Yle: Japanissa 25-vuotias nainen on jo pahasti yli-ikäinen
https://yle.fi/aihe/a/20-10006177
"- Minua verrataan joulukakkuun.
Näin sanoo 26-vuotias näyttelijä Mika Mano.
Joulukakkuun?
Istumme Manon kanssa tokiolaisen pasta-ravintolan terassilla Nakameguron alueella.
Alue on nuorten varakkaiden aikuisten suosima, täynnä pieniä kahviloita, ravintoloita ja putiikkeja. Kaupunginosan läpi virtaa Meguro-joki, jonka varrella ihmiset viihtyvät. Varsinkin kirsikankukkien aikaan jokivarren kukkaloistoa tullaan katsomaan myös kaukaa.
Joulukakku taas on Japanissa kermakakku, jollaisia perheissä syödään jouluna, aivan kuten Suomessa joulukinkkua tai laatikoita.
Mika Manon ajatus menee näin. Joulukakku vanhenee aaton jälkeen ja jo 25. joulukuuta sitä myydään alennuksella. Ja Manon ikäinen nainen on kuin joulukakku.
Hän on itse 26-vuotias, siispä hänen mukaansa tässä yhteiskunnassa parasta ennen -päivä on menossa umpeen. Se tarkoittaa sitä, että nyt jos koskaan pitäisi mennä naimisiin ja hankkia lapsia."
Japanissa asiat sentään uskalletaan sanoa, niin kuin ne ovat! Täällä Suomessa jos menisi tuollaista sanomaan, niin varjele, millaisen äläkän feministit nostaisivat!
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ei kai kukaan nyt Japania miksikään misogyniasta vapaaksi mallimaaksi ole väittänytkään? Vai pitäisikö meidän suomalaisten naisten nyt kollektiivisesti huolestua mitä mieltä japanilaiset miehet meistä ovat?
Oudosti teinitytöt vaan fanittaa Japania kybällä.
Niin, jotkut fanittaa animea ja toiset vaikka hevosia. Teinityttöjä on moneksi, eikä Japania niistä fanita kuin pieni osa.
Höpöhöpö. Oli vain tuon nuoren naisen harhaluulo/ ajatus. Justhan tässä dokkarissa näytetään miten 84 vuotias nainen käy jokapäivä vielä töissä ja niin tekee moni muukin ikäisensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ei kai kukaan nyt Japania miksikään misogyniasta vapaaksi mallimaaksi ole väittänytkään? Vai pitäisikö meidän suomalaisten naisten nyt kollektiivisesti huolestua mitä mieltä japanilaiset miehet meistä ovat?
Koreaahan, joka on vielä pahempi tosin.
Mutta voi tykätä toisista asioista ja jättää tykkäämättä toisista, mikään ei estä.Tuntemani teinitytöt fanittaa korealaisia musiikin ja tyylin vuoksi, ei niillä ole mitään muuta hajua ylipäätään koko Koreasta tai sen kulttuurista. Tai siitä millainen on naisen asema siellä jne
Sitä juuri sanoin. Ei minullakaan teininä ollut.
Sittemmin kun tajusin asioita, pidin silti vielä tietyistä populaarikulttuurin osista vaikken siitä misogyniasta pidäkään.
Aikamoista ikärasismia... monet kun näyttävät yli 30-vuotiaina paremmilta kuin alle 26-vuotiaana. Mutta ei... se on se ikä mikä on turn off....
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa suomalaiset miehet on jo haukuttu pienimunaisiksi incel pedareiksi. Vain yhden ketjun aikana.Ja naiset on haukuttu helpoiksi parhaat päivänsä nähneiksi läskeiksi.
Munan koko on mielipide mutta täällä on kerrottu ihan oikea keskiarvo, siitä voi itse päättää.
En nähnyt naisvihaa vaan joku teki aloituksen iltapäivälehden jutusta ja samantien ketjussa alkoi miesviha.
Sinun ikä ja paino taitaa olla itsellesi arka paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain utopiaa hakee niin turhaan. Suomessakin on ongelmansa kuten Japanissakin.
Miksei saisi fanittaa tietyn maan tiettyjä asioita? Eikä teininä tarvitse vielä niin hirveästi tietää kaikesta maailman negatiivisuudesta, siihen on aikaa myöhemminkin.
Kovin surulliselta kuulostaa elämä, jossa ehtii nippanappa aikuisuuteen ja sitten onkin jo yli-ikäinen. Mihin? Jonkun tuntemattoman miellyttämiseen? Miksi? Siksi on hyvä tehdä ainutkertaisella elämällään mitä haluaa, ettei se mene aivan hukkaan.
En oikein ymmärrä. Miksi tää asia pitää alleviivata? Toi nainen näyttää tosi hyvältä ja kauniilta, nuorihan hän vielä on! Pöyristyttävää että 26-vuotiaana pitää miettiä jo sitä että parasta ennen päiväys on mennyt jo... are you serious???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa suomalaiset miehet on jo haukuttu pienimunaisiksi incel pedareiksi. Vain yhden ketjun aikana.
Ja naiset on haukuttu helpoiksi parhaat päivänsä nähneiksi läskeiksi.
Munan koko on mielipide mutta täällä on kerrottu ihan oikea keskiarvo, siitä voi itse päättää.
En nähnyt naisvihaa vaan joku teki aloituksen iltapäivälehden jutusta ja samantien ketjussa alkoi miesviha. Sinun ikä ja paino taitaa olla itsellesi arka paikka.
Sitten kannattanee hankkia silmät ja lukutaito eikä uhriutua miesvihasta kun ensin on pari sivua haukuttu naisia.
Minä en tässä uhriutunut mistään.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista ikärasismia... monet kun näyttävät yli 30-vuotiaina paremmilta kuin alle 26-vuotiaana. Mutta ei... se on se ikä mikä on turn off....
No ei musta miehet juurikaan kiinnostuneet sen jälkeen kun täytin 25. En päässyt enää yksillekään treffeille. Lieneekö syynä ikä vai joku muu? Jostakin syystä miehet ei enää kiinnostu yli 25 vuotiaista. Ja yhtä laiha olen kuin teininä jopa laihempi.
N27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla Etelä-Korea mennyt jo aikaa sitten Japanin ohi. On kuitenkin täysin eri asia fanittaa jonkun maan viihde- tai vaikka ruokakulttuuria kuin politiikkaa, hallintoa ja asenneilmapiiriä. Harva esim. fanittaa jenkkilää, mutta rakastaa jenkkien tuottamaa viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei musta miehet juurikaan kiinnostuneet sen jälkeen kun täytin 25. En päässyt enää yksillekään treffeille. Lieneekö syynä ikä vai joku muu? Jostakin syystä miehet ei enää kiinnostu yli 25 vuotiaista. Ja yhtä laiha olen kuin teininä jopa laihempi.
N27
Nämä N22 - N28 tyypit ovat ulisjonneja jotka rantautuivat tänne sen jälkeen kun olivat liian köyhiä ulikselle. Tunnistaa siitä, kuinka joko pönkittävät pick me hengesä miehiä tai sitten kertovat lorea siitä kuinka eivät kelpaa miehille kun ovat muutaman viikon liian vanhoja tai gramman liian painavia.
Japanilaiset miehet arvostavat feminiinisiä naisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N27
Nämä N22 - N28 tyypit ovat ulisjonneja jotka rantautuivat tänne sen jälkeen kun olivat liian köyhiä ulikselle. Tunnistaa siitä, kuinka joko pönkittävät pick me hengesä miehiä tai sitten kertovat lorea siitä kuinka eivät kelpaa miehille kun ovat muutaman viikon liian vanhoja tai gramman liian painavia.
Mun tapaus on ihan totta. Ei mulla ennenkään vientiä ollut paljon mutta yhtäkkiä loppui kuin seinään. Toki muutkin tekijät voi vaikuttaa kuin ikä.
N27
"Mun tapaus on ihan totta. Ei mulla ennenkään vientiä ollut paljon mutta yhtäkkiä loppui kuin seinään. Toki muutkin tekijät voi vaikuttaa kuin ikä.
N27"
Ensimmäinen viestini tähän ketjuun, mutta varmaan ne ovat sitten nuo muut tekijät, kun minullakin näin lihavana kolmekymppisenä on "vielä vientiä". Olen itseasiassa ollut tällä 29-33 ikävälillä suositumpi kuin koskaan aiemmin elämässäni, vaikka olen "tätimäistynyt" kovaa tahtia. Olen tasapaksu, laittamaton maatilan emäntä -tyyppinen nainen (joskus olen myös kuullut olevani dadbodin naispuolinen vastine, jonkinlainen "mammakroppa"), ja miehiä ikäväliltä 25-45 saa oikein hätistellä kimpusta.
Ehkä niiden kannattaisi alkaa elämään ihan oman näköistä elämää eikä välittää jostain yhteiskunnan painostuksesta. On paljon mukavampaa niin.
Vierailija kirjoitti:
"Mun tapaus on ihan totta. Ei mulla ennenkään vientiä ollut paljon mutta yhtäkkiä loppui kuin seinään. Toki muutkin tekijät voi vaikuttaa kuin ikä.
N27"
Ensimmäinen viestini tähän ketjuun, mutta varmaan ne ovat sitten nuo muut tekijät, kun minullakin näin lihavana kolmekymppisenä on "vielä vientiä". Olen itseasiassa ollut tällä 29-33 ikävälillä suositumpi kuin koskaan aiemmin elämässäni, vaikka olen "tätimäistynyt" kovaa tahtia. Olen tasapaksu, laittamaton maatilan emäntä -tyyppinen nainen (joskus olen myös kuullut olevani dadbodin naispuolinen vastine, jonkinlainen "mammakroppa"), ja miehiä ikäväliltä 25-45 saa oikein hätistellä kimpusta.
Sulla on sitten jotain muita vetovoimaisia tekijöitä. Nätit kasvot, nuorekas olemus tms.
Japanissa ja Koreassa naisen asema on todella huono. R'aiskauksia on myös paljon. Ja ihmiskauppaa ja vaikka mitä. Niin ja sitä salakuvaamista. Ällöttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N27"
Sulla on sitten jotain muita vetovoimaisia tekijöitä. Nätit kasvot, nuorekas olemus tms.
No kasvot se ei ainakaan ole, se on itseasiassa valitettavin piirre ulkonäössäni, olen hyvin "lapiolla naamaan lyöty". Mutta ehkä se sitten on jokin yleisfiilis. 🤔
Juu, on tällaisia miehiä tullut vastaan jotka luulevat selvästi yli nelikymppisinä menevänsä läpi alle kolmekymppisistä.
Tai vielä pelottavampaa jos niin nuoret oikeasti näyttävät niin vanhoilta.