Näkyykö lakko kenenkään teistä arjessa?
Itselläni ei. Työpaikka ei ole lakossa, liittoni ei ole lakossa, olen etätöissä ja juuri kävin kaupassa jossa kaikki normaalisti.
Kommentit (181)
Olisi kurjaa, jos olisin oikeasti köyhä. Kuitenkin pieni eläkkeeni (noin kolmetuhatta/kk) riittää hyvin leipään, muroihin ja kaurajuomaan ja niiden saanti ei ole tuonut vaikeuksia. Surettaa kuitenkin köyhyys sekä työkyvyttömien ja sitä jo sosiaalisten kontaktien vuoksi haluavien puolesta että erityisesti tietämättömyydessä.
Valtio tukee tietääkseni jollakin tavalla ihmisiä kaikissa tilanteissa. Mitä enemmän joutuu tekemään turhaa paperityötä henkensäpitimiksi, sitä vähemmän jää energiaa olla mukana yleishyödyllisesti yhdistyksissä ja muussa vapaaehtoistyössä, joka on niidenkin oikeus, jos yrittäjät eivät ota työhön, kun eivät ole keksineet tuotteita, jotka menisivät kaupaksi ulkomaille. Keskinäinen normaali palvelu ja kaupankäynti ovat sisäsiittoista puuhastelua, vaikkakin välttämätöntä ja ne eivät rikastuta meitä kansakuntana kuin välillisesti.
Nuorten kannattaa hankkia niin hyvä koulutus kuin suinkin muuttuvaan maailmaan nopean sopeutumisen vuoksi, eikä vain palkan. Palkan mukaan esimerkiksi automyyjä saa kuukaudessa enemmän kuin esim. tohtoriksi väitellyt kemisti, mutta arvatkaapa kummalla on paremmat valmiudet muuttuvassa yhteisössä hankkia mielekäs vaihtoehtotyö, jos edellinen menee alta ja ansiosidonnaisia on rajoitettu hallituksen nykyesityksen mukaisesti.
Ei näy, en tilaa paskaa Kiinasta.
Jos se bensa nyt oikeasti loppuisi, niin jäisi pari työreissua tekemättä.
Ei näy. Akava vastustaa kyllä tiettyjä uudistuksia, muttei lakkoile.
Kyllä se lakko alkaa näkymään kaikkien meidän elämässä, jos sen seurauksena vienti sakkaa ja ajaudutaan pidempään taantumaan tai lamaan. Kouluihin ja terveydenhuoltoon riittää entistä vähemmän rahoitusta ja jokaisen yksilön oma vastuu itsestä ja perheestä kasvaa entisestään. Ehkäpä ainoa hyvä asia tässä on, että sen seurauksena luulisi yhteisöllisyyden kehittyvän tarpeen niin sanellessa.
Tässä jää kyllä nyt tärkeimmät asiat liian vähälle huomiolle. Vihreä siirtymä, lastemme tulevaisuus kärsii kun haetaan etuja meille aikuisille. Sanoisinpa vaan, että järki käteen ja tekevälle kyllä töitä riittää isojen ikäluokkien eläköityessä.
Ei varmaan muuten mutta kaupassa ehkä viikon jälkeen voi jotkut hyllyt vähän tyhjentyä. Sitten luultavasti jokunen lakon kannattajakin muuttaa mielensä kun alkaa omaa elämää haittaamaan.
Ei näy. Eikä tule seuraavatkaan kaksi viikkoa näkymään muuta kuin lööpeissä. Mainehaitta tällainen turha lakkoilu kyllä Suomelle on, joten ehkä se näkyy sitten yhä vähenevinä investointeina myöhemmin.
Eipä näy. Vaikka kokkareet kaivaa itselleen yhä syvempää monttua
Toivottavasti ei näy. En aio enää ikinä äänestää vassareita. Niin paljon ne mua harmittaa. 😡
Palveluja on paremmin saatavilla, kun lakossa olevat tekevät muuta työtä toisessa yrityksessä tai omalla y-tunnuksella.
Tuskin vaikuttaa. Jos bensa loppuu huoltamoilta niin sitten pitää varmaan kävellä töihin, mutta reilu 2 km ei ole paha matka.
Ei näy millään tavalla. Enkä tunne ketään joka olisi lakossa. Lakkoilijat ovat kai jotain punikkeja ja kommareja.
Eihän se näy, kuin vienti- ja tuontialalla. Eli menetetään luotettavat toimittajat, kun ruuat pilaantuu satamassa, ja niistä tuotteista voi sitten tulla pula. Mutta ei ole pelkoa että nälkään kuolisi. Kauraryynejä riittää ja vielä on kotimaisia perunoita ja porkkanoita myynnissä, Hedelmät voivat loppua, jos lakko kestää kuukauden.
Polttoainettakin riittäisi, jos sitä ei hamstrattaisi.
Tietysti, jos ei nyt ihmiset hulluna hamstraa.
Ihan hyvä olisi, kun lakkoilisivat vaikka koko vuoden. Ei olisi hedelmälimsoja, millä lihotaan vain.
Talouteenhan sillä on vaikutusta, eli joudutaan sitten enemmän leikkaamaan, kun verotulot vähenee ja kiikunkaakun elävät yritykset menevät konkurssiin.
Itse asiassa vaikuttaa tai uskon että tulee vaikuttamaan koska tuonti ulkomaille käsittääkseni keskeytyy lakon takia?
Asun Tallinnassa ja ostan aina Prismasta pakaste herneitä sekä maissia. En halua purkitettuja, ne on pahoja.
Tänään kävin hakemassa pakkaseen varalle ettei lopu. Laitan salaattiin jota syön joka päivä.
Luksusprobleema varmaan jonkun mielestä.
Muuten se ja sama, tosin kannatan lakkoa.
Aivan typerää lakkoilla, kun se vaikuttaa ihan tavallisiin työntekijöihin eniten. Olen kyllästynyt elämääni haittaavaan lakkoiluun, eikä sympatiaa porukoille tipu. Maan talous on kuralla, joten pakko on tinkiä jostain. Hallitus on valittu, antaa tehdä työnsä. Mitä eivät vasemmistopuolueet menneet hallitukseen mukaan kantamaan vastuuta. Turha nyt ruikuttaa hylättyä valtaa. Kaipa lakkoilijoiden tilalle tulee halpatyövoimaa ulkomailta. Jos siis on yhä työpaikkoja jäljejjä, minne mennä.
Vierailija kirjoitti:
Palveluja on paremmin saatavilla, kun lakossa olevat tekevät muuta työtä toisessa yrityksessä tai omalla y-tunnuksella.
Minun auton huollon tekee yksi tällainen lakkoilija ensiviikolla edullisesti "puhtaana käteen."
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei näy. En aio enää ikinä äänestää vassareita. Niin paljon ne mua harmittaa. 😡
Sama juttu! Olen TYÖNTEKIJÄN puolella, mutta TYÖTTÖMÄT eivät ole duunarin elätettävä. Duunari maksaa työllään työttömän viulut. Siis pötköttelijät töihin, kuten minä.
Vassarit ja demut kaiken takana, koska eivät halua alistua hallituksen toimiin! AY liitot eivät kuulu hallituksen neuvottelupöytään.
Ensimmäistä kertaa olen kyllä ay-liikkeitä vastaan. Suomen talous on erittäin syvässä jamassa ja ay-liikkeet estää vientitaloutta. Ei näillä lakoilla tässä tilanteessa aiheuteta kuin lisää yritysten konkursseja ja työttömyyttä.
Kohta ei enää nousta tästä kuopasta. Työpaikat loppuu eikä veronmaksajia ole, silloin loppuu köyhienkin tukeminen lopullisesti, kun ei kukaan tuo valtiolle rahaa. Kohta ollaan Kreikka 2.0
Sitten alkaa työnteko kiinnostamaan kun valtio kääntää rahahanat lopullisesti kiinni joka suuntaan. Mutta ei ole työpaikkaa mihin mennä.