Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eivätkö ihmiset ymmärrä, että ansiosidonnainen romuttui lähes täysin?

Vierailija
04.02.2024 |

...jos hallituksen esitykset menevät läpi. Tosi monissa keskusteluissa uhotaan kuinka 'sitten jään kyllä ansiosidonnaiselle, jos tapahtuu sitä ja tätä'.

Ansiosidonnaista leikataan neljäsosalla alkuperäisestä miinus siitä vielä iso veroprosentti. Työttömyysturva siis heikkenee aivan valtavasti. Siksi mm. lakkoillaan.

Koko ajan työpaikkoja lähtee alta kun yritykset kaatuvat tai saneerataan. Työttömäksi voi jäädä ihan kuka tahansa. Kun työttömyysturvaa leikataan näin rajusti voi siitä työttömyyskuopasta ylös kömpiminen olla erittäin haastavaa tai mahdotonta, jos uuden työn löytyminen pitkittyykin.

Kommentit (946)

Vierailija
261/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhtikuun jälkeen ravintolassa joutuu odottamaan tarjoilijaa 2h! Ihan totta, näin vauvapalstakahjo minulle vannoi! 😂

Niin, kun jää se yksi kokoaikatyötä tekevä kokki ja yksi kokoaikatarjoilija. 

Joo, niin niin, ihan varmasti. Tai sitten kaikki pyörii aivan kuten ennenkin. 😂

Vierailija
262/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa opettajista lähettää wilma viestejä myös sunnuntaina. 

Koska nyt kun hallitus leikkaa ja syntyvyys vähenee entisestään niin tulee kilpailu kuka opettajista saa jäädä, kun opettajia irtisanotaan. 

Mikä ihmeen kilpailu? Viranhaltijat jäävät, heitä ei voi irtisanoa, muut lähtee.

Irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla myös valtion ja kaupungin työntekijöillä. 

Irtisanomissuojam heikennetäminen tulee työlainsäädäntöön ja koskee kaikkia, myös virkamiehiä. 

Valtio leikkaa palkkarahoja sadoilla miljoonilla. 

Toivottavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö ihmiset ymmärrä, että työnantajan kiusaaminen laittomilla, poliittisilla lakoilla vie työpaikan alta. Olen 12 vuotta toiminut yrittäjänä, maksanut hyvää palkkaa ja muita etuja 9lle työntekijälle. He ovat nyt iältään 42-63 vuotiaita. Koronasta selvittiin, vain minä menetin toimeentuloni ja elin säästöillä, heidät pidin kovalla ponnistuksella kiinni leivän syrjässä ja maksoin palkkaa ilman lomautuksia. Viime syksynä alkoi tämä lakkokohkaus. Jouduin pitämään firman kiinni ja menetimme asiakkuuksia kireistä aikatauluista johtuen. Media on pitänyt vouhotusta yllä ja niinpä työporukka on alkanut valittaa ja olla päivän saikuilla milloin mistäkin syystä. Ennakoitavissa oli ennen vuodenvaihdetta, että lisää aiotaan lakkoilla, vaikka työnantajaan se ei liitykkään.

Mitta tuli täyteen ja hommasin itselleni hyvän työpaikan muualta kaikessa hiljaisuudessa. Nyt tiistaina, kun kuuntelin kohkaamista torstain lakkoilusta, ilmoitin hymyhuulin, että minun yritys loppuu ja jakelin irtisanomislaput. 3 viikkoa on töitä, sitten koko porukka kesä- ja talvilomalle loppuajaksi. urakat olen myynyt eteenpäin toiselle yritykselle, jonka riveissä itse aloitan työnjohtajana 3 viikon päästä. 

Nyt heillä on loputtomasti aikaa lakkoilla ja kohkata liittojensa kanssa, samantekevää mulle. Vaikka pystyttäisivät telttaleirin eduskuntatalon portaille, ei kiinnosta.

Vierailija
264/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hih 😂

Hönö taaaaaaaaaaaaaaaaaaas 90% täyttänyt ketjun IBS-palleroita pakaroillaan puristellessaan 💩

ei raukka malta käydä tarpeillaan kansaa sivistäessään ja kauhukuvia maalaillessaan.

Pian ootte kuulkaattes kaikki työttömii ja asuntoivelkaisii 😂🤣😆kuin trade Hönö Tiainen unelmoi

Hönön pierussa kyllästettyä aivotoimintaa ketjun täydeltä, aamusta klo 07.00 alkaen ja ilaa klo 23.00 jatkuen. Sitten 4 tuntia pierunhöyryistä unta, ja malttamattomana palstan aukeamista odotellen soffan nurkassa pastilleja puristellen.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4383693/ketju/sohva_haisee_perseelta_mi…; 😆💩

Vierailija
265/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"JHL: Hallitusohjelma heikentää työntekijän oikeuksia ja arkea."

https://www.jhl.fi/app/uploads/2023/08/JHL-HALLITUSOHJELMA-2023-tiivist…

Vierailija
266/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulunkäynninohjaajana vielä tämän kevään, ja näissä hommissahan vain harvoin on täydet tunnit. En hae enää ensi syksynä, ei ole varaa. 

Vierailija
267/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"JHL: Hallitusohjelma heikentää työntekijän oikeuksia ja arkea."

https://www.jhl.fi/app/uploads/2023/08/JHL-HALLITUSOHJELMA-2023-tiivist…

Niin, kaikki heikennykset koskevat myös julkisen työntekijöitä. 

Vierailija
268/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koulunkäynninohjaajana vielä tämän kevään, ja näissä hommissahan vain harvoin on täydet tunnit. En hae enää ensi syksynä, ei ole varaa. 

Myös iltisohjaajat lopettavat. Heilläkin on vain 30 h viikko. 

No, pienet ekaluokkalaiset voi olla yksin. 

Vierailija
269/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnilta ja kaupungeilta leikataan 500 miljoonaa euroa. 

Työtön voidaan ottaa palkkatuella kaupungin yksikköön, silloin valtio maksaa puolet palkasta. 

Vakituinen voidaan irtisanoa, koska sen palkan maksaa kokonaan kaupunki. 

Vierailija
270/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhtikuun jälkeen ravintolassa joutuu odottamaan tarjoilijaa 2h! Ihan totta, näin vauvapalstakahjo minulle vannoi! 😂

Niin, kun jää se yksi kokoaikatyötä tekevä kokki ja yksi kokoaikatarjoilija. 

Joo, niin niin, ihan varmasti. Tai sitten kaikki pyörii aivan kuten ennenkin. 😂

Näinkö meinaat? Muutos ei ehkä näy huhtikuussa, mutta toukokuuhun mennessä valkenee viimeisillekin osa-aikatyöntekihjöille että nyt lähti muutama satanen tuloista eikä ole enää varaa kulkea töihin. Kaaos tästä seuraa ja kesään mennessä ovat myös yrittäjät mukana mielenosoituksissa.

Vierailija
271/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
272/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös iltisohjaajat lopettavat. Heilläkin on vain 30 h viikko. 

No, pienet ekaluokkalaiset voi olla yksin. 

Paluu 50-luvulle. Äidit kotiin tai sitten palkataan joku nuori lapsenpiiaksi. 

Vierailija
273/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön voidaan ottaa palkkatuella kaupungin yksikköön, silloin valtio maksaa puolet palkasta. 

Kaupungit on jo pitkään säästäneet sillä, että työttömiä on ollut palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa ja valtio maksanut 50 % palkasta.

Ja nyt kun kaupungeilta ja kunnilta leikataan 500 miljoonaa euroa niin.... 

Vierailija
274/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungit on jo pitkään säästäneet sillä, että työttömiä on ollut palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa ja valtio maksanut 50 % palkasta.

Palkkatuki on 6 kuukautta. 

Vierailija
275/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö ihmiset ymmärrä, että työnantajan kiusaaminen laittomilla, poliittisilla lakoilla vie työpaikan alta. Olen 12 vuotta toiminut yrittäjänä, maksanut hyvää palkkaa ja muita etuja 9lle työntekijälle. He ovat nyt iältään 42-63 vuotiaita. Koronasta selvittiin, vain minä menetin toimeentuloni ja elin säästöillä, heidät pidin kovalla ponnistuksella kiinni leivän syrjässä ja maksoin palkkaa ilman lomautuksia. Viime syksynä alkoi tämä lakkokohkaus. Jouduin pitämään firman kiinni ja menetimme asiakkuuksia kireistä aikatauluista johtuen. Media on pitänyt vouhotusta yllä ja niinpä työporukka on alkanut valittaa ja olla päivän saikuilla milloin mistäkin syystä. Ennakoitavissa oli ennen vuodenvaihdetta, että lisää aiotaan lakkoilla, vaikka työnantajaan se ei liitykkään.

Mitta tuli täyteen ja hommasin itselleni hyvän työpaikan muualta kaikessa hiljaisuudessa. Nyt tiistaina, kun kuuntelin kohkaamista torstain lakkoilusta, ilmoitin hymyhuulin, että minun yritys loppuu ja jakelin irtisanomislaput. 3 viikkoa on töitä, sitten koko porukka kesä- ja talvilomalle loppuajaksi. urakat olen myynyt eteenpäin toiselle yritykselle, jonka riveissä itse aloitan työnjohtajana 3 viikon päästä. 

Nyt heillä on loputtomasti aikaa lakkoilla ja kohkata liittojensa kanssa, samantekevää mulle. Vaikka pystyttäisivät telttaleirin eduskuntatalon portaille, ei kiinnosta.

Siis yksi lakkopäivä on sinusta jotain ihan hirveää? Et edes yritä ymmärtää sen syitä? Ja kun syksyllä alkoi influenssakausi, porukka vain "saikkuili" sinun mielestäsi? Viime syksynä Suomessa oli myös koronaa niin paljon, että Suomi johti Euroopan koronakuolematilastoja. Mutta sinä näet kaiken vain omasta ahtaasta uhriutuvasta horisontistasi. Olisi voinut auttaa, jos olisit puhunut näistä tulkinnoistasi työntekijöittesi kanssa, niin ehkä hahmottaisit maailmaa vähän laajemmin. Yritä toimia jatkossa fiksummin, jos todella jatkat esimiestehtävissä.

Vierailija
276/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puhutaan isoista asioista.

Vierailija
277/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungin yksikköjen toimistoissakin on ollut työttömiä palkkatuella. 

Ja mites yritykset. 

Alle 50 hengen yrityksillä ja yhteisöllä ei ole enää takaisinottovelvoitetta eli voi ottaa uuden työntekijän jo heti pian kun taloustilanne paranee. 

Vaikka uuden palkkatuella ja itselle massia lisää. 

Vierailija
278/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatuki on 6 kuukautta. 

Voi olla kauemminkin. 

Vierailija
279/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mitä, ennen ansiosidonnainen oli ikuinen, sitten se muutettiin kestämään 500 päivää, sitten sitä taas lyhennettiin kestämään 400 päivää ja nyt lyhennetään, ihan siksi että kun ihminen jää työttömäksi ja mitä lyhyempään työttömyys kestää sen paremmin pääsee töihin. 

Se ei kuitenkaan ole ihmisestä kiinni. On täysin mahdollista jäädä varasijoille yhä uudestaan ja uudestaan. Äkkiä oletkin pitkäaikaistyötön.

Mutta kokoomuksen ja ilmeisesti persujenkin logiikan mukaan työtön on itse syypää työttömyyteensä. Näkee, että harvalla poliitikolla on kokemusta työttömyydestä. Selvästikin toimivat vain ennakkoluulojensa varassa.

Vierailija
280/946 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kätevä uudistus, että voi sanoa työntekijöille, että myynnit on vähentynyt ja pidetään yt - neuvottelut ja porukkaa pihalle.

Ja kuukauden päästä voi ottaa uudet. Ei ole enää takaisinottovelvoitetta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan