HS: Palovaroittimet siirtyivät taloyhtiön vastuulle, tätä se tarkoittaa: vastikkeesi nousee 120 euroa kuussa
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin palovaroittimet ovat olleet asukkaiden omalla vastuulla, nyt eteenpäin taloyhtiöissä tarkistetaan vuosittain, että varoittimet ovat paikoillaan, toimivat ja niitä on riittävästi asunnon pinta-alaan nähden. Ei tämän monimutkaisempaa, eikä vaikuta vastikkeisiin. Terv. Taloyhtiön hallituksen jäsen.
Taloyhtiön puheenjohtajako käy ne ilmaiseksi läpi?
Meidän taloyhtiössä ei ole edes palkattua huoltofirmaa, eli kyllä, ilmaiseksi ne käydään läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ap. kun niistä taloyhtiön vastikkeista päätetään yhtiökokouksessa, asukkaat ihan itse.
Ja ne palovaroittimet maksavat jopa vähemmän, kuin mitä tähän asti, koska ne kilpailutetaan ja ostetaan suurissa erissä. Saadaan vain toimintavarmempia, eli toimivat sähköllä ja jos tulee sähkökatkos patteri kytkeytyy päälle.
Hankinta ei näy millään tavalla yhtiövastikkeissa, sillä jokaisessa taloyhtiössä pidetään puskurirahastoa korjaustoimenpiteisiin.
Eipä mennyt ihan nappiin sullakaan.
Läheskään kaikki palovarottimet ei tule toimimaan verkkovirralla vaan akulla. Ihan sama siis katkeaako sähköt vai ei. Vai uskotko, että taloyhtiöissä aletaan tekemään sähköremontteja, jotta saadaan virtaa seinästä. Toki osa toimii verkkovirr
Kyllä tuossa tavallaan ollaan oikeassa puskurirahaston suhteen. Tottakai se kerätään juuri vastikkeilla, mutta tässä oli puhe vastikkeen korotuksesta. Ja jos puskurirahastoon on jo joka vuosi budjetoitu joku tietty summa, mikä riittää tai mistä jää yli, niin sillä rahalla voidaan varoittimetkin jatkossa huoltaa, ei tarvita vastikkeen korotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kämppä kannattaa aina ostaa, pitkällä juoksulla tulee halvemmaks kuin maksella vuokria.
miten pitkällä?
Kunnes kuolee.;)
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin hyvin hoidettu taloyhtiö. Niin hyvin, että puskuria löytyy, koska huolehditaan ennakoivasti siitä, että on millä kustantaa ehkä odottamattomatkin remontit ym. Ihan niin kuin joku edellä kirjoitti, niin täällä sama: isojakin huoltoja tehty, eikä itse tarvinnut euroakaan niihin laittaa. Sen puskurin, mikä vastikkeista kerätään, ansiosta.
Lol, mikä urpo. Sen verran sentään tajusit, että siellä vastikkeessahan sitä puskuria kerätään, mutta ei ne puskurit sinne itsekseen muodostu. Ja aina, kun puskuriin tulee uusi "puskuroitava" kulu, niin sitä vastikkeessa kerättävää summaa korotetaan sen verran, että myös siihen uuteen asiaan riittää sitä puskuria. Ei toki aivan apn mainitsemia summia, ellei nyt ihan kullilla sivellä niitä laitteita ja laiteta jotain bollingeria litkivää ja kaviaaria mussuttavaa huoltomiestä niitä laitteita hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin hyvin hoidettu taloyhtiö. Niin hyvin, että puskuria löytyy, koska huolehditaan ennakoivasti siitä, että on millä kustantaa ehkä odottamattomatkin remontit ym. Ihan niin kuin joku edellä kirjoitti, niin täällä sama: isojakin huoltoja tehty, eikä itse tarvinnut euroakaan niihin laittaa. Sen puskurin, mikä vastikkeista kerätään, ansiosta.
Meillä isännöitsijällä hätä kun on "liikaa" rahaa. 12 huoneiston rivitalo ja viime kokouksessa oli reilu 90 000e puskuri.
🙂 teillä ns positiivinen ongelma! Hyvin hoidettu yhtiö. Meillä kerran päätettiin laskea vastikkeita, kun tuota puskuria alkoi kertymään. Ja joskus vuosia sitten jätettiin vastikkeet perimättä kokonaan, kun oli mahdollista. Näinkin voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Oma kämppä kannattaa aina ostaa, pitkällä juoksulla tulee halvemmaks kuin maksella vuokria.
Ei aina.
Olen asunut nyt 15 vuotta ostamassani talossa ja olen maksanut toistaiseksi 40 000 euroa enemmän kuin mitä vuokralla asuessani olisin maksanut. Talon arvo on pudonnut yli 60 000 euroa.
