Näkyykö lakko kenenkään teistä arjessa?
Itselläni ei. Työpaikka ei ole lakossa, liittoni ei ole lakossa, olen etätöissä ja juuri kävin kaupassa jossa kaikki normaalisti.
Kommentit (181)
En pääse työpaikalle, mutta ei se haittaa, teen etänä töitä ja työmatkoihin (pitkät) menevä aika säästyy.
En ole käynyt kaupassa, koska käyn siellä normaalistikin vain kerran viikossa. Se ei ole mikään tuen ilmaus mielenosoitukselle laillisesti äänestettyä hallitusta vastaan.
Täällä maaseudulla ei huomaa mitenkään. Julkista liikennettä ei ole muutenkaan, omalla autolla pitää ajaa työ- ja kauppareissut. Tytär asuu yo-kaupungissa ja viiden kilometrin työmatka omalla autolla ruuhkassa oli kestänyt siinä vaiheessa 45 min, ja oli vasta parin sadan metrin päässä kodistaan. Ei käy kateeksi kaupunkilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kaks ylimääräistä vapaapäivää. Teollisuusliitto maksaa 100€/päivä 👍 Nyt on aurinkoinen päivä niin lähden hiihtoretkelle, mehut ja makkarat mukaan 😎
Teollisuusliitto?
Vierailija kirjoitti:
Vain sen verran, että hankalan yön jälkeen sain nukkua pidempään, koska olen itsekin lakossa. Meidän ala lakkoilee vain tämän päivän, eli huomenna olen taas kiltisti etätyöpisteellä, kuten muinakin päivinä. Koin lakon tärkeäksi, koska en hyväksy hallituksen tapaa kurjistaa vain heikko-osaisimpien oloja. En ole vielä keksinyt, millä tavoin valtionvelka pienenee, jos työntekijöiltä viedään 1. sairauslomapäivän palkka ja irtisanomista helpotetaan.
Jos yksilöperusteinen irtisanominen olisi mahdollista asiallisilla syillä (kuten se, että yksilö ei tee mitään), niin kollektiivisia irtisanomisia tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä ei tarvittaisi ainakaan niin paljoa. Yritykset irtisanovat lusmut ja siinä menee hyvässä lykyssä tukku muitakin. Samalla muutoksella kynnys palkata ihmisiä töihin alenisi merkittävästi. "Tarjolla vain 0-sopparia ja pätkää".. palkkaisitko itse toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen ihmisen, josta et (vielä) tiedä tekeekö hän mitään ja saikuttaako miten tarmokkaasti? 0-sopparien ja pätkien tarjoaminen on työmarkkinoiden vastaus siihen, että työtä tekemättömästä työntekijästä ei pääse kohtuuvaivalla eroon. Jos irtisanominen helpottuisi, poistuisi tämäkin tarve. Näinollen, valtionvelka pienenisi sitä kautta, että työtä tarjottaisiin enemmän ja kun lusmuilu ei olisi työpaikalla mahdollista, työtä myös tehtäisiin enemmän. Kaikki voittaisivat, paitsi ne lusmut. Työnantajana ajattelen näin.
Ei mutta sain hyvän ajatuksen säästökohteesta. Liitot voisi ottaa hoitaakseen työttömyyskorvaukset, eikö? Tasasumma 100 euroa päivässä jokaiselle. Ja Lumon vuokriin 50% alennus. 🤔
Näkyy huonosti kirjoitettuja otsikoitta.
Ei täällä maalla joku lakko näy millään lailla. Jos sähköt menee, niin on varasysteemit, sähköä saadaan riittämiin ja leivinuunilla paistellaan paistit sun muut syötävät, lämpiää samalla pirtti. Halkoja saunan kiukaaseen, halot saatu ihan omasta mettästä, on lintupaistia, on hirvipaistia ja kalakeiton kalat itse pyydetty.
Pakkasessa marjoja, mehut keitellään omenista, herukoista ja kirsikoista. Juurekset, perunat, sipulit kellarissa, leivät, sämpylät, kakut ja pullat leivotaan ihan itse.
Lypsykarja-tila, kanoja on myös, pannukakkukin paistetaan ternin maitoon. Nam.
Lopputulema: kaupassa käydään kerran kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain sen verran, että hankalan yön jälkeen sain nukkua pidempään, koska olen itsekin lakossa. Meidän ala lakkoilee vain tämän päivän, eli huomenna olen taas kiltisti etätyöpisteellä, kuten muinakin päivinä. Koin lakon tärkeäksi, koska en hyväksy hallituksen tapaa kurjistaa vain heikko-osaisimpien oloja. En ole vielä keksinyt, millä tavoin valtionvelka pienenee, jos työntekijöiltä viedään 1. sairauslomapäivän palkka ja irtisanomista helpotetaan.
Jos yksilöperusteinen irtisanominen olisi mahdollista asiallisilla syillä (kuten se, että yksilö ei tee mitään), niin kollektiivisia irtisanomisia tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä ei tarvittaisi ainakaan niin paljoa. Yritykset irtisanovat lusmut ja siinä menee hyvässä lykyssä tukku muitakin. Samalla muutoksella kynnys palkata ihmisiä töihin alenisi merkittävästi. "Tarjolla vain 0-sopparia ja pätkää".. palkkaisitk
Voittaisinko minä jos tekisin sinulle töitä vaikka vitosen tunti? Ja yhtä tehokkaasti kuin tuo 10 kertaa kalliimpi tyyppi? Sehän olisi laillista eikä tarvitse syytä sanoa edellinen työntekijä? Ollaanko kavereita?
-eri
Kyllä h*lvetti lakko näkyy. Olen tänäänkin toista tuntia odotellut kaupungin kai ainoaa bussivuoroa. Huomenna sama souvi. Pakko päästä paikasta A paikkaan B. Kuinka kauan vielä meinaatte pistää p*rsettä penkkiin ja tehdä muille kiusaa?
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli lähikaupat kiinni, tänään ei kulje julkiset ja piha aivan jäinen kun huoltoyhtiö osallistuu lakkoon.
En silti valita, hallituksen täytyy tajuta ettei Suomi ole diktatuuri.
Ei olekaan diktatuuri, vaan parlamentaarinen demokratia. Diktatuuri Suomi olisi, jos hallituksen päätöksentekoon vaikutettaisiin ulkoparlamentaarisin keinoin. Suomessa tämä ulkoparlamentaarinen korporaatiohallintoperinne on pitkä, joten parlamentaaristen pelisääntöjen noudattaminen tuntuu monesta oudolta. Pikku hiljaa on kuitenkin etäännytty korporaatiovallasta kohti parlamentarismia. Eli kaikkien pitäisi tajuta, että Suomi ei ole diktatuuri.
Vierailija kirjoitti:
Ei millään tavalla, eikä poliittisen lakon tulekaan näkyä. Sehän on mielenilmaus, joten vaikutukset ovat rajalliset.
Kyllä se minulla näkyi. Päiväkoti ei ollut auki ja piti tehdä monimutkainen järjestely lapsen hoidon takia.
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Liitot ajaa työttömän asiaa. Emmekö me maksa liitoille duunarin puolesta taistelusta.
Työttömyyskassa maksaa työttömän korvaukset, ei liitot!
Ja rahat sinne työttömyyskassaan, niin liittojen kassoihin kuin YTK-kassaankin tulevat palkansaajien ja työnantajien maksamista työttömyysvakuutusmaksuista. Vain 5% tulee liitoilta itseltään. Eli kaikki maksavat työttömyysvakuutusmaksua, kaikki eivät saa korvauksia työttömyyskassoista. Tämä on suunnaton vääryys, joka pitäisi oikaista. Joko ansioon sidotut korvaukset kaikille yhtä lailla siihen katsomatta, kuuluuko johonkin liittoon tai kassaan - koska kaikki kerta maksavat työttömyysvakuutusmaksua. Tai sitten työttömyysvakuutusmaksu pois niiltä, jotka eivät kuulu liittoon tai kassaan. Tilanne, jossa kaikilta peritään työttömyysvakuutusmaksua, mutta kaikki eivät siitä hyödy, on täysin absurdi. Ajatelkaa jos sama olisi sairausvakuutusmaksun suhteen. Kaikilta maksua perittäisiin, mutta sairausvakuutuksen nojalla maksettavia etuuksia saadakseen tulisi liittyä johonkin korporaatioon. Liittojen propaganda, että ansiosidonnaiset korvaukset olisivat "liiton päivärahoja" on todella paksua.
Näkyy siten etten pääse hoitamaan asioita, mitä pitäisi päästä hoitamaan. Jalat ei kestä kävellä pitkiä matkoja ja taksiin ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yksilöperusteinen irtisanominen olisi mahdollista asiallisilla syillä (kuten se, että yksilö ei tee mitään), niin kollektiivisia irtisanomisia tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä ei tarvittaisi ainakaan niin paljoa. Yritykset irtisanovat lusmut ja siinä menee hyvässä lykyssä tukku muitakin. Samalla muutoksella kynnys palkata ihmisiä töihin alenisi merkittävästi. "Tarjolla vain 0-sopparia ja pätkää".. palkkaisitk
Kyllä on ihan jo nyt mahdollista irtisanoa sillä perusteella että henkilö ei tee sovittuja työtehtäviä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli lähikaupat kiinni, tänään ei kulje julkiset ja piha aivan jäinen kun huoltoyhtiö osallistuu lakkoon.
En silti valita, hallituksen täytyy tajuta ettei Suomi ole diktatuuri.
Ei olekaan diktatuuri, vaan parlamentaarinen demokratia. Diktatuuri Suomi olisi, jos hallituksen päätöksentekoon vaikutettaisiin ulkoparlamentaarisin keinoin. Suomessa tämä ulkoparlamentaarinen korporaatiohallintoperinne on pitkä, joten parlamentaaristen pelisääntöjen noudattaminen tuntuu monesta oudolta. Pikku hiljaa on kuitenkin etäännytty korporaatiovallasta kohti parlamentarismia. Eli kaikkien pitäisi tajuta, että Suomi ei ole diktatuuri.
On se silloin kun yksi heebo jyrää kaikkien yli. Kansan, asiantuntijoiden, äänestäjien, kenen vaan.
Näkyy niin että joudun kävelemään 10km töihin. Ärsyttää kun lakko vaikuttaa meihin duunareihin, keillä ei ole mahdollisuutta etätöihin tai varaa auton pitämiseen.
Mikä lakko, onko joku lakossa? 77
Ei meidänkään työpaikka lakossa. Kaupasta saa tavaraa, ainoa mikä vaikuttaa et joudun kävelemään työpaikalle.
Ei näy ja olisin mielelläni ottanut vaikka pari vapaa päivää