mietityttäisi tuo, että intuitiolla vedetään ja sitten hypätään seuraavaan asiaan. Intuitio on hyvä, sitä tarvitaan. Mutta on myös vankkaa dataa, myyntitietoa, asiakaspalvelijoiden ja asiakkaiden ajatuksia ja osaamista. Kuten myös luovien tekijöiden osaaminen, ammattitaito. Tosiasia myös on, että jos vaikka ei itse nyt yhden malliston tai pöötöksen kanssa niin haluaisi elellä, niin ne pysyvät kyllä rattailla aika kauan ennen kuin ovat lopullisesti kyydistä poistuneet tai poistettu. Tämä on niitä tapauksia, joissa aika näyttää onnistumisen määrän. Voihan tämä olla Iittalan uusi alku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkin mahdollista. Lopputulos on epäonnistut. Tuli Ikea
Mä kyllä ihan tykkään Ikeasta. Tietysti Ikean hinnoilla.
Joko ne ovat antaneet periksi ja palanneet vanhaan?
Vierailija kirjoitti:
Joko ne ovat antaneet periksi ja palanneet vanhaan?
Siltä vaikuttaa!! Upea uusin kuva! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90e tyyny viimein instagramissa!
https://www.instagram.com/p/C5QbN2BxMGg/
Vaikea tuota katsoessa tosin on uskoa, että siinä mainostetaan tyynyä.
Tässä kuvassahan on jo vähän tarkennuksiakin! Ei tosin siinä tyynyssä, se on sumea.
En keksi kyllä yhtään mitään syytä, mikä saisi tälläisellä kuvalla minut kiinnostumaan tuosta yksivärisestä tyynystä. :D Tai maksamaan siitä 90e?? Ja tokihan siis tarkoitan päällistä, eihän siinä tyynyä tule mukaan.
Mietin, että paljonko olisin valmis maksamaan tästä tyynystä. Lähtöhinta voisi olla 40-50 euroa ja sitten odottaisin alennuksia, että olisi -50-60% alessa. Ja ainoa syy olisi ostaa, että saisin Iittalan tyynyn. Mutta kun järjellä ajattelee, niin eihän siinä ole Iittalaa kuin tuo nimi ja miuten jossain halvan tuotannon maassa tehty. 90 e on aivan liikaa mokomasta tusinatyynystä.<
Iittalan taiteellinen johtaja kuvittelee, että Iittala on nyt kertarepäisyllä muuttunut keskipalkkaisen kuluttajan puodista ökyrikkaiden Givenchyksi, Apparatus Studioksi tai Cassinaksi. Tosin markkinointia eivät tee tuotteet edellä, kuten kuuluisi, vaan taide edellä. Näyttää enemmän modernin taiteen museon valokuvauskokoelmalta kuin tuotteiden markkinointikamppanjalta ja brändin tuotesomelta. Ei tässä nyt Kiasmaa pitäisi kosiskella, vaan sitä tavallista perheenäiti Jenniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin riskaabeliä lähteä Aasian markkinoille kampanjoimaan pelkästään keraamisilla kupposilla, joista puuttuu vielä Aasian rakastama Skandinaviaan kuuluva muotoilu- ja värikieli, koska Aasiassa itsessään on erittäin vahva keramiikkakulttuuri. Halvimmillaan kulhoja, kuppeja, teekuppeja jne. saa alle eurolla. Siis uutena, paikan päällä tehtyinä ja hyvälaatuisina. Itsellänikin on vanhaa japanilaista antiikkikeramiikkaa, joka ei ole maksanut paljoakaan ja joita voi ostaa kirpputoreilta.
T: Japanissa vuosittain matkaava
Instapostausten tahti hidastunut kun narkkikutsut on ohi.
Onkohan siellä nyt damage controllit viimein tulilla? Kuvat hienoja, kanta-asiakkaille -25% lähes koko valikoimasta.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan siellä nyt damage controllit viimein tulilla? Kuvat hienoja, kanta-asiakkaille -25% lähes koko valikoimasta.
Facebookissa ihan kiva kuva laseista ja tekstiä, kuinka Iittalassa on tehty kaunista moniväristä lasia. Miksi nyt pitää korostaa Iittalaa? Kohta varmaan jossain sanotaan, että Suomessa tai suomalaista. Jos villiksi menee, niin haluavat suomalaisen keski-ikäisen naisen taas asiakkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kanta-asiakas, siis entinen. Ei tässä enää damage controllit auta, kun ovat kuukausitolkulla viestinnällään tehneet selväksi, etten minä, keski-ikäinen perheenäiti kuulu enää kohderyhmään. Olen kattanut astiat ja maljakotkin väärin, kun en ole niitä lattioille levitellyt ja maalisutien säilytyspurkkina pitänyt.
Luulen myös, että se kohderyhmä joita nyt kosiskellaan, ei paljoa kupeista ja kipoista perusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanta-asiakas, siis entinen. Ei tässä enää damage controllit auta, kun ovat kuukausitolkulla viestinnällään tehneet selväksi, etten minä, keski-ikäinen perheenäiti kuulu enää kohderyhmään. Olen kattanut astiat ja maljakotkin väärin, kun en ole niitä lattioille levitellyt ja maalisutien säilytyspurkkina pitänyt.
Sama vika täällä. Rahaa olisi jonkin verrankin vaikka uudistaa koko astiasto silloin tällöin, mutta kun niin selkeästi en enää ole yrityksen mielestä kiinnostava asiakas, niin olkoon. Paratiisia olen harkinnut tosisaan, se on mielestäni kaunis. En vaan kestä enää katsella edes kuvia siitä, kun jotenkin tuntuu, että mulle on näytetty ovea.
Aika paljon näkyy kyllä vielä käytettävän. Ehkä olen sitä ikäpolvea, joka kaivaa kynttilät esille, kun syksy tulee.
Mutta mitä kummaa sitten tuliaisiksi? On ollut niin helppoja nuo pikkuesineet. Tekeekö joku toinen valmistaja vastaavia. Ne Aarikan tontut eivät oikein iske, vaikka toki suomalaisia perinteitä kuvastavatkin. Fazerin suklaat ja konvehdit ovat muuttuneet oudon makuisiksi. Brunberg on tainnut säilyttää maut samoina vai olenko väärässä.