Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS kysyi terveydenhuoltoalan työntekijöiltä alan hierarkiasta

Vierailija
05.02.2024 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010105944.html

En kyllä ymmärrä miksi esim. ruokatauot pitäisi istua samoissa pöydissä? Eikö ruokatauko ole omaa aikaa ja sen saa päättää itse miten sen käyttää. Lääkärit kertoivat, että hoitajat hoidattivat ruokapöydässä omia vaivojaan. 

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen pahoittaa mielensä, jos joku ei tervehdi? Ja miksi se jää vaivaamaan?

Heikko itsetunto. Tuo ei tervehdi, koska olen vain laitoshuoltaja. Miksi ihminen häpeää omaa ammattiaan? 

Kyllähän se antaa ihmisestä moukan, ylimielisen kuvan jos ei tervehdi ihmistä, jonka jo vaatetukseen perusteella tietää saman 'firman' työntekijäksi. Ja jos vielä huomaa, että tervehtii toisia työntekijöitä. 

Kun tulen töihin pitäisi tervehtiä 40 ihmistä + asiakkaat. Olen autisminkirjolla joten se sosiaalinen patteri voi kuolla ja työvuoron alussa ja sorry siitä, mutta sanat jää kurkkuun vaikka yritän. Joten uskokaa pois, olette kaikki huomattu ja tervehditty rakkaat työtoverit ja pahoittelen oikosulkua systeemissä. Joku toinen päivä sitten uusiksi.

T. Laitoshuoltaja

Vierailija
42/59 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen pahoittaa mielensä, jos joku ei tervehdi? Ja miksi se jää vaivaamaan?

Heikko itsetunto. Tuo ei tervehdi, koska olen vain laitoshuoltaja. Miksi ihminen häpeää omaa ammattiaan? 

Eihän tuossa ole kyse oman ammatin häpeämisestä, vaan siitä että kiukuttaa jos pidetään alempana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret sairaalat ovat asiakkaitamme ja organisaation fossiilimaisuus on käynyt selväksi ulkopuolisillekin. Vastaanotolla ei niinkään. Lääkärit ovat yleensä myös hankalia asiakkaita.

Vierailija
44/59 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellaki pitää tervehtiä kaikki joita säännöllisesti töissä näkee oli sitten lääkäri, johtaja, hoitaja, laikkari tms. Kuuluu normaaleihin käytöstapoihin.

Niinhän se onkin normaaleja käytöstapoja mutta niitähän ei lääkäreillä yleensä ole. He ovat hyvä todiste siitä, että raha tai korkeakoulutus ei tee ihmisisestä viisasta, sivistynyttä tai edes opeta normaaleja käytöstapoja.

Isossa sairaalassa tai vaikka kunnanvirastossa on satoja ihmisiä töissä. Kukaan ei tunne kaikkia eikä naamatkaan jää mieleen, jos vaihtuvuus on kovaa. Ihan järjetön vaade kuvitella, että jokaista kulkijaa tervehdittäisiin. 

Vierailija
45/59 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun eksyin Hyksissä Meilahdessa sinne jonnekin käytävälle (siellä oli jokin remppa menossa) ja kysyin vastaantulevalta lääkäriltä apua. Hän katsoi päästä varpaisiin ja sanoi, että hän on lääkäri eikä mikään infopiste.

Kiitti.

Eli oot sitä mieltä että hän tiesi asian mutta ei kertonut? Itse tulkitsen tuon kyllä juuri toisin päin, että hän ei tiennyt sitä koska tosiaan ei ole mikään infopiste. 

HUOH. Ps mistä muuten tiesit että hän juuri oli edes lääkäri? Onhan hän voinut olla vaikka sairaalafyysikko, kipsinvalaja, psykologi yms. muuta

Vierailija
46/59 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellaki pitää tervehtiä kaikki joita säännöllisesti töissä näkee oli sitten lääkäri, johtaja, hoitaja, laikkari tms. Kuuluu normaaleihin käytöstapoihin.

Niinhän se onkin normaaleja käytöstapoja mutta niitähän ei lääkäreillä yleensä ole. He ovat hyvä todiste siitä, että raha tai korkeakoulutus ei tee ihmisisestä viisasta, sivistynyttä tai edes opeta normaaleja käytöstapoja.

Isossa sairaalassa tai vaikka kunnanvirastossa on satoja ihmisiä töissä. Kukaan ei tunne kaikkia eikä naamatkaan jää mieleen, jos vaihtuvuus on kovaa. Ihan järjetön vaade kuvitella, että jokaista kulkijaa tervehdittäisiin. 

Samaa mieltä. Kun menet terveyskeskukseen, törmäät siellä satoihin ammattilaisiin. Jokaisella varmasti kiire tai se oma suorittamansa asiansa mielessä. Eri juttu sit jos oikeesti työskentelet hänen kanssa tiimissä ym.

Vierailija
47/59 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lääkärit tietävät ja joskus näyttävät asemansa sairaalahierarkiassa. Takavuosina valkoista lääkärintakkia piti käyttää jopa leikkausosastolla, tyyliin tässä menen minä 😂. Onneksi noista itsetunnon pönkitysajoista on menty ohi. Nykyajan nuoret lääkärit ovat suurimmalta osin tosi fiksua porukkaa. Lopuksi, jos itse haluat lääkäriksi, ei muuta kuin pyrkimään lääkikseen ja käymään 10-12 vuoden polku erikoislääkäriksi. Ei ole helppo polku. En ole kadehtinut enkä edelleenkään kadehdi lääkäreitä. Terve. ent. leikkurihoitsu. 

Vierailija
48/59 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä työpaikallani ainakin tunnen muitakin kuin vain niitä, jotka tekevät tismalleen samaa työtä kuin minä.

Kyllä minäkin tervehdin kaikkia niitä, jotka tunnen. Meillä on kuitenkin aivan kamala vaihtuvuus. En todellakaan tervehdi kaikkia käytövällä kulkijoita. Sen sijaan oli tuttu sitten oma työkaveri tai vaikka osastonsihteeri, niin tervehdin. 

Arvasinkin vastauksista, että täällä on lääkäri kommentoimassa ja puolustamassa ammattikuntaansa faktoilta.

Onkohan nuo haukkumiset ihan faktoja, kun niitä lääkäreitäkin on niin monenlaisia. Osa tervehtii iloisesti kaikkia laitoshoitajista lähtien ja osa ei.

Vierailija
49/59 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei myöskään kannata unohtaa sitä, että lääkärit hyväksyvät johtajakseen vain lääkärin ja joten ei ihme, että sairaaloissa yms. terveydenhoidossa hommat pissii, kun johtajat ovat surkeita.

Pitäisikö sinusta siis lääkärin ottaa kliinisessä työssään neuvoja ekonomilta? Kukahan sen vastuun kantaisi?

Vierailija
50/59 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on epäkohteliasta. Kuuluu myös ihan perus työyhteisötaitoihin, että tervehtii työpaikalla kaikkia; niin työyhteisön jäseniä kuin asiakkaitakin. 

Serkkutyttö on lääkäri, joka valikoi jopa sukulaisista ne joita tervehtii.

Itse jostain syystä kuulun alempaan kastiin. Moikkaukseen ei vastata, vaan tuijotetaan halveksivasti nenän vartta pitkin.

En ole akateemisesti koulutettu, mutta normaalit käytöstavat on opetettu kotona.

Vierailija
51/59 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se antaa ihmisestä moukan, ylimielisen kuvan jos ei tervehdi ihmistä, jonka jo vaatetukseen perusteella tietää saman 'firman' työntekijäksi. Ja jos vielä huomaa, että tervehtii toisia työntekijöitä. 

Ja jos kuljet sairaalan käytävillä yhtään enempää niin huomaat, että lääkärit tervehtivät vain toisiaan mutta muiden kohdalla ovat, kuin eivät huomaisikaan sillä ovathan he alempiarvoisia, kuin suuri ja mahtava lääkäri itse.

Siis tervehtivät j

Eivät todellakaan tervehdi vanhoja potilaita. Lääkäreillä on niin monta asiakasta etteivät he mitään vanhoja asiakkaita muista tai ole kiinnostuneita heidän tervetimisestä.

Vierailija
52/59 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun eksyin Hyksissä Meilahdessa sinne jonnekin käytävälle (siellä oli jokin remppa menossa) ja kysyin vastaantulevalta lääkäriltä apua. Hän katsoi päästä varpaisiin ja sanoi, että hän on lääkäri eikä mikään infopiste.

Kiitti.

Eli oot sitä mieltä että hän tiesi asian mutta ei kertonut? Itse tulkitsen tuon kyllä juuri toisin päin, että hän ei tiennyt sitä koska tosiaan ei ole mikään infopiste. 

HUOH. Ps mistä muuten tiesit että hän juuri oli edes lääkäri? Onhan hän voinut olla vaikka sairaalafyysikko, kipsinvalaja, psykologi yms. muuta

Lääkärit tunnistetaan lääkärintakista.

Vierailija
53/59 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret sairaalat ovat asiakkaitamme ja organisaation fossiilimaisuus on käynyt selväksi ulkopuolisillekin. Vastaanotolla ei niinkään. Lääkärit ovat yleensä myös hankalia asiakkaita.

Millä tavalla hankalia?

Vierailija
54/59 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on epäkohteliasta. Kuuluu myös ihan perus työyhteisötaitoihin, että tervehtii työpaikalla kaikkia; niin työyhteisön jäseniä kuin asiakkaitakin. 

Serkkutyttö on lääkäri, joka valikoi jopa sukulaisista ne joita tervehtii.

Itse jostain syystä kuulun alempaan kastiin. Moikkaukseen ei vastata, vaan tuijotetaan halveksivasti nenän vartta pitkin.

En ole akateemisesti koulutettu, mutta normaalit käytöstavat on opetettu kotona.

Sehän on sun serkkusi, voit ihan suoraan kysyä veikö kissa kielen? Tai jos satut sille tuulelle "mykistyitkö ihastuksesta?" Kyllä ne ylimielisetkin ymmärtävät hävetä, periaatteessa nekin on kasvatettu.

Vierailija
55/59 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän armeijassakaan jääkärit istu sotilaskodissa upseerien pöytään tai alikessua lasketa upseerikerholle istumaan iltaa.

Vierailija
56/59 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt sairaalan kahvilassa "lääkäreiden pöydän" ja minusta se on ihan ymmärrettävää.

Totta. Ammattikollegoiden yhteistyötä.  Väkeä kun vilisee tervehditään niitä, joiden kanssa ollaan tekemisissä enemmän. Ei siinä välttis muuta moukkamaisuutta ole, tai ainaskaan se ei ilmene näin.  Kyllä ne pohjimmaisetkin juttelee mielellään omista töistään keskenään.  Työ -ja koulutushierarkia ei poistu vaikka mitä tekisi, ylimääräiset liikkeet vain rasittavat ja keskeyttävät,  Varsinaisen simputuksen kyllä huomaa, ja siitä voi valittaa. 

Vierailija
57/59 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sairaalassa kaikilla on sama "firman" asut, joten jos et halua moikkailla 5s välein käytävillä kulkiessasi, täytyy tehdä vähän karsintaa. Itse moikkaan niitä, joiden kanssa olen työn yhteydessä tai oman yksikön sisällä tekemisissä.

Vierailija
58/59 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitti.

Luetun ymmärtäminen. Kyseinen ihminen sanoi olevansa lääkäri ja sinä kysyt, mistä tiesit, että hän on lääkäri!!!

Niin Sherlock, mistähän sen voisi tietää?

Vierailija
59/59 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homeinen ja menneisyyteen jämähtänyt ajatusmalli ettei toinen tervehdi, koska asettaa itsensä jotenkin toisen yläpuolelle. 

Käytöstavat nyt ei vielä kerro noista sisäisistä arvostuksista mitään. Tietenkin jos kokee,  että tervehtiminen on jotenkin arvostuksen kynnyskysymys joillekin, se pitää tehdä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi