Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö tavallisen, ahkeran ihmisen oikeasti pelätä työttömyyttä?

Vierailija
01.02.2024 |

Riittääkö kuitenkin töitä ihmisille, jotka ovat 15-vuotiaasta lähtien käyneet kesätöissä, opiskelleet tutkinnon tai pari, ahkerasti keränneet kokemusta monenlaisesta hommasta, olleet vuosia samassa työpaikassa ja edenneet uusille vastuualueille. Kuinka suuri riski tällaisilla ihmisillä on jäädä työttömäksi, jopa pitkäksi aikaa tai pysyvästi? Ymmärrän että kaikilla ei ole ollut voimavaroja hankkia kokemusta ja koulutusta silloin kun se oli vielä vähän helpompaa. 

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ikää 51. On vakituinen työ mutta olen tulossa hermoraunioksi siellä. Umpikuja ihan joka suunnassa. 

Vierailija
22/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän sitä jotain töitä aina löytyy, ei vaan välttämättä omaa alaa. Itse jäin 20v vakkarityöstä työttömäksi.

Itse asun omistusasunnossa ja lapsikorotukset ja asumistuki kun poistuu parin kk päästä niin en vaan ansiosidonnaisella mitenkään pärjää. Tuntuu tyhmältä ottaa tarjottu 1800€/kk varasto duuni, kun ansiosidonnainenkin on aiemmin ollut enemmän, saati sitten edeltävät palkkatulot. Pakko se vaan on mennä kunnes jotain parempaa löytyy.

Ei näihin yli 50 v. palkata ja miten edes jaksaisi tuolla, kun on niin tappiin asti tehostettu ettei nuoremmatkaan jaksa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ahkeruus suojaa potkuilta. firman perseennuolija voittaa aina yt neuvotteluissa vaikka ei tekisi ollenkaan töitä

Vierailija
24/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän sitä jotain töitä aina löytyy, ei vaan välttämättä omaa alaa. Itse jäin 20v vakkarityöstä työttömäksi.

Itse asun omistusasunnossa ja lapsikorotukset ja asumistuki kun poistuu parin kk päästä niin en vaan ansiosidonnaisella mitenkään pärjää. Tuntuu tyhmältä ottaa tarjottu 1800€/kk varasto duuni, kun ansiosidonnainenkin on aiemmin ollut enemmän, saati sitten edeltävät palkkatulot. Pakko se vaan on mennä kunnes jotain parempaa löytyy.

Oikea asenne. Useiden palstalaisten mielestähän mitään töitä ei ole tai niitä ei kannata ottaa vastaan. Tehnyt ite ihan samaa kun oman alan hommia ei ole löytynyt. Kyllä siin seuraavassa oman alan työhakemuksessa se on iso plussa että on tehnyt jotain siinä välissä kun etsii oman alan hommia.

Vierailija
25/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole turvassa irtisanomiselta, ei kukaan, jos hallituksen työsuhdeheikennykset menevät eduskunnassa läpi. Kuvittelitko, että irtisanotut ja lomautetut on laiskoja, tyhmiä  ja epäpäteviä?????

Kantsii alkaa vähitellen liittyä ammattiliittoon, kun on noinkin pihalla työlainsäädännöstä ja siihen työn alla olevista muutoksista, joita vastaan nyt lakkoillaan.

Vierailija
26/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitaa hommansa hyvin, niin verkostoituu ja sitä kautta yleensä löytyy helpoiten työt. Monia raksakavereita ja työttömäksi nyt kun rakentaminen sakkaa ja kaikki paitsi yks saikuttelija on saanut uusia hommia. Osa rakennukseen liittyvää ja osa muuta kun eivät ole nirsoilleet hommien sisällöstä juurikaan. 

En sano että tämä on jokaisen työttömän tarina, mutta kaikki tuntemani työttömät ovat työttömiä ihan omasta syystään. Menty töihin ja ekana ilmoitettu mitä ei halua tai aio tehdä "kun ei kuulu työnkuvaan". 

Itse olen sillä tavalla onnistunut ammatinvalinnassa, että alani töitä on jatkuvasti tarjolla ja tekijöitä vähän. Työttömänä olen ollut 2v ja se omasta tahdostani. 

Meiltä sai yks uus it henkilö lähteä ekan viikon jälkeen kun ei suostunut keittämään kahvia ja vetosi työsopimukseen, vaikka kaikki keitellään toisil

Hän ei menettänyt mitään päästessään pois työpaikasta, jossa kahvinkeitto on tärkein homma. 

Vierailija
27/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä varten on hyvä olla oma "kassa". Olisin pettynyt itseeni jos mitään ei olisi jäänyt säästöön näistä työntäyteisistä vuosista.

Vierailija
28/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea asenne. Useiden palstalaisten mielestähän mitään töitä ei ole tai niitä ei kannata ottaa vastaan. Tehnyt ite ihan samaa kun oman alan hommia ei ole löytynyt. Kyllä siin seuraavassa oman alan työhakemuksessa se on iso plussa että on tehnyt jotain siinä välissä kun etsii oman alan hommia.

Petterikö se siellä?

Vierailija
29/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aina toimi tuo. Voidaan katsoa, että on tyrinyt rankasti työssä tai hermot pettäneet, kun on päällikkötehtävästä loikannut eri alalle terästä/sohvia/vakuutuksia myymään ja sieltä taksikuskiksi.

Ja usein onkin hermot pettäneet ja ryyppy päällä.

Vierailija
30/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ellet ole lääkäri. Muutosneuvotteluja käydään alati kiihtyvämmin ja mitä vanhemmaksi tulet, sen todennäköisempää on saada fudut jossain vaiheessa.

Näin se vaan on. Meiltäkin oistettiin pihalle se kaiten ollut ja eniten tietävä, eikä varmasti laiskotellut. Ihan puskista tuli kaikille.

Vierailija
31/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työttömyyttä pitäisi pelätä, pääsee kerrankin lomailemaan oikein kunnolla ja tekemään kaikki ne asiat, joita on oikeasti halunnut elämässään tehdä mutta kun ei ole koskaan ollut aikaa.

Vähän rahaa säästöön ja kun isot ansiosidonnaiset juokseen niin ei varmasti jää rahastakaan kiinni.

Vierailija
32/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tavallisen ihmisen pitäisi vastoin tahtoaan ryhtyä EU-virkamieheksi? Eikö tavallinen ihminen saa olla tavallinen?

Vierailija
33/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinat ovat todella armottomat. Jos sattuu jäämään työttömäksi, niin siinä on ehkä 3kk aikaa löytää työpaikka. Tuon ajan jälkeen kaikki siihenastiset saavutukset ja tutkinnot menettävät arvonsa ja rekryssä ajatellaan, että 'tuossa on jotain vikaa, kun se ei ole jo päässyt töihin'. Se on uskomatonta, miten nopeasti hienon uran tehneen ihmisen ammattitaito ja osaaminen katoaa (työnantajien silmissä) sen jälkeen, kun hän on joutunut työttömäksi.

Vierailija
34/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä voi. En luottaisi mihinkään työhön.

Täälläkin jotkut hoitajat mainostavat että heille riittää töitä, mutta tiedän jo nyt ettei julkisella ole otettu lähteneiden tilalle uusia. Hoito on vaan huonompaa. Minkälaista stressiä tällainen aiheuttaa jäljelle jääneissä? 

Lisäksi yksityisellä (ja varmaan kohta julkisellakin)  hoitajan työ voi olla lumitöistä ruoanlaittoon, kaikkea mitä työnantaja keksii vaatia. 

Vierailija
35/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitaa hommansa hyvin, niin verkostoituu ja sitä kautta yleensä löytyy helpoiten työt. Monia raksakavereita ja työttömäksi nyt kun rakentaminen sakkaa ja kaikki paitsi yks saikuttelija on saanut uusia hommia. Osa rakennukseen liittyvää ja osa muuta kun eivät ole nirsoilleet hommien sisällöstä juurikaan. 

En sano että tämä on jokaisen työttömän tarina, mutta kaikki tuntemani työttömät ovat työttömiä ihan omasta syystään. Menty töihin ja ekana ilmoitettu mitä ei halua tai aio tehdä "kun ei kuulu työnkuvaan". 

Itse olen sillä tavalla onnistunut ammatinvalinnassa, että alani töitä on jatkuvasti tarjolla ja tekijöitä vähän. Työttömänä olen ollut 2v ja se omasta tahdostani. 

Meiltä sai yks uus it henkilö lähteä ekan viikon jälkeen kun ei suostunut keittämään kahvia ja vetos

Mistä päättelit että se on tärkein homma? Se on toisten huomioon ottamista ja kohottaa työmoraalia kaikille tasapuolisesti. Sä oot työtön ihan omasta syystä niinku tää eka kirjottaja sanoo

Vierailija
36/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tämä ajaa palkkatason ja työelämän, kun epätoivoiset tarttuvat mihin tahansa mahdollisuuksiin. 

Miksi ihmeessä kukaan on äänestänyt näitä oman kansansa halveksijoita? 

Vierailija
37/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 50-vuotiaiden syrjintä on kyllä niin räikeää ja suuri vääryys! Miten siihen voisi saada muutosta? 

Kaiken lisäksi se on aivan järjetöntä! Ihan hirveä määrä koulutusta ja osaamista menee hukkaan sen takia, että joku juuri koulusta päässyt rekrypelle raakkaa kaikki pitkän työkokemuksen kartuttaneet ammattilaiset pois. Yritysten pitäisi oikeasti itsekin havahtua siihen, miten järjetöntä tämä on. Ja fiksuimmat kai ymmärtävätkin palkata näitä timanttisia osaajia. Mutta ihan liian moni ei ymmärrä hyödyntää näitä kokeneita osaajia.

Vierailija
38/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on just se syy, miksi on järkevää, että tukia leikataan!

Vierailija
39/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömyyttä pitäisi pelätä, pääsee kerrankin lomailemaan oikein kunnolla ja tekemään kaikki ne asiat, joita on oikeasti halunnut elämässään tehdä mutta kun ei ole koskaan ollut aikaa.

Vähän rahaa säästöön ja kun isot ansiosidonnaiset juokseen niin ei varmasti jää rahastakaan kiinni.

Et nyt taida ymmärtää, että on hyvin mahdollista, ettei sinne töihin pääse enää ikinä. Jos eläkeikään on 10+ vuotta ja ansiosidonnaista saa jonkun 1,5 vuotta eikä asumistukeakaan heru (koska omistusasunto), niin kyllä siinä vaan työmarkkinatuella elellessä alkaa aika monikin asia jäädä rahasta kiinni, jos ei ole todella isoja säästöjä omasta takaa.

Vierailija
40/103 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näihin yli 50 v. palkata ja miten edes jaksaisi tuolla, kun on niin tappiin asti tehostettu ettei nuoremmatkaan jaksa. 

Miten heikkoja ihmiset ovat kun ei jakseta töitä tehdä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän