Mikä avuksi kun lapsella kestää pitkään nukahtaa?
Välillä tunti, välillä kaksi. Sain joskus neuvolasta ohjeen, että sitten vain myöhemmin nukkumaan, jotta on väsyneempi kun menee sänkyyn ja nukahtaa nopeammin. Näin ei kuitenkaan ole käynyt, vaikka menisi myöhemmin nukkumaan niin siltikin kestää nukahtaa pitkään. Yleensä tapana mennä nukkumaan klo 21. Nytkin jo tunnin kestänyt nukahtaminen, ei nuku vieläkään. Ikää lapsella on 6, mutta tämä on ollut aina tällaista. Eikä mikään määrä ulkoilua saa häntä nukahtamaan nopeammin, eikä se että on herännyt aamulla aikaisemmin. Muutkin asiat pitäisi olla kunnossa, on hiljaista, pimennysverhot, on samat iltarutiinit joka ilta, hyvä iltapala, hyvä sänky, saa huomiota ja yhdessäoloa riittävästi päivällä, menee mielellään nukkumaan jne.
Kommentit (22)
Toiset vaan taitaa olla sellasia että nukahtaminen kestää pitkään. Mun toinen lapsi on tällainen, ei siihen mitään syytä ole tai mikään auttanut, ikä vähän helpottanut tilannetta. Mutta laitan nukkumaan ja siellä sitten jotain höpöttelee tai kieriskelee sen tunnin ja nukahtaa sitten. Ei kai siitä haittaa ole kunhan unen määrä on riittävä eli lapsi pitää laittaa tuntia ennen kun pitää nukkua nukkumaan. Ei vaikuta kärsivän asiasta niin ei siitä kai mitään haittaa ole.
Äitini sai minut ja sisarukseni pienellä ikäerolla. Jo pienenä sisarukseni nukkui, minä en. Olin kuulema ovela ja esitin nukkuvaa, mutta usein vain makoilin rattaissa ja katselin mitä rattaista sattui näkymään.
Monelta harmilta olisi säästytty, jos kaikki olisivat hyväksyneet, että olen huono nukahtamaan ja nukkumaan. Levätä voi nukkumattakin.