Voiko isä hoitaa kaiken vauvan hoitamisen viikko synnytyksestä?
En välttele vauvaa mutta mielessä kävi että mies anopin kanssa hoitaisivat kaiken vaipanvaihdoista syöttämisiin ja yöheräämisiin. Haluaisin levätä vain viikon synnytyksen jälkeen ja palata töihin. Totta kai otan vauvaa välillä syliin sitten kun töiltäni ehdin joten pieni ei jää yksin, kun anoppi ja mies ovat vauvan kanssa 24/7. Lapsi on tehty ja hankittu yhdessä ja minulle lapsi tulee siinä sivussa enkä aio olla mikään sängyssä makaava laiska lahna. Eihän tämä niin vaikeaa voi olla lapsi on kuitenkin minussa vielä kiinni kunnes syntyy joten olisi luonnollista miehen ottaa suurempaa vastuuta viikko synnytyksestä kun mies odottaa innoissaan vauvan saapumista kesähelteille. Kuinka teillä on jaettu vauvanhoito?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla on vaikka kuinka paljon miespareja, jotka saaneet lapsen sijaissynnytyksellä ja hoitavat vauvan ensihetkestä lähtien ilman synnyttänyttä naista.
Eikä se lapsen äiti (jota kutsut sijaissynnyttäjäksi) ole työkykyinen viikko synnytyksen jälkeen.
Voi. Kyllä äiti meni aikoinaan ihan seuraavana päivänä navettaan hoitamaan lehmien lypsämisen.
Tämä taitaa olla ihan totta. Aikoinaan osui yle.fi sivuilta esiin juttu, jossa oli haastateltu v. 1948 lähes 80-kymppistä puuseppänä toiminutta miestä elämästään. Hän totesi:
" Valtanen kertoo, kuinka hänenkin vaimonsa lämmitti saunan, teki tuvassa aamuaskareet ja lähti sitten koppa kainalossa saunalle. Yksin se meni saunaan eikä se ollu ku pari kolme tuntia siellä ni tuli taas mukula kainalossa pirttiin ja rupes toimillensa taas".
Jutussa on paljon muutakin vanhoista ajoista sairauksien ja niiden hoidon näkökulmasta, tässä linkki, jos jotakuta kiinnostaa.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/03/18/kun-kerran-kipunsa-tiasi-niin-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikko synnytyksen jälkeen alapää on kipeä. Istuminen vaikeaa. Synnytyksestä paraneminen vasta alkuvaiheessa. Yöunet katkonaisia jo hormonaalisista syistä. Maito nousee rintoihin. Väsyttää, jälkivuoto on runsasta. Särkylääkkeitä saatetaan tarvita.
Mikä työ on sellainen, että sopii istumaan kykenemättömälle, kipeälle, hormonimyrskyn valvottamalle naiselle?
Maito ei nouse jos ottaa estopillerin.
Estopillerin? Käsittääkseni sitä ei noin vain oteta. Se on tarkoitettu ihan eri tilanteisiin. Reseptilääke.
Terveydenhuollossa työskentelevänä minulle on muodostunut käsitys, että ro ma ninaiset eivät imetä. He saavat pillerin jo synnärillä. Kulttuurisyistä.
Ja ne, joilla ei ole tällaista kulttuuritaustaa, eivät saa reseptiä lääkkeeseen terveydellisistä syistä, kuten edellä joku totesi.
Aloittajan ajatuksiin viikon päästä työnteon aloituksesta.
Minä olin ihan suosiolla jäämässä viettämään äitiyslomaa vauvan kanssa. Olin vakaasti suunnitellut laittavani etupihan vähän hoitamattomaksi jääneen perennamaan kuntoon äitiyslomalla ollessani. No, vauva oli helppo vauva ei siinä mitään. Perennamaa jäi kyllä koskemattomaksi ja lopulta siihen laitettiin ruohoa kasvamaan.
Provo tai ei, niin miksi täällä ollaan niin tyrmistyneitä. Katsotte sitten miltä tuntuu, kun vauva on maailmassa. Jos miehellä on suurempi hoivavietti jne., nikn mikä ettei, hyvä vaan saada miehetkin ottamaan vastuuta. Ja tässä vielä äitikin on kotona eli vauvan saatavilla. Ja joo, koneella ei ole pakko istua. :D
Jos nyt kumminkin odottaisit siihen asti että se lapsi syntyy ja katselet sitten eteenpäin. Synnytys on sen verran rankka juttu keholle, mielelle ja hormoneille ettet ehkä viikon päästä synnytyksestä vielä ole työkunnossa. Hyvä, että mies ja anoppi on halukkaita hoitamaan vauvaa.