Onko Youtuben kotijumppavideoista mitään hyötyä?
Minua vaan ahdistaa ajatus kuntosalista eikä se ole muutenkaan oma juttu. Olen tehnyt nyt Youtuben kautta 20-50min pilatesta ja joogaa. Hiki tulee ja lihaksissa tuntuu. Onko noista kuitenkaan pidemmällä tähtäimellä mitään hyötyä?
Kommentit (14)
Ei ole mitään järkeä. Mene sinne salille ja siellä on kaikki vehkeet joilla saat itsesi huippukuntoon. Minäkin olin aika läski kun aloin salilla käymään. Laihduin 30 kg ja käytin eniten kuntopyörää ja juoksumattoa.
Miksi ei olisi hyötyä? Ei sun kroppa tiedä saatko liikuntaohjauksen jumppasalissa vai youtubesta.
Tottakai on. Mä teen paljon kotona kehonpainotreenejä jos en jaksa lähteä muualle. Kannattaa lähestyä niitä aina siltä kantilta että ottaa enemmänki vinkkejä ja oppii uusia varitaatioita esim. Mä en oo ihan sillä kannalla että niitä kannattaa ihan 100% seuraa ja aina uskoa kaikki mitä joku muu sanoo koska me ollaa kaikki niin erilaisia ihmisiä, ei oo sellasta 1 oikeata mallia tehdä mitään.
++ Ei kannata liikaa lähtee luottaa mihinkään mitä siellä sanotaan. Siel saattaa olla 100 ihmistä ketkä sanoo et esim punnertaminen ei oo hyväks ihmiselle, vaikka se oikeesti on. Sama pätee muihinkin asioihin, et sillee oma järki aina mukana
Kyllä kaikesta liikunnasta on hyötyä. Kuntosalilla ei ole todellakaan pakko käydä.
youtubessa on esimerkiksi treenihetki kanava, jossa monipuolisesti kaikkea.
mä oon just tehny muutaman päivän joogaa, istuallaan! Jessus sentään! IHan se aloitusliike, että jalkoja pitää nostaa navanpäälle...no ei! Ehkä viikon kuluttua saan...
Ainoa että sattui semmonen ääni etten tykkää...ääni pois vaan!
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on. Mä teen paljon kotona kehonpainotreenejä jos en jaksa lähteä muualle. Kannattaa lähestyä niitä aina siltä kantilta että ottaa enemmänki vinkkejä ja oppii uusia varitaatioita esim. Mä en oo ihan sillä kannalla että niitä kannattaa ihan 100% seuraa ja aina uskoa kaikki mitä joku muu sanoo koska me ollaa kaikki niin erilaisia ihmisiä, ei oo sellasta 1 oikeata mallia tehdä mitään.
++ Ei kannata liikaa lähtee luottaa mihinkään mitä siellä sanotaan. Siel saattaa olla 100 ihmistä ketkä sanoo et esim punnertaminen ei oo hyväks ihmiselle, vaikka se oikeesti on. Sama pätee muihinkin asioihin, et sillee oma järki aina mukana
Joo, ja näin se on salillakin eli siinä mielessä treenivideot ei eroa ohjatusta liikunnasta mitenkään. Salillakin on aina 100 neuvojaa, jotka antaa keskenään erilaisia neuvoja ja jonkun mielestä jokin on hyväksi ja toisen mielestä pahaksi. Lopulta vähän kaikessa joutuu päättämään itse ketä kuuntelee.
Ainoa ero mun mielestä on se, että salilla on niitä kunnon painoja joilla lihas kasvaa nopeammin. Mutta jos jumppaa, niin sama se on onko ohjaaja videolla vai samassa huoneessa.
Meiltä löytyy kotona talossamme painot ja Olen niitä jo vuosia treenannut: ei tule enää mielenkään maksaa salimaksuja, istua autossa, ajaa salille ja takaisin
voin ottaa ja treenata milloin vain mieheni treenaa kotona myöskin
Varmasti on hyödyllistä jumppailla kotona.
Ohjatuilla tunneilla on tosin se hyvä puoli, että ohjaaja korjaa asentoa jos tekee jotain väärin.
Itse olen kotona yrittänyt oppia yhtä tanssityyliä, mutta kaipaisin kyllä välillä opettajan palautetta meneekö liikkeet sinne päinkään jne.
Joillakin se ryhmässä oleminen voi auttaa treenaamaan kovempaa. Kotona jumpatessa saattaa helpommin tehdä puoli teholla kun kukaan ei näe.
Kehonpainotreenit riittää mutta variaatioita kandee kehittää ja vaihdella aina sen myöte miten ite kehittyy.
"Calistenics" treenaaminen painottuu kokonaan kehonpainoon ja jokainen voi kattoo esim just youtubest kuinka hyväs kunnos ne ihmiset on
Mun tavoitteena ei siis ole näkyvä lihaskavu vaan se, että pysyn terveenä. Ikää 35 ja nyt viimeistään on pakko alkaa pitää myös lihaskunnosta huolta, että kroppa pysyy terveenä.
Ja en tee vaan yhtä videoita vaan esim. pilateksesta eri ohjaajien videoita ja sitten säännöllisesti niitä, jotka on ennenkin kropassa tuntunut. Itse vaan mietin sitä, että onko 40min tarpeeksi oikeasti lihasvoiman kehittämiseen. Ap
jos kysyt saliyrittäjältä, niin toki kotona ei voi missään nimessä päästä kuntoon. Jos kuuntelet omaa järkeäsi ja tuntemuksia, niin huomaat että voi. Moni näistä youtubessakin videoita tekevä on ihan ammattilainen. eikä millään ryhmäliikuntatunnillakaan se ope juurikaan tule korjaamaan mitä sä teet. Pilateksessa ja joogassa ei voi itseään kovin pahasti rikkoa ellet ala jotakin extreme käsilläseisontaa siinä opettelemaan.
Meinasin sanoa että eihän Youtuben mistään videoista ole mitään hyötyä. Mutta sitten muistin että aikoinaan itsekin opin vaihtamaan polkupyörän renkaan juurikin Youtube-videon avulla. Ja myös kesän 2012 olympialaisissa Lontoossa, miesten keihäänheiton voitti joku trinidadilainen tyyppi. Ja sen tyypin lempinimi oli "mister Youtube". Koska hän oli opetellut heittämään keihästä katsellen Youtube-videoita!
Joten joo: Youtube-videoista voi olla niinkin paljon hyötyä että niiden ansiosta voitat olympiakultaa! Eli ihan kelpo opetusvideoita ne voivat olla.
Sun tapauksesta eli jostain ihan tavallisesta kuntoilusta en osaa sanoa. Mutta mun mielestä: jos susta itsestä vaikuttaa siltä että tulee hyvää tulosta... niin mun mielestä se riittää. Mun mielestä sun arvio on se joka merkitsee. Sun arvio on se tärkein. Muiden arviolla ei ole väliä.
Eli Youtube pystyy tarjoamaan hyödyllisiä opetusvideoita. Sitä en sitten tiedä mitä ihmeen hyötyä Tiktok-videoista voisi ikimaailmassa olla.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on hyödyllistä jumppailla kotona.
Ohjatuilla tunneilla on tosin se hyvä puoli, että ohjaaja korjaa asentoa jos tekee jotain väärin.Itse olen kotona yrittänyt oppia yhtä tanssityyliä, mutta kaipaisin kyllä välillä opettajan palautetta meneekö liikkeet sinne päinkään jne.
Joillakin se ryhmässä oleminen voi auttaa treenaamaan kovempaa. Kotona jumpatessa saattaa helpommin tehdä puoli teholla kun kukaan ei näe.
Ja joillakin päinvastoin. Itse en kehtaa ryhmätunnilla vetää itseäni yhtä piippuun ja ähkiä, läähättää ja kiroilla samoin kuin yksin kotona :D
Vain siitä kuntoilusta jota tekee on hyötyä