Kela päätti että maksaa enää vain 45e/kk mun sähkösta + sähkönsiirrosta...25e jää nyt sit maksamatta ja ennen pitkää sähköt katkee
Mitä oikein voin tehdä? Kaksi laskua jo joista jäänyt maksamatta 25-30e...Kohta tulee varoitus sähkön katkaisusta jne...
Saan siis perustoimeentulotukea, ja tähän asti Kela on aina maksanut sähkölaskuni.
Joudunko kohta olla ilman sähköjä kun itselläni ei ole varaa maksaa tuota ylimenevää osaa?
Neuvoja???
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon sun tuet on?
Vuokran, vesimaksun, kotivakuutusmaksun, lääkkeiden ja lääkärikulujen jälkeen jää 580 euroa käyttörahaa.
Monesko kerta tää nyt on, kun sama ihminen rutisee samasta asiasta?
Olisit kerännyt niitä tyhjiä pulloja. Aikaa olisi ollut
Minullekin vuokranantaja sanoi että kylppärin lattialämmitystä pidettävä päällä koko ajan. Höpö höpö. Sähkölaskut olivat järkyttäviä joten lakkasin pitämästä päällä, kuivaan vaan lattian huolellisesti suihkun jälkeen ja tuuletan, huolellinen pesu kloriitilla riittävän usein, ei ole mitään ongelmaa muodostunut tässä vuoden aikana.
Mitä ihmettä nyt taas..?! Millaisessa kämpässä tää ihminen oikein asuu kun sähkönkulutus on tuota luokkaa? Sähkölämmitteinen yksiö?
Lopeta kaljan kittaaminen ja tupakointi, onpahan sitten varaa maksaa se ylimenevä osa itse. Ja opettele tekemään halpaa perusarkiruokaa itse, netti on pullollaan ohjeita.
Siinä ne toimivat neuvot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokran, vesimaksun, kotivakuutusmaksun, lääkkeiden ja lääkärikulujen jälkeen jää 580 euroa käyttörahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin.
En ole ap, mutta olen 60+ monisairas, saneerattu töistä ulos vuosia sitten. Kukaan ei palkkaa. Eläkkeelle en pääse, hain kouluun, en pääse, koska olen niin monisairas, siispä roikun tukien varassa. Mihinkään kansaneläkkeelle en ehdi päästä, koska kuolen näihin sairauksiini ennen sitä.
Töitä ehdin tehdä vuosikymmeniä ja maksaa veroni, tässäkö kiitos?
Onko sullakin sähkölasku maksamatta? Ihmettelet ja rutiset vaan kuukausikaupalla?
A) lopetat valituksen täällä
B) vaihdat sopparin pois siitä kalliista kiinteähintaisesta
C) käytät vähemmän sähköä
D) haet joka ikisen henkilöstövuokrauksen kautta kauppaan hyllyttämään/verkkokauppakeräilemään tai ravintolaan tiskaamaan, laitat facen paikallisryhmään ilmoituksen tarjoamistasi lastenhoitopalveluista, myyt torissa/kirppiksellä ei-välttämätöntä tavaraasi Tadaa- se 25 euroa tienattu.
Ja juu, kaikissa vaihtoehdoissa jotain työtä vaativaa, mutta niin tiedätkö töissä käyvät ja veroja sikana maksavatkin joutuvat miettimään kulutustaan ja mahdollisesti hankkimaan lisätuloja.
Tai tietysti vaihtoehto E) et maksa sähköjä, vaan odotat, että ne katkaistaan, saat maksuhäiriömerkinnän ja joudut ulosottoon. Teet uuden aloituksen palstalle parin viikon päästä. Uhriudut, miten kukaan ei auta.
Mulla jää joka kuukausi säästöön 200 euroa 600 euron työttömyystuesta, syön ihan hyvin ja teen muutakin kun makaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1400-1500 euroa kuukaudessa.
Jos on toimeentulotuella, niin ei auta tienata "tadaa" , sitä 25€, koska se vähennetään siitä toimeentulotuesta.
Jos patteria joutuu pitämään päällä siksi, että asunnon lämpötila on 14 astetta, niin tähän meillä ihan Suomen Laki sanoo, että lämmityskaudella asunnon lämpötilan on oltava vähintään 18 astetta, muutoin on ryhdyttävä toimenpiteisiin eli hopihopi yhteys huoltoon/isännöitsijään tai asunnon vuokranneeseen yksityishenkilöön.
Vierailija kirjoitti:
No ei sitä tietokonetta ole pakko huudattaa päällä koko päivää. Eikä hauduttaa ruokia uunissa joka päivä. Lattialämmitys minimiin. Syöt halvempaa ruokaa ja käyt ruokajaoissa. Pese pyykit pesutuvassa jos voit ja jos se ei maksa. Tuon rahan saa helposti tienattua kuussa, vaikka lumitöissä. Mutta röllihän tämä taas on, kun joka kuukausi tätä kyselet.
En huudata tietokonetta koko päivää, vain tarpeellisen jaan.
En ikinä hauduta ruokia uunissa, minulla on mikroaaltouunia jos tarvitsee lämmittää.
Syön jo halpaa ruokaa.
Ei saa tienata rahaa kun on perustoimeentulotuella, tai tuki vähenee saman verran. Lisäksi työmarkkinatuki menee katkolle ja harkintakäsittelyyn jos työskentelee...
ap
Pyytää aloitusviestissä neuvoja, muttei kuitenkaan ota niitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sun rahat menee jos ei ole 25e maksaa itse? Mä maksan työttömänä ihan itse 300e sähkölaskut.
Ihan peruselämiseen menee...Siihen mihin on perustoimeentulotuki tarkoitettu ja mitoitettu...
ap
Kaljaa ja kebuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten on oma vika jos ei ole kahtakymppiä laittaa sähkölaskuun. Sun tuet on vain pari sataa vähemmän mitä meillä lapsiperheessä tulot ja ihan itse maksetaan satojen eurojen sähkölaskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuosta rahasta yksi henkilö ei pysty maksamaan 25 euroa? Eikä tietenkään myös vertailemaan sähkösopimuksia, kun kuvittelit, että pelkkä kelan hakemus riittää
Onko sulle määrätty jo holhooja
Avasin just mun sähkökeskuksen oven asunnossa...Siellä EI ole mitään lattialämmitykseen viittaavaa eli siitä huutelijat voi lopettaa...
Siellä on kytkimet seuraaville:
LIESI
LIESI
LIESI
ASTIANPESUKONE
KT.PIST.RAS
VALAISTUS + PR
VALAISTUS + PR
VALAISTUS + PR
MIKRO
ATK PR
PESUKONE
KUIVAUSRUMPU
Ja lisäksi pääkytkimet
ap
Minusta olisi hämmentävää, jos tällaisina aikoina kun töissä käyvätkin joutuvat tarkkailemaan sähkönkulutustaan jättilaskujen pelossa kela vain suoraan maksaisi jonkun laskun kokonaisuudessaan...
Jatkossa teet niin kuin me muutkin ja kiinnität huomiota kulutukseesi jotta voit mitoittaa sen maksukykysi mukaan. 45e apu siihen on jo melko ruhtinaalista.
Kilpailutat tietysti ensimmäisenä sähkösopimuksesi halvemmaksi. Problem solved.