Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelu tradenomiksi - ketähän tässä nyt kannattaisi uskoa.

Vierailija
04.02.2024 |

Olen nyt 45- vuotias ja te- toimistossa suosittelivat, että lähtisin opiskelemaan tradenomiksi, koska kyseinen tutkinto kuulemma "avaa ovet ja antaa mahdollisuuksia monenlaisiin työtehtäviin."

On se mielenkiintoista, kun kuitenkin samaan aikaan "kaikkialta muualta" tulee viestiä siitä, miten tradenomin tutkinto on täysin turha etenkään vanhemman opiskelijan kannalta, (ja monen mielestä myös nuorempien) ja miten se johtaa lähinnä varmaan työttömyyteen työllistymismahdollisuuksien ollessa käytännössä pyöreät nolla.

Mitähän tässä nyt tekisi, ala kieltämättä kiinnostaisi, mutta ei tässä viitsisi opiskella itseään työttömäksi, mutta toisaalta taas, eipä sitä taida nykyisin oikein mikään ala työllistää

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soteala työllistää. Opiskele sairaanhoitajaksi, kätilöksi, terkaksi, sosionomiksi, yhteisöpedagogiksi, geronomiksi, puheterapeutiksi.. varmasti löydät töitä. 

Vierailija
2/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin tradenomiksi 10 vuotta sitten, mutten ole ollut alalla omia pieniä bisneksiä lukuun ottamatta. Pitäisi olla niin hirveän ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen, että kaupalliselle alalle työllistyisi. Ja ylipäänsä pitäisi olla niin superihminen ja osata sitä ja tätä, mutta palkkaa taas ei saisi vaatia melkein ollenkaan vastineeksi...

Onneksi on omat pikkubisnekset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin tradenomiksi 10 vuotta sitten, mutten ole ollut alalla omia pieniä bisneksiä lukuun ottamatta. Pitäisi olla niin hirveän ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen, että kaupalliselle alalle työllistyisi. Ja ylipäänsä pitäisi olla niin superihminen ja osata sitä ja tätä, mutta palkkaa taas ei saisi vaatia melkein ollenkaan vastineeksi...

Onneksi on omat pikkubisnekset.

Mutta siis jos rakastaa numeroiden kanssa työskennellä, niin sopii varmasti mainiosti sellaiselle.

sama

Vierailija
4/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soteala työllistää. Opiskele sairaanhoitajaksi, kätilöksi, terkaksi, sosionomiksi, yhteisöpedagogiksi, geronomiksi, puheterapeutiksi.. varmasti löydät töitä. 

Tiedän kyllä, että sotealalla olisi töitä. Ala ei vaan erityisemmin houkuttele kaikkien niiden juttujen jälkeen, mitä olen sotealan tehtävissä työskenteleviltä tutuiltani kuullut

Vierailija
5/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä, että sotealalla olisi töitä. Ala ei vaan erityisemmin houkuttele kaikkien niiden juttujen jälkeen, mitä olen sotealan tehtävissä työskenteleviltä tutuiltani kuullut

edellinen siis AP.

Vierailija
6/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tradenomitutkinnolla voi päästä esim. vakuutusyhtiöihin/työeläkeyhtiöihin töihin. Riippuu paljon siitäkin mitä olet tähän asti tehnyt työksesi. Pelkkä koulutus ei tee ihmeitä. Samoin laskentaoimen/palkanlaskennan puolen hommia varmaan löytyy jos numerot niin hyvin kiinnostaa.

Vierailija
7/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko opiskella jotain, mikä luontevasti liittyisi tähänastiseen opinto- ja työuraasi?

Vierailija
8/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on tradenomin tutkinto ja kunnon työkokemus niin se on hyvä 

jos ei oo mitään työläkokemusta niin en palkkaisi jos 50 v tradena alat hakea työtä 

Vierailija
9/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tradenomi ja omilla papereilla ainaki voi korkeintaan pyyhkiä persettä.

Vierailija
10/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ainakin jos et ole kerryttäneet työkokemusta 

Vierailija
11/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko opiskella jotain, mikä luontevasti liittyisi tähänastiseen opinto- ja työuraasi?

No sehän tässä onkin, että työhistoriani koostuu niin vaihtelevista töistä ja työtehtävistä, että niistä ei todellakaan saa mitään selkeää samaan alaan liittyvää työuraa aikaiseksi, ja samoin on opintojen kanssa, joissa minulla on kaksi tutkintoa täysin eri aloilta.

AP.

Vierailija
12/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valmistuin nelikymppisenä taloushallinnon tradenomiksi. Sain heti töitä ja edelleen samassa firmassa, toki ylennystä on tapahtunut.

Vähättelyä tutkinnostani en kyllä ole kokenut missään muualla kuin tällä palstalla.  

Vierailija
13/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sitten lähes viisikymppinen vastavalmistunut tradenomi vailla tradenomin työkokemusta. Siitä voi päätellä, että miten vahvoilla tulet työpaikkakilpailussa sitten olemaan. En opiskelisi enää mitään tuossa iässä, jos se ei olisi jotain aiempaa taustaani selkeästi tukevaa juttua. Uuden alan työmarkkinoille on aivan turha lähteä kilpailemaan nuorempia vastaan "kalkkis-valmistuneena". Ehkä mielipiteitä on monia, mutta tätä mieltä itse olen.