Vai miten pitkää juoksua tarkoitit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, mikä urpo. Sen verran sentään tajusit, että siellä vastikkeessahan sitä puskuria kerätään, mutta ei ne puskurit sinne itsekseen muodostu. Ja aina, kun puskuriin tulee uusi "puskuroitava" kulu, niin sitä vastikkeessa kerättävää summaa korotetaan sen verran, että myös siihen uuteen asiaan riittää sitä puskuria. Ei toki aivan apn mainitsemia summia, ellei nyt ihan kullilla sivellä niitä laitteita ja laiteta jotain bollingeria litkivää ja kaviaaria mussuttavaa huoltomiestä niitä laitteita hoitamaan.
No tottakai asioita ennakoidaan tulevia varten, ja aina joskus on syytä korottaa vastikkeita niitä puskureita kartuttamaan. Taloyhtiön kokouksissa näistä päätetään, ja kaikki asukkaat ovat tervetulleita niistä keskustelemaan. Jostain kumman syystä kovin hiljaista on ollut osanotto kokouksissa. Vain osallistumalla voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä huomioida myös se, että noita rahastoja kerätään yleensä isompia peruskorjauksiavarten. Noiden laitteiden vuosittainen huolto/tarkistus ym.menee melko varmasti ihan tavalliseen tapaan hoitovastikkeesta, eli periaatteessa vaikuttaa kyllä suoraan siihen hoitovastikkeeseen, koska tulee uutena kuluna, mikäli esim. huoltoyhtiö sen tekee. Itse laitehankinta saatetaan tehdä rahastoista, mutta mitä enemmän suunnitelman mukaisia rahastoitavia "korjauksia" ym. on tiedossa, niin sitä suurempi myös se vastike on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan että niiden huolto/pattereiden vaihto ei ole vuosittain.
10 vuoden välein. Todennäköisesti silloin menee jo koko varoitin vaihtoon.
Kyllä ne paristot vaihdetaan kerran vuodessa.
Niitä saa lithium paristoilla. Kestää viisi vuotta ja sen jälkeen vaihdetaan koko laite. Helppo homma kun vaihtaa koko taloon kerralla. Edullisesti ostaa ison laatikollisen niitä ja näppää paikoilleen. Ei ole iso kustannus viiden vuoden välein tehdä.
meidän as,oyssä ollut koko talon iän 10v sähkö/patteri varoittimet nyt vaihdettiin 15e kpl pattereineen vaihto töineen PIDÄN ERITTÄIN HALPANA. kaikkien etu jos joku apn kaltainen hölmöilee on ap melko rikas jos pystyy aiheuttamansa vahinkot maksamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan että niiden huolto/pattereiden vaihto ei ole vuosittain.
Totta kai on, määräysten mukaan palovaroittimet pitää testata vähintään kerran vuodessa.'
Hoitunee ihan niiden muiden vuosittaisten käyntien ohella. Tarkastetaan ilmanvaihto esim, lattiakaivot, parvekelasit, lukituksen toiminta jne.
Joku kyseli, mistä se puskurirahasto tulee. Se tulee siitä, että vastike on jatkuvasti pikkuisen isompi kuin käyttö- ja rahoitusmenot. Eli me varaudumme yllättäviin ja ennakoitaviinkin menoihin, kun taas omakototalossa saattaa mennä sormi suuhun kun tule vesivahinko ja pitäis kaivaa kuvetta. Ei ole säästetty huoltopuskuria saati ennaltaehkäisty vääjäämätöntä vahinkoa.
Kerrostaloissa muuten on paljon vähemmän, lähes olemattoman vähän kosteusvaurioita verrattuna omakotitaloihin.
Kaikki kuluu, kaikki voi hajota, riskejä on aina kun on elämää. Enkä enää halua omakotitalossa asua, siitä mulla on kokemusta 37 vuodelta kolmesta eri talosta. Kerrostalo on mukavuusvalinta. Näihin ei tehdä murtojakaan yhtä ahkerasti kuin omakotitaloihin, joihin pääsee sisään aina halutessaan.
