Iittalan uusi ilme
Iittala aloitti sitten "uuden aikakauden". Kovasti pyöri mainoksissa ensin mainos "new era" ja seuraajat ja fanit odottivat kovasti jotain uutta ja mielenkiintoista. Tulos on iso pettymys. Ainakin varmasti suuremmalle osalle yleisöä ja palautetta näkyy satavan.
Entistä Iittalaa ei siis enää ole. Uusi ilme tarkoitti siis uudelleen brändäystä ja näyttää.. no aika kauhealta.
Logo vaihtui - Vanha logo oli takuu laadukkaasta ja kestävästä astiasta ja vähän kalliimmasta, jollekin ylellisyydestä. (Lieköhän nousi nyt vanhojen astioiden arvo heti). Uusi Iittala kielii halvasta bulkkituotannosta.
Ilme on nyt uusi - Design haettu vasemmalta, wokesta ja halvasta muotimaailmasta.
Uusi mallisto tuli - Samaa krääsää myyvät jo esim. Clas Olhson jne., näillä ei pärjätä tuloksessa. Aikuiset ihmiset (ja varakkaat ja rahaa astioihin enemmän käyttävät) ostavat sarjoja ja tyyliltään yhtenäisiä astioita, aikuiset eivät pääsääntöisesti enää halua sateenkaaren värejä keittiönkaappeihin, vaikka kuinka kivaa olisi tekijällä ollut lasitehtaalla ja vaikka olisi miten uteliasta sakkia Iittalassa. Puree varmasti niihin, jotka muuttavat pk-seudulla ekaa kertaa uuteen kotiin.
Astioiden valmistaja käyttää nyt ihmismalleja - Miksi pitää näytellä hipahtavia woke-malleja, jotka viittaavat HM vaatteiden mainoksiin tai italialaiseen muotitaloon? Kaukana lasinvalmistuksesta, joka piti alunperin nostaa jalustalle uudelleen ja vaalia perinteitä jatkossakin. Ja tottakai mallina kiintiö-homo ja tummahipiä. Liittyy Suomeen ja astioihin..miten?
Iittala erottui aiemmin edukseen ja kasvoi mukavasti myös Aasian markkinoilla. Isot erottuvat kuviot ja skandinaavinen suunnittelu ovat Aasiassa hittejä. Nyt taitaa suunta muuttua, liekö Fiskars myymässä Iittalaa, kun lanseerauskin piti pitää Tukholmassa. Ensin näytti, että Fiskars lähtisi kasvamaan ja osake sitä myöten, kun yritysostojakin on tehty. Nyt näyttää, että nämä ostetut brändit brändätään jonkin hipsterin ideasta kaikki samaan italialaiseen muottiin ja vaihdetaan kestävä kehitys halpis lautasliinoihin.
Uudistua toki pitää välillä, mutta perinteisen ja pitkäikäisen kansallisen tavaramerkin uudistaminen ei ole mikään ideologinen fashion-kilpailu. Historia unohdettiin ja nyt pitäisi ratsastaa ihan uudella brändillä.
Ajatuksia? Vieläkö ostat uutta Iittalaa?
Kommentit (2156)
Vierailija kirjoitti:
Nyt sieelä iittalassa on vissiin herätty. Noi kaksi viimeistä mustavalkoista kuvaahan on ihan hienoja. Ja astiat pääosassa, niinkuin pitääkin.
Kävin katsomassa ja totta puhut, varsinkin se Aalto-maljakkokuva oli tyylikäs.
Nyt vielä vanha i takaisin.
Miksi yksikään täyspäinen brändi, joka on maailmanlaajuisesti tunnettu yhden kirjaimen perusteella menee vaihtamaan logoaan joksikin iittalaksi, joka ei sano omien rajojen ulkopuolella kenellekään yhtään mitään? Sopii ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vielä vanha i takaisin.
Miksi yksikään täyspäinen brändi, joka on maailmanlaajuisesti tunnettu yhden kirjaimen perusteella menee vaihtamaan logoaan joksikin iittalaksi, joka ei sano omien rajojen ulkopuolella kenellekään yhtään mitään? Sopii ihmetellä.
Totta. Tämä on vähän kuin Apple lakkaisi käyttämästä omenaa. Järjetöntä kadottaa valmiiksi maailmanlaajuisesti tunnettu ikoni, jollaisen luomiseen kaikki brändit tähtää isolla rahalla. Näillä oli se ja vetivät pöntöstä alas.
En tajua mitä Jennillä liikkuu päässä ja millainen johtokunta on hyväksynyt tämän. (i) oli tavattoman arvokas. Amatöörit puuhastelleet tyhmiä.
Jep. Nyt i takaisin ja entiset kuvat ja tyyli.
Iittala varautuu tulevaan kun nykyinen panttijärjestelmä ja alumiinin ja muovin käytöstä juomapakkauksissa luovutaan ja siirrytään lasipakkauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sieelä iittalassa on vissiin herätty. Noi kaksi viimeistä mustavalkoista kuvaahan on ihan hienoja. Ja astiat pääosassa, niinkuin pitääkin.
Hyvä juttu. Harmi, kun en pääse näkemään, kun Iittala poisti minut asiakkaistaan ja piilotti sivunsa kokonaan minulta.
Ylimielisyys ei ole ollut asia, jonka Iittalaan olisin yhdistänyt vielä vuosi sitten. Nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava nähdä miten tässä käy. Talous sakkaa täysin varmasti kun myynälät on tyhjänä, mutta miten nopeasti tulee seuraava brändiuudistus joka yrittää korjata uppoavan laivan kylkeä?
Huonoon aikaan tuli uudistus, kun rahat alkavat olla monella tiukilla. Kai ne tähyää Aasiaan. Ehkä siellä on ihmisillä rahaa millä mällätä ja pistää astioihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Uudistuksen myötä Iittala päivitti myös tavoitekohderyhmänsä, jonka Janni Vepsäläinen kertoo Finnish Design Shopin haastattelussaan.
Onnea vaan heille uuden tavoitekohderyhmän kanssa. Toivotaan että rahat riittää.
Mikäs tämä kohderyhmä on? Minä se en nyt enää ole. Ei tarvitse onneksi enää hankkia edes niitä lasipalloja joulukuuseen itselle tai muille. Olen ollut niin hölmö, että niitäkin olen ostellut, suosinut suomalaista ja työpaikkoja Suomeen. Astioista nyt en ala puhua ollenkaan, niitäkin nääs on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudistuksen myötä Iittala päivitti myös tavoitekohderyhmänsä, jonka Janni Vepsäläinen kertoo Finnish Design Shopin haastattelussaan.
Onnea vaan heille uuden tavoitekohderyhmän kanssa. Toivotaan että rahat riittää.
Mikäs tämä kohderyhmä on? Minä se en nyt enää ole. Ei tarvitse onneksi enää hankkia edes niitä lasipalloja joulukuuseen itselle tai muille. Olen ollut niin hölmö, että niitäkin olen ostellut, suosinut suomalaista ja työpaikkoja Suomeen. Astioista nyt en ala puhua ollenkaan, niitäkin nääs on.
Vepsäläinen ei sanonut haastattelussa mikä on heidän uusi kohderyhmä. Se ei kuitenkaan ole enää suomalainen perhe. Vähemmistössä on ne suomalaiset perheet joiden kaapeista ei löydy yhtään Iittalaa.
Minullakin oli tapana ostaa lahjaksi lasipalloja yms kun olen halunnut tukea suomalaista työtä. Ei tietysti enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava nähdä miten tässä käy. Talous sakkaa täysin varmasti kun myynälät on tyhjänä, mutta miten nopeasti tulee seuraava brändiuudistus joka yrittää korjata uppoavan laivan kylkeä?
Huonoon aikaan tuli uudistus, kun rahat alkavat olla monella tiukilla. Kai ne tähyää Aasiaan. Ehkä siellä on ihmisillä rahaa millä mällätä ja pistää astioihinkin.
EU:n alueella siirrytään lasipakkauksiin. Siinä se syy on. Bulkkia pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu. Harmi, kun en pääse näkemään, kun Iittala poisti minut asiakkaistaan ja piilotti sivunsa kokonaan minulta.
Ylimielisyys ei ole ollut asia, jonka Iittalaan olisin yhdistänyt vielä vuosi sitten. Nyt on.
Tämä blokkaaminen on pöyristyttävää käytöstä yritykseltä. Ehkä luova tiimi on yrittänyt vaientaa kaikki negat mielipiteet paniikissa ja potkujen pelossa, jotta johto ei näe niitä. Ne näkee kyllä viimeistään kvartaalikatsauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos Iittala herättää tällä hetkellä negaatioita, niin Pentikin kuvamaailmasta tulee positiivisia tunteita, aito ja inhimillinen, style hyvällä tavalla, hyvänmielen brändi. Kotimaisesta keramiikkatuotannosta myös iso plussa.
Onko ihmiset todella näin somen vaikutettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tällä uudistuksella kyllä Aasiaan tähdätä, sillä siellä arvostettiin nimenomaan sitä vanhaa brändiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä blokkaaminen on pöyristyttävää käytöstä yritykseltä. Ehkä luova tiimi on yrittänyt vaientaa kaikki negat mielipiteet paniikissa ja potkujen pelossa, jotta johto ei näe niitä. Ne näkee kyllä viimeistään kvartaalikatsauksessa.
Olisi varmaan ihan riittänyt, kun olisi piilottanut epämieluisat kommentit. Eivät vissiin tajunneet, että oli ihan ostavia asiakkaita blokatuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vepsäläinen ei sanonut haastattelussa mikä on heidän uusi kohderyhmä. Se ei kuitenkaan ole enää suomalainen perhe. Vähemmistössä on ne suomalaiset perheet joiden kaapeista ei löydy yhtään Iittalaa.
Minullakin oli tapana ostaa lahjaksi lasipalloja yms kun
Ne lasipallot oli sikäli nerokkaita, että ovat pieniä, helppo antaa lahjaksi ja jos vaikka lahjan saaja ei nyt kauheasti tykkäisi, niin pallot voi aina piilottaa kuuseen. Tuikut ovat toimineet samalla tavalla. Ne ovat olleet myös yksi mun suosikkiostoksia pieniksi tuliaisiksi. Ei kukaan ole ainakaan kovin selvästi pahastunut. Pitää keksiä uusia tuliaisia, vaikka sitten jotain syötävää ja juotavaa. 25-30 eurolla saa jo ihan kohtuullisen viinipullon. Mutta mitä kummaa sitten viedä jos haluaa antaa pienen lahjan, joka jäisi muistoksi, mutta olisi pieni, neutraali, arvostettu. Onko ideoita? Ei kiitos Iittalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MinuIhmiset eivät halua rojua nurkkiinsa. Vie kynttilä, vaikka Pentikin vähän kalliimpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MinuEi ole vielä uutta ideaa tilalle. Tahtoisin viedä jotain suomalaista, ja siksi ei viiniä. Yritän auttaa pitämään pienillä teoilla suomalaisia yrityksiä pystyssä.
Pienet lasiesineet on olleet mitä parhaita lahjoja, tuliaisia ja kiitoksia. Lasissa yhdistyi suomalainen muotoilu, työ, käsityötaito, historia, jotain joka meillä on jatkunut sukupolvesta toiseen. Ja joka nyt katkaistiin, jos sen näin rajusti tulkitsee.
No kynttilät ne vasta rojua onkin jos siis jengi ei halua rojua nurkkiinsa. Kuka niitä enää kotonansa polttaa kun ovat karsinogeenisiä sisätiloissa.
En ole nähnyt missään noita uudella logolla varustettuja tarrattomia astioita. Prismassa ja Sokoksella ainakin nuo vanhat i-tarralla olevat tavarat. Onkohan se merkki siitä, ettei noita uusia hirvityksiä edes tule myyntiin (korkeintaan nettisivuillaan) muualle? Toiveajattelua kai, mutta olisi kiva, jos näin olisi.