Miksi kolesterolini vain kohoaa?
Vain triglyserolit olivat laskeneet. Nyt kokonaiskolesteroli 7.3. Lokakuussa oli 6.8. Olen ostanut benecolia tms oivariinin tilalle. En syö lihaa enkä rasvaa kuin jossain fetajuustossa. Paljon papuja ja kasviksia. Pitääkö tässä nyt aloittaa lääkitys? Olen liikkunutkin viimeisen kuukauden aikana ihan suht hyvin.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Jospa sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta? Silloin kolesteroli nousee.
On kyllä. Nytkin tsh oli liki 16. Ollut vuosia arvot ihan hyvät mutta jostain syystä alkaneet heittelehtiä. Mutta oli kolesteroli korkea silloinkin kun arvot olivat ideaaliset. Ap
Alentaja leivän päälle, vähärasvainen juusto kermajuuston tilalle ja kaurapuuro mustikoilla arkeen aamupalaksi. Tällä laski kokonaiskolesteroli puolessa vuodessa 0,5, ja on nyt 5.1. Ei tarvii lääkitä, mutta seurataan.
Olen hoikka, alle 40v. Liikuntaa tulee tunti päivässä, lajia vaihdellen. Sukurasitetta löytyy.
Tsemppiä!
Ruotsalaislähtöinen entinen huipputason kymmenottelija, Dr. Sten Ekberg, söi 10 päivän aikana 100 teelusikallista voita testakseen mitä se vaikuttaa veriarvoihin. Tuubivideo alkaa tuloksista:
Optimi kokonaiskolestroli on luokkaa 6,4 mmol/l. Tuo 7.3 on niin alhainen ettei ainakaan kannata lääkitystä aloittaa - riski on suunnilleen sama kuin alle 4 mmol/l kokonaiskolestrolilla. Statiinilääkityksellä olevien kuolleisuus on myös n. kaksinkertainen ilman lääkitystä oleviin.
Ja hiilihydraatit minimiin niin triglyseridit pysyvät minimissään. LDL ja kokonaiskolestrolilla ei ole riskien kannalta suurtakaan väliä vaikka sekä pienet että erittäin suuret arvot näyttävät korreloivan kuolemanriskin kanssa.
Mulla kokonaiskolesteroli oli parikymmentä vuotta seitsemän ja kahdeksan välillä. Kun lopetin maitotuotteiden käytön (muusta syystä), tuo arvo laski viiteen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kokonaiskolesteroli oli parikymmentä vuotta seitsemän ja kahdeksan välillä. Kun lopetin maitotuotteiden käytön (muusta syystä), tuo arvo laski viiteen.
Kuolemanriski on viitosella ja seitsemän/kahdeksan välillä suurin piirtein sama. Käyrä on U:n muotoinen eli ei kannata ainakaan enää alentaa.
Vierailija kirjoitti:
Alentaja leivän päälle, vähärasvainen juusto kermajuuston tilalle ja kaurapuuro mustikoilla arkeen aamupalaksi. Tällä laski kokonaiskolesteroli puolessa vuodessa 0,5, ja on nyt 5.1. Ei tarvii lääkitä, mutta seurataan.
Olen hoikka, alle 40v. Liikuntaa tulee tunti päivässä, lajia vaihdellen. Sukurasitetta löytyy.
Tsemppiä!
Olen käyttänyt alentajaa jo useita kuukausia. Juustoa en syö. Kaurapuuro pitää ottaa käyttöön. Ap
Viahdevuodet nostaa kolesteroliarvoja