Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhustyö osastolla on aivan hirveää!!! Joka ikinen päivä samat

Vierailija
31.01.2024 |

hommat. Löysää paskaa, kovaa paskaa, kusenhajua, pieruja naamalle vaippaa vaihtaessa, peräruiskeita, paskaa lattialla, paskaa itsekseen vaeltavien huonekaluissa, paskaa petivaatteilla, paskaista hilseilevää ihoa joka pölisee naamalle, paskavettä joka loiskuu suihkuttaessa käsivarsille, paskalistoja, vatsantoimituslistoja, haisevia tissinalusia, nivusia, persevakoja, kyykkimistä asiakasta pukiessa niin että veri puskee päähän ja taju meinaa lähteä, töhnäisiä tekohampaita ja kuulolaitteita. 

HYI HELVETTI ETTÄ VIHAAN TYÖTÄNI!!!!!! VIHAAAAAAAAAAAN!!!!! ONNEKSI TÄTÄ ENÄÄ KOLME VIIKKOA, SITTEN EI ENÄÄ IKINÄ!!!!!!!!!!!

Kommentit (341)

Vierailija
281/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla ollut 20v. ja samanmoisia aatoksia mulla vammaistyöstä. Ei vaan pysty. Täytyy vaan löytää se oma paikkansa niin tää työ kyllä antaakin paljon paskasta huolimatta 

Ei tämä ole töitä kummempaa. Tämän työn palkalla on perhe elätetty ja laskut maksettu. 

Kun ei ota kutsumuksena, eikä mieti mitään ihmeempää, niin huomaa, että työ on työtä. Ei tähän tarvita mitään itkuhymiö surunaamoja, mitä hoitajien palstoilla näkee jatkuvasti. Ammatillisuus on se tärkein juttu. Tekee työt hyvin ja lähtee kotiin. Siinä se. Ei jää kotona miettimään kenenkään kohtaloa, vaan hommaa sen elämän työn ulkopuolelta. 

Näin olen pärjännyt kohta eläkeikään ja ei ole sen suurempia tunteita ollut tätä työtä kohtaan. 

Nyt tietenkin alapeukutetaan, kun en mainosta olevani empaattinen kutsumus, joka uupuu työn henkiseen paineeseen. Ihan vapaasti. Olen ollut aina hyvä työntekijä ja hoitanut työni hyvin, mutta en ole sekoittanut omia tunteitani tähän työhön

Vierailija
282/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luolamieskaudella ihmiset eli kolmekymppiseksi. Ehkä sillä on tarkoitus.

Nyt ihmisen loppuvuodet on tollasta karseeta kidutusta vaan. Eivät ne vanhuksetkaan taatusti tuosta nauti.

Eikä eläneet. Lapsikuolleisuus vääristää tilastoja. Jos selvisi lapsuuden, eli keskimäärin yhtä pitkään kuin nykyään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös töissä on jatkuvaa kusen siivoamista vessoista.. vanhukset ruikkii vessat järkkyyn kuntoon. -Sahu 

Vierailija
284/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

väärällä alalla

Vierailija
285/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä että otat epäkohdista listan, aina uusia listoja. Ja joku alkaa korjaamaan niitä ja ihmisten pitäisi kiinnostua siitä. Myös siivousta saisi olla eli siivoojat ajoissa. Ei kai yksi hoitsu voi kaikkea puhdistaa tai vajavainen henkilökunta.

Tai valitus kuntaan tai epäkohdat esille. Iäkkäät kärsivät takuulla myös itse jos on sotkua, hajua tai ongelmia. Asiat pitäisi johtaa hyvin ja suunnittelu. Iäkkäät eivät itse pysty asioita enää korjaamaan ja voi olla heikko kunto. Moni ei halua olla laitoksessa varmaankaan, ellei ole pakko olla. Yksityisyyttäkin kaipaavat ja rauhaa. Se on melkein kuin sairaalassa hoitamista, koska on paljon vaivoja ja tekemistä koko ajan.

Ap:n lista, epäkohta nro 1: vanhukset ulostavat

Vierailija
286/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi hoitajana voi valita, missä töitä tekee. Vanhuspuoli ei ole minun juttu. Kokeiltu on ja päätin, ettei ikinä enää. Mutta onneksi on hoitajia, jotka tykkää vanhuksilla työskennellä. Suuret ikäluokat kolkuttelee jo hoitopaikkojen ovia 

Suurista ikäluokista on jo osa mullan alla ja osa pärjää loppuun asti kotonaan. Noin maksimissaan 5 vuotta vielä, ja vanhushoivan tarve alkaa vähentyä.

Tarve on jo vähentynyt. Hallitus on laskenut vanhushoivan hoitajamitoituksen 0,65:stä 0,6:een, joten hoitajia tarvitaan vähemmän kuin ennen. Eniten hoitajien tarvetta on kuitenkin vähentänyt se, että hyvinvointialueet ovat siirtäneet vanhustyön painopistettä laitoshoidosta kotihoitoon, joka tulee yhteiskunnalle paljon halvemmaksi (ei tarvitse erikseen kalliisti rakennettuja hoivakoteja, vuokria, ruokahuoltoa, siivousta yms.) ja vie paljon vähemmän hoitajaresurssiakin.

Kun vanhus on kotona, hän tilaa itse kotiinsa kauppakassin tai ateriapalvelun, maksaa itse siivoojansa, roskapussinsa ja asumiskulunsa. Hoitaja käy muutaman kerran päivässä varmistamassa, että vanhus ottaa lääkkeet, syö ruoat ja auttaa tarvittaessa hygieniassa. Kotihoidossa on aivan tavallista, että yhdellä hoitajalla on esim. 6-7 asiakasta, joilla hän käy päivän aikana 2-3 kertaa. 1/6= 0,17 ja 1/7= 0,14. 

Vierailija
287/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ihmisen loppuvuodet on tollasta karseeta kidutusta vaan. Eivät ne vanhuksetkaan taatusti tuosta nauti.

Eikä eläneet. Lapsikuolleisuus vääristää tilastoja. Jos selvisi lapsuuden, eli keskimäärin yhtä pitkään kuin nykyään. 

Neandertalien aikana joku harva saattoi elää 50-vuotiaaksi. Yleinen elinaika oli 40 vuotta. Jos ajatellaan nykyihmistä, niin keskiajan kuninkaalliset kuolivat meidän näkökulmastamme todella nuorina. Luin äskettäin joidenkin sukuluetteloita. Hätkähdyttävää. Monet kuninkaat, kunongattare tai näidenj jälkeläiset kuolivat 42-vuotiaana, 35-vuotiaana jne. Vain  harvat elivät 60-vuotiaaksi. Tämän lisäksi monet kuolivat lapsena, koska tauteihin ei ollut nykyaikaisia lääkkeitä eikä ollut rokotuksia. Vaikka ihmisillä oli riittävästi ruokaa ja lämpimiä vaatteita.

Vierailija
288/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarve on jo vähentynyt. Hallitus on laskenut vanhushoivan hoitajamitoituksen 0,65:stä 0,6:een, joten hoitajia tarvitaan vähemmän kuin ennen. Eniten hoitajien tarvetta on kuitenkin vähentänyt se, että hyvinvointialueet ovat siirtäneet vanhustyön painopistettä laitoshoidosta kotihoitoon, joka tulee yhteiskunnalle paljon halvemmaksi (ei tarvitse erikseen kalliisti rakennettuja hoivakoteja, vuokria, ruokahuoltoa, siivousta yms.) ja vie paljon vähemmän hoitajaresurssiakin. Kun vanhus on kotona, hän tilaa itse kotiinsa kauppakassin tai ateriapalvelun, maksaa itse siivoojansa, roskapussinsa ja asumiskulunsa. Hoitaja käy muutaman kerran päivässä varmistamassa, että vanhus ottaa lääkkeet, syö ruoat ja auttaa tarvittaessa hygieniassa. Kotihoidossa on aivan tavallista, että yhdellä hoitajalla on esim. 6-7 asiakasta, joilla hän käy päivän aikana 2-3 kertaa. 1/6= 0,17 ja 1/7= 0,14. 

Paskooko ne sitten kotonaan vähemmän? Vai jätetäänkö ne vain siivoamatta ja sanotaan että on jokaisen oma asia, miten kotonaan hoitaa siivouksen?

Vierailija
289/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. 

Odotettavissa oleva elinikäinen keskimäärin saattoi olla tuo, mutta koska suuri osa kuoli jo lapsena, vanhuusikään vääristyy. 

Kyllä luolamiesaikaan oli seitsemänkymppisiäkin. 

Vierailija
290/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette käytä painepesuria? Pääsis vähän etäämmältä. Tai ammeita?

Vierailija
291/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse hoitajan hommia vanhustyössä n. 7 vuotta, ja allekirjoitan kaiken aloituksessa. Lisänä väkivaltaa, stressiä, omaisten huudot ja moitteet, kiire, yövuorot uniongelmineen, ja tiiminvetäjän jatkuva kyttääminen ja pompottelu. 

Vaihdoin alaa 3 vuotta sitten (luojan kiitos löysin muita töitä!) ja toivon todella, ettei minkäänlaiseen hoitotyöhön tarvitse enää ikinä mennä.

Hoitajavuosien jälkeen minä, entinen empaattinen ja auttamishaluinen ihminen lähestulkoon vihaan nykyään kaikkia, varsinkin niitä jotka tarvitsevat minulta jotakin. Kamalaa, mutta näin kävi, enkä tiedä miten tästä saisin itseni korjatuksi ennalleen. 

Vierailija
292/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luolamieskaudella ihmiset eli kolmekymppiseksi. Ehkä sillä on tarkoitus. Nyt ihmisen loppuvuodet on tollasta karseeta kidutusta vaan. Eivät ne vanhuksetkaan taatusti tuosta nauti.

Ei pidä paikkaansa. Odotettavissa oleva elinikäinen keskimäärin saattoi olla tuo, mutta koska suuri osa kuoli jo lapsena, vanhuusikään vääristyy. Kyllä luolamiesaikaan oli seitsemänkymppisiäkin. 

Nooh, nythän synnytyssairaaloita lakkautettiin, niin kyllä se lapsikuolleisuuskin taas lähtee nousuun. Korjautuu tuokin vääristymä. Mutta ennen kuin antibiootit keksittiin, niin paljon enemmän kuoltiin tauteihin kuin nykyään. 

Vierailija
293/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa tyytyväisiä, että teillä on työtä ja työkykyä.

Jos elää pitkään, jokainen vuorostaan tulee autettavaksi. 

Vierailija
294/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on ratkaisu, eutanasia.

Tämä. Toivottavasti olisi saatavilla ennen kuin n itse olen joutumassa tähän laitokseen jossa paskaa joka puolella. 

Ei ole paskaa joka puolella .Eileen juuri kävin ja oli kuin parempi hotelli . Hyvä ruoka myös , sain maistaa. Lohta ja katkarapurööraa ja suklaamousse jäkiruokana. 

Vierailija
295/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkaa tyytyväisiä, että teillä on työtä ja työkykyä.

Jos elää pitkään, jokainen vuorostaan tulee autettavaksi. 

Työkykyä on, työtä ei ole. Eläke ei kartu, mutta pakkohan sen vanhuuden on sitten aikanaan jotenkin järjestyä köyhänä. 

Vierailija
296/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

väärällä alalla

Niinhän ap kirjoitti ja halusi vanhustyöstä pois. Eikö se ole hyvä, että tunnustaa, ettei kestä paska siivoamista ja huutavia ja nyrkeillä moksivia dementikkoja ja lopettaa työt tuollaisessa paikassa. 

En minä nyt usko, että se kaikille muillekaan mikään intohimo työ on. Mutta jostainhan se palkka on saatava, joten pesee sitten paskaa 

Vierailija
297/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun ihminen on itselleen sopimattomassa työssä, siitä kärsii ennenkaikkia asiakkaat (tai potilaat). Miksi kouluttauduit alalle?

Tuttu kouluttautui alalle yli 50-vuotiaana. Ja on nyt kahden vuoden jälkeen burnout. Ihmettelin että miksi kouluttautui alalle? Yhtäkkiä halusikin lähihoitajaksi? Ikinä ei ollut alasta kiinnostunut. Päinvastoin. 

Mitä muuta työtä on tarjolla? Vai onko ympärivuorokautinen vanhushoito ainoa työ mitä tarjolla? 

Vierailija
298/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarve on jo vähentynyt. Hallitus on laskenut vanhushoivan hoitajamitoituksen 0,65:stä 0,6:een, joten hoitajia tarvitaan vähemmän kuin ennen. Eniten hoitajien tarvetta on kuitenkin vähentänyt se, että hyvinvointialueet ovat siirtäneet vanhustyön painopistettä laitoshoidosta kotihoitoon, joka tulee yhteiskunnalle paljon halvemmaksi (ei tarvitse erikseen kalliisti rakennettuja hoivakoteja, vuokria, ruokahuoltoa, siivousta yms.) ja vie paljon vähemmän hoitajaresurssiakin. Kun vanhus on kotona, hän tilaa itse kotiinsa kauppakassin tai ateriapalvelun, maksaa itse siivoojansa, roskapussinsa ja asumiskulunsa. Hoitaja käy muutaman kerran päivässä varmistamassa, että vanhus ottaa lääkkeet, syö ruoat ja auttaa tarvittaessa hygieniassa. Kotihoidossa on aivan tavallista, että yhdellä hoitajalla on esim. 6-7 asiakasta, joilla hän käy päivän aikana 2-3 kertaa. 1/6= 0,17 ja 1/7= 0,14. 

Pasko

Näin se menee. Jos hoitaja käyntejä on 2 tai kolme päivässä, ei siellä ole ketään sitä paskaa siivoamassa muina aikoina

Vierailija
299/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa että kyllä on nirppanokkaväkeä. Kun ette edes viitsi lapsia hankkia ettei tarvitse niiden paskoja siivota. Mitä jos vaikka hoitaisitte ne omat vanhempanne ITSE kunnialla loppuun, sitten kun sen aika on. Niin tehtiin ennenkin, ei ollut hoitolaitoksia ja samaan se menee uudestaan piankin.

Asennevamma on aloittajalla. Vaihda äkisti alaa. Ei taida olla useallakaan teistä kokemusta rakkaasta, iäkkäästä, omaisesta jotka eutanasiaa tarjoatte.  Ja taisitte kaikki olla naisia vielä? Tämän ajan naiselta on kenenkään turha hoivaa odottaa. Kauas on alkuperäisestä perhemallista menty. 

No, jos se menee siihen niin aika moni varmaan päätyy hylkäämään sen omaisensa. Hoitaa itsensä kunnes ei enää kykene ja menehtyy. 

Niin kuin luonnossa. 

Vierailija
300/341 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on nyt tätä, kun suuret ikäluokat vanhenevat ja muutenkin rahat vähissä. Joko tekijät löytyvät Suomesta tai sitten ulkomailta. Ja muutenkin nykyään 2 tekee 3:n työt vai mitenkä se meni.

Voimia kaikille alan työtekijöille... älä tule paha kakku, tule hyvä kakku...

Eikös se hoitajamitoituskin pienentynyt?