Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eivätkö ihmiset ymmärrä, että ansiosidonnainen romuttui lähes täysin?

Vierailija
04.02.2024 |

...jos hallituksen esitykset menevät läpi. Tosi monissa keskusteluissa uhotaan kuinka 'sitten jään kyllä ansiosidonnaiselle, jos tapahtuu sitä ja tätä'.

Ansiosidonnaista leikataan neljäsosalla alkuperäisestä miinus siitä vielä iso veroprosentti. Työttömyysturva siis heikkenee aivan valtavasti. Siksi mm. lakkoillaan.

Koko ajan työpaikkoja lähtee alta kun yritykset kaatuvat tai saneerataan. Työttömäksi voi jäädä ihan kuka tahansa. Kun työttömyysturvaa leikataan näin rajusti voi siitä työttömyyskuopasta ylös kömpiminen olla erittäin haastavaa tai mahdotonta, jos uuden työn löytyminen pitkittyykin.

Kommentit (946)

Vierailija
161/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea. Jos sitä osaa hakea ulkomaalaiset, niin pitäisi olla liian vaikea proceduuri Suomalaisellekaan?

Etkö ymmärrä asiaa? Työttömäksi jää ihmisiä, joilla on omaisuutta. Silloin et saa noita tukia, vaan omaisuutesi vähenee. Ehkä joudut myymään asuntosi, autosi jne

Totta kai omaisuuden pitääkin vähetä, jos ei ole työtä millä ylläpitää omaisuutta ja elättää itseään. Jos ihmisellä on omaisuutta eli rahaa, miksi yhteiskunnan tarvitsee pitää hänestä huolta? Yhteiskunnan kuuluu pitää huolta niistä, jotka eivät siihen itse pysty. 

Itse kerään omaisuutta nimenomaan sen takia, että se on minulla turvana jos jään vaikkapa työttömäksi. Pystyn omaisuuteni turvin elämään kunnes saan uuden työn, ja jos en saa uutta työtä, olen kiitollinen että meillä on yhteiskunta joka tulee sitten apuun kun omat varani ovat menneet. Mutta en odota että toiset maksavat elämistäni niin kauan kuin itsekin siihen pystyn.

Vierailija
162/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ymmärtää. Ja sitä uudistusta on odotettu jo kauan! Eihän työttömänä ole tarkoituskaan elellä mukavasti yhteiskunnan piikkiin.

Millaisia ovat kaltaisesi ihmiset jotka elätte mukavasti työttöminä? Miksi sinusta on niin kiva olla työtön?

Ja siis ihmettelen tätä oikeasti, sillä itse olen paljon mieluummin töissä. Joten miksi sinä olet työtön ja elelet mukavasti ansiosidonnaisella?

Sama

Edelleen, opettele lukemaan 🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻.

No sullahan selvästi on omaa kokemusta työttömyystä kun tiedät sen olevan mukavaa elelyä. Joten vastaa kysymykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liikuta minua mitenkään kun en aio jäädä työttömäksi.

No muut JOUTUVAT työttömiksi kun työ päättyy työnantajan toimesta esim. työtilausten vähenemisenä. Jos uutta työtä ei saa ja lama koskettaa kokonaista työalaa tilausten vähenemisestä niin et saa alalta uutta työpaikkaa. Nämä hallituksen leikkaukset tuovat mukanaan järkyttäviä tilanteita vaikkapa siten että onkin pakko muuttaa kauas nykyiseltä asuinalueelta siis koko perheen. 

Vierailija
164/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei oo töitä, ehtii enemmän AV ja seksitreffejä. 

Vierailija
165/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on tyhmiä. He luulevat, että on erikseen sossupummien sukuja ja työssäkäyvien sukuja. 

Haukkuvat kahvitauolla poliitikkoja tajuamatta, että sen sukulainen istuu viereisessä tuolissa. 

Mun sukulainen, joka on poliitikko kysyi multa kyseisen kaupungin yksikön työilmapiiristä, taukojen pituuksista ja oli epäleväinen yksikön johtajan pärjäämisestä. 

Kuntaosuuksista leikataan 500 miljoonaa euroa. 

Vierailija
166/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa.

