Mikä avuksi kun lapsella kestää pitkään nukahtaa?
Välillä tunti, välillä kaksi. Sain joskus neuvolasta ohjeen, että sitten vain myöhemmin nukkumaan, jotta on väsyneempi kun menee sänkyyn ja nukahtaa nopeammin. Näin ei kuitenkaan ole käynyt, vaikka menisi myöhemmin nukkumaan niin siltikin kestää nukahtaa pitkään. Yleensä tapana mennä nukkumaan klo 21. Nytkin jo tunnin kestänyt nukahtaminen, ei nuku vieläkään. Ikää lapsella on 6, mutta tämä on ollut aina tällaista. Eikä mikään määrä ulkoilua saa häntä nukahtamaan nopeammin, eikä se että on herännyt aamulla aikaisemmin. Muutkin asiat pitäisi olla kunnossa, on hiljaista, pimennysverhot, on samat iltarutiinit joka ilta, hyvä iltapala, hyvä sänky, saa huomiota ja yhdessäoloa riittävästi päivällä, menee mielellään nukkumaan jne.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Puuhaako siellä jotain mikä estää nukahtamisen vai eikö uni vain tule? Miten jaksaa päivisin, jos unet jää lyhyiksi?
Ei puuhaa. Uni ei vain tule. Päivisin jaksaa välillä huonosti, mutta ei silti nukahda illalla. Päiväunet loppui kun oli 3, ei vain enää nukahtanut päiväunille. Ap
Päivällä ulkona olemista ja liikumislenkkejä. Liikunnan puutesta tai vähäisyydestä johtuu usemmiten se että ei saa unta.
Mulla aikuisella saattaa mennä jopa 5 tuntia ennenkun nukahdan, sille ei vaan voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Päivällä ulkona olemista ja liikumislenkkejä. Liikunnan puutesta tai vähäisyydestä johtuu usemmiten se että ei saa unta.
Tarkoitat varmaan kommentillasi hyvää, mutta johan jo aloituksessa kirjoitin, että mikään määrä ulkoilua ei saa nukahtamaan nopeammin. Ap
Juttelu. Semmoinen rauhoittava keskustelu nukkumaan mennessä eli kysele miten päivä meni, mikä oli kivaa, mikä huomisessa mietityttää. Tyhjentäkää siis pää.
Vierailija kirjoitti:
Juttelu. Semmoinen rauhoittava keskustelu nukkumaan mennessä eli kysele miten päivä meni, mikä oli kivaa, mikä huomisessa mietityttää. Tyhjentäkää siis pää.
Meidän jokailtaisiin rutiineihin kuuluu jo iltasatu kainalossa ja tuollainen keskustelu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla aikuisella saattaa mennä jopa 5 tuntia ennenkun nukahdan, sille ei vaan voi mitään.
Olitko lapsena jo tuollainen? Ap
Nämä nukkumisista stressaamiset pienten lasten kohdalla on vaan jotain, mitä en ymmärrä.
Nukahtaisitko itse sillä sekunnilla, kun joku käskee sinut sänkyyn, kello 19 tai 21?
Meillä on jokaisella ne omat rytmimme, säätyvät toki elämän myötä. Pieni lapsi ei loputtomiin ylhäällä kuku, nukahtaa kun nukahtaa.
Jos nukahtamiseen menee aina kauan, riippumatta siitä vaikka aikaa myöhäistäisi, niin unille semmoiseen aikaan, että 1-2h nukkumaan menosta eli nukahtamisajasta laskien saa tarpeeksi pitkät unet.
Opeta vaikka lueskelemaan kirjoja unta odotellessa ja/ tai kuuntelemaan unimusiikkia. Hyvin himmeä valo lukuvaloksi.
Painopeittokin voisi kokeilla, villasukat/unisukat jalkaan.
Tärkeintä että rauhottuu itsenäisesti sänkyyn ja pysyy siellä. Ei vaadi aikuista siihen viereen nukuttamaan koko ajaksi tai ramppaa pois sängystä milloin milläkin tekaistulla asialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuhaako siellä jotain mikä estää nukahtamisen vai eikö uni vain tule? Miten jaksaa päivisin, jos unet jää lyhyiksi?
Ei puuhaa. Uni ei vain tule. Päivisin jaksaa välillä huonosti, mutta ei silti nukahda illalla. Päiväunet loppui kun oli 3, ei vain enää nukahtanut päiväunille. Ap
Ihmisillä on erilainen unentarve. Onhan tuo turhauttavaa sekä aikuisille että sille lapselle. Voitte opettaa lapselle jotain rentoutumiskeinoja, jos niistä on apua. Yksi vaihtoehto on myös antaa mahdollisuus kuunnella satuja äänikirjoina tai ihan vain rauhallista musiikkia. Itselläni ne auttavat, jos en saa unta, koska muuten ajatukset lähtevät harhailemaan. Äänikirjaan keskittyminen silmät kiinni auttaa rentoutumaan.
Valitettavasti et voi opettaa tai pakottaa lasta nukahtamaan. Olen itse ollut huonouninen lapsi ja nyt olen huonouninen aikuinen. En koskaan nukahda tunnissa tai edes parissa. Voit yrittää opettaa lapsesi hyväksymään sen, lepäämään, tekemään rauhallisia asioita illalla ja yöllä jos ei nukuta. Todennäköisesti hän tulee olemaan huono nukahtaja koko ikänsä, joten paras opettaa olla stressaamatta asiasta.
Jos sillä on pahin unenaika jo mennyt ohi? Joskus lapsi piristyy kun unen aika menee ohi ja uutta väsymystä saakin sitten odotaa. Yleensä väsyttää pian ruokailun jälkeen.
Levottomat jalat? Onko ferritiini mitattu? Joskus raudanpuute voi näkyä uniasioissa.
Itse olen ollut huono nukahtamaan lapsesta asti ja olen sitä edelleen. 3 lapsestani 2 on tullut valittettavasti minuun. Eipä siihen ole mitään kikka kolmosia. Pitää vain opetella rentoutumaan ja olemaan stressaamatta asiasta. Kuopukselle ostin yölamppuun juuri punaisen lampun kun luin netistä että punainen valo voisi auttaa elimistöä erittämään melotoniinia. 11v.lle sanottiin lääkärissä vuosi sitten että saa alkaa antaan miedointa melatoniini valmistetta mutta ei olla vielä lähdetty sille tielle.
Elämä pitää rauhoittaa jo klo 18 aikoihin kotiin. Lämpöisessä kylvyssä käynti rauhoittaa, sen päälle iltapala/ruoka, luetaan yhdessä lapsen mieleistä, jutellaan jos lapsi haluaa, valot himmeelle, ovi jätetään puoliksi auki, hiljaista vanhempien kotipuuhailua. Lasta rauhoittaa kodin toistuvat rutiinit. Tämä pitäisi auttaa.
Voiko lapsella olla jotain huolia mitä pyörittelee päässään? Tai onko ennen nukkumaanmenoa ilta rauhoitettu niin ettei heti ruutuajan jälkeen laiteta päätä tyynyyn?
Vierailija kirjoitti:
Elämä pitää rauhoittaa jo klo 18 aikoihin kotiin. Lämpöisessä kylvyssä käynti rauhoittaa, sen päälle iltapala/ruoka, luetaan yhdessä lapsen mieleistä, jutellaan jos lapsi haluaa, valot himmeelle, ovi jätetään puoliksi auki, hiljaista vanhempien kotipuuhailua. Lasta rauhoittaa kodin toistuvat rutiinit. Tämä pitäisi auttaa.
Tämä. Kauhistuttaa kun kaupoissa liikkuu vielä klo 21-22 vanhempia itkuisten lastensa kanssa. Näiden unirytmi on jo varmaan ihan sekaisin. Isovanhemmat ym. hoitamaan lapsia siksi aikaa että voi käydä kaupassa rauhassa ja lapsi pääsee ajoissa nukkumaan.
Kai nämä lapset jotka ei illalla nuku helposti käyvät jo vähän ylikierroksilla. Rauhoittakaa elämänne turhasta ja välttäkää liikaa menemistä. Ei aikuinenkaan liikaa jaksa saatikka lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Voiko lapsella olla jotain huolia mitä pyörittelee päässään? Tai onko ennen nukkumaanmenoa ilta rauhoitettu niin ettei heti ruutuajan jälkeen laiteta päätä tyynyyn?
Ei ole huolia, ei vain nukahda. Meillä ei katsota telkkaria klo 17 jälkeen koskaan eikä sitkään ennen juuri ollenkaan, koska ollaan mieluummin ulkona, pihalla, leikitään yhdessä jne. Eskarissakaan eivät käytä pädejä juuri yhtään. Ap