Opiskelu tradenomiksi - ketähän tässä nyt kannattaisi uskoa.
Olen nyt 45- vuotias ja te- toimistossa suosittelivat, että lähtisin opiskelemaan tradenomiksi, koska kyseinen tutkinto kuulemma "avaa ovet ja antaa mahdollisuuksia monenlaisiin työtehtäviin."
On se mielenkiintoista, kun kuitenkin samaan aikaan "kaikkialta muualta" tulee viestiä siitä, miten tradenomin tutkinto on täysin turha etenkään vanhemman opiskelijan kannalta, (ja monen mielestä myös nuorempien) ja miten se johtaa lähinnä varmaan työttömyyteen työllistymismahdollisuuksien ollessa käytännössä pyöreät nolla.
Mitähän tässä nyt tekisi, ala kieltämättä kiinnostaisi, mutta ei tässä viitsisi opiskella itseään työttömäksi, mutta toisaalta taas, eipä sitä taida nykyisin oikein mikään ala työllistää
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sitten lähes viisikymppinen vastavalmistunut tradenomi vailla tradenomin työkokemusta. Siitä voi päätellä, että miten vahvoilla tulet työpaikkakilpailussa sitten olemaan. En opiskelisi enää mitään tuossa iässä, jos se ei olisi jotain aiempaa taustaani selkeästi tukevaa juttua. Uuden alan työmarkkinoille on aivan turha lähteä kilpailemaan nuorempia vastaan "kalkkis-valmistuneena". Ehkä mielipiteitä on monia, mutta tätä mieltä itse olen.
T: 43-vuotias
Se tässä itseänikin pelottaa. Se on tämä ristiriita, kun toisaalta sanotaan, että pitäisi opiskella lisää, että saisi paremmin töitä, ja sitten kuitenkin samaan aikaan opiskelu ei kuulemma sittenkään kannata, ja että siitä ei ole mitään hyötyä
Millä tässä nyt sitten parantaisi työllistymismahdollisuuksiaan, jos opiskeluistakaan ei ole mitään hyötyä?
AP.
Haluaisitko vähän kertoa millaista aiempaa kokemusta sinulla on ja mihin aiemmat tutkintosi kohdistuvat? En lähtisi itse opiskelemaan kolmatta tutkintoa joka ei liity aiempaan taustaan mitenkään sillä on aina helpompaa jalostaa jo olemassaolevaa osaamista kuin aloittaa tyhjältä pöydältä ja kilpailla työnhaussa nuorten kanssa.
Tiedän useita ihmisiä jotka työskentelee hyvin monenlaisissa työtehtävissä jopa ilman kolmannen asteen koulutusta. 3,5v on aika pitkä aika opiskella ilman takeita siitä että koulutuksella on työllistävä mahdollisuus.
Toisekseen: millaisia työtehtäviä haluaisit tehdä ja mihin et sovellu? Esimerkiksi aiemmassa viestissäni mainitulle laskentatoimen tradelle on ainakin tällä hetkellä kysyntää mutta jokaisella ei ymmärrettävästi ole mielenkiintoa asiaan. Sitten taas jos olisit kiinnostunut vaikka markkinointipuolen hommista niin tilanne näyttää hyvin erilaiselta sillä markkinoinnin puolella kilpailu on todella kovaa ja 45v juuri valmistunut tradenomi ei ole kovinta huutoa.
Olin tilitoimistossa kirjanpitäjänä merkonomitutkinnolla. Riittäisiköhän sellainen vieläkin, jos haluaa ihan rivikirjanpitäjän tehtäviin tai palkanlaskijaksi.
Näitä on myös työkkärin kurssina, mutta harjoittelupaikat on niin kiven alla kuin olla voi.
Harjoittelupaikalla vaadittiin myös tietyn tyylistä pukeutumista, mikä kannattaa ottaa huomioon, jos ei näitä vaatteita ole. Nykyään kun jää lapsikorotuskin pois, niin todella pienellä rahalla pitää kuitenkin käydä siellä "töissä", eli matkat, eväät, vaatteet yms.
Vierailija kirjoitti:
Näitä on myös työkkärin kurssina, mutta harjoittelupaikat on niin kiven alla kuin olla voi.
Harjoittelupaikalla vaadittiin myös tietyn tyylistä pukeutumista, mikä kannattaa ottaa huomioon, jos ei näitä vaatteita ole. Nykyään kun jää lapsikorotuskin pois, niin todella pienellä rahalla pitää kuitenkin käydä siellä "töissä", eli matkat, eväät, vaatteet yms.
Tradenomiksi työkkärin kurssilla? Enpä ole kuullutkaan. Sekoitat varmaan merkonomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sitten lähes viisikymppinen vastavalmistunut tradenomi vailla tradenomin työkokemusta. Siitä voi päätellä, että miten vahvoilla tulet työpaikkakilpailussa sitten olemaan. En opiskelisi enää mitään tuossa iässä, jos se ei olisi jotain aiempaa taustaani selkeästi tukevaa juttua. Uuden alan työmarkkinoille on aivan turha lähteä kilpailemaan nuorempia vastaan "kalkkis-valmistuneena". Ehkä mielipiteitä on monia, mutta tätä mieltä itse olen.
Se tässä itseänikin pelottaa. Se on tämä ristiriita, kun toisaalta sanotaan, että pitäisi opiskella lisää, että saisi paremmin töitä, ja sitten kuitenkin samaan aikaan opiskelu ei kuulemma sittenkään kannata, ja että siitä ei ole mitään hyötyä
Millä tässä nyt sitten parantaisi työllistymismahdollisuuksiaan, jos opiskeluistakaan ei ole mitä
No, olen työskennellyt muun muassa kassamyyjänä, varastotyöntekijänä, tuotantotyöntekijänä tehtaassa, siivoojana, laadunvalvojana ja laboranttina. Koulutukset minulla on laborantin ja varastonhoitajan tehtäviin, mutta siitä kun viimeksi työskentelin laboranttina on niin toivottoman kauan aikaa, että töiden löytäminen on aivan toivotonta (vaikka alan tehtävistä pidinkin) ja varastotyöntekijäksi olen rehellisesti sanottuna ihan liian huonossa kunnossa. No, tällä hetkellä työskentelen kassamyyjänä nollatuntisopimuksella, mutta tahtoisin jotain hieman monipuolisempaa ja voisiko sanoa haastavampaa työtä. Eikä kokoaikatyön löytäminenkään olisi pahitteeksi (kaupan alalla tuntuu olevan lähes mahdotonta)
Mikä ala sitten voisi kiinnostaa onkin vaikeampi sanoa. Miksikään insinööriksi minusta ei olisi (en ole niihin töihin tarpeeksi lahjakas matemaattisesti), mutta sitten taas toisaalta jokin kaupallisen puolen taloushallinto, kirjanpito, palkanlaskenta yms. työt voisivat kiinnostaa (olen ainakin omasta mielestäni hyvä tarkkuutta vaativassa työssä)
Joltain sote-alalta (mitä on työllistäväksi kehuttu), ainoat työt mitkä voisivat minua kiinnostaa ovat jotkut röntgenhoitajan ja bioanalyytikon/laboratoriohoitajan työt (laboranttitaustani takana), mutta niidenkin suhteen minulla on tiettyjä rajoitteita. (en tiedä voiko henkilö, jolla on sydäntahdistin ylipäänsä työskennellä röntgenhoitajana, siinä kun joutuu tekemään esim mri-kuvauksia, missä tahdistin voi olla ongelmallinen, ja bioanalyytikon työstä epäilen, että opinko ikinä ottamaan veri- yms. näytteitä. Kenties myös farmaseutin työ voisi kiinnostaa, mutta siinä voi tulla tuo matematiikan ja fysiikan osaaminen ongelmaksi
Ai niin joo, ja minkäänlaisia verkostoja ja suhteita työelämässä minulla ei todellakaan ole.
AP.
Kirjanpitoalalla on pulaa ammattilaisista.
Opiskele kirjanpitäjäksi jos kiinnosta siihen on. Niitä tarvitaan eritasoisiin tehtäviin koulutuksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tässä nyt sitten parantaisi työllistymis
Mitähän ihmettä tuossa nyt tapahtui, jotenkin oman vastaukseni näyttämään lainaukselta.
AP.
Mites kiinteistösihteeri? Lyhyt koulutus, mutta työ vaatii lehmänhermoja välillä. Mutta jos kassallakin pärjäät..?
En saanut lainattua AP:n viimeisintä vastausta mutta kuvailemallasi taustalla en suosittelisi tradenomiksi kouluttautumista. Sen ensimmäisen työpaikan ja harjoittelun saaminen on kiven alla jos aiempi työkokemus ei osoita että tietokoneella työskentely ja toimisto-ohjelmat on todistetusti tuttuja.
Palkanlaskijaksi soveltuu hyvin merkonomipohjalta, koulutus on nopeampi ja aiemmat opinnot nopeuttaa entisestään. Voisiko se olla vaihtoehto? Laskentatoimi muuten vaatii myös matemaattista päättelykykyä ja logiikkaa vaikka mitään korkeampaa matematiikkaa ei tarvitsekaan osata. Tuo kommenttina siihen ettei insinöörityylinen työ kiinnosta. :)
Vierailija kirjoitti:
No... Aika moni viisikymppinen joutuu jättämään työnsä, kun omalla alalla on massairtisanomisia tai tulee terveysongelmia, jotka estävät toimimisen entisessä ammatissa.
Edessä on kouluttautuminen uuteen ammattiin, eläkeikä on lähempänä seitsemää kymppiä ja enää ei välilevyrapoeuman, nivelrikon tai keuhkoahtauman takia tk-eläkkeelle pääse.
Vierailija kirjoitti:
Mites kiinteistösihteeri? Lyhyt koulutus, mutta työ vaatii lehmänhermoja välillä. Mutta jos kassallakin pärjäät..?
En halua olla sihteeri.
Työpaikkakilpailuissa? Hah hah haa! En edes halua tulla valituksi enkä edes hae töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalta pääsääntöisesti saa 25h/vk jos hyvin käy.
12€ tuntipalkalla voit laskea tuosta, että kuukausiansiot eivät päätä huimaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö noissa kiinteistöhommissa vaadita jotain huolto- yms osaamista ?
AP.
Vierailija kirjoitti:
En saanut lainattua AP:n viimeisintä vastausta mutta kuvailemallasi taustalla en suosittelisi tradenomiksi kouluttautumista. Sen ensimmäisen työpaikan ja harjoittelun saaminen on kiven alla jos aiempi työkokemus ei osoita että tietokoneella työskentely ja toimisto-ohjelmat on todistetusti tuttuja.
Palkanlaskijaksi soveltuu hyvin merkonomipohjalta, koulutus on nopeampi ja aiemmat opinnot nopeuttaa entisestään. Voisiko se olla vaihtoehto? Laskentatoimi muuten vaatii myös matemaattista päättelykykyä ja logiikkaa vaikka mitään korkeampaa matematiikkaa ei tarvitsekaan osata. Tuo kommenttina siihen ettei insinöörityylinen työ kiinnosta. :)
Pääseekö palkanlaskijaksi oikeasti merkonomin papereilla? Itse olen ymmärtänyt, että käytännössä kaikkeen vaaditaan nykyään vähintään tradenomin tai mieluummin kauppatieteiden kandin/maisterin paperit
Ihmettelen, että sulle on ehdotettu työkkörissä tradenomin tutkintoa suoraan. Itselläni yli 20 vuotta kaupan alan tehtävissä (myyntiä, aspaa, toimistotyötä) ja ehdotettiin silti vaan soveltavaa merkonomin tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kukaan opiskelisi tradenomiksi 5 vuotta, kun saisi sen tutkinnon noin 2,5 vuodessa? Työkokemusta saisi opintojen aikana, jos vain suostuisi alalle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noissa kiinteistöhommissa vaadita jotain huolto- yms osaamista ?
AP.
Perusymmärrystä kiinteistön toiminnasta ehkä. Työ on taloyhtiön hallinnollisella puolella kuitenkin, ei tarvitse itse osata huoltaa mitään.
En ymmärrä ajatusta siitä, että ei kannattaisi opiskella tuossa iässä. Tuossa han on eläkeikään yli 20 vuotta. Tradenomiksi voi opiskella monimuotona ja verkko-opintoina. Itse opiskelin työn ohessa 3 vuodessa. Ilman töitä olisi päässyt nopeammin.
Kannattaa muistaa, että se on hyvin paljon itsestä kiinni (ja myös harjoittelupaikan valinnasta) että työllistyykö. Itse työllistyin jo opintojen aikana ja sain vakipaikan. Palkka alkaa kolmosella eli aloittelevalle minusta hyvä. Ja olen nelikymppinen. Tunnen monia tradenomeja, jotka ovat opiskelleet aikuisiällä. Kaikki ovat työllistyneet.