Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Stubb Firenzen professori: Kyseessä ei ole professuuri, ei minkäännäköistä tieteellistä julkaisutoimintaa

Vierailija
03.02.2024 |

Presidenttiehdokas Alexander Stubb esiintyy mediassa professorina Firenzestä ja vaalikoneissa hänet esitellään myös professorina, vaikka suomalaisen systeemin puitteissa mies ei varsinaisesti ole professori. Ja myöntää sen itsekin:

Stubbin mukaan hänellä ei ole ollut minkään näköistä julkaisutoimintaa.

Kyseessä ei ole professuuri. Nämä ovat aina 5 + 3 vuotta, niin sanotusti rajattuja. Aloitin 1.5.2020, niin ensimmäinen päättyy 1.5.2025. Yleensä, jos siihen haetaan jatkoa, saa kolme lisävuotta, Stubb selvensi IS:lle.

Onko Stubb professori, vai ei? Ja onko asialla äänestäjille mitään merkitystä? 

https://www.is.fi/politiikka/art-2000010198209.html

Kommentit (352)

Vierailija
301/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aamulla äänestämässä Stubbia, ja nyt tuntuu todella hyvältä, on niin mauttomia, epätoivoisia ja keksittyjä nämä ölinät tässä(kin) ketjussa.  

Vierailija
302/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ns. puolueeton media on niin vasemmalle ja Haavistoon päin kallellaan, ettei ole aivan tosikaan. Katsokaapa Hesaria, iltapäivälehtiä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien aktiivinen tieteellinen julkaisutoiminta on ollut av-mammojen keskuudessa näin arvostettua? Jutun mukaan kyseessä on ollut yksikön johtajuus yliopistossa, mikä ei ole mitenkään vähempiarvoista kuin itse tehty tutkimustyö. Yksikön johtaja mahdollistaa tutkimustyön tekemisen alaisilleen. 

Ei ole yliopisto, vaan Eu-instituutti, josta ei valmistu tohtoreita. Ja kyse ei ole niinkään titteleistä sinänsä, vaan siitä, jos harhauttaa niillä titteleillä tietämättömiä. Suomessa professoreilla on aktiivista vertaisarvioitua tieteellistä julkaisutoimintaa, Stubbilla ei. 

Tuolla mittarillahan missään muussa maassa kuin Suomessa ei valmistu tohtoreita koska muualla ne on PhD tai doktor jne. 

Tuolta kuitenkin valmistuu maistereita ja "tohtoreita" tai siis meidän tohtorin tutkintoa pitkälti vastaavia PhD, doctoral programme. 

Vierailija
304/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stubbin syy olla "professorina" johtuu ainoastaan siitä, että on luullut, että professorilla "on kolme syytä olla professori kesä-, heinä- ja elokuu".

Stubb ei ole millään tasolla professori, ei edes apulaisorofessori tai yliopistotutkija. Ei edes yliopisto-opettajatasoa, sillä ei tutki millään tavalla.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000932709.html

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Tiedän kyllä proffia, jotka istuvat kammioissaan ja delegoivat opetustyön, apurahojen haun, tutkimuksen, ohjaukset, yms. lehtoreille ja tohtoriopiskelijoille. Artikkeleita toki tulee paljon, kun tohtoriopiskelijat ja PostDocit niitä vääntävät, mutta proffien nimet ovat kirjoittajalistan häntäpäässä. Tuota kesä-, heinä, elokuuta voi kyllä arvostella. Kaikissa yliopistoissa professoreilla ei ole edes läsnäolopakkoa.

Professori on virka, johon haetaan, kuten tuhansiin muihinkin valtion ja kuntien virkoihin. Urapolku on kylläkin nykyisin pidentynyt niin paljon, että useimmat nuoret tohtorit eivät enää tähtää professoreiksi, vaan siirtyvät yrityksiin tai julkishallinnon virkoihin kunnon palkalle, koska eivät jaksa kituuttaa vuosikausia huonolla palkalla/pienillä apurahoilla.

Stubbilla on professorin virka Italiassa, vaikkakin hän on tällä hetkellä virkavapaalla. Lisäksi Stubbilla on myös filosofian tohtorin (PhD) koulutus.

Vierailija
305/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien aktiivinen tieteellinen julkaisutoiminta on ollut av-mammojen keskuudessa näin arvostettua? Jutun mukaan kyseessä on ollut yksikön johtajuus yliopistossa, mikä ei ole mitenkään vähempiarvoista kuin itse tehty tutkimustyö. Yksikön johtaja mahdollistaa tutkimustyön tekemisen alaisilleen. 

Ja itse olen siis toiminut tutkijana, ja äänestän Haavistoa. 

Itse toimin tällä hetkellä tutkijana (FT) ja äänestin Stubbia.

Vierailija
306/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänhän on koulutettu mies. Hyvä asia. Pressaksi vaan ihan liian ärsytysherkkä ja menevä. Kyllästyy pestiin vuodessa. 

Vierailija
307/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, onpa Haavistolla komea CV! Ihan todella vakuuttava.

Toki tiesinkin että hän on kokenut ja olen nähnyt hänen puhuvan noista asioista joista selkeästi tietää. Toivottavasti saamme hänestä presidentin. 

DJ unohtui

Aika hyvin, että ylioppilaan papereilla pääsee vierailevaksi tutkijaksi. Itse olen aina kuvitellut, että siihen vaadittaisiin tutkijakoulutus, siis käytännössä tohtorin tutkinto...

Tutkija on ammattinimike, kuten sähköasentaja. Ei siihen tohtorin tutkintoa tarvita. Myös ulkomaille pääsee ennen valmistumista. Omakin jälkikasvuni oli vierailevana tutkijana/luennoitsijana Japanissa jo tutkijakoulun aikana.

Vierailija
308/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavistohan feikkasi olevansa vieraileva professori. Oikeastihan hän on pelkkä ylioppilas vaikka yrittikin päästä ohituskaistalta väittelemään.

Haavisto ja Flores olisivat Suomen maailmansotien jälkeisen historian matalimmin koulutettu presidenttipariskunta.

Vierailija
309/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stubbin syy olla "professorina" johtuu ainoastaan siitä, että on luullut, että professorilla "on kolme syytä olla professori kesä-, heinä- ja elokuu".

Stubb ei ole millään tasolla professori, ei edes apulaisorofessori tai yliopistotutkija. Ei edes yliopisto-opettajatasoa, sillä ei tutki millään tavalla.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000932709.html

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Tiedän kyllä proffia, jotka istuvat kammioissaan ja delegoivat opetustyön, apurahojen haun, tutkimuksen, ohjaukset, yms. lehtoreille ja tohtoriopiskelijoille. Artikkeleita toki tulee paljon, kun tohtoriopiskelijat ja PostDocit niitä vääntävät, mutta proffien nimet ovat kirjoittajalistan häntäpäässä. Tuota kesä-, heinä, elokuuta voi kyllä arvostella. Kaikissa yliopistoissa professoreilla ei ole edes läsnäolopakkoa.

Professori on virka, johon haetaan, kuten t

Onhan proffilla sentään ihan kunnollinen palkka Suomessakin.

Vierailija
310/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yliopisto, vaan Eu-instituutti, josta ei valmistu tohtoreita. Ja kyse ei ole niinkään titteleistä sinänsä, vaan siitä, jos harhauttaa niillä titteleillä tietämättömiä. Suomessa professoreilla on aktiivista vertaisarvioitua tieteellistä julkaisutoimintaa, Stubbilla ei. 

Tuolla mittarillahan missään muussa maassa kuin Suomessa ei valmistu tohtoreita koska muualla ne on PhD tai doktor jne. 

Tuolta kuitenkin valmistuu maistereita ja "tohtoreita" tai siis meidän tohtorin tutkintoa

Kuka tahansa voi koska vaan katsoa Stubbin Scopus-tilin. Siellä on kolme vertaisarvioitua juttua. Näkee hyvin, että tämä kampanja tulee jostain Vihreiden puoluetoimistolta, jossa porukka on ikiopiskelijoita, jotka eivät osaa Scopustakaan käyttää.

Vierailija
311/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja itse olen siis toiminut tutkijana, ja äänestän Haavistoa. 

Itse toimin tällä hetkellä tutkijana (FT) ja äänestin Stubbia.

Meillä taloudessa yksi proffa ja yksi tohtori. Kaksi ääntä Stubbille. Ei haluta kouluttamatonta presidenttiä tai kampaajapuolisoa.

Vierailija
312/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö vasta tajutaan että Stub haluaa pressaksi vain tittelin takia.

Vierailija
313/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"On se tirehtööri ja rohvessori - on, vaikka ei julkaisutoimintaa. Hah hah haa. "

Ja Pekan tieteellinen julkaisutoiminta pelkkänä ylioppilaana on...?

Sitä luulisi olevan, kun on kuitenkin työskennellyt "vierailevana tutkijana"...

Ylioppilas vierailevana tutkijana on yhtä naurettavaa kuin että ylioppilas olisi professori.

Vierailija
314/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä höpötät. Sieltä nimenomaisesti valmistuu maistereita ja tohtoreita. Joku raja valehteluun.

Vierailija
315/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokean kiusaaminen meriitti, kun valitaan nukkehallitsijaa Suomeen! 😀 

Vierailija
316/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Professore on Italiassa vähän eri asia kuin Suomessa 

Juu. Eka kertaa kun kävin työasioissa Italiassa, niin kaikissa saamissani käyntikorteissa luki Dottore se ja se.

Kylläpäs on fiksua porukkaa, tohtoreita kaikki tyynni.

Myöhemmin selvisi, että kaikki jonkin yliopiston käyneet ovat siellä Dottore.

Vierailija
317/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Firenzen laitoshan on selvästi pelkkä poliitikkojen urahautomo. Pannaan tuonne hiomaan taktiikkaa seuraaviin vaaleihin ja samalla saa kaupan päälle professorin tittelin, joka tuo kaikkialla lisä-ääniä ehdokkaalle.

Kuinkahan paljon rahoittajamailla on valtuuksia saada sisään omia ehdokkaitaan, jotka tarvitsevat nostetta kotimaan vaaleihin, tai ajaako USA laitoksen kautta eteenpäin omia "hyviä tyyppejään".

Mutta eihän EU ole lainkaan korruptoitunut, eikä varsinkaan Italia. Ja totta kai Stubb on uskollinen omalle isänmaalleen, Amerikan Yhdysvalloille.

Vierailija
318/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, onpa Haavistolla komea CV! Ihan todella vakuuttava.

Toki tiesinkin että hän on kokenut ja olen nähnyt hänen puhuvan noista asioista joista selkeästi tietää. Toivottavasti saamme hänestä presidentin. 

DJ unohtui

Aika hyvin, että ylioppilaan papereilla pääsee vierailevaksi tutkijaksi. Itse olen aina kuvitellut, että siihen vaadittaisiin tutkijakoulutus, siis käytännössä tohtorin tutkinto...

Tutkija on ammattinimike, kuten sähköasentaja. Ei siihen tohtorin tutkintoa tarvita. Myös ulkomaille pääsee ennen valmistumista. Omakin jälkikasvuni oli vierailevana tutkijana/luennoitsijana Japanissa jo tutkijakoulun aikana.

Eli mielestäsi sähköasentajakin voisi olla tutkija? Tutkija on henkilö, joka on käynyt läpi tutkijakoulutuksen, hän on siis vähintään lisensiaatti, useimmiten tohtori. 

Vierailija
319/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"On se tirehtööri ja rohvessori - on, vaikka ei julkaisutoimintaa. Hah hah haa. "

Ja Pekan tieteellinen julkaisutoiminta pelkkänä ylioppilaana on...?

Sitä luulisi olevan, kun on kuitenkin työskennellyt "vierailevana tutkijana"...

Ylioppilas vierailevana tutkijana on yhtä naurettavaa kuin että ylioppilas olisi professori.

Älä nyt, onhan sillä 50 noppaa arvosanalla 1.0. Aikamoinen akateemikko...

Vierailija
320/352 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hienolla kärjellä on kyllä lähtenyt vihervasemmisto tekemään kampanjaa, kun Munkkivuoren lukion alumnista yritetään tehdä akateemisesti meritoituneempaa kuin Furmanin, College of Europen ja London School of Economicsin alumnista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi