Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ok olla loppu elämä työtön jos ei yksinkertaisesti pääse töihin eikä koulutukseen?

Vierailija
31.01.2024 |

Onko ok olla loppu elämä työtön jos ei yksinkertaisesti pääse töihin eikä koulutukseen?

Tuhansia työhakemuksia laitettu, 0 haastattelua. 

Monta kymmentä hakemusta eri kouluihin, en ole päässyt.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei edes siivoaminen onnistu? Kas kun se onnistuu kielitaidottomalta ja kouluttautumattomalta maahan saapuneelta.

Olen siihenkin hakenut. Ei pääse koska tarvitsee oman auton ja kortin + jotain erilaisia siivous kortteja ja kursseja.

ap

Itse sain sairaalasta laitoshuoltajan työpaikan ilman koulutusta, saatto mulla autokin olla, mut ois sinne bussillaki päässy. Oppisopimuksella työpaikalla opiskelin ammatin, maksoin koululle 50e, en muuta. Valmistuin ja sain useamman sadan euron stipendin. Nyt sitten on vakkarisopimus, hyvä palkka ja pitkät lomat. Aloitti meillä nyt opiskelun jotain yli 50v. Ties vaikka lähemmäs 60v? Eikä kaikilla ole korttia taikka autoa. Ja työpaikka hoiti kortit ja kurssit.

Vierailija
22/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nyt tuntuisi tolta, niin huoli pois, kyllä sä vielä oman paikan maailmasta löydät. Itse hain nykyiseen koulutukseeni tosi tosi monta kertaa, en päässyt. Mutta on olemassa myös kiertoteitä ja lopulta pääsin ilman pääsykoetta. Menestys opinnoissa ollut tosi hyvä, eli pääsykokeet ei kerro kaikkea :) Tsemppiä sinulle!

N32

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok. Ei toinna väkisin vääntää. Työelämä nyt on muutenkin ihan kakkaa.

Vierailija
24/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea niihin pääsykokeisiin paremmin. Itse valmistelin katsomalla elokuvia ja skippasin yhden kolmesta pääsykokeesta yliopistoon.

Silti pääsin sisälle täysin pistein.

Ei se niin vaikeaa ole 

Vierailija
25/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei edes siivoaminen onnistu? Kas kun se onnistuu kielitaidottomalta ja kouluttautumattomalta maahan saapuneelta.

Olen siihenkin hakenut. Ei pääse koska tarvitsee oman auton ja kortin + jotain erilaisia siivous kortteja ja kursseja.

ap

Ei tarvitse etkä sä ole mitään hakenut.

Edelleen, miksi maahan saapunut pärjää. Ei sillä Iranilaisella mitään ajokorttia ole.

Mene katsomaan niitä ilmoituksia äläkä siinä mutuile. 

Hae vaikka siivoojaaksi, katso hakemusta ja näe kohta jossa kysytään "onko sinulla ajokorttia ja omaa autoa käytössä". 

Vierailija
26/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tunteen.

Ei toki opiskelukaan työpaikkaa takaa.

Olisiko uravalmennuksesta apua? Vaadi työkkäristä.

Vierailija
27/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on ok jos ei muutakaan voi. 

Itse en kyllä kestä tätä loputtomiin. Jos seuraavan koulutuksen jälkeen ei irtoa töitä, keksin jotain muuta. Lähden vaikka Aasiaan opettajaksi kunhan en joudu makaamaan täällä. 

Ja näillä rahoilla ei tosiaan ole varaa muuhun kuin kotona makaamiseen.

Vierailija
28/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy hallitukselta. Sillähän on tänä vuonna uusia toimenpiteitä sinulle ja samassa asemassa oleville.

Vierailija
29/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noita peruskoulun arvosanoja voi jotenkin parantaa? Jos arvosanat on niin huonot, ettei niillä pääse ammattikouluun, niin eikö silloin ne opiskeluvalmiudetkin ole huonolla tasolla? Auttaisiko joku sellainen koulutus, missä kerrataan yläastetta ja parannellaan arvosanoja? Tutkintoon valmentava koulutus olisi varmaan sopiva. Siellä oppisi myös niitä opiskelutaitoja, joita tarvitaan ammattitutkinnon suorittamiseen.

Oppisopimuskoulutus voisi myös olla ratkaisu, mutta niitä paikkoja taitaa olla niukasti tarjolla.

Vierailija
30/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa enää hakea töitä. En kelpaa töihin joten en ole viime vuonna enää hakenut töitä enkä hae tänäkään vuonna.

Vierailija
31/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet oikikseen eikä tärppää joten jäät sit himaan... 

Ei ihme ettei työnhaku onnistu tai opiskelupaikka aukea.

Olen ainakin 10 amikseen hakenut eri aloille enkä ole päässyt kun on 20 opiskelupaikkaa ja 80-100 hakijaa per haku kerta...

ap

Et ole  :)

Kyllä olen, enköhän ihan itse sen tiedä.....

ap

Joo me uskotaan kun luettiin se netistä random trollin kertomana...

Mutta leikitään hetki että tuo pitää paikkansa... olisiko kannattanut hoitaa peruskoulu kunnialla? Onks sulla edes päättötodistusta?

Vierailija
32/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Edelleen, miksi maahan saapunut pärjää. Ei sillä Iranilaisella mitään ajokorttia ole.

Mene katsomaan niitä ilmoituksia äläkä siinä mutuile. 

Hae vaikka siivoojaaksi, katso hakemusta ja näe kohta jossa kysytään "onko sinulla ajokorttia ja omaa autoa käytössä". 

Meidän työpaikalla on samat siivoojat koko päivän. Viikosta toiseen, vuodesta toiseen. Ei ne mihinkään mene autolla.

Vierailija
33/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö noita peruskoulun arvosanoja voi jotenkin parantaa? Jos arvosanat on niin huonot, ettei niillä pääse ammattikouluun, niin eikö silloin ne opiskeluvalmiudetkin ole huonolla tasolla? Auttaisiko joku sellainen koulutus, missä kerrataan yläastetta ja parannellaan arvosanoja? Tutkintoon valmentava koulutus olisi varmaan sopiva. Siellä oppisi myös niitä opiskelutaitoja, joita tarvitaan ammattitutkinnon suorittamiseen.

Oppisopimuskoulutus voisi myös olla ratkaisu, mutta niitä paikkoja taitaa olla niukasti tarjolla.

Ei se kykene ku vänisemään netissä kuinka kaikki on muiden syytä

Vierailija
34/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri Orpon pitäisi henkilökohtaisesti alkaa avustamaan näitä ihmisiä työnhaussa. 

Vierailija
35/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet oikikseen eikä tärppää joten jäät sit himaan... 

Ei ihme ettei työnhaku onnistu tai opiskelupaikka aukea.

Olen ainakin 10 amikseen hakenut eri aloille enkä ole päässyt kun on 20 opiskelupaikkaa ja 80-100 hakijaa per haku kerta...

ap

Ok, tähän loppui uskomiseni tähän tarinaan.

Vierailija
36/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun niiden työnjälkeä on tässä monen eri firman toimesta katellut, niin ei ainakaan heille onnistumisesta makseta.

Vierailija
37/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi on koulutusohjelmia joihin ei tule maksimimäärää opiskelijoita. Opiskelemaan pääsee kun valitsee sellaisen.

Vierailija
38/52 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan usko, että mihinkään ei pääsisi, jos motivaatiota on. Keskustele TE-toimiston virkailijan kanssa, tee suunnitelma kouluttautumisesta työvoimakoulutuksen kautta. On ihan uskomatonta, että joku voi olla vuosikausia työtön tai ilman koulutuspaikkaa, kun tiedän, että osa opiskelee työkkärin kautta (joko työvoima- tai omaehtoisena koulutuksena) useita eri koulutuksia.

Vierailija
39/52 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Helsinki ja muu pks on eri paikka kuin joku noin 30 000 asukkaan kunta.

Kuinka vaikeaa on ymmärtää että Suomessa asutaan muuallakin kuin Itä-Helsingissä?

Muualla pitää olla auto koska kohteisiin ei pääse julkisilla. Aatteleppa ite.

Vierailija
40/52 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Itse sain sairaalasta laitoshuoltajan työpaikan ilman koulutusta, saatto mulla autokin olla, mut ois sinne bussillaki päässy. Oppisopimuksella työpaikalla opiskelin ammatin, maksoin koululle 50e, en muuta. Valmistuin ja sain useamman sadan euron stipendin. Nyt sitten on vakkarisopimus, hyvä palkka ja pitkät lomat. Aloitti meillä nyt opiskelun jotain yli 50v. Ties vaikka lähemmäs 60v? Eikä kaikilla ole korttia taikka autoa. Ja työpaikka hoiti kortit ja kurssit.

Jep. Ja vuosi oli? Anna ku arvaan 199x tai 200x?

Nyt on 2024 ja olot ovat todella muuttuneet 20:ssä vuodessa.