Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huolissani miehen ylipainosta

Vierailija
04.02.2024 |

Heti alkuun, ollaan molemmat ylipainoisia. Minä kuitenkin jo pidempään syönyt järkevämmin ja tiedostan ravinnon vaikutuksen, oma painoni menee hiljalleen alaspäin. Sairauteni vuoksi en kovin pääse liikkumaan, siksikin ravinnolla iso merkitys.

Mies on alkanut nyt lihoa kahta kovemmin. Kunto on mennyt vauhdilla alaspäin ja hän inhoaa lihavuuttaan. Hän tarvitsisi myös työssään hyvää kuntoa ja häntä ärsyttää ettei sitä ole. Työkaverit on asiasta jo huomauttaneet.

Olen huolissani, koska hänen ruokatapansa on muuttuneet tosi paljon viime kuukausina. Ostaa töihin evääksi eineksiä ja viime aikoina määrät on kasvaneet tuplaten. Nauraa vaan että kassillinen ruokaa evääksi... hedelmiä ei halua. Saattaa vetää kolme pullaa peräjälkeen. Ostaa töihin ja automatkoille karkkia. Ruokaa syö 2-3 annosta peräkkäin. Jos kotona on alkoholia, hän juo sen melkein pakonomaisesti pois. Tämä muutos tullut siis ihan parin kk aikana, ennen ymmärsi että ei nyt montaa pullaa kerrallaan vedetä. Ja nyt huomaan että hän tosiaan on lihonut hirvittävästi. Ja tullut väsyneeksi, huonokuntoiseksi. Ennen hän kävi salilla joka viikko, enää ei. Verikoearvot onneksi vielä ok 

Olen koittanut saada häntä huomaamaan, miten paljon syö. Mutta en tohdi ihan suoraan sanoa että älä nyt hitossa taas syö/juo/ota uutta pullaa! Ja syöminen on mennyt järjettömyyksiin. Hän on sitä mieltä että pitäisi laihtua, eli alkaa liikkua enemmän. Ei näe ravinnon vaikutusta lainkaan vaikka siitä sanonkin. Häntä ärsyttää kun en lähde hänen kanssaan uimaan, salille, hiihtämään, ja pitää sitä lihoamisensa syynä. Kun ei hänen tule yksin lähdettyä.

Hän on sitä mieltä ettei voi laihtua ilman laihdutuslääkkeitä, "koska onhan tässä nyt yritetty ja paino vaan nousee!" Ja olen kyllä sanonut että syömistä pitäisi järkeistää, mutta ei näe siinä syytä. Joskus sentään saan hänet syömään iltapalaksi puuroa, päälle iso kasa marjoja. Nyt ei oikein halua sitäkään. Samoin olen yrittänyt että tekisi kuten minä; joka päivä töihin evääksi kaksi hedelmää ja jos en syö niitä töissä, syön ne kotimatkalla. Tuleepa syötyä hedelmiä + kotona ei tule nälissään ahmittua. Mutta ei, hän ei halua. 

Mikä avuksi että mies alkaisi tajuta tilanteensa, kun häntä kerran ärsyttää ja ahdistaa oma painonnousunsa? Vai pitääkö vaan antaa olla, ostakoot kalliit laihdutuslääkkeet? Joista hän on sitä mieltä että kunhan niillä laihtuisi, niin ei se paino sitten enää takaisin tule. 🙈

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanomalla vaan. Vai eikö kestä sitä?

Vierailija
2/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että voi syödä masennukseen/stressiin/ahdistukseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänon niin ylipainoinen, niin saahan hän lääkkeistä kelakorvauksen. Mitä jos antaisit hänen hoitaa asiaa näihin asioihin perehtyneen lääkärin kanssa, saisi asiallisempaa neuvontaa.

Vierailija
4/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet ei tehoa kaikkiin, itse ahmin yhä holtittomasti makeaa.

Mikähän työ miehellä kun työkaverit huomauttelee lihomisesta, palomies vai poliisi. Ja jos ap syö pelkkiä hedelmiä lounaaksi, varmaan kevyt toimistotyö.

Ruualla iso merkitys, mutta eipä sille miehen lihomiselle mitään voi jos mies ei itse havahdu.

Vierailija
5/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hänon niin ylipainoinen, niin saahan hän lääkkeistä kelakorvauksen. Mitä jos antaisit hänen hoitaa asiaa näihin asioihin perehtyneen lääkärin kanssa, saisi asiallisempaa neuvontaa.

Ei ollut vielä paino niin korkealla työterveydessä käydessä että olisi saanut Kela-korvauksen. Nyt en tiedä joko olisi, koska tosiaan paino noussut nyt paljon. Kuka tuollainen asiaan perehtynyt lääkäri voisi olla? Minkä alan? Ap

Vierailija
6/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut vielä paino niin korkealla työterveydessä käydessä että olisi saanut Kela-korvauksen. Nyt en tiedä joko olisi, koska tosiaan paino noussut nyt paljon. Kuka tuollainen asiaan perehtynyt lääkäri voisi olla? Minkä alan? Ap

Ihan omalle työterveyslääkärillekin voi käydä puhumassa. Hän antaa reseptin ja ohjaa ravitsemusterapeutille. 

Vierailija
7/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini ja kilppari vaivaa .tai stressi ja ruuhkavuodet.

Tai voi olla säästöliekillä kun ei syö tarpeeksi.

Vierailija
8/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään syö itse pelkkiä hedelmiä lounaaksi. Vaan syön lounaan lisäksi myös hedelmiä. Hän ei nykyään enää lainkaan. Ja tottakai raskas työ vaatii ravintoa, mutta viimeiset 20 vuotta on pärjännyt työssään tietyllä määrällä ruokaa. Nyt puolen vuoden sisällä se määrä on ihan oikeasti yli kaksinkertaistunut. Yhteen työvuoroon otti aiemmin yhden lämpimän ruuan, kaksi rahkaa, hedelmiä. Nykyään kaksi lämmintä ruokaa, useita kananmunia, 3 rahkaa ja 2-3 leipää. Sanoo ettei hän pärjää vähemmällä.

Minua ei ole hänen kilonsa haitanneet koskaan, mutta nyt tuntuu oudolta että tilanne on lähtenyt täysin käsistä. Ollaan oltu kauan yhdessä eikä tällaista ole koskaan ollut. Ja koska hänestä huomaa  että on tosi huonossa kunnossa, niin huolestuttaa tosi paljon. Yhdessä kommentissa mainittiin masennus tms ja ajattelin heti että ei osu. Mutta nyt kun kirjoitan tätä niin tulee mieleen että voi ollakin jotain sellaista. Iso huoli on herännyt kaikin puolin. Ap

Vierailija
9/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ravitsemus on noin pielessä niin kai lääkityksestä apua olisi siitäkin. Tärkeintä kuitenkin olis ymmärtää myös se miten pääsee pysyviin tuloksiin. Koeta vielä puhua, kerro että olet huolissasi. Jospa se herättäisi.

Vierailija
10/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko teillä on herkkuja kaapissa ja miksi niitä on siellä saatavilla?

Vierailija
11/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi et lähde hänen kans uimaan vaikka? tekis hyvää sinullekin.

Itseäni myös häiritsee, kun puolisoni ei enää lenkkeile ym minun kanssa.

Ennen treenattiin yhdessä.

Yksin se on oikeesti yksi masentavaa, eikä liiemmin motivoi.

Vierailija
12/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni laihtui 30 kg ja nyt muut naiset  yrittää iskeä miestäni. Sen takia olen alkanut itse käymään salilla aika paljon ja halua olla hoikka ja kaunisvartaloinen koska haluan pitää mieheni. En ollut lihava mutta en ihan normaalivartaloinenkaan joten aloin sitten juoksemaan ja käymään salilla kuten mieheni. Aluksi en ollut edes huolissani mutta salillakin naiset moikkaili ja jutteli miehelleni. Mieheni on nyt hyvässä kunnossa ja sen ovat muut huomanneet.

Vierailija
13/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko teillä on herkkuja kaapissa ja miksi niitä on siellä saatavilla?

Vastasin tähän jo, ja nyt ei viestiä näykään missään? Mutta ei, ei meillä paljoa ole. Itselläni on todella pahan makuinen lääke jonka kanssa mielelläni otan lasillista tuoremehua aamuisin. Mies juo sen mehulitran päivän aikana koska se on vaan niin hyvää. Vieraita meillä käy välillä yllättäenkin ja siksi mielellään pidän edes keksipakettia kaapissa, mutta mies avaa ja syö ne. Tai kun viimeksi ostin vieraille pullapitkon ja he eivät sitä syöneet, mies söi sen koko pitkon päivän aikana maidon kanssa. Tajusin sen vasta kun olisin seuraavana päivänä kahvin kanssa ottanut siivun. 

Enkä enää viitsi edes leipoa, koska ne menee samantien. Ennen miehelläkin on ollut sellainen tolkku että yksi riittää ja jätetääs huomisellekin, enää ei. Musta olis myös kiva että kotona voisi olla esim.siideriä siten, että joskus lauantaisin saunan jälkeen voisi yhden ottaa. Mutta ei voi olla, koska mies juo ne päivässä parissa pois. Ap

Vierailija
14/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan sairauteni vuoksi nyt voi. No uimahallia täällä ei olekaan ja olen yrittänyt että mies kävisi vaikka töiden jälkeen uimassa työpaikkakunnallaan, mutta ei. Aiemmin mies on käynyt monta kertaa viikossa hiihtämässä, lenkillä tai salilla ihan yksinkin, enää ei. En tiedä miksi. Ap

Vierailija
15/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: laihdutuslääkkeestä saa Kela-korvauksen, jos sokeriarvot koholla, ei painon mukaan.

Vierailija
16/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan sairauteni vuoksi nyt voi. No uimahallia täällä ei olekaan ja olen yrittänyt että mies kävisi vaikka töiden jälkeen uimassa työpaikkakunnallaan, mutta ei. Aiemmin mies on käynyt monta kertaa viikossa hiihtämässä, lenkillä tai salilla ihan yksinkin, enää ei. En tiedä miksi. Ap

Masentunut 

Vierailija
17/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että voi syödä masennukseen/stressiin/ahdistukseen

Tämä voi olla taustalla + puhuisin ihan suoraan. Outoa,jos pariskunta ei voi puhua suoraan toisilleen.

Vierailija
18/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No liika syöminen ja sohvalla makoilu lihottaa se on selvä asia. Et voi tehdä mitään jos mies ei itse tajua ja halua laihtua. Ne keksipaketit pitää vaihtaa hedelmiin ja terveellisiin ruokiin ja sitten salitreeneihin.

Vierailija
19/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai lääkkeet ainoa mahdollisuus laihtua ja pysyvä tulos? Kumpikaan ei pidä paikkaansa.

Vierailija
20/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen ihan suoraan puhunut, mutta se ei ole tuottanut tulosta. Mutta sitä en tohdi hänelle sanoa että et nyt hitto vie ota enempää ruokaa enää! Tai että riittäiskö yksi pulla. Se tuntuisi jo melko oudolta alkaa kieltää toista syömästä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä