Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä tuli taas hirveä Passikuva

Vierailija
05.02.2024 |

Olen siirränyt yli kk kuvaan menoa, koska alan aina stressaamaan. Nyt oli sovia päivä ja luulin taas tehneeni kaiken oikein, mutta pilallehan se meni. Kaikki neuvot ennen kuvan ottoa taas unohtui. Eli liikumista juurikin kylmässä ilmassa ainakin n.15 min ennen kuvaan menoa -> Unohtui. Ei liian siistiä tukkaa, koska se katoaa siihen helv..valkoiseen taustaan -> Unohtui, tai en taas uskonut kuinka siinä käy. Leuka ylös-> jäi tekemättä, koska kuva otettiin niin nopeasti. Yritin hymyilä, mutta koska aloin jännittää, niin suupielet meni kuin Stubbin pressikuvassa.   Tuloksena aivan hirveä muumiomainen kuva, jossa kaksari pilkottaa. Maksoi 28e, joten ei viitsisi alkaa otattamaan uusia, koska mahdollisuus epäonnistua on niin suuri ... Senkin olen joskus tehnyt. Josko sitä sitten 5v päästä onnistuisi

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin itse sellaisessa kopissa lounastauolla viime joulukuussa. Aivan hirveä. Odotan että saan ajokorttiin takaisin, josta katsoo se nuori 18v hymyilevä tyttö minua. Menetin vuodeksi sairauskohtauksen vuoksi korttini.

Vierailija
42/47 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota kuva itse. Jos puhelimessasi on edes jotenkuten kelvollinen kamera, niin onnistuu.  Tasainen valo (kummaltakin puolelta sivusta niin, ettei takana näy selkeää varjoa) ja vaalea tausta, niin ihan hyvä tulee.

Muutama lisävinkki:

Tasainen valaistus taustassa, kuva riittävän kaukaa niin, että kamera ei vääristä kasvonpiirteitä.

Voit ottaa kuvan huoletta melko kaukaa ja kuvaa voi ihan reilusti rajata. Ei tarvitse heti ottaa kuvaa jossa on täydellisen passikuvan mitat. Valaistuksen ei tarvitse olla kummoinen, kunhan on tasainen. Olen omassa kuvassani melko harmaa 😄

Muutin kuvan mustavalkoiseksi siis.

Sen jälkeen lataat sovelluksen, joka ohjaa siinä, minkälainen sen lopputuotoksen tulee olla. Se on tarkkaa, että kuvan mitat ja resoluutio on oikein. Kuva tulee myös suoristaa jne.

(Käytin ihan hiukan filtteriä kuvan kaunisteluun. Mutta todella vähän.)

Sen jälkeen lataat kuvan palvelimelle, saat koodin, tilaat passin ja käyt noutamassa.

Mutta aikamoinen homma, jos kympillä saa kuvan liikkeestä.

Isomman porukan kuvaamisessa jo sentään säästää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten tärkeää, että kuva on suoraan edestäpäin otettu. Ei yläkulmaa, eikä alakulmaa. Pidätyskuva siis kuitenkin täytyy olla. Todella todella harva on nätti passikuvan valaistuksessa ja suoraan edestäpäin kuvattuna, hiukset korvan takana ja otsa paljaana. Niin se vain on.

Vierailija
44/47 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta olisi jos katoaisi ja poliisi sitten julkaisisi passikuvan mediaan. Varmaan katoaisin sen jälkeen uudestaan .(

Vierailija
45/47 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheeta olisi jos katoaisi ja poliisi sitten julkaisisi passikuvan mediaan. Varmaan katoaisin sen jälkeen uudestaan .(

😄😄. Minua tuskin kukaan uskaltaisi ede lähestyä kuvan nähtyään. Luulisivat, että erittäin vaarallista rikollista etsitään 

Vierailija
46/47 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus:

Ennen vanhaan passikuvat otettiin valokuvaamossa ajan kanssa ja kuvaaja ohjeisti tyyliin "nosta hieman leukaa...hiukset on pörröllään toiselta puolelta, laitetaanpa siististi...". Kuvia otettiin useita ja kuvaaja kysyi lopuksi, onko tämä kuva sopiva. Nykyään kuvaajat eivät ohjeista ollenkaan ja ottavat yksi tai kaksi kuvaa. 

Vierailija
47/47 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että jokaisen passikuvan kohdalla on ollut sama kokemus (olen siis ottanut 5 v välein henkilökorttia varten):

Aina aluksi katson, että ihan kamala kuva. Sitten 5 v päästä katson samaa kuvaa, että näyttipä kivalta ja olisinpa vielä yhtä hehkeä. :D Niin se mieli muuttuu. Muistan aikoinaan, miten inhosin 17 v otettua kuvaa. Nyt kun katson kuvaa vuosikymmeniä myöhemmin, niin olinpas kaunis nuorena. En ymmärtänyt asiaa tuolloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän