Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko muka vastuussa tästä?

Vierailija
04.02.2024 |

Biologinen isä kuoli ollessani lapsi ja hänet haudattiin paikkaan minkä vanhempansa ja siskonsa yhdessä päättivät. Vanhempani eivät tuolloin asuneet yhdessä ja itse olin tapahtuma-aikaan ala-asteella, enkä muutenkaan ollut paljoa tekemisissä biologisen isän kanssa. Hänen vanhemmat ja sisko, en tiedä kuka heistä, ostivat hautapaikan, hankkivat hautakiven ja maksoivat haudan hoidosta, koska biologinen isä oli kuollessaan käytännössä varaton.

Biologisen isän vanhemmat kuoli jo vuosia sitten ja siitä asti oletettavasti tämän sisko maksoi haudanhoitoon liittyvät kulut. Nyt tämä sisko on alkanut vaatia, että minun pitäisi alkaa maksaa biologisen isän haudanhoitoon liittyviä kuluja, koska olen kuulemma kyseisen hautaoikeuden haltija. Miten voin olla, kun en edes tiedä olevani? Ja miten ihmeessä näin on voitu päättää vaikka olen ollut silloin lapsi?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet isäsi jälkeläinen joten olet haudan haltija. Haltija on ensimmäisenä hautaan haudatun lapset.

En minäkään ihan tajua miten alaikäistä on voitu nimetä tähän.

Vielä vähemmän tajuan miksei ap halua osallistua isänsä haudan hoitoon. Kunnia-asia.

Kaikki ei asu samalla paikkakunnalla.

Vierailija
42/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinullehan se ainoana lapsena kuuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset haluaisi hoitaa isäsi hautaa? En ole kuullut että kukaan olisi kieltäytynyt omalla vuorollaan. Meilläkin vuorotellaan sisarusten kesken.

Vierailija
44/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet isäsi jälkeläinen joten olet haudan haltija. Haltija on ensimmäisenä hautaan haudatun lapset.

Vielä vähemmän tajuan miksei ap halua osallistua isänsä haudan hoitoon. Kunnia-asia.

Asun hyvin kaukana, eikä minulla ole mitään mielenkiintoa. En edes tiedä missä hauta sijaitsee. Itseasiassa en edes tiennyt että biologinen isä on haudattu, luulin että tuhkattiin ja tuhkat siroteltiin mereen.

Ap

Vierailija
45/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätisi yrittää kiskoa sinulta rahoja laskuun jota häntä itseään ei haluta maksaa. Hyvä että soitit seurakuntaan. Tädillesi voit sanoa että lasku ei kuulu sinulle kun et ole hoitosopimusta tehnyt, hän selvittäköön itse kenen se kuuluu maksaa. 

Vierailija
46/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset haluaisi hoitaa isäsi hautaa? En ole kuullut että kukaan olisi kieltäytynyt omalla vuorollaan. Meilläkin vuorotellaan sisarusten kesken.

Jos ap kerran on adoptoitu niin hänen isänsä on ihan eri ihminen kuin se joka tuolla haudassa makaa. 

Vierailija
47/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset itse hoida vieraiden ihmisten hautoja? Onhan sekin kunniallista! Ap ei tuntenut biologista isäänsä joka kuoli ap:n ollessa nuori. 

Vierailija
48/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä siis mietin voiko siitä seurata jotain jos en maksa? Laskussa oli haudanhoito viime vuodelta.

Ap

Laskussa on aina nimetty vastaanottaja. Kenelle siis lasku on osoitettu. Takuulla palvelun tilaajalle koska ei kenenkään toisen nimissä voi palvelua teettää. Laskusta siis vastaa se kenelle se on osoitettu.

Biologisen isän äidin kp. Lasku on lähetetty ilmeisesti biologisen isän siskon osoitteeseen.

Ap

Tuossa tapauksessa koko laskun voisi toimittaa takaisin lähettäjälleen, ja kehoituksen miettiä muuta rahoitusta tai luopua hoidosta. Olet virallisesti adoptioisäsi lapsi, kuten sanoit et ole perillinen. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta maksaa toisen laskuja. Ei vaikka hän lähettäisi niitä sinulle jatkossa joka vuosi. Kyllä tuon asian pitää ratketa muulla keinoin.