Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko muka vastuussa tästä?

Vierailija
04.02.2024 |

Biologinen isä kuoli ollessani lapsi ja hänet haudattiin paikkaan minkä vanhempansa ja siskonsa yhdessä päättivät. Vanhempani eivät tuolloin asuneet yhdessä ja itse olin tapahtuma-aikaan ala-asteella, enkä muutenkaan ollut paljoa tekemisissä biologisen isän kanssa. Hänen vanhemmat ja sisko, en tiedä kuka heistä, ostivat hautapaikan, hankkivat hautakiven ja maksoivat haudan hoidosta, koska biologinen isä oli kuollessaan käytännössä varaton.

Biologisen isän vanhemmat kuoli jo vuosia sitten ja siitä asti oletettavasti tämän sisko maksoi haudanhoitoon liittyvät kulut. Nyt tämä sisko on alkanut vaatia, että minun pitäisi alkaa maksaa biologisen isän haudanhoitoon liittyviä kuluja, koska olen kuulemma kyseisen hautaoikeuden haltija. Miten voin olla, kun en edes tiedä olevani? Ja miten ihmeessä näin on voitu päättää vaikka olen ollut silloin lapsi?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet isäsi jälkeläinen joten olet haudan haltija. Haltija on ensimmäisenä hautaan haudatun lapset.

Mutta mihin tämä minua sitoo, kun en ole ollut itse edes päättämässä tästä tai tietoinen koko hautaamisesta saati jotain haudanhoitopalvelua tilannut?

Ap

Hautaoikeuden haltija toimii yhdyshenkilönä seurakuntaan päin ja edustaa vainajan oikeudenomistajia ja myös niitä, jotka voivat hautaan tulla haudatuiksi, sekä vastaa ja tekee päätökset haudan hoitoon ja muistomerkkiin liittyvistä asioista (Kirkkolaki 17 luku 3 ).

Hautaoikeuden haltijaksi nimetyllä henkilöllä on oikeus hoitaa ja tehdä hautaan liittyviä sopimuksia hautausmaan ylläpitäjän kanssa.

Haltijan vaihtamista varten on olemassa eri lomakkeita, joita varten vaaditaan sukuselvitys ja allekirjoitukset,

Mutta miten ihmeessä ala-asteikäinen olisi voinut olla hautaoikeuden haltija, ilman että edes itse tietää siitä? Saati että ihan muut ihmiset on aiemminkin jo hoitaneet kaikki hautaamiseen ja hautaan liittyvät asiat. Luulisi myös sen haltijuuden lakanneen viimeistään silloin kun lakkasin juridisesti olemasta biologisen isän lapsi.

Ap

Vierailija
22/48 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä siis mietin voiko siitä seurata jotain jos en maksa? Laskussa oli haudanhoito viime vuodelta.

Ap

Laskussa on aina nimetty vastaanottaja. Kenelle siis lasku on osoitettu. Takuulla palvelun tilaajalle koska ei kenenkään toisen nimissä voi palvelua teettää. Laskusta siis vastaa se kenelle se on osoitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa joo hautaoikeuden haltija tai haltijat on hautaan ensimmäisenä haudatun lapsi tai lapset. Sitä en sitten tiedä tuleeko tästä lapsesta väkisin se haltija varsinkin jos on alaikäinen. Adoptioasia mutkistaa myös, silloinhan ei voida enää puhua lapsesta.

Vierailija
24/48 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa, miten monelle mutkalle naiset taipuvat hautoja hoitaakseen. Ajetaan kesät talvet kelillä kuin kelillä satoja kilometrejä sitä kynttilää viemään. 

Itse olen vapauttanut itseni tuosta rallista ja minun tuhkani sirotellaan tuuleen mökkipuiden ravinnoksi.

Ilmoita, ettet hoida etkä maksa.

Vierailija
25/48 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä siis mietin voiko siitä seurata jotain jos en maksa? Laskussa oli haudanhoito viime vuodelta.

Ap

Laskussa on aina nimetty vastaanottaja. Kenelle siis lasku on osoitettu. Takuulla palvelun tilaajalle koska ei kenenkään toisen nimissä voi palvelua teettää. Laskusta siis vastaa se kenelle se on osoitettu.

Biologisen isän äidin kp. Lasku on lähetetty ilmeisesti biologisen isän siskon osoitteeseen.

Ap

Vierailija
26/48 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voisi vuorostasi maksaa? Oli hän kuitenkin isäsi.

Vierailija
27/48 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat sinne hautaseurakuntaan ja sanot, että tällainen tilanne ja ainakaa sinulle ei tule lähettää mitää laskuja asian suhteen. Maksaja on se, joka palvelun on tilannut ja maksanut tähänkin asti. 

Vierailija
28/48 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitat sinne hautaseurakuntaan ja sanot, että tällainen tilanne ja ainakaa sinulle ei tule lähettää mitää laskuja asian suhteen. Maksaja on se, joka palvelun on tilannut ja maksanut tähänkin asti. 

Lapsille ne maksut kuuluu.

Vierailija
29/48 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille ne maksut kuuluu.

Ei, vaan sille joka palvelun haluaa ja tilaa. 

Vierailija
30/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan päivityksenä. Juttu kävi kovin mielenkiintoiseksi kun soitin seurakuntaan. Siellä minut oli todella merkitty hautaoikeuden haltijaksi, mutta samalla oli merkitty biologisen isän vanhemmat palvelujen tilaajaksi ja yhteyshenkilöiksi. Sittemmin biologisen isän sisko on hoitanut haudan hoidon. Oli ihmeissään kun kerroin tilanteen, mutta lupasi että minun ei tarvitse maksaa mitään, kun en ole mitään tilannutkaan. Hautaoikeuden haltijuus sen sijaan on kuulemma monimutkaisempi homma.

Ap

Vierailija
31/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki aina kun saan laskun niin eka kysyn vauvassa mitä kannattaa tehdä. Ikinä en ota yhteyttä siihe tahoon joka laskun lähetti. Annan mennä vaikka ulosottoon, mutta mitään en selvitä. Paitsi kirjotan vauvaan.

Vierailija
32/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan päivityksenä. Juttu kävi kovin mielenkiintoiseksi kun soitin seurakuntaan. Siellä minut oli todella merkitty hautaoikeuden haltijaksi, mutta samalla oli merkitty biologisen isän vanhemmat palvelujen tilaajaksi ja yhteyshenkilöiksi. Sittemmin biologisen isän sisko on hoitanut haudan hoidon. Oli ihmeissään kun kerroin tilanteen, mutta lupasi että minun ei tarvitse maksaa mitään, kun en ole mitään tilannutkaan. Hautaoikeuden haltijuus sen sijaan on kuulemma monimutkaisempi homma.

Ap

Ja näin, heti selvisi kun otti yhteyttä. Joskus voi tietty käydä niin, että laskun lähettäjä on vauvafoorumilla just lukemassa kun kysyy laskusta.

Vierailija
33/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perijä on perijä, oli perittävää tai ei. Olisi pitänyt kieltäytyä perinnöstä.

Eipä tarvinut kieltäytyä perinnöstä kun mitään perittävää ei ollut. Enkä ole enää perillinen siinäkään mielessä että juridinen sukulaisuus lakkasi siinä vaiheessa kun isä adoptoi minut. En siis ole koskaan perinyt esimerkiksi biologisen isän vanhempia.

Ap

Sinulta ei ole edes laskutettu mitään. Yksityishenkilö on lähettänyt sinulle omapäisesti laskun joka ei kuulu sulle. Olet selvillä vesillä. Ilmoitat vaan asiasta seurakuntaan niin on helpompaa eikä tarvitse myöhemmin tapella.

Vierailija
34/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja näin, heti selvisi kun otti yhteyttä. Joskus voi tietty käydä niin, että laskun lähettäjä on vauvafoorumilla just lukemassa kun kysyy laskusta.

No kappas, kun ei seurakunnan asiakaspalvelut yleensä ole auki viikonloppuisin.

Ap

Vierailija
35/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat tietysti hoitamaan asiaa, ilman isääsi sinua ei olisi olemassakaan.

Vierailija
36/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole haudan haltija, jos et ole itse siitä tehnyt sopimusta. Jos isäsi vanhemmat on haudattu vielä samaan hautaankin, niin sitä ei voi tehdä ilman haudan haltijan suostumusta. Nyt tässä sukulaisesi yrittää kiskoa sinulta rahaa. Haltija vastaa haudan hoidosta (hoitamaton hauta voidaan kuuluttaa hoitamattomana ja ottaa tietyn ajan jälkeen seurakunnan haltuun).

Voit tarkistaa asian seurakunnan toimistosta tai jättää sukulaisen pulinat omaan arvoonsa.

Vierailija
37/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä mikset voisi alkaa hoitaa isäsi hautaa, olethan lähin sukulainen.

Vierailija
38/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti hautaoikeuden haltija sillä perusteella, että isäsi kuollessa olit vielä juridisesti hänen lapsensa.  Adoptio prosessissa tätä asiaa ei varmaankaan ole huomioitu.

Sinun ei itse asiassa tarvitse tehdä yhtään mitään.  Isäsi vanhemmat ja sisko on aikanaan tehneet seurakunnan kanssa haudanhoito sopimuksen, mikä merkitsee sitä, että seurakunta hoitaa hautaa, pitää sen kunnossa ja laittaa sinne vuotuiset kukkaistutukset.  Ja ovat sopineet seurakunnan kanssa, kenelle siitä lasku lähetetään.

Ei se sen kummempi asia ole.  Sinulle tämä ei kuulu millään lailla enää.  Tuon hautaoikeuden haltijuudesta sinun varmaan kannattaa neuvotella seurakunnan kanssa, että miten se menee tapauksessasi.  Mitään kuluja sinulle ei siitä tule.  Hautapaikka on aikanaan maksettu ja sillä on määräaika, ainakin 70-luvulla hautaoikeus käsitti seuraavat 50 vuotta.  Nykyään ei tehdä niin pitkiä hautapaikka oikeuksia.

Eli aikanaan tuo hautapaikkaoikeus päättyy ja SRK ilmoittaa sen päättymisestä laittamalla haudalle merkin.  Mikäli omaiset haluaa jatkaa oikeutta, se on ostettava tietyksi ajaksi uudestaan.  Muussa tapauksessa hauta ns. hävitetään.

Tuo haudanhoitosopimus taas voidaan päättää milloin tahansa.  Helpoimmin se käy, kun ei maksa sitä laskua.  Silloin seurakunta ei enää hoida hautaa, vaan se jää omaisten tehtäväksi, hoitavat tai eivät.

Tätini ei ilm. enää haluaisi maksaa hoidosta, vaan laittoi laskun sinulle, mutta ei sinulla ole mitään velvollisuutta sitä maksaa.

Vierailija
39/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet isäsi jälkeläinen joten olet haudan haltija. Haltija on ensimmäisenä hautaan haudatun lapset.

En minäkään ihan tajua miten alaikäistä on voitu nimetä tähän.

Vielä vähemmän tajuan miksei ap halua osallistua isänsä haudan hoitoon. Kunnia-asia.

Vierailija
40/48 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ihan tajua miten alaikäistä on voitu nimetä tähän.

Vielä vähemmän tajuan miksei ap halua osallistua isänsä haudan hoitoon. Kunnia-asia.

Mikä kunnia-asia? Tässähän puhutaan koko ajan biologisesta isästä, ap:lla on adoptioisä.