180€ tippuu asumistuki 1.4. alkaen. Aika paljon
Kommentit (119)
Mitä on työkokeilut? Oikeita töitä parillasadalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa mennä työkokeiluun tai kuntouttavaan jos ei töitä saa. Nimittäin siitä saa juurikin sen 200e millä korvata asumistuen leikkauksen.
Tämä neuvo siis niille jotka työttömiä ja saavat tt tukea myös
No hmm mutta jos saa tt tukea niin 150€ saa päälle parin päivön työkeikasta. Paitsi siinäkin on ollut eroja laskukaavoissa. Jotkut n..ssii pilkkua ja antaa pitää vain 20% palkasta kunnes 150, euroa täyttyy. Huoh Ei tuollaiseen lisäansioon mitään kokoaika pupukursseja tarvitse.
Ainiin siis lisäansio tt tukeen 150 egee plus työmatkakulut. Jos sovelletaan 20% laskutapaa pitää tienata n. 700 nettona saadakseeen vaivaiset 150€ plus bussikortti. Melko röyhkeää.
En ainakaan ole itse saanut edes keikkahommia, ainoa vaihtoehtop upukurssi:(
Vierailija kirjoitti:
Mitä on työkokeilut? Oikeita töitä parillasadalla?
Ei tarvitse tehdä töitä, kunhan on läsnä. Voi lukea vaikka kirjaa
Vierailija kirjoitti:
Mulla asumistuki nyt 300e, jos tosta lähtee parisataa niin käteen jää ruhtinaalliset 300e vuokranmaksun jälkeen:D
Vuokra on nyt 390e, eli kai sitä pitää etsiä vieläkin halvempi
Olen elänyt tuollaisessa tilanteessa yli 10 vuotta. Tällä hetkellä jää käteen alle 250 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa mennä työkokeiluun tai kuntouttavaan jos ei töitä saa. Nimittäin siitä saa juurikin sen 200e millä korvata asumistuen leikkauksen.
No hmm mutta jos saa tt tukea niin 150€ saa päälle parin päivön työkeikasta. Paitsi siinäkin on ollut eroja laskukaavoissa. Jotkut n..ssii pilkkua ja antaa pitää vain 20% palkasta kunnes 150, euroa täyttyy. Huoh Ei tuollaiseen lisäansioon mitään kokoaika pupukursseja tarvitse.
Ainiin siis lisäansio tt tukeen 150 egee plus työmatkakulut. Jos sovelletaan 20% laskutapaa pitää tienata n. 700 nettona saadakseeen vaivaiset 150€ plus bussikortti. Melko röyhkeää.
Mikä ihmeen 20% ??
Jos olet tt-tuella, saat ansaita 150e nettona. Loppu vähennetään siitä tt-tuesta.
Valitettavan vähän. Tuen pitäisi tippua jokaiselta 100 %.
Persujen viimeinen vaalikausi. Lupaukset petetty moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavan vähän. Tuen pitäisi tippua jokaiselta 100 %.
Niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Helmikuun alusta vuokrankorotus. Kun nyt teen uuden tukianomuksen, tarkoittaako se, että seuraavan kerran mun asumistukea tarkistettaisiin vasta 2.2025?
Eli saisin tukea nykyisillä ehdoilla 1.4. jälkeenkin?
Kelan sivuilta:
Muutokset tulevat voimaan 1.4.2024 alkaen. Ruokakunnan asumistukeen muutokset vaikuttavat, kun tuki tarkistetaan seuraavan kerran tai kun tukea myönnetään ruokakunnalle, joka ei vielä saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Lähde: Kaikki kotimaiset uutismediat viimeisen puolen vuoden ajalta. Jos on mennyt sinulta ohi, kertoo sinusta aika paljon...
Oletko muuten tietoinen että Suomessa on käynnissä presidentinvaalit ja Ukrainassakin on sota?
Hyvin naljailtu.;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen 20% ??
Jos olet tt-tuella, saat ansaita 150e nettona. Loppu vähennetään sii
Itse sain netin kyselyistä 40e ja se vähennettiin tt tuesta. Kaikki raha minkä saa tienattua, oli se 1e tai 100e ovat pois tt tuesta. Ainoastaan yksityishenkilö saa laittaa enintään 50e tilille jota ei huomioida
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla asumistuki nyt 300e, jos tosta lähtee parisataa niin käteen jää ruhtinaalliset 300e vuokranmaksun jälkeen:D
Olen elänyt tuollaisessa tilanteessa yli 10 vuotta. Tällä hetkellä jää käteen alle 250 €.
Kannattaisi ehkä muuttaa halvempaan?? Toki jos tykkää elää noin vähällä niin mikäs siinä
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin iloinen!
Iloinen?
Asumistuki ehkä pienenee, mutta toimeentulotuki nousee. Peittoa leikataan ja jatketaan toisesta päästä. Hölmöläisten hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeutettu toimeentulotukeen, jos et niin miksi et? Ja sitten voit luetella lainanlyhennykset yms. Valintojen maailma.
Itsellä ei velkaa, lainaa eikä mitään muutakaan ylimääräisiä menoja. Mielestäni 300e asunto on jo muutenkin niin halpa että en ymmärrä mihin työtön yritetään laittaa asumaan, roskikseen? No yhden asunnon löysin. On 225e. Lähin kauppa 15km päässä. Bussit kulkee aamulla ja iltapäivällä, ainoa mahdollisuus päästä töihin on bussilla. Jotenkin en usko että työllistyn tuolla seudulla kovin helposti koska se on jo nytkin melkein mahdotonta koska työnantajat eivät palkkaa
Toimeentulotukea pitäisi myös pienentää että työssäkäynti alkaisi maistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin iloinen!
Käyn töissä
t. ap
Sitten et tarvitse tukia
Paljos on palkka vaikkapa siivoojalla kokoaikatyöstä? Ja sitten jos vielä sattuu olemaan töissä Helsingissä. Mitenhän sujuu vuokranmaksu 11 euron tuntipalkalla?
Toki mahdollisuus on muuttaa muualle, mut sitten kitistään et ei oo Helsingissä siivoojia tai vaikkapa muita minipalkkaisia.
Sit taas jos muuttaa jonnekin missä ois varaa tuolla minipalkalla maksaa vuokra, ei olekaan mitään töitä saatavilla. Sit samat nillittäjät nillittäänet pitää mennä töihin ja asumaan sinne missä töitä on. Eli Helsinkiin vaikkapa. Mutta kun siellä sitten ei oo varaa maksaa si
Miten mä voin tehdä kolmea työtä yhtaikaa? Prkl, kun sais asiallisisista syistä tehdä edes tätä yhtä työtä.
Hae perustoimeentulotukea kompensoimaan asumistuen leikkausta, sitä ei ole kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri kokeilin nyt myös tuota laskuria. Näemmä asumistuki putoaa niin että töissä käyminen ei enää kannata.
Teen terveyssyistä osa-aikatyötä ja tähän asti on tuntunut kivalta että voin olla työssäkäyvänä osa yhteiskuntaa, maksaa veroni jne. ja työ sinälläänkin on mielenterveyttä ylläpitävää. Kokoaikaiseen en vaan tosiaan pysty.
Jatkossa vaihtoehtoni ovat siis: en tee ollenkaan töitä. Okei.
Tarkennan nyt vielä että mielenterveys = kokonaishyvinvointi.
Olen ihan fyysisistä syistä osa-aikaisella, en mielen haasteiden vuoksi.
Ei ne hallituksen talousnerot käsitä, että kun ihmiset operoi ihan siellä rajapinnassa, että vaikka osa-aikaisesti töissä käymällä saa muutaman euron lisää, niin nyt sitten just tämmönen asumistuen leikkaus leikkaa sen työllä ansaitun pikkusumman tai vähän enemmän. Tilanne johtaakin siihen, että on kannattavampaa jättäytyä kokonaan ttt kuin jatkaa.
Tsemppiä 👍
Terveisin 100% työkyvytön