29v aineenopettajan palkka 3700€/kk
Opettajat Lotta ja Veera paljastavat palkkansa ja sen, mitä kuuluisasta pitkästä lomasta maksetaan https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010110605.html
Tässä artikkelissa 35-vuotias luokanopettaja ja 29-vuotias matemaattisten aineiden opettaja kertovat palkkansa. Luokanopettajan palkka on 2950€/kk ja aineenopettajan peruspalkka 3000€/kk ja siihen päälle hän saa jotain henkilökohtaisia lisiä 700€ eli yht palkka 3700€/kk. Kesälomalla aineenopettaja saa vain sen peruspalkan 3000€/kk. Minusta nuo ovat ihan hyvin palkattuja töitä. Toki onhan se työ ihan hullua nykypäivänä, kun suurin osa oppilaista sekä varsinkin heidän vanhemmistaan on aivan seinähulluja, mutta toisaalta opettajilla on pitkät lomat, kun on reilu 2kk kesäloma, viikon talvi- ja syyslomat ja 2vko joululoma. Ne lomat varmaan kompensoi työn raskautta. Ei muillakaan raskasta työtä tekevillä ole kuin joku 28-35 (arki)päivää vuodessa lomaa.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Nojaa. Jos osaa matikkaa sen verran hyvin, että voi lukea matikan opettajaksi, olisi mahdollisuus paljon rahakkaimpiin duuneihinkin.
Toivottavasti kukaan ei enää ala matematiikan opettajaksi. Ei varmasti kukaan huomaa, jos kyseisen aineen osaaminen laskee entisestään.
Suomi nousuun!
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuukausipalkan vertailu tekee vähän harhaa, koska opettajilla on pidemmät kesälomat. Karkeasti voitaisiin verrata tavallisen palkansaajaan ajattelemalla, että palkansaaja on töissä 10,75kk vuodessa ja opettaja 9,5kk. Jos halutaan verrata opettajan palkkaa tavallisen palkansaajan palkkaan, niin pitää ensin jakaa 9,5:llä ja sitten kertoa 10,75:llä. Opettajan 4000€/kk palkka vastaa siis tavallisen palkansaajan 4525 euron palkkaa.
Olen sama mieltä siitä, että kuukausipalkka johtaa harhaan. Kaikilla aloilla voisi alkaa puhua vuosipalkasta. Minulla on opettajana tuntipalkka. Kesät ja muut "lomat" työttömänä, vaikka teenkin sen 9,5kk töitä, minkä vakituisetkin. Laskee melkoisesti kuukausipalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuukausipalkan vertailu tekee vähän harhaa, koska opettajilla on pidemmät kesälomat. Karkeasti voitaisiin verrata tavallisen palkansaajaan ajattelemalla, että palkansaaja on töissä 10,75kk vuodessa ja opettaja 9,5kk. Jos halutaan verrata opettajan palkkaa tavallisen palkansaajan palkkaan, niin pitää ensin jakaa 9,5:llä ja sitten kertoa 10,75:llä. Opettajan 4000€/kk palkka vastaa siis tavallisen palkansaajan 4525 euron palkkaa.
Olen sama mieltä siitä, että kuukausipalkka johtaa harhaan. Kaikilla aloilla voisi alkaa puhua vuosipalkasta. Minulla on opettajana tuntipalkka. Kesät ja muut "lomat" työttömänä, vaikka teenkin sen 9,5kk töitä, minkä vakituisetkin. Laskee melkoisesti kuukausipalkkaa.
Miksihän teidän liitto ei puutu tuohon, että työsuhteen vakinainen palaa kesälomalla takaisin "töihin" ja sijainen.on kesän työtön. Ihan törkeää toimintaa.
Lapsella vaihtui luokanvalvoja joka ikinen vuosi, koska opettajan työsuhde katkesi aina kesäksi. Rinnakkaisluokalla oli sama luokanvalvoja koko alakouluun ajan.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa huonot palkat.
Oletko tosissasi ?
3000€ kuukaudessa vaativan yliopistotutkinnon suorittaneelle ja rankkaa työtä tekevälle on todella huono palkka.
Jep. Olen it-alalla ja palkka alkaa vitosella. Olen lähinnä etätöissä ja kesälomaakin on 6 viikkoa. Olen koulutukseltani tradenomi.
Ihmettelen aina näitä palkkoja. Itselläni on peruspalkka 2490€/kk. Olen englannin kielen aineenopettaja ammatillisessa oppilaitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät on palkat ja lomat eikä työpäivän pituuskaan rassaa .
Jos sinulla on töissä 6 tunnin presentaatiota päivässä, onko sinun työpäiväsi siinä?
Toki sitten on vielä korjattavana noin 400 koepaperia. Niitä ei oppituntien aikana korjailla.
Sopii tulla kokeilemaan onko sopiva palkka ja loma sopivan pituinen. Itse alan miettiä että olisin paljon mieluummin vaikka konttorirotta. Palkka suunnilleen sama, yksi etäpäivä viikossa. Lomia muutama viikko vähemmän, mutta palautuminen ihan eri luokkaa kun ei koko ajan ole romahtamispisteessä.
Joululoma oli kaksi viikkoa, mutta en jaksanut laittaa joulua kotiin edes, koska juuri ennen joulua oli arviointeja normaalien tuntien lisäksi ja valvoin niiden kanssa muutaman kokonaisen yönnkin, kun vuorokaudesta loppui vaan tunnit. Lähinnä nukuin koko loman, täydellinen uupumus. Sen jälkeen olen vain laskenut päiviä hiihtolomaan.
Päivästä toiseen tapaan satoja lapsia, joita on lähes mahdotonta pitää kasassa. Joka toisella jokin diagnoosi että hyppivät seinille ja tappelevat. Jotain pitäisi yrittää oppiakin. Samaan aikaan jokaisen vanhemmat vaativat, että juuri heidän lapselleen pitää antaa sitä ja tätä erityiskohtelua.
Yläkoulun ope
Verottaja vie leijonanosan. Lisäksi päivähoito maksut ym nousee tappiin.
Onko jonkun mielestä tuo hyvä palkka opettajalle? Ei sitä palkkaa iän mukaan makseta vaan työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa huonot palkat.
Oletko tosissasi ?
3000€ kuukaudessa vaativan yliopistotutkinnon suorittaneelle ja rankkaa työtä tekevälle on todella huono palkka.
Se oli hänen nettopalkkansa. Yleensä palkoistaan puhutaan bruttona esim. Tässä tapauksessa 4500 € ja koulujen runsaat lomat siihen päälle. En viitsisi kauheasti itkeä.
No ei ole nettopalkka, opettajien palkka on 3000€ kuukaudessa bruttona. Veeran nettopalkka voi olla 3000€ kuukaudessa, mutta silloin hän teke
Kokonaispalkka on suurempi. Pelkästään alakoulun luokanopettajien mediaanipalkka on yli 3500 euros kuussa. Aineenopettajilla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina näitä palkkoja. Itselläni on peruspalkka 2490€/kk. Olen englannin kielen aineenopettaja ammatillisessa oppilaitoksessa.
Luetun ymmärtäminen. Peruspalkka ei ole sama kuin koko palkka opettajilla. Se on vain yksi osa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko jonkun mielestä tuo hyvä palkka opettajalle? Ei sitä palkkaa iän mukaan makseta vaan työn.
Itse asiassa opettajien palkka maksetaan opetusvuosien mukaan. Eli vanhempi opettaja sa automaattisesti enemmän palkkaa. Noinkin nuoreksi hän opettajana tienaa hyvin. Moni vasta valmistuu tossa iässä ja etsii sijaisuuksia. Tällä opettajalta oli jo ilmeisesti ensimmäinen ikälisä.
Peruskoulu
Esimerkkejä peruspalkoista:
Luokanopettaja 2887,34 €
Erityisopettaja 3123,13 €
Aineenopettaja 3101,59 €
Vuosisidonnaiset lisät
5 vuotta: 4 prosenttia
8 vuotta: 3 prosenttia
10 vuotta: 6 prosenttia
15 vuotta: 6 prosenttia
20 vuotta: 6 prosenttia
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulu
Esimerkkejä peruspalkoista:Luokanopettaja 2887,34 €
Aineenopettaja 3101,59 €Vuosisidonnaiset lisät
20 vuotta: 6 prosenttia
Nuo ei ole ainoita lisiä. Unohdit tehtävän vaativuuteen perustuvat lisät ja henkilökohtaiset lisät. Kuten lehtijutun pariskunnalla, niistä tulee mukava lisä palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa opettajien palkka maksetaan opetusvuosien mukaan. Eli vanhempi opettaja sa automaattisesti enemmän palkkaa. Noinkin nuoreksi hän opettajana tienaa hyvin. Moni vasta valmistuu tossa iässä ja etsii sijaisuuksia. Tällä opettajalta oli jo ilmeisesti ensimmäinen ikälisä.
Ikälisät ei ole ainoita lisiä. Luokanopettajan mediaanipalkka on yli 3500 vaikka peruspalkka on alle 3000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen. Peruspalkka ei ole sama kuin koko palkka opettajilla. Se on vain yksi osa palkkaa.
Luetun ymmärtäminen. Kaikille opettajille ei tule lisiä. Ei välttämättä mitään lisiä, kuten jutussakin kerrottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulu
Esimerkkejä peruspalkoista:Luokanopettaja 2887,34 €
Aineenopettaja 3101,59 €Vuosisidonnaiset lisät
20 vuotta: 6 prosenttiaNuo ei ole ainoita lisiä. Unohdit tehtävän vaativuuteen perustuvat lisät ja henkilökohtaiset lisät. Kuten lehtijutun pariskunnalla, niistä tulee mukava lisä palkkaan.
Nuo on otettu OAJ:n sivulta. On totta, että tulee myös tehtäväkohtaisia korvauksia ja ylituntipalkkioita. Ylituntipalkkio on tuntia kohden 0,85*(peruspalkka/opetusvelvollisuustunnit). Erityistehtäviä voi olla vaikka koulun liiluntavälineiden hoito, jodta voi saada esim. 0,5-1 tuntia. Tämä on ihan kunta- ja koulukohtaisesti neuvoteltava asia. Pienissä kunnissa ei monesti haluta maksaa yhtään enempää kuin on pakko.
Mitä sitten? Oppijat ovat kuitenkin aina uusia.