Taistelua perinnön käyttämisestä
Meitä on sisaruksia jotka ollaan riidoissa keskenään. Perittiin talo ja ihan pieni metsä. Haluaisin että kaikki myydään mutta sisarukset haluavat pitää ne.
Ahdistaa kun pitää suostua niiden suunnitelmiin, mun mielestä ne ei ole realistisia.
Onko pakko suostua niiden ehdotuksiin, ahdistaa, en haluaisi...
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Helvetin nössöt. Ei mitään tajua omista oikeuksista vaan sisarukset määrää mitä aikuinen ihminen saa tai voi tehdä. Avutonta.
Tässä vain ongelmana, se joka haluaa osuutensa, joutuu itse ennakkoon maksamaan pesänjakajan ja oikeudenkäyntikulut, jossa määrätään pesänjakaja, joka voi maksaa tuhansia, jopa kymmeniätuhansia euroja ja jos perintö on pieni, kannattaako siitä maksaa.
Kannattaa palkata tuomari ja maksaa 250-300€/h ja hakea käräjäoikeudesta pesänjakaja. Tietysti tämä vaatii sinulta hiukan rahaa, mutta ainakin pääset pesästä pois.
Vierailija kirjoitti:
Sisareni haluaisi ostaa minun pienen maaplänttini joka on kiinni vanhempien perintömaassa. Sisareni sanoi että hän ostaa sen "verotusarvolla" joka on 6.000 euroa. Oikeasti sen arvo on noin 24.000 euroa. En halua myydä sitä sillä hinnalla joten pakko on sitten vaan pitää se vaikka en haluaisi.
Hän ei suostu siihen että myisin sen jollekin vieraalle, hän ei halua että kukaan rakentaa siihen mitään. Mutta minä taas en halua myydä sitä hänelle tuolla hinnalla...
Haet välittäjältä oikean arvion ja näytät sis ettet voi antaa puoli ilmaiseksi.
Jos verotusarvo on 6000€, niin arvo on se. Jos puhutaan pienistä kaupungeista ja maaseudusta, kunnat myyvät tontteja 1€/m2.
Tontin/maan arvoon vaikuttaa onko tontti lohkaistu, onko asemakaava, rakennusoikeutta, tie perille, kunnallistekniikka, sähkö jne. Ja yleensä kaupungien ja kuntien tonteissa ne ovat valmiiksi hoidettu.