Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huolissani miehen ylipainosta

Vierailija
04.02.2024 |

Heti alkuun, ollaan molemmat ylipainoisia. Minä kuitenkin jo pidempään syönyt järkevämmin ja tiedostan ravinnon vaikutuksen, oma painoni menee hiljalleen alaspäin. Sairauteni vuoksi en kovin pääse liikkumaan, siksikin ravinnolla iso merkitys.

Mies on alkanut nyt lihoa kahta kovemmin. Kunto on mennyt vauhdilla alaspäin ja hän inhoaa lihavuuttaan. Hän tarvitsisi myös työssään hyvää kuntoa ja häntä ärsyttää ettei sitä ole. Työkaverit on asiasta jo huomauttaneet.

Olen huolissani, koska hänen ruokatapansa on muuttuneet tosi paljon viime kuukausina. Ostaa töihin evääksi eineksiä ja viime aikoina määrät on kasvaneet tuplaten. Nauraa vaan että kassillinen ruokaa evääksi... hedelmiä ei halua. Saattaa vetää kolme pullaa peräjälkeen. Ostaa töihin ja automatkoille karkkia. Ruokaa syö 2-3 annosta peräkkäin. Jos kotona on alkoholia, hän juo sen melkein pakonomaisesti pois. Tämä muutos tullut siis ihan parin kk aikana, ennen ymmärsi että ei nyt montaa pullaa kerrallaan vedetä. Ja nyt huomaan että hän tosiaan on lihonut hirvittävästi. Ja tullut väsyneeksi, huonokuntoiseksi. Ennen hän kävi salilla joka viikko, enää ei. Verikoearvot onneksi vielä ok 

Olen koittanut saada häntä huomaamaan, miten paljon syö. Mutta en tohdi ihan suoraan sanoa että älä nyt hitossa taas syö/juo/ota uutta pullaa! Ja syöminen on mennyt järjettömyyksiin. Hän on sitä mieltä että pitäisi laihtua, eli alkaa liikkua enemmän. Ei näe ravinnon vaikutusta lainkaan vaikka siitä sanonkin. Häntä ärsyttää kun en lähde hänen kanssaan uimaan, salille, hiihtämään, ja pitää sitä lihoamisensa syynä. Kun ei hänen tule yksin lähdettyä.

Hän on sitä mieltä ettei voi laihtua ilman laihdutuslääkkeitä, "koska onhan tässä nyt yritetty ja paino vaan nousee!" Ja olen kyllä sanonut että syömistä pitäisi järkeistää, mutta ei näe siinä syytä. Joskus sentään saan hänet syömään iltapalaksi puuroa, päälle iso kasa marjoja. Nyt ei oikein halua sitäkään. Samoin olen yrittänyt että tekisi kuten minä; joka päivä töihin evääksi kaksi hedelmää ja jos en syö niitä töissä, syön ne kotimatkalla. Tuleepa syötyä hedelmiä + kotona ei tule nälissään ahmittua. Mutta ei, hän ei halua. 

Mikä avuksi että mies alkaisi tajuta tilanteensa, kun häntä kerran ärsyttää ja ahdistaa oma painonnousunsa? Vai pitääkö vaan antaa olla, ostakoot kalliit laihdutuslääkkeet? Joista hän on sitä mieltä että kunhan niillä laihtuisi, niin ei se paino sitten enää takaisin tule. 🙈

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: laihdutuslääkkeestä saa Kela-korvauksen, jos sokeriarvot koholla, ei painon mukaan.

Ok. No sokeriarvotkin on kunnossa. Mies siis tietää ettei hän niistä mitään korvattavuuksia saa mutta kokee sen ainoaksi mahdollisuudeksi laihtua. Ap

Vierailija
22/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai lääkkeet ainoa mahdollisuus laihtua ja pysyvä tulos? Kumpikaan ei pidä paikkaansa.

Noh, minä tämän tiedän ja olen hänellekin sanonut. Ei auta. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiapua. Tai sitten vain vähähiilariselle ja lisäilee pikkuhiljaa liikuntaa, herkut ja alko pois. Sillä tippuu kiloja vauhdilla, ilman että tarvitsee ns. kaikesta luopua tai liikkua hurjasti. Aika ongelmaiselle kuulostaa ja kukaan ei voi muita syyttää omasta painostaan. Varmaankin syynä joku ahdistus / masennus / stressi. 

Vierailija
24/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittää syödä sokeri arvot persilleen, että saisi kela korvauksella laihdutus lääkkeet= helppo laihdutus ilman vaivan näköä...

Paitsi että ei mikään muutu, kun vika on korvien välissä. 

Vierailija
25/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia ei onneksi muuten juurikaan käytä, mutta jos vaikka reissua varten tai reissulla ostetaan niin hänen on ne pakko juoda pois. Tai jos ostan vaikka 3 siideriä molemmille, ajatuksena että niitä voi kolmena eri iltana saunasiiderinä juoda, niin hän juo omansa ekana iltana ja seuraavana päivänä kysyy saako juoda mun siiderit. Ja ei, en ole nyt syksyn jälkeen saunasiduja ostanutkaan.

Vähän sama karkkien kanssa eli aamupalan jälkeen menee kaapeille katsomaan olisko jotain karkkia.. Ap

Vierailija
26/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne hedelmät ei ole painonpudottajien ruokaa.

Vierailija
27/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit ja ikä lihottaa!

Vierailija
28/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelet nyt ottamaan sen lääkkeesi jonkun kalorittoman nesteen kanssa,  mehupurkissa voi olla  monta sataa kaloria.

Moni laihtuisi, kun ei joisi kaloreita, ei limsoja, mehuja, alkoholia, jne.

Juominen on niin helppoa,, että ei tule mieleen se lisäenergia, mikä niissä on.

Vierailija
29/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miten miehen ferritiini?

Vierailija
30/30 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako mies olla huolissaan naisen ylipainosta, vai onko tässäkin kaksoisstandardit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä