Olenko muka vastuussa tästä?
Biologinen isä kuoli ollessani lapsi ja hänet haudattiin paikkaan minkä vanhempansa ja siskonsa yhdessä päättivät. Vanhempani eivät tuolloin asuneet yhdessä ja itse olin tapahtuma-aikaan ala-asteella, enkä muutenkaan ollut paljoa tekemisissä biologisen isän kanssa. Hänen vanhemmat ja sisko, en tiedä kuka heistä, ostivat hautapaikan, hankkivat hautakiven ja maksoivat haudan hoidosta, koska biologinen isä oli kuollessaan käytännössä varaton.
Biologisen isän vanhemmat kuoli jo vuosia sitten ja siitä asti oletettavasti tämän sisko maksoi haudanhoitoon liittyvät kulut. Nyt tämä sisko on alkanut vaatia, että minun pitäisi alkaa maksaa biologisen isän haudanhoitoon liittyviä kuluja, koska olen kuulemma kyseisen hautaoikeuden haltija. Miten voin olla, kun en edes tiedä olevani? Ja miten ihmeessä näin on voitu päättää vaikka olen ollut silloin lapsi?
Kommentit (48)
Lähin omainen on aina automaattisesti hautaoikeuden haltija, jos muuta ei ole tehtävään nimetty. En sitten tiedä, miten on, jos tehtävään nimetty haluaa luopua tehtävästä.
Vierailija kirjoitti:
Lähin omainen on aina automaattisesti hautaoikeuden haltija, jos muuta ei ole tehtävään nimetty. En sitten tiedä, miten on, jos tehtävään nimetty haluaa luopua tehtävästä.
Lähinnä ihmettelen, miten minut on voitu nimetä tähän? Varsinkin tietämättäni.
Olet isäsi jälkeläinen joten olet haudan haltija. Haltija on ensimmäisenä hautaan haudatun lapset.
Ongelma on että ilmeisesti siellä on jo jotain maksamatta koska laskussa.
Ap
Mitäs jos sanoisit että et jaksa maksaa itsellesi tuntemattomaksi jääneen sukulaisen hautakuluja?
Vierailija kirjoitti:
Olet isäsi jälkeläinen joten olet haudan haltija. Haltija on ensimmäisenä hautaan haudatun lapset.
Mutta mihin tämä minua sitoo, kun en ole ollut itse edes päättämässä tästä tai tietoinen koko hautaamisesta saati jotain haudanhoitopalvelua tilannut?
Ap
Lähinnä siis mietin voiko siitä seurata jotain jos en maksa? Laskussa oli haudanhoito viime vuodelta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hautaa ei ole pakko hoitaa eikä hoidattaa. Joka halaa hoitoa maksakoon.
Mutta voiko toisen puolesta tilata jotain haudanhoitoa ja sitten vaatia tätä toista maksamaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta voiko toisen puolesta tilata jotain haudanhoitoa ja sitten vaatia tätä toista maksamaan?
Ap
Mun käsittääkseni ei voi. Ota yhteys seurakuntaan jos lasku on tullut nimelläsi ja sano että tilaus on tehty sinulta lupaa kysymättä ja tilaaja saa maksaa koska sinulla ei ole tähän rahaa ja lisäksi haudassa olevat ihmiset ovat sinulle vieraita. Sano ettet halua vastaisuudessakaan olla missään tekemisissä ko. asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olet perinyt isäsi joten totta kai sinulle kuuluu hautakulut.
Perinyt mitä, jos biologinen isä oli kuollessaan käytännössä varaton kuten ap sanoi.
Perijä on perijä, oli perittävää tai ei. Olisi pitänyt kieltäytyä perinnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ei liity millään tavalla haudan hoitoon perinnöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mihin tämä minua sitoo, kun en ole ollut itse edes päättämässä tästä tai tietoinen koko hautaamisesta saati jotain haudanhoitopalvelua tilannut?
Ap
Hautaoikeuden haltija toimii yhdyshenkilönä seurakuntaan päin ja edustaa vainajan oikeudenomistajia ja myös niitä, jotka voivat hautaan tulla haudatuiksi, sekä vastaa ja tekee päätökset haudan hoitoon ja muistomerkkiin liittyvistä asioista (Kirkkolaki 17 luku 3 ).
Hautaoikeuden haltijaksi nimetyllä henkilöllä on oikeus hoitaa ja tehdä hautaan liittyviä sopimuksia hautausmaan ylläpitäjän kanssa.
Haltijan vaihtamista varten on olemassa eri lomakkeita, joita varten vaaditaan sukuselvitys ja allekirjoitukset, joten ei ole vain ilmoitusasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mun käsittääkseni ei voi. Ota yhteys seurakuntaan jos lasku on tullut nimelläsi ja sano että tilaus on tehty sinulta lupaa kysymättä ja tilaaja saa maksaa koska sinulla ei ole tähän rahaa ja lisäksi haudassa olevat ihmiset ovat sinulle vieraita. Sano ettet halua vastaisuudessakaan olla missään tekemisissä ko. asian kanssa.
Ei tullut laskua nimelläni vaan biologisen isän sisko lähetti sen minulle ja tämän asian selitettynä kirjeellä. Laskussa oli myös biologisen isän äidin kuolinpesä mainittuna, ilmeisesti sille lasku osoitettu.
Totta kai aion soittaa myös seurakuntaan.
Sinun ei tarvitse maksaa, mutta ota yhteys seurakuntaan ja selvitä tilanne. Korosta sitä, että sinä et ole missään vaiheessa tehnyt sopimusta haudan hoidosta, vaan sen on tilannut joku toinen sinulta kysymättä. Mutta älä jää passiiviseksi. Jos lasku on tullut sinun nimelläsi etkä ole sitä kiistänyt, voit joutua vaikeuksiin maksamattoman laskun vuoksi. Lisäksi haudanhoitosopimus jatkuu, jos sitä ei kukaan irtisano.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvinut kieltäytyä perinnöstä kun mitään perittävää ei ollut. Enkä ole enää perillinen siinäkään mielessä että juridinen sukulaisuus lakkasi siinä vaiheessa kun isä adoptoi minut. En siis ole koskaan perinyt esimerkiksi biologisen isän vanhempia.
Ap
Ei ne kalliita ole . Mutta jos et halua pitää hautaa , sano irti ,kysy nyt ensin suvulta missä kirjoissa sinä olet haudan omistaja?Ota yhteyttä kirkon kansliaan.