T: 43-vuotias

Vierailija
14/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 45 v alanvaihtaja. Opiskelin tradenomiksi, ja pääsin jo opiskeluaikana yhteen Suomen suurimmista tilitoimistoista työharjoitteluun, jonne myös työllistyin palkkahallintoon. Itselleni siis tradenomiopinnot kannattivat. Markkinoinnin puolella voi olla vähän nihkeämpää työllistyä.

Vierailija
15/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kaupallinen tradenomi, on myös it-trade, työllistyy hyvin!

https://opintopolku.fi/konfo/fi/koulutus/1.2.246.562.13.000000000000000…

Mitä tutkinnon suorittanut osaa?

Tietojenkäsittelyn tradenomikoulutus tarjoaa opiskelijalle perustiedot ohjelmoinnista, digitaalisista palveluista, tietoverkoista ja datan käsittelystä. Lisäksi tutkinto antaa hyvät perustiedot ja -taidot viestinnästä, projektimaisesta työskentelystä sekä liiketoimintaosaamisesta. Ammattikorkeakoulut tarjoavat tietojenkäsittelyn tradenomintutkinnon osalta erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja. Niihin voi tutustua ammattikorke

Vierailija
16/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kohtaa varmaan myös sijainti vaikuttaa. Etelä-Suomessa voi olla saumaa työllistyä vielä vanhanakin valmistuneena, mutta Pohjoisessa ei mitään palaa.

Vierailija
17/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sitten lähes viisikymppinen vastavalmistunut tradenomi vailla tradenomin työkokemusta. Siitä voi päätellä, että miten vahvoilla tulet työpaikkakilpailussa sitten olemaan. En opiskelisi enää mitään tuossa iässä, jos se ei olisi jotain aiempaa taustaani selkeästi tukevaa juttua. Uuden alan työmarkkinoille on aivan turha lähteä kilpailemaan nuorempia vastaan "kalkkis-valmistuneena". Ehkä mielipiteitä on monia, mutta tätä mieltä itse olen.

T: 43-vuotias

Se tässä itseänikin pelottaa. Se on tämä ristiriita, kun toisaalta sanotaan, että pitäisi opiskella lisää, että saisi paremmin töitä, ja sitten kuitenkin samaan aikaan opiskelu ei kuulemma sittenkään kannata, ja että siitä ei ole mitään hyötyä

Millä tässä nyt sitten parantaisi työllistymismahdollisuuksiaan, jos opiskeluistakaan ei ole mitään hyötyä?

AP.

Vierailija
18/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomin tutkinto teoriassa valmistaa monenlaisiin työtehtäviin mutta käytännössä tradenomeja pusketaan ulos joka vuosi jos mistä maalaisopistolta ja KTM vetää silti pidemmän korren työnhaussa. Tunnen tradenomeja jotka ovat hyvin vaihtelevasti töissä asiakaspalvelusta kaupankassan kautta yrityksen johtotehtäviin. Tradenomi on ihan hyvä valinta sellaiselle joka ei oikein tiedä mitä haluaa tehdä. Olen itsekin tällainen tradenomi kuten kaikki sisaruksenikin. 

45-vuotiaana en lähtisi kouluttautumaan ellei aiempi tausta ja työkokemus liity aikomaani suuntautumisalaan. Esimerkiksi kirjanpitotehtäviä tehnyt varmasti parantaisi työllistymismahdollisuuksiaan kouluttautumalla laskentatoimen tradenomiksi. Siltikin jos voisin nyt valita toisin, opiskelisin jotain muuta jossa työllistyminen on käytännössä pomminvarmaa. Olen itse tällainen yleisjuntunen ja vaikka olen toistaiseksi aina onnistunut saamaan töitä, tiedän sen faktan että minulla on ollut tuuria matkassa.

Vierailija
19/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, millaisiin työtehtäviin on kiinnostusta? Tradenomeja työskentelee vaikka missä. 

Vierailija
20/44 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tradenomiopintoja, erityisesti aikuisille. Tuolloin on jonkinlaiset verkostot jo olemassa, ja valmiudet uusien verkostojen rakentamseen niin ikään paremmin olemassa. Ei tarvitse olla erityisen ulospäinsuuntautunut. Itse erikoistuin viestintään, ja vanhoihin työkokemusrepaleisiin yhdistettynä löysin kuin löysinkin oman paikkani, jota en olisi ilman opintoja ja tutkintoa varmasti saanut. Aina, aina (oli tutkinto tai ei) vaatii työnhaku sosiaalisia taitoja ja kykyä myydä omaa osaamistaan, mikään paperi ei tuo automaattina työpaikkaa, tämän toki aikuiset alanvaihtajat jo tietävätkin. Uskoisin, että katkerimmin tradenomiopinnoista puhuvat nuoret, joilla on suuret odotukset eikä juurikaan kokemusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän