Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kolesterolini vain kohoaa?

Vierailija
31.01.2024 |

Vain triglyserolit olivat laskeneet. Nyt kokonaiskolesteroli 7.3. Lokakuussa oli 6.8. Olen ostanut benecolia tms oivariinin tilalle. En syö lihaa enkä rasvaa kuin jossain fetajuustossa. Paljon papuja ja kasviksia. Pitääkö tässä nyt aloittaa lääkitys? Olen liikkunutkin viimeisen kuukauden aikana ihan suht hyvin. 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viahdevuodet nostaa kolesteroliarvoja

Vierailija
22/29 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta? Silloin kolesteroli nousee.

On kyllä. Nytkin tsh oli liki 16. Ollut vuosia arvot ihan hyvät mutta jostain syystä alkaneet heittelehtiä. Mutta oli kolesteroli korkea silloinkin kun arvot olivat ideaaliset. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentaja leivän päälle, vähärasvainen juusto kermajuuston tilalle ja kaurapuuro mustikoilla arkeen aamupalaksi. Tällä laski kokonaiskolesteroli puolessa vuodessa 0,5, ja on nyt 5.1. Ei tarvii lääkitä, mutta seurataan. 

Olen hoikka, alle 40v. Liikuntaa tulee tunti päivässä, lajia vaihdellen. Sukurasitetta löytyy. 

Tsemppiä!

Vierailija
24/29 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaislähtöinen entinen huipputason kymmenottelija, Dr. Sten Ekberg, söi 10 päivän aikana 100 teelusikallista voita testakseen mitä se vaikuttaa veriarvoihin. Tuubivideo alkaa tuloksista:

http://tinyurl.com/3623pbec

Vierailija
25/29 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optimi kokonaiskolestroli on luokkaa 6,4 mmol/l. Tuo 7.3 on niin alhainen ettei ainakaan kannata lääkitystä aloittaa - riski on suunnilleen sama kuin alle 4 mmol/l kokonaiskolestrolilla. Statiinilääkityksellä olevien kuolleisuus on myös n. kaksinkertainen ilman lääkitystä oleviin.

Vierailija
26/29 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hiilihydraatit minimiin niin triglyseridit pysyvät minimissään. LDL ja kokonaiskolestrolilla ei ole riskien kannalta suurtakaan väliä vaikka sekä pienet että erittäin suuret arvot näyttävät korreloivan kuolemanriskin kanssa.

Vierailija
27/29 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokonaiskolesteroli oli parikymmentä vuotta seitsemän ja kahdeksan välillä. Kun lopetin maitotuotteiden käytön (muusta syystä), tuo arvo laski viiteen.

Vierailija
28/29 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kokonaiskolesteroli oli parikymmentä vuotta seitsemän ja kahdeksan välillä. Kun lopetin maitotuotteiden käytön (muusta syystä), tuo arvo laski viiteen.

Kuolemanriski on viitosella ja seitsemän/kahdeksan välillä suurin piirtein sama. Käyrä on U:n muotoinen eli ei kannata ainakaan enää alentaa.

Vierailija
29/29 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alentaja leivän päälle, vähärasvainen juusto kermajuuston tilalle ja kaurapuuro mustikoilla arkeen aamupalaksi. Tällä laski kokonaiskolesteroli puolessa vuodessa 0,5, ja on nyt 5.1. Ei tarvii lääkitä, mutta seurataan. 

Olen hoikka, alle 40v. Liikuntaa tulee tunti päivässä, lajia vaihdellen. Sukurasitetta löytyy. 

Tsemppiä!

Olen käyttänyt alentajaa jo useita kuukausia. Juustoa en syö. Kaurapuuro pitää ottaa käyttöön. Ap