Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheneuvolat 1970-luvulla

Vierailija
02.02.2024 |

Tietääkö joku syitä, minkä perusteella 1970- luvulla käännyttiin perheneuvolan puoleen? Muistan hämärästi käynnit siellä lapsuudesta. Niitä oli useita, ja pidin siellä käynnistä kun sai leikkiä vedellä ja hiekalla. Perheessäni ei ollut mitään erityistä. Alkoholia ei käytetty, maaseudulla elettiin ja töitä oli paljon. Kouluni sujui myöhemmin ihan hyvin ja kavereita oli.

Vanhempieni kanssa ei tullut asiasta keskustelua, ja nyt he ovat jo kuolleet. Olin luultavasti isältäni silloin 6 - 8 vuotias. 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin myös. Niitä sanottiin meillä kasvstusneuvolaksi. Äitini oli masentunut ja koki vanhemmuuden raskaaksi. 

Vierailija
2/12 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin myös. Niitä sanottiin meillä kasvstusneuvolaksi. Äitini oli masentunut ja koki vanhemmuuden raskaaksi. 

AP: tosiaan, niin taidettiin sanoa. Tiedän että minunkin äitini on ollut jossain vaiheessa masentunut yhden jakson, mutta itse en myöskään sitä muista. Mutta näin hän on ohimennen joskus sanonut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireilitko sinä jotenkin?

Vierailija
4/12 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP: tosiaan, niin taidettiin sanoa. Tiedän että minunkin äitini on ollut jossain vaiheessa masentunut yhden jakson, mutta itse en myöskään sitä muista. Mutta näin hän on ohimennen joskus sanonut.

Meillä äiti piti mua kauheana riesana, vaikka olin tosi kiltti lapsi. En tiedä, johtuiko se masennuksesta, ettei hän meinannut millään jaksaa minua.

Vierailija
5/12 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oireilitko sinä jotenkin?

Olin mä kovin ujo ja arka ja todella superkiltti. Jollain lailla näkymätön, etten vaan aiheuttaisi taakkaa äidille.

Vierailija
6/12 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisikohan 70-luvun asiakirjoja vielä jostain? Oma kannasta ei ainakaan.

Vierailija
7/12 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vilkas ja karkaavainen. Oli vilkas mielikuvitus. En tykännyt nukkeleikeistä. Vaan tykkäsin ajatuksissani leikkiä ihan epäleluilla ihan muuta, pidin siitä että muutuin joksikin eläimeksi.

Vierailija
8/12 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vedellä ja hiekalla? Oliko ne sellaisissa jalallisissa lasikuitu/muovi altaissa?

Siis, kun päiväkodissa aloitin tieni 80-luvun alkupuolella, siellä oli pari isoa (1,5mx1,5m?) lasikuituallasta mitkä aina silloin tällöin otettiin varastosta ja täytettiin vedellä tai hiekalla. Tädit valitsivat sitten pienemmän ryhmän lapsia jotka saivat jäädä niille altaille leikkimään kun muut lapset lähtivät ulkoilemaan, tai jos oli vain hiljaisempi päivä eikä päikyssä ollut kuin muutama lapsi paikalla. Ja niille altaille halusi kaikki. Vesialtaassa uitettiin leluveneitä yms. ja hiekka-allas oli aivan kuin perinteinen hiekkalaatikko.

Vierailija
9/12 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...vedellä ja hiekalla? Oliko ne sellaisissa jalallisissa lasikuitu/muovi altaissa?

Siis, kun päiväkodissa aloitin tieni 80-luvun alkupuolella, siellä oli pari isoa (1,5mx1,5m?) lasikuituallasta mitkä aina silloin tällöin otettiin varastosta ja täytettiin vedellä tai hiekalla. Tädit valitsivat sitten pienemmän ryhmän lapsia jotka saivat jäädä niille altaille leikkimään kun muut lapset lähtivät ulkoilemaan, tai jos oli vain hiljaisempi päivä eikä päikyssä ollut kuin muutama lapsi paikalla. Ja niille altaille halusi kaikki. Vesialtaassa uitettiin leluveneitä yms. ja hiekka-allas oli aivan kuin perinteinen hiekkalaatikko.

Joo, just sellasia olivat ja kivaa hommaa oli. Päiväkodissa en ole ollut milloinkaan.

Vierailija
10/12 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut laitettiin sinne psykologisiin tutkimuksiin, kun haluttiin selvittää olenko ikätasoani kypsempi/älykkäämpi. Olin. Siellä sitten suositeltiin, että voisin hypätä kokonaan 1. luokan yli. Olisin voinut hypätä suoraan 3. luokalle, mutta sitten meinasivat, että ikäero tulee liian suureksi luokkakavereihin ja se altistaisi kiusaamiselle.

Vierailija
11/12 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, just sellasia olivat ja kivaa hommaa oli. Päiväkodissa en ole ollut milloinkaan.

Mä olin joskus seurakunnan päiväkerhossa ja siellä oli tuollainen hiekka-allas. Jalallinen hiekkalaatikko sisällä, huippua!!! 

Vierailija
12/12 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt olivat 70-luvulla varmasti samanlaiset kuin nykyäänkin.