Miksi tuhlataan miljardeja toissijaisiin raideliikennehankkeisiin?
Tunnin rata Turusta ja itäradan uusi linjaus. Yhteensä kustannusarviot ovat 6-8 miljardia ja todellisuus tulee olemaan yli 10 miljardia.
Turun tunnin radan hyödyt ovat mitättömät. Idän liikenne tulee oleman niin tavaran kuin henkilöidenkin osalta mitätön vielä vuosikymmeniä, koska Venäjä eristetään pitkäksi aikaa.
Paljon tärkeämpää olisi rakentaa jäämeren rata Norjaan ja toinen yhteys pohjois-ruotsiin. Nämä ovat huoltovarmuuden ja alueiden elinvoimaisuuden kannalta paljon tärkeämpiä ja hyödyt olisivat mittavat. Investoinnilla mahdollistettaisiin myös mittavat kansainväliset investoinnit kaivos-, metalli- ja jatkojalostus teollisuuteen.
Kommentit (41)
Yksi turhimmista hankkeista ikinä. Parempi sijoitus olisi vaikka junayhteys pohjois-Norjaan.
Ei Kokkarit ja PS voi myöntää tehneensä virheen hallitusohjelman kirjauksissa, vaan suoltavat jääräpäisesti miljardit aivan järjettömään hankkeeseen.
Koska Orpo on täysi urpo, johan nämä lakotkin sen osoittavat.
Koska valtio vielä toistaiseksi saa lainaa. Velaksi on niin mukava elää. Tulevat sukupolvet kärsiköön, kun kokoomus ja PS polttaa miljardeja.
Itäradan osalta aloitus unohtaa, että oikaisu nopeuttaisi myös yhteyksiä Savon ja Karjalan radoille Kuopion ja Joensuun suuntiin. Mutta eikö Itärata jo kuopattu ainakin tältä hallituskaudelta?
Vierailija kirjoitti:
Itäradan osalta aloitus unohtaa, että oikaisu nopeuttaisi myös yhteyksiä Savon ja Karjalan radoille Kuopion ja Joensuun suuntiin. Mutta eikö Itärata jo kuopattu ainakin tältä hallituskaudelta?
Itärata ei vahvista huoltovarmuutta millään tavalla. Olemme motissa, jos Itämerellä ei pääse laivat kulkemaan.
Kerro milloin valtio on tehnyt oikein ajoitettuja, järkeviä ja kustannustehokkaita investointeja. Yleensä ainakin ajoitus on mennyt pieleen.
Yhtä hölmöä kuin Kreikan lainat aikanaan.
Itärata ei tule toteutumaan. 5-10 minuutin nopeutus hintaan 1,5-3 miljardia euroa ei vaan kannata.
Vierailija kirjoitti:
Itärata ei tule toteutumaan. 5-10 minuutin nopeutus hintaan 1,5-3 miljardia euroa ei vaan kannata.
Tunnun juna laskee Turku- Helsinki rahan matka-aikaa 15 minuuttia, jos sitäkään koska tuplaraiteesta luovuttiin kustannusten takia, eli tämäkin useamman miljardin huippunopea juna odottelee vastaan tulevaa junaliikennettä milloin missäkin.
Rata jäämerelle pitäisi olla valmis jo eilen. Nyt päättäjät vauhtia päätöksentekoon, että saadaan hommat käyntiin. Ehdoton prioriteetti 1.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itärata ei tule toteutumaan. 5-10 minuutin nopeutus hintaan 1,5-3 miljardia euroa ei vaan kannata.
Tunnun juna laskee Turku- Helsinki rahan matka-aikaa 15 minuuttia, jos sitäkään koska tuplaraiteesta luovuttiin kustannusten takia, eli tämäkin useamman miljardin huippunopea juna odottelee vastaan tulevaa junaliikennettä milloin missäkin.
Se mitä ennen kutsuttiin tunnin junaksi on muutettu etupäässä lähiliikennehankkeeksi joka luo yhteyden Lohjan seudulle. Se on sen päämerkitys eikä mikään 15 minuuttia.
Ministeriön laskelma. Länsiradan hyöty 0€. Kuka nyt Turkuun muutenkaan menisi, nopeadti?
Vierailija kirjoitti:
Rata jäämerelle pitäisi olla valmis jo eilen. Nyt päättäjät vauhtia päätöksentekoon, että saadaan hommat käyntiin. Ehdoton prioriteetti 1.
Älä unta nää, että Orpo ja Purra aloittaisivat mitään valmistelua investoinnista Lappiin, tässä taloudellisessa tilanteessa
Suunnitellut radat yhdistävät Etelä-Suomen suurimmat väestökeskittymät nopeilla, ympäristöystävällisillä ja toimivilla joukkoliikenneyhteyksillä, muodostaen Hki - Turku - Tampere alueesta yhden noin 1.5 miljoonan ihmisen työssäkäyntialueen
Itäisen Etelä-Suomen asukkaana kyllä toivoisin että Porvoo-Kouvola rata olisi toteutumassa jo huomattavasti nopeammin.
Se mikä investoinneissa kannattaa huomioida on, että raha jää kiertämään kotimaan talouteen työmiesten ja -naisten palkkojen, maanrakennusyritysten, suunnittelijoiden ja tavarantoimittajien muodossa. Yhden ratahankkeeseen laitetun euron ei tarvitse montaa kertaa vaihtaa omistajaa kaupan kassalla tai yrityksen palkanmaksun toimesta kun se on kokonaan palautunut yhteiskunnalle.
Infrahankkeet ovat järkeviä tapoja elvyttää taloutta ja luovat samalla edellytyksiä tulevaisuuden hyvinvoinnille.
Vierailija kirjoitti:
Ministeriön laskelma. Länsiradan hyöty 0€. Kuka nyt Turkuun muutenkaan menisi, nopeadti?
Turkulaiset kotiinsa. Eipä juuri muut.
Nämä nyt ovat näitä hankkeita jolla kalastellaan ääniä omasta vaalipiiristä seuraavissa vaaleissa. Ei tuossa mitään todellista järkeä ole mutta kun äänestäjät on pakko pitää tyytyväisinä.
Sama juttu myös vihreillä. Ei niissä liito-oravien levähdystolpissa mitään järjeä ole mutta joku viherspede noistakin tulee iloiseksi ja antaa sitten äänensä asiansa edistäjälle.
Miksi tuhlataan miljardeja kehitysapuun?
Vierailija kirjoitti:
Suunnitellut radat yhdistävät Etelä-Suomen suurimmat väestökeskittymät nopeilla, ympäristöystävällisillä ja toimivilla joukkoliikenneyhteyksillä, muodostaen Hki - Turku - Tampere alueesta yhden noin 1.5 miljoonan ihmisen työssäkäyntialueen
Itäisen Etelä-Suomen asukkaana kyllä toivoisin että Porvoo-Kouvola rata olisi toteutumassa jo huomattavasti nopeammin.
Se mikä investoinneissa kannattaa huomioida on, että raha jää kiertämään kotimaan talouteen työmiesten ja -naisten palkkojen, maanrakennusyritysten, suunnittelijoiden ja tavarantoimittajien muodossa. Yhden ratahankkeeseen laitetun euron ei tarvitse montaa kertaa vaihtaa omistajaa kaupan kassalla tai yrityksen palkanmaksun toimesta kun se on kokonaan palautunut yhteiskunnalle.
Infrahankkeet ovat järkeviä tapoja elvyttää taloutta ja luovat samalla edellytyksiä tulevaisuuden hyvinvoinnille.
Itä-Suomea aidosti hyödyttävät ratahankkeet kuten rannikkorata Helsingistä Haminaan tai oikorata Heinolasta Mäntyharjulle on hylätty. Sen sijaan on valittu Itärata joka kyllä maksaa paljon, mutta ei tuota mitään erityistä hyötyä verrattuna nykyisiin yhteyksiin. Itäradan tuoma matka-ajan lyhennys on niin pieni, että pelkkään junien suunnanvaihtoon Kouvolan asemalla menee pitempi aika.
Pelkkä rahan kiertäminen ei ole mikään peruste rahankäytölle. Jos näin olisi, niin työmiehille voisi vaikka maksaa siitä, että kaivavat lapiolla kuoppia ja heti perään täyttävät ne kuopat.
Siksi kun pääministeri on Turusta ja muutkin ministerit Oulun eteläpuolelta. Eivät ymmärrä realiteeteista ja huoltovarmuudesta yhtään mitään.