Missäköhän ap itse asuu? Tunnetko taloyhtiön toimintaa ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, mikä urpo. Sen verran sentään tajusit, että siellä vastikkeessahan sitä puskuria kerätään, mutta ei ne puskurit sinne itsekseen muodostu. Ja aina, kun puskuriin tulee uusi "puskuroitava" kulu, niin sitä vastikkeessa kerättävää summaa korotetaan sen verran, että myös siihen uuteen asiaan riittää sitä puskuria. Ei toki aivan apn mainitsemia summia, ellei nyt ihan kullilla sivellä niitä laitteita ja laiteta jotain bollingeria litkivää ja kaviaaria mussuttavaa huoltomiestä
No tottakai asioita ennakoidaan tulevia varten, ja aina joskus on syytä korottaa vastikkeita niitä puskureita kartuttamaan. Taloyhtiön kokouksissa näistä päätetään, ja kaikki asukkaat ovat tervetulleita niistä keskustelemaan. Jostain kumman syystä kovin hiljaista on ollut osanotto kokouksissa. Vain osallistumalla voi vaikuttaa.
Noin fiksu, ja silti et ole itse tarvinnut euroakaan niihin isoihin huoltoihin laittaa =D koska "puskuri". Ai niin, mutta sehän oli se keiju, joka kävi ne puskurit sauvallaan taikomassa.
Ei ole kovin iso juttu laittaa sähkötoimiset varoittimet asuntoihin. Syöttö voidaan tietyissä tapauksissa ottaa valaisimilta ja voi olla asuntokohtainen edelleen. Se on kertainvestointi. Ihan puppua että 120 euroa nousee, jos ei laiteta sähköverkkoon niin sitten ostetaan 1-2, joskus 3 varoitinta / asunto ja pyydetään asukkaita itse tarkistamaan niiden huoltovarmuus. Ihan puppua tuo 120 euroa kuussa, kuka tuollaista skeidaa syöttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä isännöitsijällä hätä kun on "liikaa" rahaa. 12 huoneiston rivitalo ja viime kokouksessa oli reilu 90 000e puskuri.
Ei tuokaan ihan optimaalinen tilanne ole. Ensinnäkin teillä makaa 7,5k/huoneisto tuottamattomana tai pienellä korolla. Maltillisestikin sijoittamalla tuosta saisi tuottona yhden kuukauden vastikkeen.
Toisekseen tuollainen summa puskurirahastossa tarkoittaa sitä, että vuosittaisissa tilinpäätöksissä on saatettu joutua tekemään varauksia, jotta tilinpäätökset on saatu voitottomiksi. Nämä varaukset täytyy purkaa tietyn ajan kuluessa, jotta ei jouduta maksamaan veroa. Pahin tilanne varausten kannalta olisi rakennusten palaminen.
Kolmanneksi kerätty puskuri on peräisin tietenkin osakkeenomistajilta, ja se on osoittautunut todella hankalaksi saada hinnoiteltua myyntihintaan osakkeiden myyntitilanteessa. Siitähän kerätystä rahastahan ostaja maksaa vieläpä varainsiirtoveroa jos se kauppahintaan saadaan perusteltua :D
On turha alkaa ap:n kanssa vänkäämään: hän kun haluaa vääntää ja kääntää vaikka mustan valkoiseksi. Kyllä täällä nuo muut ymmärtävät puskurit ja mistä ne tulee, ja ihan senkin, että jokainen osakas niiden kasvattamiseen osallistuu. Moniin kustannuksiin olen itsekin osallistunut, taloyhtiön puskureiden kautta, yhtään ylimääräistä ei ole tarvinnut vastikkeiden lisäksi laittaa. Näin se vaan joskus sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aina.
Olen asunut nyt 15 vuotta ostamassani talossa ja olen maksanut toistaiseksi 40 000 euroa enemmän kuin mitä vuokralla asuessani olisin maksanut. Talon arvo on pudonnut yli 60 000 euroa.
Vai miten pitkää juoksua tarkoitit?
Taisit tehä paskat kaupat?
Turvallisuus ennen kaikkea. Aina löytyy porukkaa, jotka eivät paljoa palovaroittimista perusta. Siksi tämä hyvä uudistus.
Vierailija kirjoitti:
On turha alkaa ap:n kanssa vänkäämään: hän kun haluaa vääntää ja kääntää vaikka mustan valkoiseksi. Kyllä täällä nuo muut ymmärtävät puskurit ja mistä ne tulee, ja ihan senkin, että jokainen osakas niiden kasvattamiseen osallistuu. Moniin kustannuksiin olen itsekin osallistunut, taloyhtiön puskureiden kautta, yhtään ylimääräistä ei ole tarvinnut vastikkeiden lisäksi laittaa. Näin se vaan joskus sujuu.
Jos yhtiössä on paljon asuntosiottaja voi puskurin kerääminen jäädä haaveeksi,ne kun vastustaa kaikkia ylimääräisiä kuluja.
Lisäksi tuosta palovaroitin tarkistuksesta varmaan hinta riippuu kuinka kaikki raportoidaan ja vastuut joutuuko huoltoyhtiö ottamaan kalliita vastuu/oikeustoimi vakuutuksia tämän takia.