Jatkossa työttömästä ei mene sakkomaksua, jos hän työllistyy ansiotyöhön eli työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa."

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6278341 

Vierailija
167/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No muut JOUTUVAT työttömiksi kun työ päättyy työnantajan toimesta esim. työtilausten vähenemisenä. Jos uutta työtä ei saa ja lama koskettaa kokonaista työalaa tilausten vähenemisestä niin et saa alalta uutta työpaikkaa. Nämä hallituksen leikkaukset tuovat mukanaan järkyttäviä tilanteita vaikkapa siten että onkin pakko muuttaa kauas nykyiseltä asuinalueelta siis koko perheen. 

Hohhoijjaa taas... Muutto ei ole mikään maailmanloppu 🙄. Kannattaisi sinunkin kokeilla, niin huomaisit, ettei siihen kuole. Avautuisi vähän tuo sinunkin maailmankuva ja ajatusmaailma.

Vierailija
168/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsidonnaisuudet poistetaan työttömyyskorvauksista syksyllä eli 58-vuotiaana irtisanottu saa leikattua ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. 

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Jotta pääsee takaisin leikatulle ansiosidonnaiselle pitää kilpailla nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista. 

Eli työkkäri ei enää hommaa palkkatukityöpaikkaa mistä kertyisi uusi ansiosidonnainen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista. 

Vierailija
169/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisen ansiosidonnainen laskee nopeasti peruspäivärahan tasolle niin, ettei kannata enää olla kassan jäsen, vaan voi heittäytyä heti perusturvan + toimeentulotuen piiriin. 

Vierailija
170/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa. 

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Vierailija
171/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ymmärtää. Ja sitä uudistusta on odotettu jo kauan! Eihän työttömänä ole tarkoituskaan elellä mukavasti yhteiskunnan piikkiin.

Millaisia ovat kaltaisesi ihmiset jotka elätte mukavasti työttöminä? Miksi sinusta on niin kiva olla työtön?

Ja siis ihmettelen tätä oikeasti, sillä itse olen paljon mieluummin töissä. Joten miksi sinä olet työtön ja elelet mukavasti ansiosidonnaisella?

Sama

Edelleen, opettele lukemaan 🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻.

No sullahan selvästi on omaa kokemusta työttömyystä kun tiedät sen olevan mukavaa elelyä. Joten vastaa kysymykseen.

Mitäs jos menisit sinne alakoulun penkille takaisin, kun ei tuosta sun lukemisesta näytä tulevan yhtikäs mitään. 

Vierailija
172/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisen ansiosidonnainen laskee nopeasti peruspäivärahan tasolle niin, ettei kannata enää olla kassan jäsen, vaan voi heittäytyä heti perusturvan + toimeentulotuen piiriin. 

Mutta kaikki ei saa toimeentulotukea. 

Toki, jos asut yksin vuokralla. 

Vierailija
173/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea. Jos sitä osaa hakea ulkomaalaiset, niin pitäisi olla liian vaikea proceduuri Suomalaisellekaan?

Etkö ymmärrä asiaa? Työttömäksi jää ihmisiä, joilla on omaisuutta. Silloin et saa noita tukia, vaan omaisuutesi vähenee. Ehkä joudut myymään asuntosi, autosi jne

Totta kai omaisuuden pitääkin vähetä, jos ei ole työtä millä ylläpitää omaisuutta ja elättää itseään. Jos ihmisellä on omaisuutta eli rahaa, miksi yhteiskunnan tarvitsee pitää hänestä huolta? Yhteiskunnan kuuluu pitää huolta niistä, jotka eivät siihen itse pysty. 

Itse kerään omaisuutta nimenomaan sen takia, että se on minulla turvana jos jään vaikkapa työttömäksi. Pystyn omaisuuteni turvin elämään kunnes saan uuden työn, ja jos en saa uutta työtä

Jos joutuisit työttömäksi siksi että tulee talouslama niin todellakin tarvitset ne säästämäsi varat käyttöön. Valitettavasti kaikilla ei ole niin ihanteellista tilannetta jos työstä saa niin pientä palkkaa ettei siitä jää mitään säästöön. Ja jos joutuu työttömäksi voi joutua asunnottomaksi. Siinä on se pahin seuraus näistä hallituksen leikkauksista.

Vierailija
174/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ymmärtää vasta sitten jos osuu omalle kohdalle. Hallituspuolueita äänestivät hyväosaiset jotka eivät osaa kuvitella työttömyyttä omalle kohdalle, mutta kyllä se voi joskus iskeä. Leikkauksia kyllä varmaan pitää tehdä jonkun verran, mutta miksi juuri työttömyystuesta? Eläkeläisiltä ei leikattu yhtään.

Persuja äänestivät työläiset jotka luulivat.että se on työväen puolue ja pitää työläisten puolta. Eipä vaan ole ja ajaa hallituksessa rikkaitten etua.

Persut ovat siitä jännä äänestäjäporukka, että hurraavat kuorossa oman asemansa huonontamista ajavalle politiikkalle.

Selityksiä on jos jonkinlaisia. Talous pitää laittaa kuntoon, mutta kun toinen käsi leikkaa, niin toinen ottaa velkaa enemmän kuin edellinen hallitus. Miten tämä perustellaan? Tottakai piiloutumalla edellisen ja tuon ja tämän hallituksen taakse.

Kultistahan tässä on kyse. Kritiikki omaa puoluettaan kohtaan loistaa poissaolollaan, ja kaikki niellään mukisematta.

Vierailija
175/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa.

Jatkossa työttömästä ei mene sakkomaksua, jos hän työllistyy ansiotyöhön. Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa."

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6278341 

Olen ihmetellyt kuntakokeilun tarkoitusta. Eihän kunta voi kenellekkään työpaikkaa antaa, jos ei palkkaa kunnan hommiin. Työnantajat valitsee edelleen sen työpaikanvaihtaja.

Vierailija
176/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on. 

Eli vaikka saat pitää työsi niin sulta voi lähteä asunto ja jäädä 200 000 asuntovelkaa. 

Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa. 

Vierailija
177/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on tyhmiä. He luulevat, että on erikseen sossupummien sukuja ja työssäkäyvien sukuja. 

Haukkuvat kahvitauolla poliitikkoja tajuamatta, että sen sukulainen istuu viereisessä tuolissa. 

Toivottavasti sukulaiset vie ne terveiset eteenpäin sille poliitikolle. Joka taas toivottavasti tajuaa ottaa niistä opiksi ja muuttaa omaa toimintaansa. Ellei sitten ole tyhmä...

Vierailija
178/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijjaa taas... Muutto ei ole mikään maailmanloppu 🙄. Kannattaisi sinunkin kokeilla, niin huomaisit, ettei siihen kuole. Avautuisi vähän tuo sinunkin maailmankuva ja ajatusmaailma.

On se aika ikävä tilanne jos joudut muuttamaan sen riittävän halvan asunnon perässä jonnekin maaseudulle jossa ei työpaikkoja oke tarjolla ennestäänkään. Vai mitä ajattelit ettäkö siellä suurissa kaupungeissa on halpoja asuntoja? Oletko vähän tyhmä?

Vierailija
179/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kerään omaisuutta nimenomaan sen takia, että se on minulla turvana jos jään vaikkapa työttömäksi. Pystyn omaisuuteni turvin elämään kunnes saa

Jos joutuisit työttömäksi siksi että tulee talouslama niin todellakin tarvitset ne säästämäsi varat käyttöön. Valitettavasti kaikilla ei ole niin ihanteellista tilannetta jos työstä saa niin pientä palkkaa ettei siitä jää mitään säästöön. Ja jos joutuu työttömäksi voi joutua asunnottomaksi. Siinä on se pahin seuraus näistä hallituksen leikkauksista.

Totta kai, ja niiden puolesta puhunkin joilla ei ole säästöjä tai omaisuutta työttömäksi joutuessaan. Heille ehdottomasti kuuluu yhteiskunnan apu. Mutta viestissä, johon vastasin, oltiin huolissaan työttömistä joilla on omaakin omaisuutta joka vähenisi työttömyyden seurauksena. Siihen vastasin, että se on mielestäni vain luonnollista että ensin käytetään omat varat, sitten toisten.

Vierailija
180/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän