Vuokraturva varoittaa: Asumistuen leikkaukset nostavat vuokria
LEIKKAUKSET yleiseen asumistukeen tulevat nostamaan halvempien asuntojen vuokria kasvukeskuksissa, sanoo vuokra-asuntovälittäjä Vuokraturvan toimitusjohtaja Timo Metsola.
Yleinen asumistuki pienenee huhtikuussa. Tuolloin asumistuen omavastuuosuus kasvaa 42 prosentista 50 prosenttiin ja tuen korvausprosentti pienenee. Nämä muutokset koskevat kaikkia yleistä asumistukea saavia ruokakuntia.
Lisäksi yleisen asumistuen 300 euron ansiotulovähennys poistuu.
Metsolan mukaan edullisten asuntojen vuokrat nousevat leikkausten seurauksena, koska ne tehdään kerralla ja moni vuokralainen yrittää samanaikaisesti vaihtaa asuntoaan edullisempaan.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010197320.html?utm_medium=promobox&utm…
Kommentit (277)
Tarkoitus on vähentää nuo vuokrakorotus rahat partureilta ja muilta yrityksiltä, kulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvimpien asuntojen vuokrat ehkä hetkellisesti nousee tuossa, mutta sen jälkeen vähän kalliimpia asuntoja jää tyhjilleen ja vuokranantajat joutuvat laskemaan niiden vuokria. Sen jälkeen taas halvimpienkien vuokrat laskee jos samaan hintaan saa paremman.
Kokonaisuutena tämä tulee laskemaan vuokria.
Lyödäänkö vetoa, ettei tule laskemaan vuokria?
Oletko kommari lyönyt aiemminkin vetoa markkinataloutta vastaan? Totta helvetissä vuokrat laskee kun raha markkinoilla vähenee.
Olen ja ollut aina oikeassa. Siksi haluankin kanssasi lyödä vetoa, koska tulee helpot rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvimpien asuntojen vuokrat ehkä hetkellisesti nousee tuossa, mutta sen jälkeen vähän kalliimpia asuntoja jää tyhjilleen ja vuokranantajat joutuvat laskemaan niiden vuokria. Sen jälkeen taas halvimpienkien vuokrat laskee jos samaan hintaan saa paremman.
Oletko kommari lyönyt aiemminkin vetoa markkinataloutta vastaan? Totta helvetissä vuokrat laskee kun raha markkinoilla vähenee.
Juu, sun parturi vaimo jää työttömäksi.
Ei naiset ota enää kestoväriä, permanentteja ja raitoja parturissa, kun asumistukea, ansiosidonnaista ja soviteltua päivärahaa leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ja ollut aina oikeassa. Siksi haluankin kanssasi lyödä vetoa, koska tulee helpot rahat.
Vissiin nurkat sulla täynnä sinkkiämpäreitä edellisten vedonlyöntien jälkeen :D
Mua jotenkin aina naurattaa nää ihmiset, jotka kuvittelevat vuokrien laskevan jos tuet laskevat.
Kun ei niissäkään maissa laske, joissa on tuet vähennetty tai ei ole tukia lainkaan. Siellä vain vuokrat nousevat.
Ja kun soviteltua päivärahaa leikataan niin moni myyjä ja tarjoilija luopuu autosta ja jää pois töistä, kun linja-autoja ei kulje.
Eli autokorjaamoista irtisanotaan porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tippuu asumistuki n. 40e huhtikuusta alkaen, ei paha. Sen sijaan toimeentulotuki nousi jopa 32e ja saan sitä muiden tukien päälle jatkossa jopa 104e/kk. Kiitos indeksikorotus.
Ei paha, että sinulle jää kuussa 8e vähemmän rahaa, vaikka esim ruuan ja sähkön hinta ovat nousseet?
Sähkö maksaa mulle 0e. Kuuluu vuokraan. Ei ole omaa sähkösopparia edes. Ollut kuuteen vuoteen kun tässä asunut.
Kun osa-aikatyötä tekevät tarjoilijat lopettavat työt niin saatte odottaa lounasta ravintoloissa 2 h. Toivottavasti ruokatauko riittää 😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vissiin nurkat sulla täynnä sinkkiämpäreitä edellisten vedonlyöntien jälkeen :D
Tiedät olevasi väärässä, kun et lyö vetoa asiasta ;)
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokranantajat nostavat halvimpien asuntojen vuokrat ylös, niin erotus parempiin pieniin asuntoihin pienenee ja työssäkäyvä "parempi" ja luottotietoinen ja maksunsa hoitava väki vaihtaa niihin. Eli luotettava vuokranmaksaja karkaa. Tilalle on tarjolla sitten sossun takuuvuokra porukkaa. Miettisin vuokranantajana, että savustanko ITSE vuokrankorotuksellani hyvän vuokralaisen pois ja saan tilalle uuden, joka ei pysty kohta hoitamaan omavastuu osuuttaan vuokrasta asumistuen jälkeen?
Itse olen kertonut jo vuokranantajalleni, että lähden välittömästi, jos vuokraa nostat, koska saan isomman ja paremman asunnon kyllä ja vuokrakaan ei tällöin asuntoa vaihtaessa enää paljoa nousisi.
-luottotietoinen, työssäkäyvä, luotettavasti jo vuosia vuokransa maksanut-
Vierailija kirjoitti:
suomeen luotu kumma käsitys että muiden pitäisi maksaa työtä vieroksuvien oleilu keskustan kalleimmissa asunnoissa. padasjoki lopetti epäsosiaalisen aineksen vastaanoton kuntalaisten painostuksesta nykyään tammelan kunta ottaa kaikki pyromaaneista murhaajiin ja sijoittaa vanhusten rivareihin naapureiksi. HEI HALOO NYT ON VITUSSA MATOJA
Padasjoki ja Viitasaari on Suomen pers reikiä.
Vierailija kirjoitti:
Kun osa-aikatyötä tekevät tarjoilijat lopettavat työt niin saatte odottaa lounasta ravintoloissa 2 h. Toivottavasti ruokatauko riittää 😂😂😂😂😂
Foodoran muulit tuo safkan ilmaiseksi kotiovelle.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on vähentää nuo vuokrakorotus rahat partureilta ja muilta yrityksiltä, kulutuksesta.
Mä olen vähentänyt jo korona-aikojen alusta. Habitus alkaa muistuttaa Hynystä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti ei tule.
Ainoastaan vuokrat jossain korvessa tulevat alenemaan... Mutta niihinhän eivät voi köyhät edes muuttaa, koska köyhillä ei ole autoja. Koska niidenkin verotusta on korotettu.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan vuokrat jossain korvessa tulevat alenemaan... Mutta niihinhän eivät voi köyhät edes muuttaa, koska köyhillä ei ole autoja. Koska niidenkin verotusta on korotettu.
Siellä ne juuri tulevat nousemaan kun kaikkein köyhimmät muuttaa jonnekin hornan tuuttiin. Yleisesti vuokrien suunta taas on alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne vuokrat voi nousta, kun ihmisten käytettävissä olevat tulot asumista varten vähenee? Ei ainakaan taloustiede tue tällaista näkemystä, kun oletetaan muiden tekijöiden pysyvän ennallaan.
Ehkä tässä on kyseessä ajatus, että yhtä-aikainen suuri kysyntä lisää hintoja.
Niin mutta missä se kysyntä nousee. Helsingissä kysyntä kautta linjan laskee koska Helsingistä ei enää ole mahdollista löytää mistään sopivan hintaista asuntoa jos leikataan reilusti kaikista etuuksista samaan aikaan.
Eli muutto suuremmista kaupungeista suuntautuu pienemmiin kaupunkeihin. Jos lisäksi vielä työllisyys yleisesti heikkenee eli nyt vielä töissä käyvät joutuvat myös työttömiksi alkaa Helsingissä ja muissa isoissa kaupungeissa myös verotulojen lasku ihmisten hakeutuessa muualle. Kaikkinensa ehkä tyhmimpiä päätöksiä mitä mikään aiempi hallituskaan vielä keksinyt.
Tästä seuraa paljon haittaa niin työssä käyville kuin työttömille kun laaja kysynnän lasku (ruoka, vaatteet, ravintolat ja muut palvelut!!) ja sitä myötä uusia työttömiä konkurssien myötä.
Vierailija kirjoitti:
Tuki asumisoikeusasuntoihin loppuu myös huhtikuussa. Mun tapauksessa se tarkoittaa lähes 400 euroa.
Miten niin aso asuntojen tuki muuttuu? Eivät ne ole omistusasuntoja ja asumistuki päättyy omistusasuntouhun.
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin aina naurattaa nää ihmiset, jotka kuvittelevat vuokrien laskevan jos tuet laskevat.
Kun ei niissäkään maissa laske, joissa on tuet vähennetty tai ei ole tukia lainkaan. Siellä vain vuokrat nousevat.
Esim. Briteissä on käynyt näin. Siksi siellä onkin asunnottomien määrä räjähtänyt nousuun.