Määräaikainen 8-9 sentin sähkösopimus olisi tullut halvemmaksi kuin pörssisähkö.
Onko tämä "pörssisähkö on aina halvin" -hokema kusetusta? Tammikuu oli n. 14 senttiä kWh ja nyt tulee taas kalliit hinnat. Huomenna 30 senttiä. Hyvä alkaa nostaa pörssihintoja, kun on saatu ihmiset pakotettua asiakkaiksi.
Kommentit (1238)
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ketju on jonkun määräaikaissopimuksen solmineen tekemä. Jotenkin tämä tieto kumoaa jo sinun väitteesi aiheesta.
Yleensä se on määris, joka laskee päivittäin mitä pörssissä sähkö milloinkin maksaa.
Minulla on kylläkin pörssisähkö. Kai sitä voi silti kritisoidakin?
ap
Vierailija kirjoitti:
Sitä en hyväksy, että pörssisähkö olisi määristä halvempi, etenkään ilman loputonta kyttäämistä ja kikkailua.
En ole kikkaillut tai kyttäillyt hintoja. Miksi pitäisi? Sähkömaksaa nytkin koko päivän pörssiläisille alle 4 snt/kwh. Ei paljoa kikkailla tarvitsee kun aamulla käyttää 10 sekunttia päivän hinnaston tarkastamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en hyväksy, että pörssisähkö olisi määristä halvempi, etenkään ilman loputonta kyttäämistä ja kikkailua.
Ei tarvitsisi edes kytätä! Hesarin tutkimus koko vuoden yli
https://www.hs.fi/talous/art-2000010114509.html
Kaikilla oli siis käytössä määräaikainen, kenenkään kulutukseen ei pörssisähkön hinta siis vaikuttanut. Jokaikiselle olisi tullut pörssisähkö halvemmaksi, vaikka nuo kuluttivat ihan normaalisti sähkö mm. 5.1.2024 niillä kahden euron hinnoilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsisi edes kytätä! Hesarin tutkimus koko vuoden yli
https://www.hs.fi/talous/art-2000010114509.html
Kaikilla oli siis käytössä määräaikainen, kenenkään kulutukseen ei pörssisähkön hinta siis vaikuttanut. Jokaikiselle olisi tullut pörssisähkö halvemmaksi, vaikka nuo kuluttivat ihan normaalisti sähkö mm. 5.1.2024 niillä kahden euron hinnoilla!
Tämä on aihepiiri, josta nämä ns. tutkimukset ovat nollatutkimuksia. Jälkikäteen jokainen voi ihan itse imuroida netistä viime vuoden toteutuneet pörssihinnat ja varmaan useimmat pystyy myös imuroimaan omat, tuntihintaiset, kulutuslukemat palveluntarjoajansa sivuilta. Nämä kun laittaa yhteen, niin näkee suoraan paljonko oma keskihinta olisi ollut ja tätä voi sitten verrata siihen omaan määräaikaiseen (jos sellainen sattuu olemaan).
Minulla oli pörssisähkö vuosikausien ajan, mutta määräaikaiseen vaihdoin reilu pari vuotta sitten, koska halusin vaihtaa "varmuuden vuoksi" tasavarmaan, koska pörssissä alkoi olla mielenkiintoiset näkymät. Nyt olen pitänyt määräaikaista siitä asti ja minun kulutusprofiililla, jälkikäteen laskien, tämä oli oikea ratkaisu; minulla määräaikaiset olivat halvempia sekä -22 että -23, verrattuna pörssisähköön.
Toisaalta, minulla ei ole taloautomaatiota apuna, joten pörssisähkön kanssa olisin ollut täysin päivittäisten pörssihintojen tsekkaamisen ja sen perusteella lämmityksen manuaalisen virittelyn varassa. Olen varma, että älykkäällä ohjauksella pörssi olisi tullut halvemmaksi, mutta nyt ei automaatiota ole ja sellaisen ymppääminen tönöön ei ole ilmaista sekään. Joten olen tasapainotellut asumismukavuuden ja manuaalisten termostaattien näpräämisen välillä, ja tällöin määräaikainen on ollut minulle halvempi kaksi vuotta putkeen.
Sellainen huomio tähän loppuun, minkä osa ihmisistä tuppaa unohtamaan, ja siis jos on käytössä yösähkö-soppari; painottaessa esim. lämmitystä enemmän yölle, niin tässä säästää esim. Caruna Espoon alueella 1,4 snt/kWh siirtokuluissa.
Ja mitä tarkemmin tätä asiaa alkaa perkaamaan, niin sitä enemmän liikkuvia osia tässä on. Siksi on jopa vähän koomista seurata tällaista juupas-eipäs väittelyä sopimusten "kannattavuudesta".
Tammikuu pörssisähkön ainoa kuukausi jossa tuo 8-9snt keskihinnassa ylittyi ja sekin perustui yhden päivän hinnoitteluvirheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tammikuu pörssisähkön ainoa kuukausi jossa tuo 8-9snt keskihinnassa ylittyi ja sekin perustui yhden päivän hinnoitteluvirheeseen.
Sekin on nyt tutkinnassa, että oliko kyse manipulaatiosta
Huomenna sähkön hinta ei yllä edes kahteen senttiin. Määrikset varmaan saa taas jonkun hepulin
Lopettakaa se pörssihintojen seuraaminen, niin mielenterveytenne säilyy, kun ette sille kerran voi yhtään mitään, koska teillä on itsellänne kiinteä hinta
Jos se pörssihinta sitten joskus ylittää määriksen hinnan, niin onnea ja hyvä teille
Jos ja jos. Jos minulla olisi kela-cold card eläminen olisi halvempaa. Jos täti olisi setä...
Mitä eroa on -0.00kWh ja 0.00c/kWh? Pörssisähkö maksaa klo 23.00 0.00c ja klo. 0.00 se maksaa -0.00c.
Jaahas, se on huomenna maaliskuu ja halvat hinnat senkuin jatkuu. Taitaa tulla ennätyshalpa vuosi tästä 2024.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, se on huomenna maaliskuu ja halvat hinnat senkuin jatkuu. Taitaa tulla ennätyshalpa vuosi tästä 2024.
Joo pitääkin keksiä jotain leivottavaa huomiselle että saa hyödynnettyä. Saaristolaisleipää vaikka
Tänäänkin pulledpork ollut uunissa 5h. Liha maksoi 1,99e/kilo ja valmistus käytännössä ilmaista:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo pitääkin keksiä jotain leivottavaa huomiselle että saa hyödynnettyä. Saaristolaisleipää vaikka
Tänäänkin pulledpork ollut uunissa 5h. Liha maksoi 1,99e/kilo ja valmistus käytännössä ilmaista:)
No sanottaisiinko puoli-ilmaista koska 5 sentin siirtotaksa juoksee silti aina kilowattitunnilta ja sehän menee jo toisesta sähkölaskusta se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanottaisiinko puoli-ilmaista koska 5 sentin siirtotaksa juoksee silti aina kilowattitunnilta ja sehän menee jo toisesta sähkölaskusta se.
Meillä siirto vain 3.7c.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti jos siihen lisäisi vielä 8c/kWh määrishinnan🤣😂🤣😂🤣 olis kolmas sähkölasku se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä siirto on n 3cnt/kwh. Näyttää siltä että sähkö + siirto yhteensä jää määräaikaisen alle:)
Veron toki maksaa jokainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaislammas maksaa kiltisti määkien sekä kalliin määriksensä että siirron, mutta villat roikkuu niin silmillä ettei näe saati tajua, mitä laskussa lukee. Lampaan mielestä pörssisähkö 2snt/kwh + siirto 5snt/kwh on kalliimpaa, kuin määriksen 9snt/kwh + siirto 5snt/kwh. No, eipähän tarvitse keittää yöllä kahveja, toteaa lambi. Kyllä siitä kannattaa moninkertainen hinta maksaa.
Jaa se on huomennakin halvempaa kuin määris vaikka olkiluoto huoltotauolla🤣😂
Juuri katsoin helmikuun toteutuneen kulutuksen ja laskun ja kuukausikustannukseksi tuli 7,6 senttiä kWh. Ja tämä siis kuitenkin selkeä talvikuukausi.
Ei sun tarvitsekaan hyväksyä. Meille pörssiähköläisille se vaan on tosiasia. Ei ole tarvinnut kyttäillä kun automatiikka hoitaa suurimmat kulutukset halvoille tunneille.