Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen tekeminen tuntuu ihan tosi vaikealta

Vierailija
31.01.2024 |

Siis sulla on kuukaudessa käytännössä yksi päivä, jolloin voit raskautua. Siitä ei tietoa mikä se päivä on ellet tee ovilaatiotestejä. Sitten pitäisi onnistua hommat niin että ne osuu juuri tuon yhden vuorokauden korville. 

En pysty käsittämään enää miten vaikeaksi lapsen tekeminen on tehty. Tuntuu epäreilulta että kaikki tuntuu raskautuvan heti ekasta kierrosta ja ekasta panosta kun kysytään kauanko yrititte lasta. Miten ihmiset onnistuu ajoittamaan tuon yhden päivän tai pitääkö sitä alkaa hommailemaan päivittäin vai mitä ihmettä?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni onkin jo sanonut, säännölliset yhdynnät kierron puolivälin tienoilla ovat avain onneen. Ja totta on että munasolu voi hedelmöittyä vain noin 1 vrk ajan, mutta kuten monet ovat jo sinulle kertoneet, siittiöt selviytyvät useamman päivän ja voivat siten olla "odottelemassa" munasolun hedelmöittymisikkunaa. Ovulaation testaaminen auttaa toki ajoittamisessa, mutta joka tapauksessa seksin harrastaminen kannattaa aloittaa jo ennen ovulaation tuloa. Munasolu voi irrota jo 24 tunnin kuluessa ovulaatiotestin tunnistamasta LH-huipusta ja siittiöillä voi kestää 12 tuntia matkustaa munanjohtimiin, joten ovulaatioplussan saapuessa voi olla jo ns. myöhäistä, varsinkin jos ei juuri samalla hetkellä ole mahdollisuutta seksiin. Siksi säännölliset yhdynnät jo ennen oletettua ovulaatiota ovat tärkeitä.

Eipä silti, vaikka kuinka harrastaisi säännöllisiä yhdyntöjä sopivaan aikaan, niin lapsenteko on joillekin hankalaa. Meillä meni 12 kuukautta ensimmäistä lasta tehdessä vaikkei kummallakaan tutkitusti ollut erityisiä hedelmällisyyttä heikentäviä tekijöitä. Toista lasta on nyt yritetty yli vuosi. Osa saa lapsen hoitojen kautta omilla tai lahjoitetuilla sukusoluilla, osa jää kokonaan lapsettomiksi hoidoista huolimatta. Sinulla on kuitenkin vasta lyhyt aika yrittämistä takana, joten ei ole vielä syytä vajota epätoivoon, varsinkin kun kuukautisten säännöllistymisessä pillereiden jälkeen voi kestää. Tsemppiä yritykseen!

Vierailija
22/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna baariin. Baarista mies yöksi kotiin ja suojaamatonta seksiä. Piaan olet paksuna. Näin käynyt monille naisille 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet, ap?

Vierailija
24/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla sanotaan että munasolu voi hedelmöittyä noin 1 vrk ajan.

Lopetin pillerit syyskuussa ja menkat tuli päivälleen 26 päivää oli kierron pituus. Nyt joulukuussa kierto piteni 31 päivään ja nyt viimeisin oli 35 päivää. Miten tässä voi enää arvioida ovulaation ajankohtaa. Jos sitä enää edes tapahtuu kun sekoilee kroppa.

-ap

No se on ainakin 1vrk, eli vähintäänkin sen, mutta enintään 2vrk. 1-2vrk siis.

Mihin tahtiin olette harrastaneet petipuuhia? Lähinnä mietin, että miksi se ovulaation ajankohta on sinulle niin tärkeä? Jos kuitenkin joka toinen päivä hommailisitte, niin onko sillä väliä. Tietysti, jos epäilet ovuloitko ollenkaan, niin ota nyt ihmeessä ne ovulaatiotikut käyttöön. Ethän nyt vain itse tee asiasta isompaa ongelmaa kuin se oikeasti onkaan?

Vierailija
25/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu, toiset tulee paksuksi sormia näpsäyttämällä. 

No tässä kohtaa helppo sanoa, kun on nyt se 2 lasta. Mutta molempia yritettiin se 11-12kk ennen tärppiä.

Kuukautiset on mulla aina ollut todella sekavat, joten ei voi mitää päiviä laskea. Toisinaan meni 2kk ennenkuin seuraavat alkoivat, toisinaan oli vain viikko väliä ja vuoto alkoi taas. Siihen aikaan en yhtään edes tunnistanut mitää merkkejä. 

Nykyään rinnat ovat arat muutamaa päivää aiemmin ja ala vatsa alkaa jo pikkasen kramppailee. 

Ja se että joku sanoo, että lakkaa yrittämästä niin kyllä se siitä ei auta yhtään! inhoan ihmisiä jotka näitä vinkkejään jakelee! Kun sitä lasta todella haluaa, ei sitä voi lakata ajattelemasta. Eniten oman yrityksen aikaa ärsytti, kun kaveri pamahti paksuksi vahingossa ja mietti pitääkö sitä lasta, vaikka tiesi meidän yrittämisestä

Vierailija
26/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän varmasti ainakin yhden tapauksen, kun lapsentekoa harrastettiin yli viisi vuotta "hampaat irvessä" ja ei tärpännyt. Pari lakkasi sitten yrittämästä ja kun paineet asian tiimoilta katosivat, niin tärppäsi alle vuodessa.  Useampiakin pareja olen arvaillut, mutta tuosta vanhemmat puhuivat suoraan. 

Se raskautuminen taitaa olla melko paljon korvien välinen asia eli luottamus siihen pariin ja kykyyn yhdessä hoitaa lapsi sen synnyttyä.  

Vierailija
27/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet, ap?

Olen 37. Sehän tässä stressaakin kun ikää tulee niin tietää että mahdollisuudet pienenee koko ajan

Vierailija
28/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannattaisi odottaa lähelle keski-ikää sitä lapsen saamisen yrittämistä. Naisen hedelmällisyys alkaa laskea jo 25v päivän jälkeen ja huomattava heikentyminen alkaa 35v jälkeen. Kroppasi on lähellä premenopaussia eli esivaihdevuosia, ei siis ihme, että raskautuminen ja kiertokin mättää.

Vierailija
30/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla sanotaan että munasolu voi hedelmöittyä noin 1 vrk ajan.

Lopetin pillerit syyskuussa ja menkat tuli päivälleen 26 päivää oli kierron pituus. Nyt joulukuussa kierto piteni 31 päivään ja nyt viimeisin oli 35 päivää. Miten tässä voi enää arvioida ovulaation ajankohtaa. Jos sitä enää edes tapahtuu kun sekoilee kroppa.

-ap

Voi olla ettei ovulaatio aina tapahdu, tai voi olla että solu on joskus hedelmöittynyt pariksi päiväksi mutta menee kesken.

Pillereillä aiheutettu verenvuoto voi olla eri asia kuin luomumenkat. Myös hedelmöityshoidoissa pillereillä voidaan provosoida kuukautiset alkamaan.

Mistä tietää, tuliko ennen ovulaatio eli sisälsikö 26 päivää sen, kun on melko lyhyt kierto.

Mahdollista sekin että kroppa on viivyttänyt kuukautisia, jos hedelmöittymistä ei ole tapahtunut. Sitten tajuaa, ettei ole ja vuoto alkaa.

Vierailija
31/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet, ap?

Olen 37. Sehän tässä stressaakin kun ikää tulee niin tietää että mahdollisuudet pienenee koko ajan

Olen 37v mies ja minun mahti-siittiöillä on sataprosenttinen varmuus tulla raskaaksi. Minä voin sp3rmata pill..si koska vaan!

Vierailija
32/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän varmasti ainakin yhden tapauksen, kun lapsentekoa harrastettiin yli viisi vuotta "hampaat irvessä" ja ei tärpännyt. Pari lakkasi sitten yrittämästä ja kun paineet asian tiimoilta katosivat, niin tärppäsi alle vuodessa.  Useampiakin pareja olen arvaillut, mutta tuosta vanhemmat puhuivat suoraan. 

Se raskautuminen taitaa olla melko paljon korvien välinen asia eli luottamus siihen pariin ja kykyyn yhdessä hoitaa lapsi sen synnyttyä.  

Minä taas tiedän tapauksen, jossa lasta on yritetty rennosti ja stressaamatta vaikka kuinka monta vuotta. Toki hankala sanoa onko suhteessa "luottamus siihen pariin" ja "kykyyn hoitaa lapsi sen synnyttyä" kuten sanoit. Samoin tiedän tapauksia joissa lasta tehtiin hampaat irvessä ja onnistuttiin muutamissa kuukausissa. Yksittäistapauksista on mahdotonta sanoa mitään.

Vierailija
33/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet, ap?

Olen 37v mies ja minun mahti-siittiöillä on sataprosenttinen varmuus tulla raskaaksi. Minä voin sp3rmata pill..si koska vaan!

Höpö höpö, olet joku teini. Aikuinen mies ei kirjoita tuollaisia.

-eri

Vierailija
34/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannattaisi odottaa lähelle keski-ikää sitä lapsen saamisen yrittämistä. Naisen hedelmällisyys alkaa laskea jo 25v päivän jälkeen ja huomattava heikentyminen alkaa 35v jälkeen. Kroppasi on lähellä premenopaussia eli esivaihdevuosia, ei siis ihme, että raskautuminen ja kiertokin mättää.

Niin, sitä ei vaan elämässä aina voi valita koska sen toisen osapuolen löytää lasta tekemään

Vierailija
35/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet, ap?

Jos menkat tukee miten sattuu ja ikää on yli 35, voi tutkimuksiin hakeutua jo puolen vuoden yrityksen jälkeen. 

Vierailija
36/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

os se olisi vaan yksi päivä kuukaudesta jolloin vois pamahtaa paksuksi niin mihin ehkäisyä tarvittaisiin?

No tietenkin siihen yhteen päivään.

Vierailija
37/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkeraa panemista päivittäin, turha luottaa noihin ovulaatiotesteihin. Ja jos miehesi ei jaksa kolmea kertaa päivässä, niin hän kyllä suostunee ottamaan kolmannen pyörän avuksi.

Vierailija
38/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette voisi adoptoida lasta?

Vierailija
39/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin stressi pois. Jos jotain alkaa väkisin vääntää, niin siitähän ei mitään tule.  Mulla ovulaatiota ei ensin oikein edes tullut kunnolla. Oli hieman ylipainoa. Muutin elämäntapoja  ja kun painoa putosi noin 12 kg, niin ovulaatiotkin löytyi joka kuukaudelle. Kyllä mulla ainakin huomaa oviksen, sanan mukaisesti paikat märkänä🤭. 

Ja sitten jos kaikesta huolimatta ei tärppää, niin lääkärin puoleen. Vikahan ei ole meissä naisissa aina. Meillä selvisi, että miehen siittiöt olivat laiskoja ja niitä oli vähän. Eli jouduttiin sitten koeputkihedelmöityksen kautta menemään, ja sieltä on nyt meidän lapsukaiset. 

Vierailija
40/52 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yli 30-vuotiaana ei yli vuoden yrityksen jälkeenkään alkanut raskaus. Vetäsin clomifen kuurin, ja vähän myöhemmin kun lääkärin seurannassa ultrattiin munasarjoja, niin löytyi "aikaikkuna" jolloin meidän piti miehen kanssa harrastaa lastentekoa tosissaan joka päivä. No, se onnistui. Nyt se nyytti menee ens kesänä riparille. Mutta kyllähän se lastentekohomma työstä kävi, että saatiin tulosta. Nyytti jäi sitten kalliiksi ainokaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme