Onko ok olla loppu elämä työtön jos ei yksinkertaisesti pääse töihin eikä koulutukseen?
Onko ok olla loppu elämä työtön jos ei yksinkertaisesti pääse töihin eikä koulutukseen?
Tuhansia työhakemuksia laitettu, 0 haastattelua.
Monta kymmentä hakemusta eri kouluihin, en ole päässyt.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei edes siivoaminen onnistu? Kas kun se onnistuu kielitaidottomalta ja kouluttautumattomalta maahan saapuneelta.
Olen siihenkin hakenut. Ei pääse koska tarvitsee oman auton ja kortin + jotain erilaisia siivous kortteja ja kursseja.
ap
Jaa, monet minun tuntemani ukrainalaiset siivoaa ja heistä ajokortti on ihan muutamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei edes siivoaminen onnistu? Kas kun se onnistuu kielitaidottomalta ja kouluttautumattomalta maahan saapuneelta.
Olen siihenkin hakenut. Ei pääse koska tarvitsee oman auton ja kortin + jotain erilaisia siivous kortteja ja kursseja.
ap
Ei tarvitse etkä sä ole mitään hakenut.
Edelleen, miksi maahan saapunut pärjää. Ei sillä Iranilaisella mitään ajokorttia ole.
Mene katsomaan niitä ilmoituksia äläkä siinä mutuile.
Hae vaikka siivoojaaksi, katso hakemusta ja näe kohta jossa kysytään "onko sinulla ajokorttia ja omaa autoa käytössä".
Voihan sitä kysyä. Sanot että "ei" ja katsot miten käy. Esim. ne ukrainalaiset siivoaa sitten kohteissa joissa ei tarvii autoa ja siirtymät kohtuullisia. Kokeile nii näät mitä tapahtuu.
En oikeuksista tiedä, mutta onhan se sillä tavalla riskaabelia, että tukijärjestelmät vaihtuvat ja poistuvat kulloisenkin hallinnon mukaan. Omaisuus takaa sen että voit asua ja syödä, oli johdossa kuka hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei tarvitse etkä sä ole mitään hakenut.
Edelleen, miksi maahan saapunut pärjää. Ei sillä Iranilaisella mitään ajokorttia ole.
Mene katsomaan niitä ilmoituksia äläkä siinä mutuile.
Hae vaikka siivoojaaksi, katso hakemusta ja näe kohta jossa kysytään "onko sinulla ajokorttia ja omaa autoa käytössä".
Voihan sitä kysyä. Sanot että "ei" ja katsot miten käy. Esim. ne u
Ja tämä ei todellakaan ole pääkaupunkiseudulla vaan itä-suomessa, pienessä kaupungissa jossa julkiset eivät kulje
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jaa, monet minun tuntemani ukrainalaiset siivoaa ja heistä ajokortti on ihan muutamalla.
Maah an muut tajat pitävät toistensa puolta mikä suomalaisilta on hukassa.
Eli yksi jolla on kortti niin kuskaa ja sopivat yhdessä miten pääsevät työnsä hoitamaan.
Vai kuinka moni suomalainen edes naapureina asuvat samassa työpaikassa käyvät menevät kimppakyydeillä?
Aika harva. Meillä pidetään huolta vain omista asioista.
(moderointi ei hyväksy yhtä sanaa)
Mitä vaihtoehtoja siinä sitten enää on?
Se on kyllä hämmentävää miten kielitaidottomat, kortittomat ulkomaalaiset pystyvät työllistämään itsensä monilla tavoilla, mutta täydellisesti kieltä osaava kantasuomalainen ei. Kymmeniä vuosia maataan kotona, lähetellään jotain hakemuksia sinne tänne ja kun niihin tulee kieltäviä vastauksia niin lamaannutaan ja asennoidutaan siihen että loppuelämäkin menee maatessa ja yhteiskunta elättää. Mitä jos se ei elättäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli yksi jolla on kortti niin kuskaa ja sopivat yhdessä miten pääsevät työnsä hoitamaan.
Vai kuinka moni suomalainen edes naapureina asuvat samassa työpaikassa käyvät menevät kimppakyydeillä?
Aika harva. Meillä pidetään huolta vain omista asioista.
(moderointi ei hyväks
Niinno siitä suomalaisten toistensa auttamisesta en tiedä, mutta nämä ukrainalaiset tunnen hyvin, monet ovat ystäviäni, eikä siellä ole mitään kimppakyytejä kun ei ole autojakaan :) Pyörällä ja kävellen kulkevat
Onpa ikävä tilanne. Eläke jää pieneksi, jos ei ole paljoa työtuloja. Suomalaiset työntekijät saisivat ajaa ohituskaistaa työpaikoissa. Tällä tavalla toimimalla ei tapahtuisi töiden halpuuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Aika harva. Meillä pidetään huolta va
Ok. Ilmeisesti siis joku iso kaupunki kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ikävä tilanne. Eläke jää pieneksi, jos ei ole paljoa työtuloja. Suomalaiset työntekijät saisivat ajaa ohituskaistaa työpaikoissa. Tällä tavalla toimimalla ei tapahtuisi töiden halpuuttamista.
Pitäisi olla sporttinen ulospäin suuntautunut joka tykkää haasteista koska ne on tehty voitettaviksi. Rakastaa työskentelyä dynaamisessa ja aikaansaavassa tiimissä.
Entäs kun ei ole? On vain ihan tavallinen joka tekee annetut työtehtävät ja saapuu seuraavana päivänä tasan klo 6 jatkamaan siitä mihin eilen jäi. Habitus tavallinen, housut ja paita, ehjät ja puhtaat sekä ostettu joku 5v sitten. Vastaa kun kysytään eikä aloita keskustelua.
Mutku puuttuu se dynaamisuus ja tyhjän nauraminen niin ei ole kelvollinen meidän töihin, rekrytoija ei näe potentiaalia.
No jos ei pääse töihin eikä koulutukseen, niin sittenhän se asia ei ole sinun hallussa eikä sinun syytäsi. Ihan yhtä typerä kysymys kuin, että onko ok, jos maa kiertää aurinkoa.
Mutta mitä tällä varmaan ajettiin takaa, niin vastaan siihen, että ei asiat taaskaan ole niin mustavalkoisia. Käytännössä lähes kaikki pääsisivät johonkin koulutukseen Suomessa, jos on haluja ja elämänhallinta kunnossa. Aika monen koulutuksen kautta voi myös työllistyä. Ei se ihan mene niin, että kaikki on yhteiskunnan vika, vaikka on rakenteellista työttömyyttä. Säälin oikeasti paljon esimerkiksi työttömiä maistereita. Siinä on mennyt yhteiskunnalta potentiaalia todella hukkaan.
Suomessa työtön on suuri synti, koska täällä on Saksasta ja protestanttisesta maailmasta apinoitu työn jumalointi, jossa työtön on aina alinta kastia. Ei riitä edes se, jos elää säästöillään, vaan työpaikka on ensisijaisesti statuskysymys.